Gå til innhold

Nesten hver tredje nye bil var en nullutslippsbil i 2018


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For en gladnyhet, det ble altså solgt 147 929 nye biler i fjor, det sjette beste året i historien for det norske bilsalget.

 

Av disse var 31,2% nullutslippsbiler, eller 46 143 biler, det kan jo ikke bli bedre enn det.

 

Det finnes 2 719 395 registrerte personbiler i Norge, i følge SSB, mer bil per innbygger enn i alle våre naboland, og i de aller fleste land i verden.

 

Antallet biler per innbygger har også eksplodert de senere årene, slik at stadig flere får råd til bil, flere husstander har mer enn en bil osv.

16k6j9g.jpg

 

Fra 2004 har antallet biler per innbygger økt med 18%.

 

Dette er neppe noe å rope hurra for?

 

Nordmenn har nå et høyere forbruk av nye biler enn noensinne, flere har bil enn før, og flere husstander har flere biler enn før, samt at flere kjører mer bil enn før, det kan vel nesten ikke bli verre, rent miljømessig?

 

Endret av adeneo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan definitivt bli verre!

 

Det kan alltid bli verre, du kan pådra deg en infeksjon i snurrebassen slik at den faller av.

 

Når man snakker om miljøvennlige biler, så kan det neppe bli særlig verre enn at økningen i nullustlippsbiler knapt utgjør økningen i bilparken generelt, ettersom de da er "ekstra-biler", og ikke i nevneverdig grad erstatter fossilbiler.

 

Dersom en nullutslippsbil selges i stedet for en fossilbil, så kan det under visse forutsetninger redusere klimagassutslippene.

Dersom en nullutslippsbil selges i tillegg til en fossilbil, så utgjør det en økning i klimagassutslippene.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan alltid bli verre, du kan pådra deg en infeksjon i snurrebassen slik at den faller av.

 

Når man snakker om miljøvennlige biler, så kan det neppe bli særlig verre enn at økningen i nullustlippsbiler knapt utgjør økningen i bilparken generelt, ettersom de da er "ekstra-biler", og ikke i nevneverdig grad erstatter fossilbiler.

 

Dersom en nullutslippsbil selges i stedet for en fossilbil, så kan det under visse forutsetninger redusere klimagassutslippene.

Dersom en nullutslippsbil selges i tillegg til en fossilbil, så utgjør det en økning i klimagassutslippene.

Jeg kan ikke si annet enn at jeg er imponert over ditt engasjement for klimaet! Her har vi en ekte MDG-er. Vi trenger flere av sånne som deg.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke si annet enn at jeg er imponert over ditt engasjement for klimaet! Her har vi en ekte MDG-er. Vi trenger flere av sånne som deg.

 

Takk, det var fine ord.

Jeg er nok minst like imponert over din evne til å skrive usaklige innlegg som er totalt irrelevante, vi trenger ikke flere sånne som deg.

Lenke til kommentar

Jeg er nok minst like imponert over din evne til å skrive usaklige innlegg som er totalt irrelevante, vi trenger ikke flere sånne som deg.

Jeg må bare beklage hvis jeg sa noe galt altså. Jeg mener faktisk det jeg sier. Det er viktig å framheve de beste klimatiltakene. Når vi sier "nullutslippsbiler" som i overskriften, så er jo det litt misvisende. Hvertfall hvis det bare kommer i tillegg til nåværende bilpark. Derfor er det bra at entusiaster som deg slår et slag for klimaet. Jeg er elbileier selv, men bryr meg mindre om miljøet sånn til det daglige enn hva du virker å gjøre. Så du må bare stå på :) Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Skulle vært interessant med en dypere analyse av de tallene. For eksempel om økt antall biler fører til like stor økning i antall kjørte km, eller om antall km bare spres ut på flere biler. Videre hadde det vært interessant å se kjørelengde for de ulike dristofftypene. Det sies jo at mange som kjøper elbil som nr 2 bil, kjører primært den til daglig og fossilbilen langt sjeldnere.

 

Bilene som leveres til vraking har en snittalder på rundt 18 år. Når ett årskull med så gamle fossilbiler forsvinner ut i den ene enden av spekteret og etterfylles av 49% ladbare biler og 51% mye mer effektive fossilbiler, 18% ladbare hybrider og 31% nullutslippsbiler så burde det gi utslag på salget av drivstoff. I hvert fall om det loggføres spesifikt for personbiler, for vogntogtransporten er visst kraftig økende grunnet økt eksport av fisk blant annet.

 

Videre hadde det vært fint å se hvordan drivstofftypene i den totale bilbestanden utvikler seg, ikke bare årets salg.

 

Her er i hvert fall mengder med råtada man kan gå gjennom.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg må bare beklage hvis jeg sa noe galt altså. Jeg mener faktisk det jeg sier. 

 

Det fremsto noe sarkastisk, i og med at du hevdet jeg var "ekte MDG-er", men dersom det var vel ment, så tar jeg komplementet, selv om jeg anser det som lite flatterende å bli kalt en "ekte MDG-er".

Lenke til kommentar

...

Nordmenn har nå et høyere forbruk av nye biler enn noensinne, flere har bil enn før, og flere husstander har flere biler enn før, samt at flere kjører mer bil enn før, det kan vel nesten ikke bli verre, rent miljømessig?

Om det kunne blitt verre? Tja, det måtte vært om alle elbilene som selges om dagen i stedet var dieselbiler som skrur av avgassrensingen så snart temperaturen faller under 14 grader..
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant at tallene for både bensin og diesel samlet var redusert 2%. Vi burde vel forventet litt mere. Om vi sier at momsfritak og avgifter utgjør ca 100000 PR el bil og vi har fått 150 000 biler ut på veien så kan man regne litt på det.

 

Hadde man brukt samme beløp på å fått flere skip over på gass hadde CO2 utslippet gått ned ca20%.

 

For så mye penger kunne man blitt kvitt utrolig mange diesel motorer som bøtter ut CO2, store mengder nox, og partikler.

 

Jeg er ikke imot elbiler. De er stille og effektive. Poenget er at vi alltid må se på hvordan man kan få størst mulig reduksjon i utslipp PR milliard man bruker av skattekronene våre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg fant at tallene for både bensin og diesel samlet var redusert 2%. Vi burde vel forventet litt mere. Om vi sier at momsfritak og avgifter utgjør ca 100000 PR el bil og vi har fått 150 000 biler ut på veien så kan man regne litt på det.

 

Bilavgiftene er nok en del høyere, men artig regnestykke.

 

Du kommer da til at Staten ville fått inn 15 000 000 000 kroner dersom elbiler hadde vært avgiftsbelagt.

 

Norge har til dels valgt å benytte klimakvoter for å redusere utslippene, i det minste på papiret, slik at man når klimamålene i klimaloven.

 

I dag koster vel kvote for ett tonn CO2 rundt 25 euro, slik at man kunne "kjøpt seg" 600 000 000 tonn med CO2-utslipp gjennom kvoter.

 

Det er vel omtrent 8 000 000 tonn som må kuttes hvert år, per i dag, dersom man skal ned fra 1990-nivå på 51 600 000 tonn CO2 til 43 300 000 tonn CO2.

 

Hadde man fått avgifter på alle elbilene, kunne man kjøpt kvoter for å nå klimamålene de neste 75 årene?

Nå er jeg lite begeistret for klimakvoter, så personlig hadde jeg helst sett at man gjorde tiltak i stedet for å kjøpe seg fri, men det er interessant å tenke på likevel.

 

Det store spørsmålet da er vel hvor stor reduksjon i klimagassutslippene de 150 000 elbilene som ruller på norske veier uten avgifter, har bidratt til?

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan alltid bli verre, du kan pådra deg en infeksjon i snurrebassen slik at den faller av.

 

Når man snakker om miljøvennlige biler, så kan det neppe bli særlig verre enn at økningen i nullustlippsbiler knapt utgjør økningen i bilparken generelt, ettersom de da er "ekstra-biler", og ikke i nevneverdig grad erstatter fossilbiler.

 

Dersom en nullutslippsbil selges i stedet for en fossilbil, så kan det under visse forutsetninger redusere klimagassutslippene.

Dersom en nullutslippsbil selges i tillegg til en fossilbil, så utgjør det en økning i klimagassutslippene.

Hvor får du den logikken fra?

At flere har flere biler betyr nødvendigvis ikke at alle bilene brukes mere men heller at bil med forbrenningsmotorer vil bli brukt der det er mere hensiktsmessig mens elbilen blir brukt der det er mere hensiktsmessig.

Tror nok økningen i trafikken blir på el siden mens de som har biler med forbrenningsmotor vil bruke de til hytta eller til å dra tungt med eller slike ting.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke si annet enn at jeg er imponert over ditt engasjement for klimaet! Her har vi en ekte MDG-er. Vi trenger flere av sånne som deg.

 

Takk, det var fine ord.

Jeg er nok minst like imponert over din evne til å skrive usaklige innlegg som er totalt irrelevante, vi trenger ikke flere sånne som deg.

Det er en veldig merkelig argumentasjon da. Det er mengde km kjørt og el kontra bensin som er interesant her i mine øyne. Det er selve kjøringen som er den store utslippsfaktoren, ikke produksjonen.

Lenke til kommentar

Hvor får du den logikken fra?

 

At flere har flere biler betyr nødvendigvis ikke at alle bilene brukes mere men heller at bil med forbrenningsmotorer vil bli brukt der det er mere hensiktsmessig mens elbilen blir brukt der det er mere hensiktsmessig.

Tror nok økningen i trafikken blir på el siden mens de som har biler med forbrenningsmotor vil bruke de til hytta eller til å dra tungt med eller slike ting.

 

 

Logikken får jeg fra det faktum at biler skal produseres.

Flere biler, er verre for miljøet, uavhengig av drivstoff.

 

Nullutslippsbiler er under visse omstendigheter mer miljøvennlige enn tilsvarende fossilbil, men dersom de ikke erstatter en fossilbil så gir de en ganske betydelig netto økning i klimagassutslipp.

 

Man snakker for eksempel ofte om at en elbil må "ta igjen" fossilbilen for å bli mer miljøvennlig osv, altså den må kjøres en viss distanse for å ta igjen større utslipp under produksjonen, men dersom elbilen kjøpes i tillegg til fossilbilen, og ikke erstatter en fossilbil, så er den kun miljøskadelig, da kommer utslippene til ebilen i tillegg til fossilbilen.

 

Det er ikke noen gevinst for miljøet at antallet biler per innbygger øker, uansett om bilene er elbiler.

Optimalt sett burde det jo selges en masse elbiler, samtidig som antallet biler per innbyggere går ned.

 

Det er sikkert en gladnyhet for bilbransjen at det selges flere biler, men for miljøet er det alt annet enn gode nyheter, med mindre gamle utrangerte fossilbiler erstattes med nye elbiler, noe som ikke ser ut til å skje i særlig stor grad ut i fra tallene.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilavgiftene er nok en del høyere, men artig regnestykke.

 

Du kommer da til at Staten ville fått inn 15 000 000 000 kroner dersom elbiler hadde vært avgiftsbelagt.

 

Norge har til dels valgt å benytte klimakvoter for å redusere utslippene, i det minste på papiret, slik at man når klimamålene i klimaloven.

 

I dag koster vel kvote for ett tonn CO2 rundt 25 euro, slik at man kunne "kjøpt seg" 600 000 000 tonn med CO2-utslipp gjennom kvoter.

 

Det er vel omtrent 8 000 000 tonn som må kuttes hvert år, per i dag, dersom man skal ned fra 1990-nivå på 51 600 000 tonn CO2 til 43 300 000 tonn CO2.

Hadde man fått avgifter på alle elbilene, kunne man kjøpt kvoter for å nå klimamålene de neste 75 årene?

Nå er jeg lite begeistret for klimakvoter, så personlig hadde jeg helst sett at man gjorde tiltak i stedet for å kjøpe seg fri, men det er interessant å tenke på likevel.

Det store spørsmålet da er vel hvor stor reduksjon i klimagassutslippene de 150 000 elbilene som ruller på norske veier uten avgifter, har bidratt til?

Om bensin og diesel forbruk er redusert 2% og veitrafikk slipper ut 8,8 millioner tonn betyr det vel en reduksjon på ca 160 000 tusen tonn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...