Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
oophus skrev (1 time siden):

Nei, det er ingenting rundt Autosteer som krever at du følger med for at det fungerer, og der ligger også problemet. 

Stemmer dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spesielt igrunn. For eg må se fremover. Fikler eg med mobilen blir ting til slutt deaktivert. 

Ser eg for mye bort fra veien så klager den.

Har eg øynene igjen så klager den. Men eg kan muligens sitte og sove om eg har solbriller på. Har ikke testet dette. 

Holder eg ikke i rattet klager den. 

Mulig eg hadde klart å spille inn pornofilmen men eg hadde ikke klart å laste den opp på pornhub mens eg kjørte hvertfall. 

  • Liker 2
Skrevet
15 hours ago, AL123 said:

For det andre, så vil et slikt system gjerne føre til at man bryter loven, selv om man vet at systemet ikke er selvkjørende. Se feks følgende sistat fra brukeren "Buzzlink" :"Absolutt, og jeg gjør det selv. Slår på autopiloten for å finne frem musikk på skjermen, google hvor jeg bør parkere i byen jeg nærmer meg, og svare på den snappen." Du kan gjerne kalle han passe tett, men det er nå slik den mennesklige naturen er. Kan man ta snarveier, så gjør man det.

Og jeg oppfører meg akkurat likt i Skodaen min, som ikke har noe assistentsystemer (bortsett fra en veldig upålitelig ping-pong lane assit)

Jeg utgjør mindre fare i Teslaen enn i Skodaen.

Skrevet
Jotun skrev (1 minutt siden):

Spesielt igrunn. For eg må se fremover. Fikler eg med mobilen blir ting til slutt deaktivert. 

Ser eg for mye bort fra veien så klager den.

Har eg øynene igjen så klager den. Men eg kan muligens sitte og sove om eg har solbriller på. Har ikke testet dette. 

Holder eg ikke i rattet klager den. 

Mulig eg hadde klart å spille inn pornofilmen men eg hadde ikke klart å laste den opp på pornhub mens eg kjørte hvertfall. 

Over tid så har Tesla fått kjeft av både DMV og NHTSA og har gjort justeringer. Så det er bedre idag enn det var da, men denne saken handler om et uhell som hendte i 2019. Og Tesla har fremdeles for dårlig fører-monitoring når de uansett krever at føreren kun skal monitorere systemet, uten at systemet er implementert slik at det monitorerer føreren. Ergo burde Tesla's fører monitorering være bransjens beste, uten at det er det. 

Grunnen til at Tesla får kjeft grunnet dette er som sagt testene man har gjort på det, og vi vet helt fra 50 tallet at vi er utrolig dårlige på å gjøre den oppgaven som Tesla ønsker at vi skal utføre. Vi klarer ikke å holde fokus over tid når vi kun skal "passe på" et system, og det blir verre jo bedre et slikt system blir innenfor nivå 2 SAE selvkjøring. 

SAE J3016 argumenterte i sin tid for å forby nivå 2 av denne grunnen rundt problematikken, men fant ut at man kunne gjøre det motsatte. Altså sette systemet i bakgrunnen og la mennesket være sjåførene innunder dette nivået. Ergo er det blitt slik at samtlige som nå tilbyr SAE nivå 2, har dette systemet underliggende mennesket. Det er kun Tesla som ikke gjør det. 

Skrevet
14 minutes ago, Jotun said:

Stemmer dette?

Ja, man kan tape over eller nekte bilen å bruke interiør kameraet, og autosteer funker fortsatt, så lenge man drar i rattet innimellom.

Skrevet (endret)
32 minutes ago, oophus said:

Bruk gjerne et minutt eller to på å gjøre et forsøk. Eventuelt så er jeg interessert i å vite hva du mener om saken om du i et lite sekund kan i hvertfall late som om det jeg har funnet frem til deg er korrekt. Burde Tesla hvis vitenskapen er rett, justere seg, eller vil du fremdeles at de skal holde på som de gjør? 

Får se i kveld om jeg tar meg tid. Akkurat nå er jeg litt opptatt. Skal blandt annet ut å kose meg på en tur med Autopilot.

17 minutes ago, oophus said:

image.png.ad03c124019dc447f3edfe7a2d284460.png

Hvilken bil ble brukt til dette? Har kun sett screenshot av at det er en gammel Model S av noe slag.

Om det er de gode gamle med Autopilot V1 levert av en 3epart (mobileeye?) så trengte man jo bare å ta i rattet sånn 1 gang i minuttet eller noe 😅 har skjedd litt siden da. Man kunne og lett lure systemet bare med å trø en appelsin eller noe i rattet som vekt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet (endret)
oophus skrev (8 minutter siden):

Over tid så har Tesla fått kjeft av både DMV og NHTSA og har gjort justeringer. Så det er bedre idag enn det var da, men denne saken handler om et uhell som hendte i 2019. Og Tesla har fremdeles for dårlig fører-monitoring når de uansett krever at føreren kun skal monitorere systemet, uten at systemet er implementert slik at det monitorerer føreren. Ergo burde Tesla's fører monitorering være bransjens beste, uten at det er det. 

Grunnen til at Tesla får kjeft grunnet dette er som sagt testene man har gjort på det, og vi vet helt fra 50 tallet at vi er utrolig dårlige på å gjøre den oppgaven som Tesla ønsker at vi skal utføre. Vi klarer ikke å holde fokus over tid når vi kun skal "passe på" et system, og det blir verre jo bedre et slikt system blir innenfor nivå 2 SAE selvkjøring. 

SAE J3016 argumenterte i sin tid for å forby nivå 2 av denne grunnen rundt problematikken, men fant ut at man kunne gjøre det motsatte. Altså sette systemet i bakgrunnen og la mennesket være sjåførene innunder dette nivået. Ergo er det blitt slik at samtlige som nå tilbyr SAE nivå 2, har dette systemet underliggende mennesket. Det er kun Tesla som ikke gjør det. 

Hva med det eg skreiv? 

Stemmer det ikke? Er det feil at bilen gir beskjed og nekter meg å bruke Ap?

Nå er problemet at AP er for bra? Artig. 

Endret av Jotun
  • Liker 2
Skrevet
Complexity skrev (3 minutter siden):

Om det er de gode gamle med Autopilot V1 levert av en 3epart (mobileeye?) så trengte man jo bare å ta i rattet sånn 1 gang i minuttet eller noe 😅 har skjedd litt siden da. Man kunne og lett lure systemet bare med å trø en appelsin eller noe i rattet som vekt.

Ja, og da avsluttet mobileye samarbeidet. Tesla hadde en helt annen sikkerhetskultur rundt hvordan mobileye mente at systemet skulle fungere. 


Rart det der. 

Skrevet
Jotun skrev (3 minutter siden):

Hva med det eg skreiv? 

Stemmer det ikke? Er det feil at bilen gir beskjed og nekter meg å bruke Ap?

Nå er problemet at AP er for bra? Artig. 

Les linkene jeg har gitt tidligere i tråden. AP er ikke bra nok for full selvkjøring og faller innunder SAE nivå 2 selvkjøring. FSD er fremdeles på samme stadie, og er fremdeles ikke bra nok til å klassifiseres over nivå 2 selvkjøring. 

Skrevet
oophus skrev (1 time siden):

Nei, det er ingenting rundt Autosteer som krever at du følger med for at det fungerer

Spør igjen da. Stemmer dette

Skrevet
Jotun skrev (2 minutter siden):

Spør igjen da. Stemmer dette

Ja, som beskrevet flere ganger over av flere personer, det stemmer. Aktiver autosteer, ta på solbriller og kos deg. Bilen vil ha null ide om du faktisk kikker ut på veiene over en betydelig lang tid, nok tid i massevis til at du ikke ville ha hatt kontroll over situasjonen utenfor. 

Skrevet (endret)

Min klager om eg sitter med hodet feil vei med briller på. Men eg kan nok lukke øynene og ha hodet rettet fremover ja. Eller sitte med briller på, men hodet fremover og bare vri øynene. Det er behagelig. l

Men elon sier jo at bilen takler det så nå skal eg begynne med det selv om manualen tydelig sier at man må følge med. 

Merkelig. 

Leafen min kan eg gjøre hva eg vil, men bare eg toucher rattet. Samtidig tillater den vesentlig kortere tid man ikke følger med, for man havner fort i grøfta. 

Endret av Jotun
  • Liker 2
Skrevet
Jotun skrev (Akkurat nå):

Min klager om eg sitter med hodet feil vei med briller på. Men eg kan nok lukke øynene og ha hodet rettet fremover ja. Eller sitte med briller på, men hodet fremover og bare vri øynene. Det er behagelig. l

Men elon sier jo at bilen takler det så nå skal eg begynne med det selv om manualen tydelig sier at man må følge med. 

Merkelig. 

Leafen min kan eg gjøre hva eg vil, men bare eg toucher rattet. 

Det faktum at du blir klaget på litt, er en forandring som Tesla ble tvunget til å gjøre. Det er altså ikke noe de initiellt hadde, og var en av grunnene til at Mobileye avsluttet samarbeidet. Tesla's aksept til å ta risiko mens de kaster ansvaret til deg er altså skyhøy. 

Prøv nå å se for deg situasjonen du prater om som en forbipasserende syklist, for den syklisten deler også veiene med deg. Det er en grunn til at SAE nivå 2 selvkjøring er blitt diskutert og til og med antatt at ville vært best å hoppe over. Men så lenge vi ikke gjør det, så burde man finne metoder å omgå problemområdene på best mulig måte. En av dem er å sørge for at sjåføren gjør mest mulig av jobben (da sørger man samtidig for at sjåføren faktisk følger med på situasjonene ute og er oppdatert på alt som skjer), og har underliggende systemer som kan "dytte" litt på sjåførens input om den ser at sjåføren ikke plasserer bilen optimalt i veibanen. Blir systemene bedre så vil man hele tiden uansett anta at sjåføren kjører, og man kan fint analysere forskjellene mellom menneskelig ferdsel og hva maskinen selv ville valgt. Man trenger ikke trene på at maskinen selv kjører, den analyserer uansett veiene hele tiden og har egne ideer om hva som ville vært best. Så ender man kjappere frem til nivå 3, hvor ansvaret skifter hender. 

Men har man en person som Elon Musk som lover at bilene er selvkjørende og at man kun venter på reguleringer som godkjenner deres form for risiko, så havnet vi altså her. Folk prøver å la bilene kjøre for seg, og sammenligner heller dette mot andre nivå 2 systemer. Ping pong som er dårlig, og dårlig "lane sentring" mens man holder hendene fra rattet og ikke utfører DDT (dynamic driving task) selv. Akkurat det SAE J3016 advarte mot. 


 

  • Liker 3
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Og jeg oppfører meg akkurat likt i Skodaen min, som ikke har noe assistentsystemer (bortsett fra en veldig upålitelig ping-pong lane assit)

Jeg utgjør mindre fare i Teslaen enn i Skodaen.

Da burde du ikke hatt tillatetelse til å kjøre bil i det hele tatt, og mitt argument står seg definitivt.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, AL123 said:

Da burde du ikke hatt tillatetelse til å kjøre bil i det hele tatt, og mitt argument står seg definitivt.

Jada fint oppå den høye hesten tipper jeg.

La den som er uten synd kaste den første sten.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (2 timer siden):

Jada fint oppå den høye hesten tipper jeg.

La den som er uten synd kaste den første sten.

Jeg har ingen problemer med å kaste den første stenen. Nei, jeg er ikke den perfekte bilist, bla er jeg ofte utolmodig i trafikksituasjoner, og jeg like å kjøre litt over fartsgrensen. Jeg bruker imidlertid aldri mobilen når jeg kjører bil, og går aldri inn i menysystemet på infotainmentskjermen. Folk som gjør det utgjør kanskje det største faremomentet i trafikken.

Det som imidlertid er det tåligste i diskusjonen er at du forsvarer level 2 systemet ut fra at da blir det litt sikrere å bryte loven. Det er en tåpelig argumentasjon, spesiellt ettersom det ikke engang er riktig. Mao har du ingen fornuftige motargumenter til min kommentar om at level 2 selvkjøring ikke burde vært tillatt. 

Endret av AL123
  • Liker 3
Skrevet
Sjørøver skrev (På 6.8.2025 den 8.09):

https://www.tv2.no/broom/over-og-ut-for-teslas-storselgere/17970384/

 

Slutter med S og X i Europa. Kommer de med nytt karroseri snart? De begynner å bli gamle. 

Er ikke det litt urovekkende at de slutter med to bilmodeller uten å ha noen erstattere klare? Da har man kun Model 3 og Y å velge i enn så lenge. Nå håper jeg virkelig Tesla snart har en ny bilmodell på vei og ikke kun fokuserer på selvkjørende taxier! 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...