Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

Har kun erfaring med Polestar 2 og Volvo EX40 av nyere Volvo som i det minste etter mine kriterier har veldig god software, eller software er kanskje feil ord å bruke, tenker kanskje mest på HMI. Har ikke nok erfaring med de til å dømme softwaren som en helhet annet enn hvordan det er å bruke infotainment og bilfunksjoner. Broderen fikk nylig en EX90 så får kanskje prøve å trykke å teste ut litt forskjellig på denne i tiden fremover 🙂

Om en er vandt til å trykke på HMI(Som ofte er maskinvare i fra 80/90 tall med små endringer) så er en ikke særlig kravstor 😛

What is HMI? Human Machine Interface

"moderne" hmi for de som ikke er vandt med slikt :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Evil-Duck skrev (19 minutter siden):

Har kun erfaring med Polestar 2 og Volvo EX40 av nyere Volvo som i det minste etter mine kriterier har veldig god software

Kanskje det. Både far og svigerfar har EX40 så jeg hører nok bare klagingen der. Sist gang var det manglende forvarming pga en feiltrykk når de skulle navigere til hurtiglading. Den gir visst ingen beskjed om den forvarmer eller ikke, så han oppdaget ingenting.

Skrevet
Salvesen. skrev (57 minutter siden):

Om en er vandt til å trykke på HMI(Som ofte er maskinvare i fra 80/90 tall med små endringer) så er en ikke særlig kravstor 😛

What is HMI? Human Machine Interface

"moderne" hmi for de som ikke er vandt med slikt :)

HMI står jo bare for Human Machine Interface, så er jo det ett menneske bruker for å kontrollere bilens eller "maskinens" funksjoner og er ikke ett eksklusivt uttrykk for industrielle styringer https://www.elektrobit.com/blog/human-machine-interface/ . Men selvfølgelig kunne jeg brukt litt simplere uttrykk som UI, men det var uttrykket HMI som dukket opp i hodet mitt når jeg skrev innlegget, for skylde på min fortid som automasjons ingeniør :) 

• Liker 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

HMI står jo bare for Human Machine Interface, så er jo det ett menneske bruker for å kontrollere bilens eller "maskinens" funksjoner og er ikke ett eksklusivt uttrykk for industrielle styringer https://www.elektrobit.com/blog/human-machine-interface/ . Men selvfølgelig kunne jeg brukt litt simplere uttrykk som UI, men det var uttrykket HMI som dukket opp i hodet mitt når jeg skrev innlegget, for skylde på min fortid som automasjons ingeniør :) 

Ja HMI er stort sett brukt i sammenhenger med PLS. Begge henger stort sett igjen i fortiden 😛 Prøver å holde meg langt unna, selv om jeg også er i automasjonens verden 😛

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (16 timer siden):

Ja HMI er stort sett brukt i sammenhenger med PLS. Begge henger stort sett igjen i fortiden 😛 Prøver å holde meg langt unna, selv om jeg også er i automasjonens verden 😛

Skal ikke dra diskusjonen noe lenger da det er svært OT, annet enn å påpeke at det er ganske tydelig at vi har jobbet i svært forskjellige bransjer, da min fartstid i det maritime segmentet er PLSer det som blir brukt av både regulatoriske og praktiske grunner. 

• Liker 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Skal ikke dra diskusjonen noe lenger da det er svært OT, annet enn å påpeke at det er ganske tydelig at vi har jobbet i svært forskjellige bransjer, da min fartstid i det maritime segmentet er PLSer det som blir brukt av både regulatoriske og praktiske grunner. 

Jeg har også jobbet i det maritime segmentet, og derav min erfaring :) Men ja det er enkleste vei til mål da en kan kjøpe godkjent hyllevare, som dog gir mange dårlige ting til produktet. Men ja, du har rett det er veldig OT :)

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Var det ikke derfor musk og trumpern ble uvenner da? 😛

Mulig det ja. Musk trodde kanskje at USA kunne fjerne all annen subsidiering UNNTATT den som Tesla tjente godt på... Skulle tro at Musk er for intelligent til å tro på sånt.

• Liker 1
Skrevet
minim skrev (På 18.8.2025 den 17.58):

Er det en måte å tvinge auto lysene til å gå i full lys på? Kjører i område med mye hjort og de går for seint på i skymringen. 

Ingen triks til å få adaptive lys tvunget på? Går det med commander? Kjører rundt i skumringen i mørket igjen.. 

Skrevet
minim skrev (5 minutter siden):

Ingen triks til å få adaptive lys tvunget på? Går det med commander? Kjører rundt i skumringen i mørket igjen.. 

Hvorfor ikke fyre av spørsmålet til de som selger dette produktet? Enten det er produsentene eller en norsk forhandler. Da kan du få svar på epost, som da er juridisk bindende!

Skrevet
55 minutes ago, minim said:

Du kan tvinge det på med å sette lysene til manuell som tidligere nevnt. Du trykker på det lille symbolet med bilde av lys og A over for å slå det av og på. Enten på menyen eller på snarveien som dukker opp om du flikker på lyshendelen.

(usikker på om det er likt på biler uten lysspake dog)

Og du kan vel bruke Commander\S3XY button til å sette opp en knapp til å bytte mellom manuell og automatisk styring av lys om det hjelper deg noe.

Skrevet (endret)
Complexity skrev (1 time siden):

Du kan tvinge det på med å sette lysene til manuell som tidligere nevnt. Du trykker på det lille symbolet med bilde av lys og A over for å slå det av og på. Enten på menyen eller på snarveien som dukker opp om du flikker på lyshendelen.

(usikker på om det er likt på biler uten lysspake dog)

Og du kan vel bruke Commander\S3XY button til å sette opp en knapp til å bytte mellom manuell og automatisk styring av lys om det hjelper deg noe.

Det fungerer ikke. Jeg kan aktivere lang lys manuelt, men det går ikke å aktivere adaptive langlys. Hele poenget er å få de adaptive på siden de lyser opp grøften der dyra kommer inn på veien veldig godt selv når man ligger bak en bil eller møter en bil. 

Endret av minim
  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (1 time siden):

Hvorfor ikke fyre av spørsmålet til de som selger dette produktet? Enten det er produsentene eller en norsk forhandler. Da kan du få svar på epost, som da er juridisk bindende!

Har meldt det inn bug via appen, men har ikke fått svar på det enda. 

• Liker 1
Skrevet
minim skrev (12 timer siden):

Det fungerer ikke. Jeg kan aktivere lang lys manuelt, men det går ikke å aktivere adaptive langlys. Hele poenget er å få de adaptive på siden de lyser opp grøften der dyra kommer inn på veien veldig godt selv når man ligger bak en bil eller møter en bil. 

Høres ut som at du trenger en LED-bar gitt. Hvorfor ikke bare aktivere fjernlysene manuelt? De er jo forholdsvis gode de,  om ikke på nivå med en LED-bar.  De adaptive lysene er jo hovedsakelig kjekt for å slippe å slå av og på fjernlys for motgående trafikk :) 

Skrevet
Iterion skrev (1 time siden):

Høres ut som at du trenger en LED-bar gitt. Hvorfor ikke bare aktivere fjernlysene manuelt? De er jo forholdsvis gode de,  om ikke på nivå med en LED-bar.  De adaptive lysene er jo hovedsakelig kjekt for å slippe å slå av og på fjernlys for motgående trafikk :) 

Det står i teksten du siterer. 

"Hele poenget er å få de adaptive på siden de lyser opp grøften der dyra kommer inn på veien veldig godt selv når man ligger bak en bil eller møter en bil. 

• Liker 1
Skrevet
minim skrev (4 timer siden):

Det står i teksten du siterer. 

"Hele poenget er å få de adaptive på siden de lyser opp grøften der dyra kommer inn på veien veldig godt selv når man ligger bak en bil eller møter en bil. 

Joda ser den. Fjernlysa slår seg ikke på før det blir ganske mørkt når du har satt de på auto og har aktivert adaptive fjernlys. Vil du ha de på før, kan du bare bruke fjernlysa manuelt til det blir ordentlig mørkt for så å sette den på auto igjen. Er ikke så mye mer hokus pokus enn det..Funker sømløst her så ser ikke helt problemet? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...