Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Nei, Yen jeg kjører i dag er langt i fra lik 3en jeg kjørte i 2019. Som er 6 år siden forresten... Men kom vell litt før i statene. Noe som også er ett viktig poeng, noe av de største innovasjonene er der og ikke her, enda. 

Så når tror du vi får selvkjørende tesaer som behersker snøføre, tunneller og stryrtregn? Neste år?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trestein skrev (2 minutter siden):

Så når tror du vi får selvkjørende tesaer som behersker snøføre, tunneller og stryrtregn? Neste år?

Nei, det tror jeg ikke. Men godt du skifter tema når du innser at du har rotet deg bort..

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Nei, det tror jeg ikke. Men godt du skifter tema når du innser at du har rotet deg bort..

Nei vi kan godt liste opp hvor mange innovasjoner tesla har hatt siden M3 kom i 2016

Endret av Trestein
  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (3 minutter siden):

Nei vi kan godt liste opp hvor mange innovasjoner tesla har hatt siden M3 kom i 2016

Ja en kan jo ta en vesentlig, Tesla har redusert sensor pakken sin ned til 'en' mens 'resten' har lagt til for å oppnå ett dårligere resultat... 

Ellers er det gode change logs på tesla slik at du kan begynne å telle. Men foreslår at du sover først for det kan bli en lang natt med telling om du skal tilbake til 2016...

Du kan jo også telle de tusenvis av patentene de har tatt i samme periode også.

Håper flasken er snart tom, for du er langt nede i den nå.

Lykke til!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Trestein skrev (Akkurat nå):

Litt av poenget ja

Jeg snakker om diskusjonen her. Du gjentar jo bare akkurat det samme som du har kommet med tidligere. Så kommer Salvesen med ca samme motargumenter som sist.

Har du forresten sjekket om Tesla har kommet med noen patenter siden f.eks TM3 kom ut første gang? Eller om de ikke har gjort iterasjoner siden?

Nei, jeg spør ikke om de har gjort noen revolusjonerende nyheter, men om de har gjort endringer som ikke har vært gjort før, og derved ført til nye patenter?

Spørsmålet går direkte til deg, siden det er du som påstår de ikke har gjort noe.

Uansett, selv om de ikke har kasta rundt på alt, så er det fremdeles ganske store forandringer på TM3H vs TM3 anno 2016, og likeså ved TMYJ vs TMY 2019. Og de har lansert Tesla Semi og CT i mellomtiden. Den siste ihvertfall med 48V arkitektur.

Så det er lett å peke på enkelte ting som viser at du tar helt feil.

Uansett, nå tar jeg natta her, så får dere velge elv om dete og tar kvelden, eller skal forsette. Men uansett, dette var fantastisk kjedelig diskusjon, som  helt sikkert kommer til å bli gjentatt flere ganger, kanskje til og med flere ganger i løpet av 2025...

Jeg venter definitivt IKKE i spenning...

• Liker 2
Skrevet
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Jeg snakker om diskusjonen her. Du gjentar jo bare akkurat det samme som du har kommet med tidligere. Så kommer Salvesen med ca samme motargumenter som sist.

Har du forresten sjekket om Tesla har kommet med noen patenter siden f.eks TM3 kom ut første gang? Eller om de ikke har gjort iterasjoner siden?

Nei, jeg spør ikke om de har gjort noen revolusjonerende nyheter, men om de har gjort endringer som ikke har vært gjort før, og derved ført til nye patenter?

Spørsmålet går direkte til deg, siden det er du som påstår de ikke har gjort noe.

Uansett, selv om de ikke har kasta rundt på alt, så er det fremdeles ganske store forandringer på TM3H vs TM3 anno 2016, og likeså ved TMYJ vs TMY 2019. Og de har lansert Tesla Semi og CT i mellomtiden. Den siste ihvertfall med 48V arkitektur.

Så det er lett å peke på enkelte ting som viser at du tar helt feil.

Uansett, nå tar jeg natta her, så får dere velge elv om dete og tar kvelden, eller skal forsette. Men uansett, dette var fantastisk kjedelig diskusjon, som  helt sikkert kommer til å bli gjentatt flere ganger, kanskje til og med flere ganger i løpet av 2025...

Jeg venter definitivt IKKE i spenning...

48V arkitektur hadde vel BMW i 2016 med sine minihybrid systemer men det visste du vel

Ser man på hva andre gjør i mellomtiden blir det veldig statisk. 

Mercedes og BMW har økt batteerikapasitet og rekkevidde jevn og trutt, Samme har VW. Teslas batteripakke har vert på 80KWh i snart 10år nå. De lader med over 300KW Gjør tesla det? Nei de lader seinere enn før i følge TB

Flere har systemer som rygger tilhengere, virtuell reality, glasstak som med tastetrykk blir ugjennomsiktige og som også kan åpnes, opplyste dørhåndtak, blender sømløst friksjons og el bremser, avenserte kjørelys systemer, laserlys osv

Ting som folk legger merke til og som gjør kjøreopplevelsen bedre.

Om det er noe innovasjon i å fjerne parkerings sensorer til 50kr stykk og erstatte det med en kameraløsning som har store blindsoner rundt bilen er også tvilsomt. Kostnadsreduksjons tiltak.

At de kan ha funnet opp og tatt patent selvborrende popnagler eller nye lim/pakningsløsninger som gjør at batteripakken kan monteres enklere kan godt tenkes. Det vet jeg ikke det kan være tusenvis av ting fra metoder for å rette opp store alu støper, jigger for å delemontere hjuloppheng, automater som lager lednings nett osv osv. Poenget er at veldig få patenter er noe som kommer kunden/kjøper til nytte eller i det hele tatt hører om

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (5 timer siden):

Tesla innoverer ganske bra på software. Servicemode er jo f.eks gull verdt for feilsøking 

Bra eksempel her

https://www.instagram.com/reel/DOOSVhDCNv0/?l=1

Kjempebra at de har koplet deler av diagnosesystemet til bilens egen skjerm, men det er jo ikke noen innovasjon. Heller tvert i mot. Teslas diagnosesystem har en hel del å gå på i forhold til OBD2

Skrevet
AL123 skrev (55 minutter siden):

Kjempebra at de har koplet deler av diagnosesystemet til bilens egen skjerm, men det er jo ikke noen innovasjon. Heller tvert i mot. Teslas diagnosesystem har en hel del å gå på i forhold til OBD2

På min bil kan jeg kjøre diagnose system via app på tlf og carplay på bilens monitor. 

Skrevet (endret)
Trestein skrev (59 minutter siden):

På min bil kan jeg kjøre diagnose system via app på tlf og carplay på bilens monitor. 

Virkelig... (uten at noe tilkoplet obd2) ?
Hvilket produkt?

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet (endret)
12 hours ago, AL123 said:

Hva er det som mangler da kontra OBD?

Du kan plugge en RJ45 (standard nettverkskabel) i bilen å få gjort veldig mye via toolbox på en laptop, men de fører heldigvis mere og mere inn på skjermen med forståelig GUI istedefor vanskelige koder på pcen.

Screenshot_20250922-064911.Chrome.png

Står used by technicians, men er åpent for alle å bruke.

Hele greia kjører i nettleser også så trenger ikke installere noe spesiell software heller. Sist jeg brukte toolbox brukte jeg en vanlig billig chromebook.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Salvesen. skrev (På 21.9.2025 den 0.41):

Ja en kan jo ta en vesentlig, Tesla har redusert sensor pakken sin ned til 'en' mens 'resten' har lagt til for å oppnå ett dårligere resultat... 

Ellers er det gode change logs på tesla slik at du kan begynne å telle. Men foreslår at du sover først for det kan bli en lang natt med telling om du skal tilbake til 2016...

Du kan jo også telle de tusenvis av patentene de har tatt i samme periode også.

Håper flasken er snart tom, for du er langt nede i den nå.

Lykke til!

Don't feed the Trolls... ;)

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Spørsmål ang Tesla sin service praksis. Ettersom Tesla ikke har krav om service på sine biler for å opprettholde garantien, hvordan er standen på bilen etter 5 år når garantien går ut? Er det såpass kvalitet på Tesla i forhold til andre merker som har service intervall, at det faktisk ikke er et behov?

Nydelig å slippe service, men koster det mer i det lange løp? Noen som vet noe statistikk rundt dette?

Tjener Tesla inn pengene de taper på service, med at det blir "dyre" reparasjoner når garanti-tiden er gått ut?

Skrevet (endret)
30 minutes ago, sdf123 said:

Spørsmål ang Tesla sin service praksis. Ettersom Tesla ikke har krav om service på sine biler for å opprettholde garantien, hvordan er standen på bilen etter 5 år når garantien går ut? Er det såpass kvalitet på Tesla i forhold til andre merker som har service intervall, at det faktisk ikke er et behov?

Nydelig å slippe service, men koster det mer i det lange løp? Noen som vet noe statistikk rundt dette?

Tjener Tesla inn pengene de taper på service, med at det blir "dyre" reparasjoner når garanti-tiden er gått ut?

Kjører en 11 år gammel model S, erfaringen in er at slitedeler må byttes men at det ikke er noen store problemer kunne vært ungått med 5 år med påkrevd dyr service hvert år. Føler det er mer naturlig at man kommer innom ved feil eller en melding fra bilen. Det man bør gjøre et par måneder før garantitiden utløper er å be om en skikkelig overgang av bilen ( som man betaler for ) men da kanskje også finner noe. 

I mitt tilfelle har jeg også gjort ting som å be om en overhaling av bilen før jeg skal på langtur med familien som da koster en slant men er veldig verdifult dersom de finner noe i understellet eller bremser som bør overhales / byttes. 

Jeg vil ikke si at standarden på Tesla bare er så mye bedre enn andre merker at de ikke trenger service, men service intervallet på elbiler er lengre enn på fossilt da det ikke er tennplugger, oljeskift og annet som må byttes ganske ofte, men de måler også bremseveske, tykkelse på bremseskiver osv på service så dersom du ikke føler du kan følge med på dette selv er det kanskje lurt å ta en sjekk på verksted en gang i blant. 

Endret av Locrin
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sdf123 skrev (9 minutter siden):

Bilene er ikke service-fri, de lar deg bare utføre servicen selv om du er eller føler deg egnet til dette. Tesla har egen oversikt over hvilke servicepunkter som bør utføres og når, men du er ikke påkrevd å levere bilen inn for å utføre disse.

Dessverre er det nok mange som tror bilene er uten behov for å få utført service, noe bilene dems bærer preg av. Noen elementære ting kan derfor være feil på uten at eierne har oppdaget dette.

Vil anbefale at man holder seg unna slike biler som enten ikke har info om service utført av Tesla eller annet verksted, eller der eier har vært nøye og skrevet ned hva hen har utført til hvilke tider/km-tilstand. Og se at det stemmer overens med anbefalingene til Tesla.

Uansett, vurderer du kjøp, få utført NAF-test og/eller en sjekk hos Tesla før du kjøper bil.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...