Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Complexity skrev (7 minutter siden):

Laangt ifra samme bil. Karosseriet kan minne om det gamle eneste men ellers e jo alt nytt.

Men siden 3\Y gir så vanvittig mye for pengene blir det vanskelig å forsvare S\X kjøp..

Så Tesla har kannibalisert sine egne salg?

Hvorfor gjør de ikke som VW i stedet, og lager flere modeller som kan selges i stort volum samtidig?

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trestein skrev (2 minutter siden):

Se på batteri. De hadde vel 100kWh i 2016? Hvor mye har de i dag? Ellers er det få store endringer. Man skal være trent for å se forskjell på en 2016 og en 2025 modell. Modell Y og 3 har vel heller ikke hatt samme innovasjonstakt som resten av el bil verden

Så innovasjon er å stappe flere celler inn i bilen??😂😂

Tesla har heller fokusert på å få mer ut av den energi mengden og er best i klassen... 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

"Top models" er jo praktisk talt tesla vs MEB. Utrolig hvor lite tesla selger i de fleste andre land enn norge. Av 34000 biler solgt i europa i år er hele 7300 av disse model-y solgt i norge, et bittelite bilmarked. Forøvrig hevdes det nå at det norske elbilmarkedet er overfylt og alle sliter med marginer. Over 50 merker av elbiler visstnok. Høye tall for Elroq ser jeg, de selger bra med biler nedover kontinentet nå. 

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Definer "selger bra" når vi snakker salg av elbilmodeller?

i7 har solgt 2 stykk i 2025, TMS har solgt 6 eksemplarer i år. og TMX har solgt 9 biler i år!

Jeg snakket altså om salgstall og pris, ikke hvilke biler du skulle finne på og mene at er sammenlignbare på teknologi eller andre aspekter.

Svaret du kom med om jeg skrev feil og mente id7, må enten komme av manglende intelligens eller narrativet om at du ikke ville forstå hvilken modell jeg snakket om for du visste godt at i7 selger veldig lavt antall. Jeg holder en knapp på det siste!

Selvsagt er det begrenset hvor mange som blar opp 1,3-1,6 millioner eller mer for en bil. Nettopp fordi folk flest har/tar seg ikke råd til å betale så mye. Spesielt ikke om det ikke lengre er noe ekstraordinært.

Hadde de senket prisen til ca 800K for rimeligste versjon, hadde de og solgt betydelig flere biler av de to modellene.

Vil påstå at ingen av dem du nevner selger bra i Norge. BMW 7 serie har vel aldri solgt i store volum i norge. Vil tippe at USA og Kina er der det går noe særlig volium. Og de selger svaært bra i forhold til bensin versjoner

Hva du måtte mene om min inteligens er helt uinterresant. (Noen av oss har papirer på hva de kan og har gjennomført av utdannelse) (Se på alt du skriver selv der du blir kritisert for å bable i vei uten å ha forstått hva diskusjonen handler om. Det er ikke sjelden)

ID fordi det er en stor bil som konkurrerer i model S segmentet. Men med et rimligere prisnivå. Audis variant blir nok noe dyrere. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutes ago, Simen1 said:

Så Tesla har kannibalisert sine egne salg?

Hvorfor gjør de ikke som VW i stedet, og lager flere modeller som kan selges i stort volum samtidig?

Nei det vet jeg ikke. Men de følger jo Musk sin "masterplan" fra 2006 iallefall.

Screenshot_20250615_124422_Chrome.jpg.f8f2562a2df7dd8ead5156147f623c7d.jpg

Vet ikke helt hvor cybertruck kom inn i bildet dog..

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (3 minutter siden):

"Top models" er jo praktisk talt tesla vs MEB. Utrolig hvor lite tesla selger i de fleste andre land enn norge. Av 34000 biler solgt i europa i år er hele 7300 av disse model-y solgt i norge, et bittelite bilmarked. Forøvrig hevdes det nå at det norske elbilmarkedet er overfylt og alle sliter med marginer. Over 50 merker av elbiler visstnok. Høye tall for Elroq ser jeg, de selger bra med biler nedover kontinentet nå. 

Utrolig hvor lite 'resten' selger... Ikke rart de sier opp tusenvis av folk all over..

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, Trestein said:

Se på batteri. De hadde vel 100kWh i 2016? Hvor mye har de i dag? Ellers er det få store endringer. Man skal være trent for å se forskjell på en 2016 og en 2025 modell. Modell Y og 3 har vel heller ikke hatt samme innovasjonstakt som resten av el bil verden

De har vel 90kW (tydeligvis 100kWt nå om dagen) i bilene nå, med firehjulstrekk, lengere rekkevidde og bedre ytelse enn før. Og de lader raskere enn før.

Du mener de burde hatt biler med f.eks 120kWt batteri og skyhøyt forbruk som visse konkurrenter?

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (2 minutter siden):

Nei det vet jeg ikke. Men de følger jo Musk sin "masterplan" fra 2006 iallefall.

Er ikke denne revidert noen ganger? Og der kom det inn disse andre tingene mener jeg. Men jeg er ikke så oppdatert på musk, fokuset mitt er på tesla 

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Så innovasjon er å stappe flere celler inn i bilen??😂😂

Tesla har heller fokusert på å få mer ut av den energi mengden og er best i klassen... 

Nei Det er å øke energitethet i batteri. For os som så battery day er vel lite og intet skjedd med teslas egenutviklede batterier. De kjøper vel inn fra  Kina og andre lavkostland billige lfp batterier. 

Ser man på TB tester er det skjedd lite på teslafronten på energi effektivitet. Det meste kan nok tilskrives dekk fabrikanters forbedringer.Rullemotstand.  Verken vekt eller CW er signifikant endret etter det jeg vet

• Liker 3
Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

De har vel 90kW i bilene nå, med firehjulstrekk, lengere rekkevidde og bedre ytelse enn før. Og de lader raskere enn før.

Du mener de burde hatt biler med f.eks 120kWt batteri og skyhøyt forbruk som visse konkurrenter?

Virker slik. Konkurrentene peiser jo på med ekstra celler som øker prisen, dårlige drivlinjer som er ineffektive og trege samt biler designet som vind flyttere. Også peker en på tesla og mener de ligger bak siden de har så små og billige batteri.. Men slår de på alt som rekkevidde, effekt osv.

Ikke lett å forstå seg på. Men så ønsker jo 'disse folka' manuelle seter også da for det er så lettvindt...

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trestein skrev (1 minutt siden):

Nei Det er å øke energitethet i batteri. For os som så battery day er vel lite og intet skjedd med teslas egenutviklede batterier. De kjøper vel inn fra  Kina og andre lavkostland billige lfp batterier. 

Ser man på TB tester er det skjedd lite på teslafronten på energi effektivitet. Det meste kan nok tilskrives dekk fabrikanters forbedringer.Rullemotstand.  Verken vekt eller CW er signifikant endret etter det jeg vet

Nok ett 99 innlegg... Blir for useriøst.

De GRUSER alle på rekkevidde vs batteri. Gruser

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Complexity skrev (3 minutter siden):

De har vel 90kW i bilene nå, med firehjulstrekk, lengere rekkevidde og bedre ytelse enn før. Og de lader raskere enn før.

De burde nok ha vert på 800-900km rekkevidde og min 25% på batteriforbedring. Både EQS Lucidair suser forbi MS i rekkevidde tester. De har i praksis stått stille siden 2016. De lader ikke veldig hurtig heller om man ser på TB tester. 

De vinner heller ikke på nurburgring eller tester der man kjører lengst mulig på 24 timer. De er rett  og slett i frakjørt på el teknologi. Det eneste de klarer seg på nå er lav pris! Å gi bort Modell Y og Model 3. Det kunne sikkert flere ha gjort 

• Liker 2
Skrevet

Hva du måtte mene om min inteligens er helt uinterresant. (Noen av oss har papirer på hva de kan og har gjennomført av utdannelse) (Se på alt du skriver selv der du blir kritisert for å bable i vei uten å ha forstått hva diskusjonen handler om. Det er ikke sjelden)

Jeg satte opp 2 alternativer, og skrev hvilket av de jeg trodde. Men igjen velger du å se bare det du vil. Akkurat som at jeg mistenker at hovedpoenget ditt ved å delta i Tesla-kaféen fremdeles er å disse Tesla så mye du kan.

Og da å sammenligne med en BMW, så tenker jeg du steiler innvendig, men heller prøver å ro deg unna. Du skjønte godt at jeg mente BMW i7, og hvorfor, men prøver å ro deg unna med å nevne ID.7 som hverken er så dyr eller selger dårlig.

Som antydet, hadde TMS/TMX kostet ned mot 800K for billigste versjon, så hadde de stjålet salg fra mange konkurrenter. Men fordi de vel tenker aty megacasting ikke er for disse 2 modellene, så blir de dyrere å produsere. Svaret på dett ble derfor å prise de slik at bare de som absolutt vil ha en av de modellene, ville legge penger i de.  Og da heller overtale (på pris) de som ellers ville hatt en av de, til å velge TMY i stedet.

Og bare for å understreke, det tror jeg du er intelligent nok til å se, mem du vil heller vri deg unna med å komme med et, i diskusjonen, latterlig valg av alternativ. PS! Jeg kaller IKKE ID.7 for en latterlig bil, bare at den var latterlig å antyde at jeg mente.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, Trestein said:

De burde nok ha vert på 800-900km rekkevidde og min 25% på batteriforbedring. Både EQS Lucidair suser forbi MS i rekkevidde tester. De har i praksis stått stille siden 2016. De lader ikke veldig hurtig heller om man ser på TB tester. 

De vinner heller ikke på nurburgring eller tester der man kjører lengst mulig på 24 timer. De er rett  og slett i frakjørt på el teknologi. Det eneste de klarer seg på nå er lav pris! Å gi bort Modell Y og Model 3. Det kunne sikkert flere ha gjort 

Blir ikke Model S også billig mot Lucid og EQB modellene som slår den på rekkevidde?

For meg er rekkevidden mye mere relevant enn batteristørrelsen.

Se f.eks Polestar 4. 111 kWt batteri og i naf sin sommertest nylig kjørte den bare litt lenger enn Model Y med 82 i kWt..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Nok ett 99 innlegg... Blir for useriøst.

De GRUSER alle på rekkevidde vs batteri. Gruser

Fordi de ikke oppgir størrelse på batteri? 

Les rekevidde tester. M3 har lite front areal og stor batteri. BMW kunne sikkert ha kappet 10cm av høyden og kastet ut all støy isolasjon men de treger det ikke! Model y gjør det helt som forventet på rekevidde. 

Men som sagt så er det vanskelig å si hvor bra tesla er når de ikke oppgir batterikapasitet. Bilen alle var imponert over M3 kort range trodde alle hadde 57kWh batteri men den i virkligheten hadde 60kWh batteri. Slik er det nok på de andre også

• Liker 2
Skrevet

Fordi de ikke oppgir størrelse på batteri? 

Les rekevidde tester. M3 har lite front areal og stor batteri. BMW kunne sikkert ha kappet 10cm av høyden og kastet ut all støy isolasjon men de treger det ikke! Model y gjør det helt som forventet på rekevidde. 

Men som sagt så er det vanskelig å si hvor bra tesla er når de ikke oppgir batterikapasitet. Bilen alle var imponert over M3 kort range trodde alle hadde 57kWh batteri men den i virkligheten hadde 60kWh batteri. Slik er det nok på de andre også

De oppgir størrelse på batteri, det er bare å kikke under bilen eller på deres åpne dele katalog... 

Model 3 knuser jo din bil feks. 

Du prater mye pjatt, men det er lite realiteter å finne.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

De oppgir størrelse på batteri, det er bare å kikke under bilen eller på deres åpne dele katalog... 

Model 3 knuser jo din bil feks. 

Du prater mye pjatt, men det er lite realiteter å finne.

Kjører du 500km med din bil og har 15% igjen på batteriet?

I så fall er den bedre enn min

• Liker 2
Skrevet
9 minutes ago, Salvesen. said:

Utrolig hvor lite 'resten' selger... Ikke rart de sier opp tusenvis av folk all over..

Produksjon av elbiler krever mindre bemanning enn produksjon av ice-biler. Det tror jeg du skjønner. Mange av disse selskapene er midt i en omstillingsprosess og dette tar tid. De store selskapene er ofte svært langsiktige og ser 10-15 år fremover i tid allerede nå og tar grep for å møte fremtidens behov. Det er ingenting som er "bra" med å ha alt for mange ansatte. Forskjellen er hvordan selskapene håndterer overtallighet. Der de store, langsiktge gir fallskjermer på opp mot 400 tusen euro, men hos tesla er du plutselig oppsagt uten å vite det om morgenen, bare utestengt på adgangskort fordi 11 % av bemanningen ble kuttet over natten...

Jeg tror du undervurderer de store selskapenes krefter og evner til omstillelse, samt hvor langsiktg de tenker. Daimler-Benz f.eks har vært i business siden 1926, de slutter ikke å eksistere over natten. Det har vært trender før også, ingenting nytt med det. 

Noen spørsmål til slutt for en som vet alt: Hvordan har teslas salgsutvikling vært i 2024 og 2025 mot foregående år, og hvordan er markedsandelen i de største markedene? Hvordan fungerer deres modellrekke i dagens marked, skal de fortsette med 2 hovedbiler som selger, 2 utdaterte biler og 1 klovnetruck? 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Complexity skrev (1 time siden):

1. Tesla bygget ikke en sportsbil først. De tok ombygde en eksisterende.

2. Tesla model S var aldri en nevneverdig affordable bil. Det er kun med norske øyne at vi så på den som det på grunn av svært sterk kronekursden gangen og særnorsk mva-fritak, kombinert med svært høye tollavgifter på ICE biler. Disse faktorene sammenlagt ga Tesla så mange dytt i ryggen i konkurransen mot andre at de fikk en egen særnorsk salgsboost. I flere år var Norge det landet i verden som solgte flest Teslaer. Dette hadde neppe skjedd om Tesla hadde konkurrert på like vilkår, noe vi så i resten av verden.

3. Tesla model X har alltid kostet mer enn tilsvarende model S. De mislyktes i å gjøre den "even more affordable"

4. Denne biten feilet jo horribelt. Etter 7 års forsinkelse installerte de uhyre mange færre solcelletak enn de hadde skrytt av at de skulle, og deretter gikk hele businessen nedenom og hjem. En komplett fiasko. https://electrek.co/2025/04/19/whats-happening-with-tesla-solar-roof/

Tesla mislyktes altså på 4 av 4 punkter i den 19 år gamle planen.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
13 minutes ago, Simen1 said:

1. Tesla bygget ikke en sportsbil først. De tok ombygde en eksisterende.

2. Tesla model S var aldri en nevneverdig affordable bil. Det er kun med norske øyne at vi så på den som det på grunn av svært sterk kronekursden gangen og særnorsk mva-fritak, kombinert med svært høye tollavgifter på ICE biler. Disse faktorene sammenlagt ga Tesla så mange dytt i ryggen i konkurransen mot andre at de fikk en egen særnorsk salgsboost. I flere år var Norge det landet i verden som solgte flest Teslaer. Dette hadde neppe skjedd om Tesla hadde konkurrert på like vilkår, noe vi så i resten av verden.

3. Tesla model X har alltid kostet mer enn tilsvarende model S. De mislyktes i å gjøre den "even more affordable"

4. Denne biten feilet jo horribelt. Etter 7 års forsinkelse installerte de uhyre mange færre solcelletak enn de hadde skrytt av at de skulle, og deretter gikk hele businessen nedenom og hjem. En komplett fiasko. https://electrek.co/2025/04/19/whats-happening-with-tesla-solar-roof/

Tesla mislyktes altså på 4 av 4 punkter i den 19 år gamle planen.

De endret vel 70% av delene eller noe på Lotusen, så kan vel diskuteres om de bare ombygde en eller bygget en 😅

Men mulig Model S er sportsbilen i planen og Model 3 billigbilen. Også blir den korte Y'en de driver å tester nå den ekstra billige bilen.

Musk mente iallefall for 10 år siden at han klarte å fullføre planen:

Screenshot_20250615_135813_Chrome.jpg

Men mye tullprat på den fyren da 😅

Endret av Complexity
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...