Gå til innhold

Enda et nytt parti og bompenger?


Anbefalte innlegg

Befolkningsvekst er ikke et særnorsk problem, så det er ingen unnskyldning for bomringer. FrP er forøvrig et soleklart eksempel på brutte valgløfter og arroganse. Om ikke samferdel- og finansminister postene, samt lokalpolitikere i byer og fylker, er nok til å få stans på bomringene så har de aldri hatt en vilje til å stanse bomringene.

 

Ingen ønsker å påta seg skylden, og peker på hverandre som syndebukker. Dette er passende siden de alle er syndere.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi må ikke glemme at FrP er et parti på høyresiden.
Slagordet deres, "For folk flest" stemmer ikke.
Folk flest er ikke rikinger.
Et høyreparti er bare bra for de rike.

Bompenger er flott høyrepolitikk.
Bompenger belaster arbeidere til/fra jobb. Særlig i rushtiden, for da koster det dobbelt.

De færreste arbeidere kan velge å gjøre jobben på et annet tidspunkt, og unngå rushtidsavgift.

 

Barnefamilier har flere ærender, som barnehage, skole osv.Og sannsynligvis drives bilen deres av bensin eller diesel. Ikke alle har råd til ny elbil.

De som er rike nok til å stemme Høyre slipper denne skatten.

Direktører har elbil, fleksitid, færre barn, og mulighet for hjemmekontor.


Vanlige skatter krever mer av de rike, for de har mer å gi.

Bompenger er det motsatte.
Så bompengene er ikke en "flat skatt".
Den rammer de fattige HARDEST!

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kan ikke benekte at bomstasjoner med dobbel rushtidsavgift akkurat når arbeidere skal på jobb, men som gir fritak for nye, dyre elbiler som Tesla, er god høyrepolitikk.

 

Gjett hvem som har muligheten til å kjøre elbil, unngå rushtiden, i snitt har færre barn og ofte kan ha hjemmekontor...

Eller får det dekket av partiet de jobber for når de skal på politiske møter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse bommene skal ikke finansiere et nødvendig veiprosjekt.

De skal finansiere en bussvei og en sykkelsti.

 

 

Det er som regel to måter å fjerna avlasta vegnettet på: utvida vegen, eller redusera trafikken.  Å bygga ut kollektiv- og sykkelnettet kjem òg dei som må køyra bil til gode, ved å få ein del av dei som ikkje må køyra over på andre transportmiddel, slik at trafikken blir redusert.

 

Hadde ein valt ei bilbasert infrastrukturutbygging måtte ein ha satt bomtakstane enno høgare enn i dag, sidan ein ved kollektivutbygging og trafikkreduksjon får ein god del støtte frå staten som ein elles måtte ha dekka lokalt.

Vi ser jo hvor idiotisk bussveien på Mariero er. En bil som vil besøke en forretning på den andre siden må kjøre flere hundre meter forbi, og snu i rundkjøringen før den kjører tilbake.

 

Akkurat der er trafikkmengda slik at det uansett var ein fordel å fjerna høvet for venstresving.

 

Når det kommer en buss, tennes et rødt trafikklys for øvrig trafikk i rundkjøringen. Biler som skal rett frem hadde ikke trengt å stoppe. Bussveien går rett gjennom rundkjøringen som bokstaven Ø.

 

Her er eg samd. Det er prosjektert løysingar på trafikkproblema bussvegen har ført med seg. Håper at nokre av dei ekstra pengane som kjem inn når halv takst for elbilar blir innført blir brukte på å få gjennomført dei tiltaka.

Det andre prosjektet, en sykkelsti med motorveistandard, er like ille.

Uansett hvor bra standarden er, er distansen for lang for pendling.

 

Det kjem jo heilt an på avstand og helse. Eg veit om mange som pendlar lange avstandar med sykkel og synst det er uproblematisk.

 

 

Det som gjør at jeg ikke kan reise kollektivt til og fra jobb er arbeidstidene mine. Jeg er så i utakt med resten at det ikke går buss og tog da.

 

En satsing på døgnkontinuerlig kollektivtransport hadde løst problemet for min del. Bussen kan kjøre på den vanlige veien, og trenger ikke en egen vei til flere milliarder.

 

Det har allereie vore ei veldig god satsing på dette området dei siste åra. Trur det er 4 ruter med døgndrift no. Med ukurante arbeidstider slepp du vel uansett rushtidstaksten når du køyrer inn i bomringene.

 

Lenke til kommentar

Jeg må ofte kjøre til jobb i rushtiden, når alle andre kjører hjem.

Og når jeg skal hjem igjen, er kollektivtilbudet ubrukelig.

 

"Fire ruter med døgndrift?"

Har du noen gang prøvd selv?

 

Hvis jeg teoretisk skulle reist fra Stavanger Sentrum og hjem akkurat nå, hadde jeg vært hjemme klokken 12:55 på søndag.

Buss N84 går fra Stavanger om 20 minutter, (ille nok) men hva gjør jeg når jeg ankommer Sandnes Sentrum?

Venter til 12:43 for å komme helt hjem?

Lokalruta går ikke i det hele tatt om natten, særlig i helgen.

 

Dette er ikke teoretisk. I natt sluttet jeg riktignok klokken 22:00, men det er ellers helt vanlig arbeidstid for meg.

 

 

Et kompromiss kunne vært inngått om jeg i det minste fikk kjøre bilen min hjemmefra, til nærmeste buss/togstasjon, og reiste kollektivt derfra, til og fra jobb.

Men neida. Det er dukket opp en ny bomstasjon mellom mitt bosted og sentrum, så jeg må uansett betale bompenger. Riktignok ikke begge veier.

 

Og dette ville uansett kostet meg en halvtime hver vei, siden jeg må vente på bussen, og bussen kjører mange omveier som jeg kan unngå ved å kjøre selv.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Kan ikke være så jævla vanskelig å lage en spørreplattform som bruker bankid for innlogging? Jeg føler pengene mine er ganske trygge, så da hadde vel svarene på spørsmålene også vært ganske trygge.

Bankid + blockchain.

 

Slik systemet fungerer nå med anonyme valg er det vanskelig å kjøpe stemmer. Om du kan stemme hjemmefra kan jeg kjøpe din stemme og se at du faktisk stemmer det vi avtalte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg syntes kjøpt og salg av stemmer er et problem... En stemme er noe jeg har, og som alt annet syntes jeg kanskje den bør kunne selges. Hvis verdien av det du gir for stemmen min, er verdt mer enn stemmen min er for meg, hvorfor ikke? Det er jo frivillig...
Derimot kan det jo utnyttes ved tvang da. "Stemmer du ikke SV skyter jeg deg", men er det noe stort problem i dag? "Overfør alle penga dine til meg, ellers skyter jeg deg".

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg syntes kjøpt og salg av stemmer er et problem... En stemme er noe jeg har, og som alt annet syntes jeg kanskje den bør kunne selges. Hvis verdien av det du gir for stemmen min, er verdt mer enn stemmen min er for meg, hvorfor ikke? Det er jo frivillig...

Derimot kan det jo utnyttes ved tvang da. "Stemmer du ikke SV skyter jeg deg", men er det noe stort problem i dag? "Overfør alle penga dine til meg, ellers skyter jeg deg".

 

Det er et problem om du ønsker et demokrati.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Ingen bompenger er "enkelt". Men hvordan skal vei problemet løses?

Et alternativ er å minske den absurde summen vi gir rundt i verden i bistand og heller fokusere på infrastrukturen, bare en tanke.

 

Annet alternativ er å bruke mer av oljefondet. Altså vi sparer i oljefondet for at de fremtidige norske borgere skal ha et sikkerhetsnett, jeg mener bestemt at en god infrastruktur er veldig positivt for fremtidige generasjoner og hjelper dem forbli konkurransedyktig i forhold til globaliseringen. 

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

FrP er forøvrig et soleklart eksempel på brutte valgløfter og arroganse. Om ikke samferdel- og finansminister postene, samt lokalpolitikere i byer og fylker, er nok til å få stans på bomringene så har de aldri hatt en vilje til å stanse bomringene.

Så lenge flertallet stemmer mot deres forslag om å bygge ut uten bompenger så hjelper det ikke med ministerposter. Trodde du virkelig ministerer kan gå mot flertallet på Stortinget?

 

Frp har som som jeg allerede har skrevet som et kompromiss i alle fall fått økt statens bidrag til veiprosjekter og økt antall prosjekter.  Men enkelte hadde tydeligvis foretrukket politikere som da hadde valgt å bare stå utenfor og bue når de ikke får flertall for sin politikk. Som sagt trenger man ikke velge folk inn på Stortinget for å få til dette.

Lenke til kommentar

Jeg klager ikke på at det endelig bygges infrastruktur.

Jeg klager på at de lemper regningen på de fattigste, mens de rikeste slipper.

 

De som har dieselbil, barn i skole og barnehage, jobber vanlig arbeidstid uten fleksitid osv. skal betale rushtidsavgift på 44 kroner hver vei, hver gang de skal noe sted.

 

Jo rikere du er, dess billigere slipper du unna. Har du råd til el-bil, får du halv pris.

Har du en administrativ jobb, kan du velge fleksitid eller hjemmekontor, og dermed slippe rushtidsavift.

Er du Høyre-politiker, slipper du å betale det selv.

 

Flat skatt hadde vært usosialt nok.

Men dette er skreddersydd for å hovedsaklig loppe dem som har minst, mens eliten slipper.

.

Det er ikke små summer heller. Taket for hvor mye du skal betale oppnås ikke før 75 passeringer i måneden.

https://www.nrk.no/rogaland/alenemamma-ma-punge-ut-titusener-i-aret-i-bompenger-1.13896635

I hennes tilfelle estimert opptil 32.000 i året.

 

 

Nye veier er flott, men ikke når pengene kreves inn på denne måten.

Jeg kan leve med kø på E39, bare den er bomfri.

 

Kanskje Høyre heller kunne innføre en inntekts- eller formue-basert skatt for å finansiere dette?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et alternativ er å minske den absurde summen vi gir rundt i verden i bistand og heller fokusere på infrastrukturen, bare en tanke.

 

Annet alternativ er å bruke mer av oljefondet. Altså vi sparer i oljefondet for at de fremtidige norske borgere skal ha et sikkerhetsnett, jeg mener bestemt at en god infrastruktur er veldig positivt for fremtidige generasjoner og hjelper dem forbli konkurransedyktig i forhold til globaliseringen. 

 

Hvordan vil dette påvirker inflasjon?

Lenke til kommentar

Jeg nevner Tesla spesifikt fordi det er en luksusbil.

Har du råd til Tesla, har du også råd til bompenger.

Den er mye større, tyngre og dyrere enn snusfornuftige elbiler som Nissan Leaf.

 

Fritaket kunne heller gis til folk som fortsatt kjører 10 år gammel dieselbil. Det er de som trenger bomfritaket.

 

Igjen, jeg kritiserer at hele regningen skal betales av de fattige, og de rike skal slippe unna.

Det er enda mer urettferdig enn om det bare var en flat skatt som tok like mye fra alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...