Gå til innhold

Marius prøvde i en uke: Slik var det å leve med hydrogenbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

gamlefar, du er flink til å trolle, eller har er det bare rekkefølgen av ordene som stokker seg for deg?

 

Disse ene-farmsene produserer ikke hydrogen av strøm og sol, de forbruker hydrogen til å lage strøm og varme.

 

Adjø, du er nå lagt i listen min over ignorerte medlemmer slik at jeg slipper å se postene dine. 

Endret av Frobe
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig at der kun er 4 stk i dag for personbiler. Jeg skulle ha skrevet at man snart er tilbake til der hvor man var før Hyop stasjonene ble nedlagt. Det åpnes nemlig to til innen noen måneder. Og i tillegg er 4 til underveis. Så det går ikke langt tid før det totale antall er passert 8.

Nei, det er ikke riktig. Det er 3 for personbiler. Den fjerde du prater om er for lastebiler og gaffeltrucker, men man kan midlertidig få lov til å fylle personbiler, hvis man har en avtale og fyller på de tidspunktene som passer dem best. Antagelig gjelder det så få biler at det ikke er noen nevneverdig ulempe for dem.

 

Ellers er jeg klar over at det er 4 på vei (jeg følger med ser du :) ) Ser du det fra perspektivet til en bensinbilist, dieselbilist eller elbilist så er det ett fett. Både 4 og 8 er praktisk talt det samme som 0 for oss. Det er alt for lite. Legg på ytterligere 4 eller 8 og det er fortsatt alt for lite. Til sammenligning er det rundt 1500 steder å fylle bensin eller diesel i Norge og drøyt 2400 hurtigladestasjoner med over 12 000 ladepunkter.

 

Apropos tysklands ~100 hydrogenstasjoner, hvor mange hydrogenbiler er det der? De har jo både flere stasjoner, og dermed ikke det samme høna og egget-problemet som oss, de har flere innbyggere og mindre elbilincentiver. Det må jo kry med hydrogenbiler om det var høna og egget eller elbilincentivene som ødela for hydrogenbilismen.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

1.Nei, det er ikke riktig. Det er 3 for personbiler. Den fjerde du prater om er for lastebiler og gaffeltrucker, men man kan midlertidig få lov til å fylle personbiler, hvis man har en avtale og fyller på de tidspunktene som passer dem best. Antagelig gjelder det så få biler at det ikke er noen nevneverdig ulempe for dem.

 

2. Ellers er jeg klar over at det er 4 på vei (jeg følger med ser du :) ) Ser du det fra perspektivet til en bensinbilist, dieselbilist eller elbilist så er det ett fett. Både 4 og 8 er praktisk talt det samme som 0 for oss. Det er alt for lite. Legg på ytterligere 4 eller 8 og det er fortsatt alt for lite. Til sammenligning er det rundt 1500 steder å fylle bensin eller diesel i Norge og drøyt 2400 hurtigladestasjoner med over 12 000 ladepunkter.

 

3.Apropos tysklands ~100 hydrogenstasjoner, hvor mange hydrogenbiler er det der? De har jo både flere stasjoner, og dermed ikke det samme høna og egget-problemet som oss, de har flere innbyggere og mindre elbilincentiver. Det må jo kry med hydrogenbiler om det var høna og egget eller elbilincentivene som ødela for hydrogenbilismen.

1. Semantikk. Det er ikke feil å si at det er 5. Og to til åpner snart. I tillegg til 4 ekstra. Da er man kommet til 10. Det er uansett uvesentlig for fremtiden til hydrogenbiler på verdensbasis. Hva så om de ikke skulle slå til i lille Norge i stor grad? Vi er en landsby i verdenssammenhengen.

 

2. Her diskuterer du noe helt annet og som ikke har noe relevanse. Virker som du prøver og hevde at jeg mener hydrogenbiler konkurrerer godt i dag med fossilt eller elbiler. Det er det ingen som sier. Man snakker om fremtiden.

 

3. Samme her. Ingen relevanse til hva som hevdes. Vi kan jo snu det på hodet og se på hvor får elbiler de tyske merkene produserer i dag til tross for at de har snakket om elbil produksjon i mange år. Hvorfor det? Fordi det tar tid å komme med ny teknologi eller man venter av strategiske grunnen. Det samme gjelder for hydrogenbiler. Ingen som sier at hydrogenbiler skal selge mye i dag. Du har misforstått hele diskusjonen og lager argumentasjon utifra dine egne tanker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da er vi tilbake til din påstand om at det skjer mye på hydrogenfronten for tida og mitt tilsvar om at jeg har fått med meg enormt mye prat om at det skjer mye på hydrogenfronten, men lite handling. Du må gjerne oppdatere meg på sistnevnte. Sukrede lykkepiller om framtiden har jeg fått nok av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er næringer til brann, ikke bomber sånn som hydrogen. Hydrogen er et helt annet beist enn bensin og propan.

 

Hydrogen, bensin og Propanbeskutt tank. ( Med flamme tilstede)

https://www.youtube.com/watch?v=QiD7thxC9UQ

 

Hydrogen-Nexo en av de sikretste bilene:

To biler oppnår den prestisjetunge tittelen "Best i klassen" hos Euro NCAP i 2018. De to er Mercedes A-klasse og Hyundai Nexo. https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/01/04/195488905/lyst-pa-sikker-bil-dette-er-arets-beste

 

 

 

Gassfare

*Innbyggerne i Lillestrøm skal være glade for at det var kaldt og lite vind 5. april 2000. Det kan ha reddet dem fra den verste katastrofen i moderne norsk historie. *

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Da-Lillestrom-var-minutter-fra-a-bli-blast-i-stykker-610606b.html

 

 

 

Brannsikkerhet og Hydrogen:

http://www.symbiofcell.com/fire-brigades-choose-hydrogen/

 

 

Hydrogenbil vs bensinbil -brann:

http://evworld.com/article.cfm?storyid=482

Lenke til kommentar

Hydrogen-Nexo en av de sikretste bilene:

To biler oppnår den prestisjetunge tittelen "Best i klassen" hos Euro NCAP i 2018. De to er Mercedes A-klasse og Hyundai Nexo. https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/01/04/195488905/lyst-pa-sikker-bil-dette-er-arets-beste

Flott det! 

 

Gassfare

*Innbyggerne i Lillestrøm skal være glade for at det var kaldt og lite vind 5. april 2000. Det kan ha reddet dem fra den verste katastrofen i moderne norsk historie. *

http://www.aftenposten.no/amagasinet/Da-Lillestrom-var-minutter-fra-a-bli-blast-i-stykker-610606b.html

Hadde det vært 92 tonn hydrogen i stedet for propan hadde det antagelig gått lang verre både med tanke på risiko og skadeomfang hvis tanken sprakk. 

 

Linken ser ikke ut til å inneholde noe relevant info. En håpløs nettsidedesign forresten.
Lenke til kommentar

 

Model S 100D og Model 3 LR er ikke langt unna. Min Model X 100D klarer "bare" omkring 400-450 km på vinteren, men det er fortsatt mer enn nok.

 


Så du får bedre rekkevidde på vinteren enn hva de fleste får på sommeren med en Model X 100D? *DET* er bra jobbet synes jeg. Jeg synes du skal selge bilen tilbake til Tesla jeg. For de gir garantert noen millioner for teknologien som tilfeldigvis ramlet inn i bilen din.

 

Jeg begynner å bli mektig lei Tesla-eiere som lyger om bilene sine og hva "de klarer".

 

 

Jeg måler nøyaktig forbruk på min bil. Den varierer mer på trafikkmønster røde lys osv enn på sommer vinter.

 

Mulig pga vinterhjula ruller lettere enn sommer. Vinter har høyere luftmotstand og større drosseltap. Klima anlegg brukes mere om sommeren. Har studert trender i over 20 år men har ikke klart å finne målbar forskjell i forbruk.

 

Et annet moment er at bensin og diesel selges i volum enheter. Om vinteren får man mere energi PR liter når man fyller tanken. Jeg har en 2 liter bensin sugemotor som bruker 0,63 i snitt. Varierer typisk fra 0,58 til 0,65. Rekkevidde 800km. Fylle tanken med betaling ca 3 min.

 


Vinterhjula ruller nok lettere enn sommerhjula ja. Men samtidig er det oftere snø i veien på vinteren enn det er på sommeren, og snøen lager ekstra rullemotstand. Såpass mye at konas Ionic mister 1 til 2 mil rekkevidde dersom vi måler mot samme temperatur og "snøfritt" veilag.

 

Jeg har en 6.2 L V8 som drar omtrent 1.7 L/milen (dere skattebetalere betaler heldigvis bensinregningen min så jeg kan nyte å kjøre en stor V8er med tilhørende komfort- som *LANGT* overgår disse overprisede Teslaene). Men. Hvorfor får man mer energi PR liter på vinteren? Som en bonus-tanke så har jeg 120L bensintank, og jeg bruker omtrent den doble tiden som deg på å fylle- og gå inn å betale.

 


Er det kaldt nok kan løysinga vere å kle på seg og heller senke temperaturen

 

Wow. Du er bra over grensen til å være fanatisk hvis løsningen på dårlig varme kontra rekkevidde er å kle på seg mer. Det hadde trolig blitt billigere for deg å kjøpe en hest og en billig kjerre faktisk. For du kunne jo bare dratt på deg enda litt mer klær på vinteren uansett.


"Konklusjon: Hyundai Nexo bør få flere til å tenke seg om en gang til"
Har tenkt, fortsatt ikke aktuelt...

 

Nei. Alle kan jo ikke være like smarte.


Jeg tanker min elbil hjemme for kr.1.50/mil. Bilen tankes full hjemme om natten mens jeg sover. Det finnes stikkontakter i milliontalls over hele landet.
Det er mer enn 1200 hurtigladere tilgjengelig og tallet er raskt økende.
Fortell meg hvorfor jeg burde bytte den i en hydrogenbil. Jeg klarer ikke med min beste vilje og se en eneste grunn.

 

Ja. I milliontals faktisk. Men prøv å still deg utenfor huset mitt å trykk ladekabelen din inn i mitt elutak og se hvor bra det går for deg. Retorikken din er jo *helt* på jordet. Som så ofte fra en elbil-fører.


Og hva skal man med biler som fungerer som fossilbiler?

 

Kjøre mer enn 50 mil om dagen uten å kaste bort tre timer på lading.

 


## 5 postr på rad fra samme bruker er flettet sammen. ##

Endret av ilpostino
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt i denne og tilsvarende tråder så får jeg inntrykk av at matematikkkunnskapene til hydrogentilhengerne ligger litt under snittet til TU-leserne.

 

... og likevel så til de grader mye høyere enn hos elbil-fantastene. Hydrogentilhengerne har i alle fall en viss virkelighetsforankring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det kaldt nok kan løysinga vere å kle på seg og heller senke temperaturen

 

Wow. Du er bra over grensen til å være fanatisk hvis løsningen på dårlig varme kontra rekkevidde er å kle på seg mer. Det hadde trolig blitt billigere for deg å kjøpe en hest og en billig kjerre faktisk. For du kunne jo bare dratt på deg enda litt mer klær på vinteren uansett.

Var litt uklar; front ruta var over 4m^2 og det var godt over - 20 grader ute.

Orginalrute på MAN 9.170 er bare halve størrelsen og varmeapparatet til front rute var ikkje oppdimensjonert. Kunne jo bare sveivet ned isoler bommen og lagt meg å sove i en av dei 4 sengene, siden det var en mellomklassebil med 48 mm isolering god for -30 med 1 av 4 varme løysingar i bruk.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Vinterhjula ruller nok lettere enn sommerhjula ja. Men samtidig er det oftere snø i veien på vinteren enn det er på sommeren, og snøen lager ekstra rullemotstand. Såpass mye at konas Ionic mister 1 til 2 mil rekkevidde dersom vi måler mot samme temperatur og "snøfritt" veilag.

 

Jeg har en 6.2 L V8 som drar omtrent 1.7 L/milen (dere skattebetalere betaler heldigvis bensinregningen min så jeg kan nyte å kjøre en stor V8er med tilhørende komfort- som *LANGT* overgår disse overprisede Teslaene). Men. Hvorfor får man mer energi PR liter på vinteren? Som en bonus-tanke så har jeg 120L bensintank, og jeg bruker omtrent den doble tiden som deg på å fylle- og gå inn å betale.

Energi i bensin og diesel er konstant i forhold til masse. Tetthet endrer seg med temperatur. Kaldere bensin har større tetthet.

Lenke til kommentar

For de som er interessert. I artikkelen under kan man lese litt om hva Daimler og andre samarbeidspartnere jobber med. Veldig langt unna større produksjon er man ikke.

https://www.daimler.com/innovation/next/working-together-on-fuel-cells.html?fbclid=IwAR0FDkSDFkA7IuxDIHyGTIwhPT8t0lOWMQUTjG3RQgAoMp7O0z2VUW-U4Tg

 

 

 They plan to make technology for large-scale series production of fuel cells available in around two years — after extensive testing and with a high degree of maturity.

 

 

It will take some time until the results achieved with ASI can be incorporated into production cars on a broad scale. The project is scheduled to be completed in 2021, says Martin, and after that the path will be open for a rapid market launch: “After all, the project is standardizing numerous technology components in order to create new knowledge and develop economic advantages for production.”

 

The plan is to use locomotives powered by fuel cells to replace diesel trains on non-electrified routes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogen ja, la oss bare ignorere utgiftene totalt ved å eie en slik bil.
"Jammen, det går kjapt å fylle". Folk står gjerne en halvtime ++ i kø for å fylle billig bensin.

Hydrogen kunne kanskje ha en sjans om de kom 10-20 år før elbilene. Om 5-10 år, når evt. hydrogen blir "moden" og flere fyllestasjoner, hva skjer på elbilfronten? Står det stille, er den langt fordi alle andre?

Hydrogentilhengere er egentlig ikke tilhengere, de hater bare elbilen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så du får bedre rekkevidde på vinteren enn hva de fleste får på sommeren med en Model X 100D? *DET* er bra jobbet synes jeg. Jeg synes du skal selge bilen tilbake til Tesla jeg. For de gir garantert noen millioner for teknologien som tilfeldigvis ramlet inn i bilen din.

 

Jeg begynner å bli mektig lei Tesla-eiere som lyger om bilene sine og hva "de klarer".

Sånn grovt sett får jeg 400-450 km på vinteren, og 450-500 km på sommeren. Da antar jeg langkjøring med stort sett 80-soner, og på vinteren forvarmet bil, ikke særlig kaldere enn -10C og ellers greie kjøreforhold. Snittet mitt siden jeg fikk bilen er 232 Wh/km, noe som med 98 kWh tilgjengelig blir 422 km. Men det inkluderer en betydelig andel kjøring i 100-160 km/t.

 

Anbefaler deg å sette deg inn i ting før du anklager noen for løgn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Sånn grovt sett får jeg 400-450 km på vinteren, og 450-500 km på sommeren. Da antar jeg langkjøring med stort sett 80-soner, og på vinteren forvarmet bil, ikke særlig kaldere enn -10C og ellers greie kjøreforhold. Snittet mitt siden jeg fikk bilen er 232 Wh/km, noe som med 98 kWh tilgjengelig blir 422 km. Men det inkluderer en betydelig andel kjøring i 100-160 km/t.

 

Anbefaler deg å sette deg inn i ting før du anklager noen for løgn.

Litt av problemet Espen er dere har en tendens til å bruke det beste eksemplet og ikke viser hele bildet. Ser man tilbakemeldinger fra andre Tesla eiere (som jeg har vist i denne tråden) og ikke minst tester hvor man i større grad ser et variert bruk under varierte forhold så tegner det seg et helt annen bilde. Disse testen går dere dessuten gjerne til angrep mot, noe som ikke akkurat styrker troverdigheten.

 

Reell rekkevidde må tross alt ta høyde for variert bruk og forhold. Og da viser det seg at rekkevidden er betydelige lavere. I noen tilfeller så lavt som ned mot 20-25 mil. At det er mulig og oppnå en viss rekkevidde under de beste forhold blir i bunn og grunn litt uinteressant.

 

Forøvrig har jeg ingen problemer med å se at rekkevidden for en Nexo eller Honda Clarity (hydrogenbilene med best rekkevidde) ikke matcher en fossilbil per dags dato, og har derfor full forståelse for det ikke er en god nok løsning for alle (ser man på rekkevidden isolert sett). Mange elbilfanatikere virker derimot og ha som mål at man skal overbevise hele verden om at rekkevidden er god nok for alle. Det er helt hull i hodet og påtvinge andre menneske sine overbevisninger på den måten. 

Endret av gamlefar
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...