Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vannlekasje oppstått i solgt bolig


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

For ca 3 år siden solgte jeg en leilighet som nå har fått en vannlekasje på badet. Kjenner ikke til hvor stor den er, men fikk en SMS av kjøper om at hun skulle ta det med boligkjøperforsikringen.

Ser ikke for meg at det kan bli så dyrt mtp. at det er rør-i-rør som kan byttes ut uten å gjøre noen inngrep i konstruksjonen.

 

Men er dette noe jeg er som selger kan bli ansvarlig for? Badet er i dag litt over 5 år gammelt og alt ble gjort etter boka helt fra bunnen av med kun fagfolk og fikk TG1 under tilstandsrapporten, noe som er relativt vanskelig å få. Anonymous poster hash: 32b5b...5e8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg veldig mye peiling på dette. Men når du ikke har (personlig) gjort arbeidet, og så lenge du ikke burde visst om feilen, så er du vel ikke ansvarlig.

Når selger ikke burde visst om det, så må skaden opp til noen prosent før selger er ansvarlig.

 

Edit: jeg antar forsikringen kommer til å avslå saken.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Er det gjort av fagfolk og firma så vil vel uansett saken gå mot utførende og ikke deg.

 

Du har da betalt for at de har ansvaret foe at alt er i orden og de har ansvarsforsikring så det er nok noe de til forsikringsselskapene lett ordner opp seg imellom - uten at jeg har erfaring.

 

(Sjekk garanti tiden utførende stiller. Jeg leser at det er vanlig med 5, 10 og 15 år. Selv mener jeg å huske at vi hadde 20 år på våre anlegg)

Endret av Invader Zim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis det ble tegnet eierskifteforsikring (av deg) ved salget, er det dem kjøper eller kjøpers forsikringsselskap skal rette krav mot. Hvis de har en sak, bør/vil ditt forsikringsselskap utbetale erstatning til kjøper. Selskapet kan deretter gå til regresskrav mot deg eller utførende på badet - hvis de føler for det. 

 

Hvis det ikke ble tegnet slik forsikring, er det deg de eventuelt må rette krav mot. Da er det bare å ringe en advokat med en gang. 

 

Sier ikke at de har noen sak og vil komme noen vei, bare hvordan det eventuelt vil fungere ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge du kan dokumentere at arbeidet er fagmessig utført(så langt du kunne vite, altså brukte fagfolk på alt) har ikke du noe personlig ansvar 3 år etter, det ville hvertfall overrasket meg stort. 3 år er mer enn nok til at dette ikke er noe du kunne oppdaget i ditt eie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avviket må også representere et vesentlig avvik for at man kan påberope feil ved boligen. Normal rettspraksis er at skaden ved utbedring må representere 5% av boligverdien før eierskifteforsikringen slår inn. 

 

Nja, ikke nødvendigvis helt riktig. Dette er ETT av flere kriterier som kan slå inn ja, men det er ikke slik at man aldri kommer noen vei om dette ikke oppfylles. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette med 5% grensa er eigentleg noke som forsikringsselskapa berre har funnet på forå kunne avvise dei fleste forsikringskrava.

Etter avhendingslova så er vilkåret at bustaden er i "vesentleg ringare stand enn kjøparen hadde grunn til å rekne med ut frå kjøpesummen og tilhøva elles".

 

Kostnaden med å rette feilen opp mot kjøpesummen kan være eit relevant kriterie, men det er ikkje det einaste. Også billig manglar kan være vesentleg dårlegare enn kjøparen hadde grunn til å tru.

For eksempel mangel på fungerande lås på ytterdøra kan være eit slikt døme, kjøparen vil så og seie alltid forvente at bustaden kan låsast, så sjølv om det berre kostar nokre hundrelappar å ordne opp, så er bustaden i vesentleg ringare stand enn kjøparen hadde grunn til å forvente.

Lenke til kommentar

Dette med 5% grensa er eigentleg noke som forsikringsselskapa berre har funnet på forå kunne avvise dei fleste forsikringskrava.

Etter avhendingslova så er vilkåret at bustaden er i "vesentleg ringare stand enn kjøparen hadde grunn til å rekne med ut frå kjøpesummen og tilhøva elles".

 

Kostnaden med å rette feilen opp mot kjøpesummen kan være eit relevant kriterie, men det er ikkje det einaste. Også billig manglar kan være vesentleg dårlegare enn kjøparen hadde grunn til å tru.

For eksempel mangel på fungerande lås på ytterdøra kan være eit slikt døme, kjøparen vil så og seie alltid forvente at bustaden kan låsast, så sjølv om det berre kostar nokre hundrelappar å ordne opp, så er bustaden i vesentleg ringare stand enn kjøparen hadde grunn til å forvente.

Det er vel strengt tatt Høyesterett som har funnet det på, ikke forsikringsselskapene.

 

Høyesterett har riktignok også drept læren som de selv var med på å føde, men det er det ikke nødvendigvis alle som har fått med seg.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forsikringsselskapene har da ikke presset gjennom en lov her. Det er mest sannsynlig et forsikringsselskap som har vært uenig i tolkningen av "vesentleg ringare stand enn kjøparen hadde grunn til å rekne med ut frå kjøpesummen og tilhøva elles". Og den har de dratt gjennom tingrett, lagmannsrett, òg til slutt Høyesterett som har vurdert definisjonen "vesentlig". Og dom ble da at en "vesentlig" mangel ble satt til sånn ca 5% av kjøpesum, med fratrekk for normal slitasje og alder. Og når Høyesterett har avsagt dom skaper det presedens for øvrige saker. Akkurat som luringen som klagde på en nesten 5 år gammel VHS-spiller, som medførte at vi har 5 års reklamasjonsrett på det meste av forbrukerelektronikk. 

Dette gjelder da skjulte feil og mangler, som ikke er opplyst i prospekt eller på egenerklæringssjemaet. 

Lenke til kommentar

Forsikringsselskapene har da ikke presset gjennom en lov her. Det er mest sannsynlig et forsikringsselskap som har vært uenig i tolkningen av "vesentleg ringare stand enn kjøparen hadde grunn til å rekne med ut frå kjøpesummen og tilhøva elles". Og den har de dratt gjennom tingrett, lagmannsrett, òg til slutt Høyesterett som har vurdert definisjonen "vesentlig". Og dom ble da at en "vesentlig" mangel ble satt til sånn ca 5% av kjøpesum, med fratrekk for normal slitasje og alder. Og når Høyesterett har avsagt dom skaper det presedens for øvrige saker. Akkurat som luringen som klagde på en nesten 5 år gammel VHS-spiller, som medførte at vi har 5 års reklamasjonsrett på det meste av forbrukerelektronikk. 

Dette gjelder da skjulte feil og mangler, som ikke er opplyst i prospekt eller på egenerklæringssjemaet. 

For ordens skyld: Høyesterett har så i ettertid fraveket denne tolkningen, som redegjort for her: https://www.nef.no/fagstoff/hoyesterett-avliver-prosentlaeren-avhendingsloven/
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det ble tegnet eierskifteforsikring (av deg) ved salget, er det dem kjøper eller kjøpers forsikringsselskap skal rette krav mot. Hvis de har en sak, bør/vil ditt forsikringsselskap utbetale erstatning til kjøper. Selskapet kan deretter gå til regresskrav mot deg eller utførende på badet - hvis de føler for det. 

 

Hvis det ikke ble tegnet slik forsikring, er det deg de eventuelt må rette krav mot. Da er det bare å ringe en advokat med en gang. 

 

Sier ikke at de har noen sak og vil komme noen vei, bare hvordan det eventuelt vil fungere ;)

 

Betaler man virkelig flere titusener av kroner for å risikere at selskapet man betaler til skal gå til regresskrav mot selger? Poenget med en eierskifteforsikring er tross alt å sikre seg mot feil man ikke visste om.

 

I min eierskifteforsikring står det at mangelen må være til stede på salgstidspunktet. Hun har da neppe hatt en vannlekkasje i 3 år?

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...