Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Potensielt frossent vann i rør


Gjest Slettet-JWlLR8

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-JWlLR8

Hei,

 

Jeg bor i en 5-etasjers leilighet i 3. etasje.

 

Hun over meg ringte i dag og sa at vannet hennes ikke fungerte, og lurte på om det kunne ha frosset fast i rørene.

 

Jeg er ikke i leiligheten ettersom jeg har reist hjem for julen så jeg sa jeg ikke kunne sjekke om det fungerte nede hos meg.

 

Hun spurte da om jeg hadde latt varmen stå på på badet, og det hadde jeg da logisk nok ikke ettersom jeg ikke var der. Strømmen er noe jeg betaler selv, og siden det ga kommer av min lommebok er det foretekkelig om det er så lite som mulig.

 

Huseier kommer nok innom å sjekker min leilighet selv om jeg ikke er der ila. romjulen, men er dette mitt ansvar?

 

Er det jeg som må punge ut om det er skade på rørene eller noe pga. dette?

 

Det står så klart ikke noe om dette i kontrakten min eller noe, og jeg har ikke blitt fortalt at det må varmes selv når jeg ikke er der. Det er også min første jul i leiligheten så det er ikke slik at jeg implisitt "vet" hvor kaldt det blir her.

 

Takk for hjelpen :)

Endret av Slettet-JWlLR8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rimelig normalt å ikke skru av all varme selv om man reiser bort. Kan gå bra noen steder alt etter hvor mye "gratis" varme man får fra naboer, men uansett ikke noe man kan garantere.

 

Er derfor det er anbefalt å sørge for noe varme i hus og leiligheter selv om man reiser bort. Jussen rundt ansvar her må noen andre komme tilbake til da jeg ikke kjenner disse reglene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det å ha på nok varme til å unngå skader er naturligvis ditt ansvar som leigetakar (huseigaren ksn sjølvsagt ikkje berre lpse seg inn til deg dagen etter at fu har reist for å skru temperaturen opp på 25 grader, det er jo som du påpeikar, du som betalar for straumen).

Av denne grunn er det du som må bære ansvaret og eventuelle utgifter og erstatningskrav som følge av dette.

 

Situasjonen hadde vært ein anna om vatnet fraus på grunn av teknisk feil, som feks straumbrot, det kan ikkje du klandrast for.

 

Men når det er sagt, så er det spesielt dersom ei lavblokk ikkje er ekstra beskytta mot at vatnet fryser, har det vært ekstra kaldt denne jula?

I blokker er det vanligast at røra blir ført oppover i etasjane via ei sjakt som typisk ligg midt i bygget.

Det er derfor stor sannsynlegheit for at problemet ikkje er direkte knytta til din leiligheit (dinne gongen).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det jeg som må punge ut om det er skade på rørene eller noe pga. dette?

 

Det står så klart ikke noe om dette i kontrakten min eller noe, og jeg har ikke blitt fortalt at det må varmes selv når jeg ikke er der. Det er også min første jul i leiligheten så det er ikke slik at jeg implisitt "vet" hvor kaldt det blir her.

 

Det er vel rimelig implisitt at vann fryser når det er kuldegrader. Dersom du har slått av all varme, og rørene har frosset, er dette selvsagt ditt ansvar. Du må være der når rørene tiner, dersom det er kobberrør vil det kunne oppstå sprekker pga frostsprengning, som igjen gir vannlekkasje når vannet tiner.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ligger badet mot ytterveggen, så er det en sjanse for at rørene kan fryse hvis de står ubrukt og uten varme i noen dager. Det er da snakk om kaldtvannsforsyningen fra fellesanlegget i bygget frem til blandebatteriene/dotank/varmtvannstank.

 

Leieboer plikter å holde leieobjektet i orden, og er selv  ansvarlig for skade som skjer ved ens uaktsomhet. Å ikke sørge for at leieboligen er varm nok til at rørene ikke fryser, er uaktsomt. Det er ikke mange gradene som trengs for å holde slikt varmt nok.

 

Og disse to-tre kronene du betaler i året for å holde badet varmt når du er på ferie, er nok billigere enn de hundretusene du må betale ut av egen lomme p.g.a. vannskadene som skjer når rørene sprekker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Når man som leietaker eller eier reiser bort er det vanlig å frostsikre ved å sette termostaten på 5-10 grader. Det kan også være lurt å sette den høyere om det kan bli spesielt kaldt der, er dårlig isolert eller er stor risiko for strømbrudd. Det bør også være mer enn én varmekilde fordi termostater har en tendens til å ryke. De varer ikke evig.

 

Jeg var godt klar over at man måtte frostsikre fra 10-12 årsalderen ettersom jeg var på hytter på vinterstid. I studietida var det fokus på dette i studieavisa og i den vanlige avisa. "Alle" lærte av andres feil, unntatt noen få.  Synd å si det men dette er et stykke allmennkunnskap du har gått glipp av.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...