Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
kremt skrev (21 minutter siden):

- men noen er svært nær

th?id=OIP.SoM6BQz1a2dpYqSq6M7UDQAAAA%26p

Ja, den er veldig bra, Den og Jaguar IPace virker å være i særklasse, men boltene som holder fjærbeina fast i aluminiumsstøpegodset har en tendens til å eire fast, og hvis de knekker når man skal løse de, så går det fort noen kroner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
7 minutes ago, AL123 said:

Det er ikke avgjørende, ifølge vedkommende. Og størrelse vs pris er det eneste gode argumentet for en Model Y

Det er det jo ikke. Ytelse, rekkevidde, ladehastighet, utstyr, osv.

Jeg så på alt på markedet før jeg kjøpte ny Model Y, og konkurrentene er stort sett overpriset med 100-200k. Med rentekampanjen er det mer som 150-250k. (Da vurderte jeg ikke kinesiske biler.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Jeg så på alt på markedet før jeg kjøpre ny Model Y, og konkurrentene er stort sett overpriset med 100-200k.

Nå har du nok sikkert i likhet med Teslaeiere flest et veldig sært syn på hva som er konkurentene, og hvilke egenskaper som er viktige, men faktum er at hvis en ser bort fra at Model Y tilbyr et hav av plass, så er det ikke en veldig bra bil. At den ligger 100k under andre biler i samme segment er på sin plass. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Jeg så på alt på markedet før jeg kjøpte ny Model Y, og konkurrentene er stort sett overpriset med 100-200k. Med rentekampanjen er det mer som 150-250k. (Da vurderte jeg ikke kinesiske biler.)

Kom til samme konklusjon her. Kombinert med rente avtalen måtte man betale fryktelig mye mer for å få noe som tilsvarte. Ikke rart at den selger så godt som den gjør :)

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
AL123 skrev (24 minutter siden):

Nå har du nok sikkert i likhet med Teslaeiere flest et veldig sært syn på hva som er konkurentene, og hvilke egenskaper som er viktige, men faktum er at hvis en ser bort fra at Model Y tilbyr et hav av plass, så er det ikke en veldig bra bil. At den ligger 100k under andre biler i samme segment er på sin plass. 

Verdens mest solgte bil 3 år på rad? Og kun på grunn av 'lav' pris? Tror ikke du tror på det selv engang..

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Salvesen. skrev (26 minutter siden):

Verdens mest solgte bil 3 år på rad? Og kun på grunn av 'lav' pris? Tror ikke du tror på det selv engang..

Ja, kun pga forholdet mellom pris og plass. 

• Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Citroen Berlingo selger bra på det samme. Plass pris Over 2 millioner solgt

Skrevet
7 hours ago, AL123 said:

Jeg utelukket en del alternativer på basis av specs/pris, og konkluderte at nærmeste konkurrent for min del var Kia EV6. Etter prøvekjøring av dette alternativet var jeg egentlig ganske skuffet. Den nådde ikke opp til Model Y på diverse områder, samtidig som den var betydelig dyrere. Plassforskjellen var ikke ubetydelig i min vurdering, men selv om EV6 hadde hatt bedre plass enn Model Y ville det ikke vært nok for å bli valgt, selv til samme pris.

Den var riktignok ikke helt elendig. Den hadde noen gode ting, som skjerm bak rattet, men det er fortsatt slik at konkurrentene har fortsatt mye jobb å gjøre for å effektivt kunne konkurrere med Tesla i dette segmentet. (De har egentlig utrolig flaks ved at Musk har valgt å satse på Cybertruck og annet tull i stedet for 5-10 bilmodeller i forskjellige populære segmenter, tilsvarende attraktiv som Model Y.)

Model Y er rett og slett en veldig god bil. Vi gikk fra 2017 Model X til Model Y, og hittil føles det faktisk ikke som et veldig stort skritt ned. Det vi kanskje savner mest er dør-aktuatorer.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (På 11.3.2025 den 12.04):

Kjøpte Tesla model Y - skulle bruke den i Russland - Tesla kansellerte avtalen grunnet pålagte eksport-restriksjoner - kjøper saksøkte Tesla og krever en kvart million i erstatning.

To linker til samme artikkel (i tilfelle en av de blir murt inne)

https://www.nordlys.no/nyheter/saksoker-tesla-kansellerte-kontrakten-etter-russland-tur/s/5-95-2327521

https://www.nettavisen.no/nyheter/saksoker-tesla-kansellerte-kontrakten-etter-russland-tur/s/5-95-2327521

Mannen som eier en sementfabrikk i Murmansk er etter alt å dømme Atle Berge, milliardær og grunnleggeren av Ølen Betong. Mannen bak reklamekampanjen på trikker og t-baner i Oslo for det nye norske partiet FOR. En frakasjon av partiet Rødt som er ennå mørkerødere politisk og åpenlyst pro-russiske og motstandere av all hjelp til Ukraina.

Ja, beklager mye politikk her, men jeg må bare presisere at jeg holdt med Tesla i den rettsaken som Atle Berge tapte. Ikke kjemperelevant til bilene og teknisk, men tenkte det var en funfact å nevne her.

• Liker 1
Skrevet

Tilbake til noe tråden handler om:

https://www.tv2.no/broom/tesla-slar-voldsomt-tilbake-i-norge/17754744/

Ligger foran fjoråret

Med dette salgsbykset har Tesla også tatt igjen det tapte fra starten av året. Nå ligger de foran fjoråret i antall biler.

Det skjedde i går, da Tesla totalt sett rundet 6420 registreringer, mot 6410 samme dag i fjor.  

Hva har Tesla gjort? Jo, de har både solgt et betydelig antall av Model Y som sto på lager i Norge. I tillegg har de pøst ut oppgraderte Model Y som ble vist første gang tidlig i januar. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Duriello skrev (33 minutter siden):

Men så var det resten av verden da...

Finnes det tall for dette allerede? Pleier vell å komme litt ut i neste måned? 

Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Finnes det tall for dette allerede? Pleier vell å komme litt ut i neste måned? 

Aner ikke, derfor jeg spør. Media er jo fullt av dommedagsprofetier som vanlig, så vanskelig å skille "klinten fra hveten".

Skrevet
Duriello skrev (19 minutter siden):

Aner ikke, derfor jeg spør. Media er jo fullt av dommedagsprofetier som vanlig, så vanskelig å skille "klinten fra hveten".

ja veldig spent på tallene i slutten av måneden, om det "kun" er norge som har solgt eller om at bilen har solgt selv uten null kampanje som jeg tror vi bare har her hjemme? 

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

ja veldig spent på tallene i slutten av måneden, om det "kun" er norge som har solgt eller om at bilen har solgt selv uten null kampanje som jeg tror vi bare har her hjemme? 

0% rentekampanje er vel i flere EU-land ihvertfall. Salgstallene ellers i Europa, kommer nok etterhvert!

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

0% rentekampanje er vel i flere EU-land ihvertfall. Salgstallene ellers i Europa, kommer nok etterhvert!

aha, det har jeg ikke fått med meg! Litt kjipt, ønsker å se "normale" tall også ikke bare bolte testo tall 😛

Skrevet
1 hour ago, Duriello said:

Tesla er vel fortsatt mest solgte BEV merke i Europa

Men de andre haler innpå. 

Gjenstår å se hvor mye av leveranser som ble bremset av re-tooling til ny modell, og hvor mye som ble bremset av MAGA-sjauet til Musk.

Det svaret får vi vel ikke før etter q2 er ferdig i juni

https://www.jato.com/resources/media-and-press-releases/tesla-decline-slows-as-bevs-in-europe-see-highest-quarterly-registrations-on-record

Screenshot 2025-05-21 at 15.27.13.png

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
bzzlink skrev (20 minutter siden):

Gjenstår å se hvor mye av leveranser som ble bremset av re-tooling til ny modell, og hvor mye som ble bremset av MAGA-sjauet til Musk.

https://www.jato.com/resources/media-and-press-releases/tesla-decline-slows-as-bevs-in-europe-see-highest-quarterly-registrations-on-record

Forstår ikke helt hvorfor vw klager på salget. 

Skrevet
bzzlink skrev (21 minutter siden):

Juniper var vell ikke i salg i Q1, så tallene BØR jo være mye bedre for Q2 kun på grunn av dette og ikke minst kampanjene. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...