Gå til innhold

Marius prøvde i en uke: Slik var det å leve med hydrogenbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Det tvilar eg veldig sterkt på.

For noen måneder siden skrev du at hydrogenstasjonene i Tyskland gikk tilbake i antall og du har hevdet lenge at hydrogen har ingen fremtid til verken tog, lastebiler, båter eller helt annen industri. Det har vi sett var total bom. Du minner mer og mer "Irak ali" slik som du diskuterer. 

post-114996-0-61482700-1548593984_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er altså stadig noen som klamrer seg til ideen at vi skal bygge opp et nytt dyrt og energikrevende distribusjonsnett fra grunnen av, for en energibærer med svært lav energieffektivitet fra generator til bilhjul. Dette som et alternativ til å bruke et eksisterende distribusjonsnett som allerede når hver minste avkrok i landet, og utnytte energien på en måte som gir svært høy energieffektivitet fra generator til bilhjul. Jeg sliter med å forstå motivene bak denne tankegangen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

For noen måneder siden skrev du at hydrogenstasjonene i Tyskland gikk tilbake i antall og du har hevdet lenge at hydrogen har ingen fremtid til verken tog, lastebiler, båter eller helt annen industri. Det har vi sett var total bom. Du minner mer og mer "Irak ali" slik som du diskuterer. 

attachicon.gifali hydrogen.jpg

Å kalle motdebattanter for "Komiske Ali" eller "Tesladuttebassene" er diskvalifiserende, og alle eventuelle gode argumenter ellers blir ihvertfall fra min side filtrert.

Derfor den noe "trollete" kommentaren fra meg før her i tråden. :)

 

Større batteri kombinert med fuelcell tror jeg har noe for seg.

Gitt at eksisterende distrubusjonsnett (tankbiler/"bensinstasjoner") bygges om for hydrogen.

Og at prisene på slike ("hybrid")biler kan konkurrere med batteri-elbiler. For nå er de altfor dyre :(

 

Jeg innrømmer at det sikkert er irrasjonelle grunner til at jeg ikke kan tenke meg å kjøre rundt med "knallgass" i bilen.

Uansett om tenkologien (tank/rør) nå sikkert er så bra som det kan bli.

:)

Lenke til kommentar

For noen måneder siden skrev du at hydrogenstasjonene i Tyskland gikk tilbake i antall og du har hevdet lenge at hydrogen har ingen fremtid til verken tog, lastebiler, båter eller helt annen industri. Det har vi sett var total bom. Du minner mer og mer "Irak ali" slik som du diskuterer. 

attachicon.gifali hydrogen.jpg

 

I forbindelse med nedleggingen av flere norske hydrogenstasjoner i 2018:

 

Hydrogen.no virker litt komisk om dagen..

 

http://bildeopplaster.no/COH

 

Beklager, jeg kunne ikke dy meg :p

Teksten er hentet fra hydrogen.no uka etter nedleggelsen av halvparten av landets hydrogenstasjoner, men bildet er det jeg som har satt inn. Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

I forbindelse med nedleggingen av flere norske hydrogenstasjoner i 2018:

 

Teksten er hentet fra hydrogen.no uka etter nedleggelsen av halvparten av landets hydrogenstasjoner, men bildet er det jeg som har satt inn.

Og hvilke forbindelse hadde nedleggelse av Hyop stasjoner med at stasjoner i Tyskland og andre land gikk tilbake og ville dø ut? Fint om du kan forklare det. Norge har forøvrig nå omtrent like mange stasjoner igjen som før nedleggelsen av Hyop. Å bruke et slikt midlertidig tilbakeslag i et enkelt land til å generalisere er enkelt og greit helt latterlig og forteller mest om nivået dere diskuterer på.

 

Det paradoksale er jo det bildet ditt nå slår totalt tilbake på deg. Men du har kanskje ikke fått med det så mye av det som skjer på hydrogenfronten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og hvilke forbindelse hadde nedleggelse av Hyop stasjoner med at stasjoner i Tyskland og andre land gikk tilbake og ville dø ut? Fint om du kan forklare det.

Hva er det du snakker om?

 

Norge har forøvrig nå omtrent like mange stasjoner igjen som før nedleggelsen av Hyop.

- August 2018, før nedleggelsen av Hyop: 8 stk (7 allment tilgjengelige, 1 med avtale)

- August 2018, rett etter nedleggelsen av Hyop: 4 stk (3 allment tilgjengelige, 1 med avtale)

- Januar 2019: 4 stk (3 allment tilgjengelige, 1 med avtale) Kilde: kartet til hydrogen.no

 

Tja, i den store sammenhengen er 4 omtrent det samme som 8.

 

Å bruke et slikt midlertidig tilbakeslag i et enkelt land til å generalisere er enkelt og greit helt latterlig og forteller mest om nivået dere diskuterer på.

Stasjonene ser ut til å legges ned straks statlig støtte tar slutt. Så kommer søknader om statlig støtte andre steder og det samme materiellet flyttes dit. Som omreisende sigøynere i slow motion.

 

Det paradoksale er jo det bildet ditt nå slår totalt tilbake på deg. Men du har kanskje ikke fått med det så mye av det som skjer på hydrogenfronten?

Jeg har fått med meg enormt mye prat om at det skjer mye på hydrogenfronten, men lite handling. Du må gjerne oppdatere meg på sistnevnte.

Endret av Simen1
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg personlig bytter ut Model X med Model 3 Performance. Ser bare ulemper med hydrogen. De akser tregt, er dyre, har få steder å fylle og er mye mer komplisert.

 

Batterier blir bedre og lettere. Dagens batterier er ikke endepunkt. Model 3 LR/performance kan man i teorien kjøre Bergen-oslo

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For noen måneder siden skrev du at hydrogenstasjonene i Tyskland gikk tilbake i antall og du har hevdet lenge at hydrogen har ingen fremtid til verken tog, lastebiler, båter eller helt annen industri. Det har vi sett var total bom. Du minner mer og mer "Irak ali" slik som du diskuterer. 

attachicon.gifali hydrogen.jpg

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/198-Tesla_Motors/0-Alle_Modelle.html?fueltype=5&vehicletype=1&powerunit=2

 

Gjør et tilsvarene søk på wasserstoff. Helt sjokkerende lesing.

Lenke til kommentar

Nei, en kan ikke ha en bombe installert i hvert eneste hjem. Lykke til når huset brenner.

 De fleste har nå en bensinbil stående utenfor, og en propangrill-beholder  i boden eller på verandaen. To energiformer som renner utover og fyller alle hulrom før det eksploderer. - I motsetning til hydrogen som blander seg lett med luft og forsvinner, ved lekkasje eller når sikkerhetsventilen slipper gassen ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt i denne og tilsvarende tråder så får jeg inntrykk av at matematikkkunnskapene til hydrogentilhengerne ligger litt under snittet til TU-leserne. Det kan forklare en del rare innlegg, og hvorfor de er tilhengere av hydrogenbiler.

 

Tror du er inne på noe der. Eneste jeg kjenner som er en hydrogenforkjemper klarer ikke forstå en vanlig strømfaktura engang. Likevel har han sterke meninger om hva som lønner seg og ikke når det gjelder strømforbruk. Kw og kwh hva i all verden er det? Han tror det lønner seg å bruke halogen lyspærer også utendørs pga at LED er så dyrt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det er over to år siden den enslige hydrogenbilen oppdaterte noe på Spiritmonitor.

Enten gikk de lei, eller så er den solgt eller kondemnert.

Til saman i 2017 og 2018 er det berre registrert 25 nye hydrogenbilar i heile Tyskland. Reknar med at dei fleste tilhøyrer bilimportørane sjølve, og folk kan stille spørsmål ved habiliteten dersom dei rapporterer på spiritmonitor. :-)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

- August 2018, før nedleggelsen av Hyop: 8 stk (7 allment tilgjengelige, 1 med avtale)

- August 2018, rett etter nedleggelsen av Hyop: 4 stk (3 allment tilgjengelige, 1 med avtale)

- Januar 2019: 4 stk (3 allment tilgjengelige, 1 med avtale) Kilde: kartet til hydrogen.no

 

Tja, i den store sammenhengen er 4 omtrent det samme som 8.

 

Stasjonene ser ut til å legges ned straks statlig støtte tar slutt. Så kommer søknader om statlig støtte andre steder og det samme materiellet flyttes dit. Som omreisende sigøynere i slow motion.

 

Jeg har fått med meg enormt mye prat om at det skjer mye på hydrogenfronten, men lite handling. Du må gjerne oppdatere meg på sistnevnte.

Det er riktig at der kun er 4 stk i dag for personbiler. Jeg skulle ha skrevet at man snart er tilbake til der hvor man var før Hyop stasjonene ble nedlagt. Det åpnes nemlig to til innen noen måneder. Og i tillegg er 4 til underveis. Så det går ikke langt tid før det totale antall er passert 8.

 

Det har vært en jevn vekst av fyllestasjoner i flere år på verdensbasis. Og byggetakten har nå økt i mange land og vil øke ytterligere med det som er lagt opp til nå. Et eksempel er her Tyskland hvor det vil være 100 stasjoner innen utgangen av 2019. Neste mål er 400 stasjoner innen 2023. Altså en betydelig økning i bygging. Andre land har tilsvarende mål og flere og flere kommer etter. I tillegg kommer private initiativ som f.eks Nikola/Nel utenom. Skulle bensinstasjoner også komme mer på banene, så får man plutselig en enorm vekst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste har nå en bensinbil stående utenfor, og en propangrill-beholder i boden eller på verandaen. To energiformer som renner utover og fyller alle hulrom før det eksploderer. - I motsetning til hydrogen som blander seg lett med luft og forsvinner, ved lekkasje eller når sikkerhetsventilen slipper gassen ut.

Dette er næringer til brann, ikke bomber sånn som hydrogen. Hydrogen er et helt annet beist enn bensin og propan.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette er næringer til brann, ikke bomber sånn som hydrogen. Hydrogen er et helt annet beist enn bensin og propan.

Til opplysning så har man installert hydrogenstasjoner i hjem i Japan i mange år nå. De har nå passert 200 000, så det er ikke akkurat noe man ikke har erfaring med...... 

Disse stasjonene produserer hydrogen fra sol og/eller fra gass. Resultatet er at det er langt mer effektivt enn strøm fra nettet deres. Man sier det er 55% mer effektivt.

 

Tilsvarende hydrogenstasjoner til hjem er også solgt i mange andre land. Hørt om Toshiba og Panasonic? Det er noen av selskapene som står bak slik teknologi.

Endret av gamlefar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dette er næringer til brann, ikke bomber sånn som hydrogen. Hydrogen er et helt annet beist enn bensin og propan.

Til opplysning så har man installert hydrogenstasjoner i hjem i Japan i mange år nå. De har nå passert 200 000, så det er ikke akkurat noe man ikke har erfaring med...... 

Disse stasjonene produserer hydrogen fra sol og/eller fra gass. Resultatet er at det er langt mer effektivt enn strøm fra nettet deres. Man sier det er 55% mer effektivt.

 

Tilsvarende hydrogenstasjoner til hjem er også solgt i mange andre land. Hørt om Toshiba og Panasonic? Det er noen av selskapene som står bak slik teknologi.

Hva mener du med hydrogenstasjoner? Enheter som produserer hydrogen fra strøm?

 

 

Virkeligheten er nok følgende: mer enn 200.000 brenselscelleaggregater som produserer strøm (typisk 700 W) og varmt vann. De drives av naturgass og koster i området $24.000. Med 50% subsidier regner en med 18 års nedskrivningstid (som er langt mer enn levetiden!).

 

 

Dette blir nok like velykket som hydrogenbilene!

 

 

Se: www.ammoniaenergy.org/on-the-ground-in-japan-residential-fuel-cells/

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg husker Frithjof Arngren pleide å komme med lovnader og skrøner om de flygende bilene som var rett rundt hjørnet.

Han hadde til og med bilder av den, og tok opp bestillinger på dem.

 

Hvor gammel er han nå, og prøver han fortsatt å pushe fremtidskjøretøy på folk?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...