Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
sverreb skrev (4 minutter siden):

Det har vært diverse implementasjoner av spenningsbusser over 12V i biler. Ikke bare milde hybrider men også biler med aktive dempere eller bakhjulsstyring. Det gir fortsatt lite mening å skulle distribuere høyere spenninger til lite kraftkrevende elektronikk som knappepaneler eller infotainmentsystemer. Da får man bare en masse dyrere spenningsregulatorer til null fordel. Siden de kraftkrevende komponentene er få og lokaliserte er det da bedre å ha en sentral 12V regulator og en 12V buss.

Til info så er det slik at de aller mest kostnadseffektive spenningsregulatorene har en maksspenning (inn) på ca 32V. Over det må man over på andre transistortyper som begrenser både funksjonalitet og kost, og selve elektronikken vil i all hovedsak bruke 1.8, 3.3 eller 5V*

*) Eksternt. Moderne elektronikk bruker i tilegg interne regulatorer til å dra ned den eksterne standardspenningen til hva kjernetransistorene bruker, oftest 0.9-1.4V ett sted.

Jeg er ikke helt enig. Ja, mange enheter går på 12V, men det er ikke nødvendigvis mye som skal til for å steppe ned til 12V eller lavere.

Men der er endel fordeler ved å ha kjernen i 48V, f.eks. at det fører til behov for mindre kobber totalt, og opplegget ender fort opp med store vektbesparelser og derved kostbesparelser. Spesielt om man sørger for at flere enheter snakker gjennom en sentral buss fremfor med masse parallelle baner.

Jeg tipper vi fort ender opp med at flere produsenter vil følge Tesla ved å gå over til 48V som basis.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
20 minutes ago, Snowleopard said:

Jeg er ikke helt enig. Ja, mange enheter går på 12V, men det er ikke nødvendigvis mye som skal til for å steppe ned til 12V eller lavere.

Men der er endel fordeler ved å ha kjernen i 48V, f.eks. at det fører til behov for mindre kobber totalt, og opplegget ender fort opp med store vektbesparelser og derved kostbesparelser. Spesielt om man sørger for at flere enheter snakker gjennom en sentral buss fremfor med masse parallelle baner.

Jeg tipper vi fort ender opp med at flere produsenter vil følge Tesla ved å gå over til 48V som basis.

Kommunikasjon går alt over delte busser. Vi diskuterer her spenningsbussen ikke databuss.

Du kan spare kopper på høyere spenning om du forsyner noe som trekker mye energi. Knappepaneler og infotanment trekker ikke mye energi, så forsyningsspenningen vil ikke gi deg redusert diameter på de kablene, der blir du begrenset av hva som er et praktisk minimum slik at kablene også tåler vibrasjon og passer i kontakter o.l.

Som sagt så må du, med en gang du, bruker mer enn 32V bruke dyrere og mindre fleksible komponenter for å regulere ned spenningen.

At andre skulle ha noe behov for å utvide bruken av høyere spenning skulle implisere at man går i en retning hvor man bruker mer og ikke mindre energi på auksilerære funkjsjoner. Det tror jeg ikke er veldig realistisk.

Endret av sverreb
Skrevet
RJohannesen skrev (1 time siden):

Cybertruck har gått over på 48V istedet for 12V. De BMWene du tenker på har fremdeles standard 12V system, og et lite 48V fremdriftsbatteri og 48V motor/generator i tillegg. 

Det tror jeg er rett. Poenget er at 48V system ikke er noe nytt man kan ta patent på. Det eneste man gjør er å forhøye spenning på el systemet slik vi gikk fra 6-12v på biler og 12 til 24 på lsstebiler. Hadde bmw gått til 48v på alt hadde de nok solgt få biler da det omtrent er null leverandører av 48v komponenter som ville har gjort bilen mye dyrere å lage og mye dyrere å reparere. Alle forstår det. Det dr ikke pga bmw ikke har skjønnt at 48v vil gi mindre forbruk av kobber pga lavere Ampere på komponenter

Skrevet
11 minutes ago, Trestein said:

Alle forstår det

Nei tesla fantaster forstår ikke det. Det er nyvinninger og halleluja på løpende bånd. Mens legacy auto bare venter på sitt uungåelige kodak moment

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (16 minutter siden):

Det tror jeg er rett. Poenget er at 48V system ikke er noe nytt man kan ta patent på. Det eneste man gjør er å forhøye spenning på el systemet slik vi gikk fra 6-12v på biler og 12 til 24 på lsstebiler. Hadde bmw gått til 48v på alt hadde de nok solgt få biler da det omtrent er null leverandører av 48v komponenter som ville har gjort bilen mye dyrere å lage og mye dyrere å reparere. Alle forstår det. Det dr ikke pga bmw ikke har skjønnt at 48v vil gi mindre forbruk av kobber pga lavere Ampere på komponenter

Tesla har da ikke forsøkt å ta patent på å bruke 48V i biler, tvert imot har de delt info med andre bilselskaper for å få med flere. Som f.eks. CEO i Ford, Jim Farley:

Flere har jobbet med 48V for biler, som også Farley nevner under at Ford har gjort, men det er et enormt stort hopp å gå over til 48V når alle elektriske komponenter i markedet for biler er laget for 12V. Og bilprodusenter er glade i standardisering. Alle elektriske komponenter må designes på nytt da, og man må ha alle deler klare til akkurat den modellen. Det vil nok være en fordel om bransjen hadde standardisert på 48V istedet, men det tar rundt 15 år med reservedelproduksjon av både 12 og 48V komponenter før man er over på bare 48V... 

Men som kremt nevner er PoE 48V og etter det jeg forstår bruker Cybertruck Ethernet PoE til mange komponenter.

Skrevet
sverreb skrev (34 minutter siden):

Kommunikasjon går alt over delte busser. Vi diskuterer her spenningsbussen ikke databuss.

Du kan spare kopper på høyere spenning om du forsyner noe som trekker mye energi. Knappepaneler og infotanment trekker ikke mye energi, så forsyningsspenningen vil ikke gi deg redusert diameter på de kablene, der blir du begrenset av hva som er et praktisk minimum slik at kablene også tåler vibrasjon og passer i kontakter o.l.

Som sagt så må du, med en gang du, bruker mer enn 32V bruke dyrere og mindre fleksible komponenter for å regulere ned spenningen.

At andre skulle ha noe behov for å utvide bruken av høyere spenning skulle implisere at man går i en retning hvor man bruker mer og ikke mindre energi på auksilerære funkjsjoner. Det tror jeg ikke er veldig realistisk.

Men det blir jo fort reduksjoner i antall kabler om man kan dra en 48V fra front og til bakenden, og så heller fordele fra denne til de områdene som trenger mange 12V-punkter, fremfor å dra masse 12V i hytt og pine, som har vært vanlig. Er vel neppe uvanlig å sende signaler igjennom samme kabelsettet som spenningsbussen, fremfor å dele dette opp.

Skrevet
20 minutes ago, Snowleopard said:

Men det blir jo fort reduksjoner i antall kabler om man kan dra en 48V fra front og til bakenden, og så heller fordele fra denne til de områdene som trenger mange 12V-punkter, fremfor å dra masse 12V i hytt og pine, som har vært vanlig. Er vel neppe uvanlig å sende signaler igjennom samme kabelsettet som spenningsbussen, fremfor å dele dette opp.

Hvor har du '12V i hytt og pine' fra. Det kommer fra en delt spenningsbuss (Naturligvis pr. krets fra sikringene). 

Greia er at i de fleste biler er det null komponenter som trenger 48V. Noen få har aktiv demping eller bakhjulsstyring, og man kan til nød ha litt glede av det i frontlyktene (men strengt tatt så bruker de ikke så voldsomt mye energi), men det er da enklere å dra 48V kun dit det er nødvendig og så forsyne resten av bilen likt med det store flertallet av biler som aldeles ikke trenger 48V og dermed kunne dele komponenter og løsninger. 

Skrevet
RJohannesen skrev (3 timer siden):

Cybertruck har gått over på 48V istedet for 12V. De BMWene du tenker på har fremdeles standard 12V system, og et lite 48V fremdriftsbatteri og 48V motor/generator i tillegg. 

Begge deler er feil. Cybertuck har delvis implementert 48V, akkurat som de fleste europeiske premiumbiler, men det meste er fremdeles 12V, da det finnes veldig få 48V komponenter for bil å få kjøpt. Bla bruker Cybertruck en standard 24V Scania kupevifte koplet til 48v, så får vi håpe det holder. De første premiumbilene med 48v som kom for 10-12 år siden hadde 48v som et sekundærnett, men det endret seg for 8-9 år siden. Nå har de bilene iallefall jeg har sett 48v som primærfunksjon. Jeg kjenner heller ikke til at Cybertruck har noe PoE. De teardowns jeg har sett viser at Cybertruck bruker standard Automotive Ethernet, som ble lansert for rundt 10 år siden, i tillegg til Can Bus og Lin Bus. Det finnes pr i dag ikke noen standard for PoE i bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...