Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

44 minutes ago, Hanhijnn said:

Støyer den så ille? Jeg kjører med piggfrie vinterdekk, og har ikke lagt merke til noe mer støy enn normalt. Var på en 10 timers biltur i helga, og ingen av oss som var med i bilen la merke til noe støy. Ingen problem å snakke sammen med innestemme, selv til/fra baksetepassasjerene. 

Har du en Model Y som støyer fælt selv? Eller er det bare noe du har lest?

Vinterdekk støyer normalt mindre enn sommerdekk pga høye knaster og myk gummi. 

Et tiltak som er effektivt på Model Y er å legge en stor dyne e.l i rommet under bagasjerommet, da bli støyen mer som i andre biler. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Marzo skrev (44 minutter siden):

Vinterdekk støyer normalt mindre enn sommerdekk pga høye knaster og myk gummi. 

Et tiltak som er effektivt på Model Y er å legge en stor dyne e.l i rommet under bagasjerommet, da bli støyen mer som i andre biler. 

Highland-utgaven er ihvertfall ganske så stille...

Noe ble bedre med at standard-dekkene ble Nokian Hakka 5, for hakka 3 er visstnok et annet kapittel!

Lenke til kommentar
robertaas skrev (3 timer siden):

Hvordan klarer folk holde ut med støynivået i Model Y?

I utgangspunktet hadde Model 3 litt lavere støy, men fikk oppdatert design som kom i år som ga enda mindre støy. Tesla har varslet at oppdatert design for Y ikke kommer i 2024.

Så hvordan klarer folk å holde ut med Y? Hodetelefoner med støydemping når de kjører?

Det finnes MYE verre der ute folk bruker hele veien. Jeg har ikke prøvd mye, men min forrige 2017 Mitsubishi Outlander var verre. Min Fiat 500e er MYE verre. Da snakker vi på nivå med 2019 Model 3 som var veldig støyende. Har du sjekket støymålingene til Bjørn Nyland? Det er jo ikke sånn at den skiller seg så ekstremt, den er bare blant de dårligste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Hankook sommerdekk har mye støy har jeg hørt. 21 og 22 modeller har nok også mer støy enn 23 og opp som er bedre dempet og med doble ruter. 

22-modell har doble glas i alle sideruter.

Vi kjører enda på Hankook sommerdekka. Siste sesongen nå ser det ut til (3. sesong). Er ikke plaget med støy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, robertaas said:

Satt på en halvtime lørdag. Har bare kjørt med S og X før. Ble overrasket over hvor mye støy det var. 

Går sikkert ann å stikke det under en stol, å skylde på 20' felger eller dekktypen.
Men det er ikke å overse at det merkes med 110-120 + tunnel.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (1 time siden):

Hihgland er for Model 3. Det tilsvarende prosjektet for oppgradering av Y kalles Juniper og er enda ikke tilgjengelig.

Dette er jeg fullstendig klar over, men diskusjonen var inne på både TM3 og TMY, der det bl.a. ble sammenlignet med støyen i Kona, som er den bilen jeg har.

Også TMY vinner på Hakka 5 og mer av doble glass og mateerialer som dreper ressonansen bedre, slik de har gjort i TM3H. Så de som venter på TMYJ, kan nok glede seg, selv om jeg forventer at gevinsten rundt støy blir mindre, da nyeste TMY har fått mange av forbedringene fra Highland, selv om endel fremdeles gjenstår!

Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Jess men mye bedre enn Model Y performance og da med de nye setene å understellet å det.

Er en mindre bil enn TMYP, og i mine øyne burde den fremdeles koste mindre.

Men mulig den har noen ting som gjør den mer attraktiv for enkelte. Jeg kan ikke si at jeg ser at det rettferdiggjør prisforskjellen med det som ligger ute nå, men jeg har full respekt for at andre tolker det motsatt.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (9 timer siden):

Hvordan klarer folk holde ut med støynivået i Model Y?

I utgangspunktet hadde Model 3 litt lavere støy, men fikk oppdatert design som kom i år som ga enda mindre støy. Tesla har varslet at oppdatert design for Y ikke kommer i 2024.

Så hvordan klarer folk å holde ut med Y? Hodetelefoner med støydemping når de kjører?

På langtur kjører eg ofte med øyreproppar med aktiv støydemping, som fjernar det meste av støy. Rumlelyden er nok mykje lik støyen på fly, der proppane er veldig effektive. Dette er 23-modell med 19” Hankook.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (10 timer siden):

Satt på en halvtime lørdag. Har bare kjørt med S og X før. Ble overrasket over hvor mye støy det var. 

Byttet til sommerdekk? Det er kaldt om dagen og da vil sommerdekk støye mye pga. at gummien er hard i disse temperaturene.

Min Y er vesentlig stillere inni enn X'en jeg hadde før. Har egentlig aldri lagt merke til støynivået engang, så det er ganske lavt.

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (16 timer siden):

Går sikkert ann å stikke det under en stol, å skylde på 20' felger eller dekktypen.
Men det er ikke å overse at det merkes med 110-120 + tunnel.

"Heldigvis" så har vi ikke fartsgrenser over 90 km/t her på Vestlandet. 🙃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (16 timer siden):

Går sikkert ann å stikke det under en stol, å skylde på 20' felger eller dekktypen.
Men det er ikke å overse at det merkes med 110-120 + tunnel.

Det gjør det. Det merkes at den er blant de dårligste i klassen. Men man trenger ikke overdrive det som om at den er mer ekstrem enn den er. Testene viser jo bare at den ligger i nedre sjikte, ikke verre enn alle andre.

Lenke til kommentar

La sjøl om til sommerdekk her i helga på Y - Hankook - og eg og tenkte at no var det mykje støy i bilen i forhold til dei piggfrie dekka på vinter.

No har eg barn osv så det blir nok sjelden stille i bilen uansett, men følte kupéstøyen som litt i overkant. Men er som alt anna kva du er vant med. 22-mod.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...