Gå til innhold

Marius prøvde i en uke: Slik var det å leve med hydrogenbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Du driver egentlig et spill og snur på logikken. At man ikke har produsert særlig med hydrogenbiler til dags dato handler ikke om etterspørsmål, men hovedsakelig at teknologien ikke har vært moden. Det er innlysende. Det kan også ha spilt inn noe at elbiler har blitt et satsningsområdet og at man ikke har hatt råd til begge deler. Det er mest sannsynlig årsaken til uttalelsen nå fra de tyske merkene. I så fall kan de risikerer å tape større andeler til de Asiatiske merkene som satser på begge deler.

En stor andel av et veldig lite antall.. 

 

Etterspørselen finnes definitivt derimot så lenge man kan konkurrere på pris. Og konkurrere på pris handler om moden teknologi og masseproduksjon. Det ser man bl.a. i tungtransporten og lastebiler nå hvor hydrogen ser helt klart til å være det foretrukne i bransjen. Og man ser i mange forum hvor det er mange som heller ønsker en hydrogenbil framfor en elbil.

Prismessig blir nok hydrogen trekkvogner vesentlig dyrere enn diesel trekkvogner. Når drivstoffet koster like mye per strekning må man finne på andre argumenter enn økonomi for å forsvare et sånt kjøp. Transportbransjen driver ikke veldedighet eller hobbyvirksomhet. De må ha økonomi i det de driver med eller så kan de bare legge ned. Strøm er et vesentlig billigere drivstoff som kan bidra til å forsvare investeringer.

 

Skulle man endre på politikk her og skrote satsing på hydrogenbiler, så vil det også innebære at hydrogenproduksjon blir mindre lukrativt som igjen er uheldig for industrien.

Selvsagt er skroting av hydrogenbil-satsingen uheldig for hydrogen-industrien. Snakk om å slå inn åpne dører.

 

Hydrogen kan tross alt i mange tilfeller produseres som en binæring og utnytte energi som ellers ikke kan brukes til noe.

Den såkalte overskuddsenergien er en luftspeiling i det fjerne som sikkert lurer noen.. Den finnes ikke så det monner på noe økonomisk vis. Elektrolyse-hydrogen er avhengig av produksjon 24/7 for å kunne betale investeringen, når de en gang blir rimeligere i drift enn fossilt hydrogen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den såkalte overskuddsenergien er en luftspeiling i det fjerne som sikkert lurer noen.. Den finnes ikke så det monner på noe økonomisk vis.

Den finnes ikke pr. i dag, men skal man basere en majoritet av forbruket på vind og solkraft steder der man ikke har massive mengder regulerbar kraft som vannkraft kan den fort dukke opp.

 

Sol og vindkraftproduksjon er på full fart ned i pris, men lagring er dyrt. Løsningen kan fort bli å bare installere mye mer produksjon enn man trenger så man har minimalt behov for lagring.

 

Konsekvensen av det er at nettoproduksjonen blir større enn forbruket slik det er i dag. Det åpner døren for opportunistiske kraftsinker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sol og vindkraftproduksjon er på full fart ned i pris, men lagring er dyrt. Løsningen kan fort bli å bare installere mye mer produksjon enn man trenger så man har minimalt behov for lagring.

Lagring er bare dyrt hvis man tenker hydrogen eller batterier. Vannmagasiner og varmemagasiner er mye billigere.

 

Her i Norge brukes ca 60% av elkraften til varme i en eller annen form hos sluttbruker. Varme kan lagres svært billig og med svært god virkningsgrad når det gjøres hjemme hos sluttbrukeren. F.eks i bygningskroppen, tanker eller i bakken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man har allerede begynt å produsere hydrogen av overskuddsenergi flere steder og det mange ytterligere konkrete planer. Selv i Norge er det planer for dette fra vannkraften.

 

Tror nok bedriftene som gjør dette har regnet på det og vurdert alternativer.

Dei får tilskudd for å begynde og lage hydrogen, ikkje for å bygge kraftlinje, sjølv om det kan vere meir fornuftig

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lagring er bare dyrt hvis man tenker hydrogen eller batterier. Vannmagasiner og varmemagasiner er mye billigere.

 

Her i Norge brukes ca 60% av elkraften til varme i en eller annen form hos sluttbruker. Varme kan lagres svært billig og med svært god virkningsgrad når det gjøres hjemme hos sluttbrukeren. F.eks i bygningskroppen, tanker eller i bakken.

For 40 år siden startet eg med å lagre energi i varmtvannstanken for å få ned spissefekten på dagtid, med et koblingsur som koblet inn mellom 01-06. Selv i dag er dette råd å få til uten å være specialist.

 

LED-lys, data og slikt drar vel 1 kW time i døgnet pr person, resten er varme i en eller anden form. Skal vi si det går med ca 10 kWt i døgnet til privat oppvarming pr person, som kan buffres i 5 dager med 1000 liter vatn.

Om man sier man kjøper et koblingsur til vv-tanken er hele spisslastproblemet med EV-bilen borte.

 

Å pålægge alle å bruke et slikt koblingsur er ikke politisk mulig, det koster for lite (gir ikke nok Press i strøm og finans markeder) og er for miljøvenlig.

Da prater man heller om å sykle for å bygge sykkelveg, selge dusj og garderobeskap til bedrifter og få et forjævlig belegg på sygehus pr km.

Se bare på Paven som har begyndt med kondom mens vår statsminister vil ha alle til å slutte. Barnefødsler øker BNP og homofile har funnet seg andre arenaer en kyskhed og kjortel.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Lagring er bare dyrt hvis man tenker hydrogen eller batterier. Vannmagasiner og varmemagasiner er mye billigere.

 

Her i Norge brukes ca 60% av elkraften til varme i en eller annen form hos sluttbruker. Varme kan lagres svært billig og med svært god virkningsgrad når det gjøres hjemme hos sluttbrukeren. F.eks i bygningskroppen, tanker eller i bakken.

Utenfor svært nordlige områder er jeg ikke så sikker på at det er et kjempebehov for lavtemperatur varme, ihvertfall ikke i husholdninger. Jeg snakker ikke spesifikt om norge.

 

Magasinerbar vannkraft (Slik at den kan lagres) er avhengig av riktig geografi. De stedene har gjerne kraftforsyning fra vannkraft alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utenfor svært nordlige områder er jeg ikke så sikker på at det er et kjempebehov for lavtemperatur varme, ihvertfall ikke i husholdninger. Jeg snakker ikke spesifikt om norge.

Nå regner jeg også kulde for være "en eller annen form for varme". Kuldelager kan være nyttig for å ta ned spisslasta i en rekke land. Også i Norge (fryselager, kjølelager etc) Det ordnes enkelt ved å sette temperaturen i fryselagret en grad kaldere når det er lite last i nettet og så skru tilbake når det blir mye last i nettet. Her oppe i nord kjenner jeg til flere fryselager for fisk med i størrelseorden megawatt kjøleaggregat. Jeg vet ikke om de bruker denne teknikken, men det ville overrasket meg om de ikke gjør det allerede.

 

Fryselager og kjøleanvendelser er ennå mer i varmere strøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hyundai øker produksjonen av hydrogenbiler 1 år før enn hva som var tidligere planlagt. Økning fra 3 000 til 10 000 biler i året innen november.

 

South Korean auto giant Hyundai Motor Co. is expected to invest 300 billion won ($264 million) this year to expand capacity of its hydrogen fuel-cell electric vehicle plant to over 10,000 units by November, a year ahead of its initial plan. 

 
According to sources from the company’s management and its union on Sunday, Hyundai Motor is seeking to ramp up output at its hydrogen car manufacturing plant in Ulsan, South Gyeongsang Province, to more than 10,000 units from current 3,000 units by injecting 300 billion won. 

https://m.pulsenews.co.kr/view.php?year=2019&no=178670&fbclid=IwAR2g54jS1Ofy86n4VxMk9NGicWmozAE3zeQq1LeRPy2vRAK39gdwPUIiwBc

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen tyske hydrogenbilar før tidlegast i 2029, i fylgje avtale mellom dei tyske bilprodusentane i dag:

 

"According to the agreement, the car bosses now assume that fuel cell cars will not be ready for the market in the next ten years."

– https://www.electrive.com/2019/03/21/german-carmaking-giants-agree-on-strategy/

 

Hydrogenbilar er alltid ti år fram i tid. :tease:

 

Du følger som vanlig ikke med i timen:

"China expects to have 100,000 cars powered by clean-burning hydrogen cells on its roads within five to six years as it challenges such countries as Japan and South Korea for dominance of the emerging carbon-free automotive markets.

 

There are already more electric vehicles in China than anywhere else, but an expert in new energy sources with the Chinese Academy of Sciences told Xinhua that the research and production focus was now shifting to hydrogen fuel cells. With their outstanding energy-conversion efficiency and zero carbon emissions, the cells are tipped to replace fossil-fuel engines and rechargeable batteries as the global power source for transport.

 

China has invested more than US$12 billion in fuel cell technologies.

A US$1.77 billion hydrogen automobile plant is also being built in Guangdong province, backed by Hong Kong business magnate Li Ka-shing. Production will start by the end of this year, with an annual output of 160,000 units expected within five years."

https://www.asiatimes.com/2019/03/article/beijing-wants-100000-hydrogen-cars-by-2025/

 

Når Kina bestemmer seg for å satse på en teknologi, så har de fleste fått med seg at de mener alvor, og at utviklingen går fort. Og nå satses det på hydrogen.

 

Du jobber iherdig i et ekstremt fånyttig forsøk på å stoppen utviklingen. Problemet ditt er at du bruker argumenter som "Hydrogen er verre enn å fyre med brunkull" og "NEL er svindlere og bedragere" Tror du virkelig du når inn hos folk når du prøver å spre sånt tull ?

 

Artikkelen over er for øvrig fra i går. I dag kom denne:

"At present, industrial installations for the electrolysis of water – the electrolysers – are no larger than a few megawatts. A factory with a capacity of a gigawatt would thus operate a hundred to a thousand such electrolysers. The partners in the Gigawatt Electrolyser project will jointly investigate what it takes to build such an electrolysis plant in the Netherlandsaround 2025-2030."

https://fuelcellsworks.com/news/towards-sustainable-production-of-hydrogen-on-an-industrial-scale-kick-off-for-designing-a-gigawatt-electrolysis-plant-in-the-netherlands/

 

Og om 3 uker er det Nikola World. Men det vet du jo, siden du er så opptatt av hydrogen:

https://nikolamotor.com/

 

Håper du fortsetter i samme stil. Det har nemlig motsatt effekt av det du håper ?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

For den som har sett hvordan indere vedlikeholder bilene sine og den generelle standarden på bilparken så kommer nok hydrogen til å få en pang start.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...