Gå til innhold

Japans minister for kybersikkerhet (68) innrømmer at han aldri har brukt en datamaskin


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om det er lettere skremmende at ministeren aldri har brukt en PC, er det verste den fortsatte bruken av "kyber" og at "kyber" er hva det heter på norsk. Huff!

 

Det har vært det norske ordet siden det ble et "begrep" på 90-tallet, så det må du nok finne deg i.

 

Man trenger forresten ikke være ekspert på noe som helst for å lede et departement eller avdeling. Man leder de som jobber der, man skal ikke kunne alt selv. Så det er slettes ikke merkelig at en minister ikke er hacker-ekspert. Han har sikkert et par dusin av den typen under seg. Han skal bare være manageren som gjør alt disse karene ikke kan noe om. Denne karen er politiker, og skrudd sammen som en politiker. Det trengs mere enn en datanerd som ikke har sosiale skills. Ministeren er ekspert på å holde møter og avgjøre økonomiske greier. Det har sikkert ikke alle datakarene peiling på.

Endret av Bytex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva så? Er våre politikere noe bedre? 

 

Vår alles kjære helseminister har null og niks kjenneskap til helsesektoren annet enn det andre forteller ham. Hans høyeste utdanning er folkehøyskole i hotellfag... 

 

Vår forsvarsminister har i det minste et "informasjonskurs" fra forsvaret... Men har ellers ingen relevante kunnskaper om forsvaret. 

 

Så godt som alle våre toppolitikere har ingen erfaring i feltet de skalter og valter med. Det eneste de har er en "interesse" for feltet. 

 

Selv ville iallefall ikke latt en som har "Interesse for mekking" gå løs på bilen min. Så hvorfor disse folka skal få lov til å styre landet er meg et under. 

 

Så vi kan gjerne le av Japans minister for kybersikkerhet, men vi er ikke det spøtt bedre selv. 

Og la dinosaurer styre et så kjapt forandrende samfunn som nå er galskap. Etter 20 år med datamaskin er fattern endelig kompetent nok til og navigere på internett uten og sette seg fast hvert 15min. Og ende opp med en haug med malware. Tok bare 20 år, og et ultimatum fra meg om at han må sjerpe seg eller så får elkjøp reparere neste gang (veldig gjerrig fyr, største trusselen i verden)

 

Hørt opptil 1/3 av dagens verdiskapning er takket være datamaskinen. Den har gjort de fleste sektorer mye mer effektive.

 

2018 og sitter fortsatt med internett muligheter som andre mindre utviklede land hadde for 10 år siden. Vel jeg har fikset meg allright internett men det koster da en tusenlapp i måneden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man trenger forresten ikke være ekspert på noe som helst for å lede et departement eller avdeling. Man leder de som jobber der, man skal ikke kunne alt selv. Så det er slettes ikke merkelig at en minister ikke er hacker-ekspert. Han har sikkert et par dusin av den typen under seg. Han skal bare være manageren som gjør alt disse karene ikke kan noe om. Denne karen er politiker, og skrudd sammen som en politiker. Det trengs mere enn en datanerd som ikke har sosiale skills. Ministeren er ekspert på å holde møter og avgjøre økonomiske greier. Det har sikkert ikke alle datakarene peiling på.

 

Man trenger selvfølgelig ikke være ekspert, men hvordan kan man lede en avdeling mot et konkret mål om man ikke har noen anelse om:

  1. Omfang?
  2. Tidsbruk?
  3. Kompleksitet?

 

Det er godt mulig man kan få OK resultater uten å ha peiling på noen detaljer, men jeg tror det er vanskelig å få autoritet og tillit om man ikke har noen anelse om hva folkene under faktisk gjør.

Lenke til kommentar

Vi har jo hatt Odd Einar Dørum som samferdelsminister, som ikke hadde førerkort...

Da mangler man jo en del viktig perspektiver på hvordan daglig samferdsel fungerer..

Man er nesten totalt avhengig av bil i sikkert over 80% av landet vårt, hvis man ikke vil bli ruinert på taxi eller vente ihjel på buss...

Eller opplevd de daglige problemene med komme seg frem i stampe rundt alle byene..

Og den begredelige kvaliteten på norske veier

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vår forsvarsminister har i det minste et "informasjonskurs" fra forsvaret... Men har ellers ingen relevante kunnskaper om forsvaret. 

 

Tja.

- To kontingenter i internasjonale operasjoner

- Kursrekken opp til troppssjef i HV

- Sjefskurset ved FHS

 

Det gir ham mer militær erfaring og utdanning enn de siste tre forsvarsministrene i UK og Frankrike - til sammen. Det er nå ikke så ille, selv om man alltids kunne ønsket seg en pensjonert yrkesoffiser med krigsskole og stabsskole.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva så? Er våre politikere noe bedre? 

 

Vår alles kjære helseminister har null og niks kjenneskap til helsesektoren annet enn det andre forteller ham. Hans høyeste utdanning er folkehøyskole i hotellfag... 

 

Vår forsvarsminister har i det minste et "informasjonskurs" fra forsvaret... Men har ellers ingen relevante kunnskaper om forsvaret. 

 

Så godt som alle våre toppolitikere har ingen erfaring i feltet de skalter og valter med. Det eneste de har er en "interesse" for feltet. 

 

Selv ville iallefall ikke latt en som har "Interesse for mekking" gå løs på bilen min. Så hvorfor disse folka skal få lov til å styre landet er meg et under. 

 

Så vi kan gjerne le av Japans minister for kybersikkerhet, men vi er ikke det spøtt bedre selv. 

 

Eller hva med en flytur med «democratic airlines»? Pilot for turen velges blandt passasjerene før avgang. Kontroll over et fly - aldri i verden, men ansvarlig for et land - ingen krav overhodet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva så? Er våre politikere noe bedre? 

 

Vår alles kjære helseminister har null og niks kjenneskap til helsesektoren annet enn det andre forteller ham. Hans høyeste utdanning er folkehøyskole i hotellfag... 

 

Vår forsvarsminister har i det minste et "informasjonskurs" fra forsvaret... Men har ellers ingen relevante kunnskaper om forsvaret. 

 

Så godt som alle våre toppolitikere har ingen erfaring i feltet de skalter og valter med. Det eneste de har er en "interesse" for feltet. 

 

Selv ville iallefall ikke latt en som har "Interesse for mekking" gå løs på bilen min. Så hvorfor disse folka skal få lov til å styre landet er meg et under. 

 

Så vi kan gjerne le av Japans minister for kybersikkerhet, men vi er ikke det spøtt bedre selv. 

 

Så du vil over på et teknokrati? Den beste fagpersonen styrer området?

Lenke til kommentar

Det er dessverre slik i mange norske statlige IT-organisasjoner også.

Jeg har jobbet som ingeniør i et par av disse, og opplevd at det ikke finnes en eneste person i rett linje fra meg selv og helt til topps som jeg kan diskutere noe ingeniørfaglig med.

Det er bare svadakonger i mellomlagene og topplagene.

Det er et sykdomstegn. Apple har hatt som mantra i alle år at de skal være en teknologiorganisasjon, og at det skal være teknologer som tar beslutningene i organisasjonen, også på høyere nivå.

Jeg tror også at BMW har lignende føringer nedfelt i sine vedtekter. De har i alle fall hatt det.

Jeg tror det er lurt. Uten konkrete føringer på dette blir det lett til at byråkratene former organisasjonen i sitt bilde. De lager en organisasjon som primært handler om byråkratiske prosesser, og hvor selve teknologien blir mer og mer en bisetning og en parantes.

Jeg vet ikke hvordan man skal kome ut av uføret i norske statlige IT-organisasjoner f.eks. hos vegvesenet, politiet, NAV, etc. Men jeg vet at mangelen på faglighet hos ledelsen er skrikende alle disse stedene.

Endret av BjartmarO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Japansk politikk er et helvetes byråkrati, så det er ikke så rart at en tung byråkrat blir minister for et departement. Der skal ALT gjennom utallige paneler og møter med gamle menn før noe som helst blir vedtatt. Det er derfor de virker så effektivt, omtrent ALT er byråkratisert ned til minste detalj.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Egentlig er dette storm i vannglasset. Iallfall her i Norge er vi ikke stort bedre. Per Sandberg som statsråd i fiskeridepartementet? Han er jo et solid navn innenfor fiske-politikk :w00t:

Noen fortalte meg en gang at den rød-grønne regjeringen hadde plassert en statsråd uten sikkerhetsklarering i forsvarsdepartementet  :huh:  Jeg er helt sikker på at vedkommende kan gjøre en utmerket god jobb uten å bryte sikkerhetsloven. Det har vel også vært flere tilfeller av statsråder i forsvarsdepartementet som aldri har vært i forsvaret? Generelt har ikke politikere spesielt mye inngående kunnskap. Det gjør at man får mye ideologi innblandet uten noen forståelse av konsekvensene, og i stedet forsøker å få terrenget til å passe kartet.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Etter at Anders Anundsen gikk av har vel ikke det norske justisdepartementet vært ledet av noen med juridisk kompetanse heller, hvis vi ser bort fra at Tor Mikkel Waras pappa var politimann.

 

Men nå er jeg da heller ikke av den oppfatning at våre politikere nødvendigvis må være fagspesialister på sitt område. Tvert i mot, de bør være generalister. (Så kan man diskutere hvor gode de er til det i andre tråder.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...