Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan sjekke om bedriften har tariffavtale med fagorganisasjon?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt av poenget her er nok at han ikke er medlem, og ønsker å spekulere i om han kommer bedre ut av et medlemskap eller ikke. Det finnes kun to måter å finne det ut på: Spør arbeidsgiver eller spør fagforeningen.

 

That being said, både NITO og Tekna følger prinsippene om individuelt forhandlet lønn. Det er ikke slik at du kan slå opp i en tabell ut fra utdanning og ansiennitet og si "jeg har krav på den lønnen" (derimot kan du vise til lønnsstatistikken deres og si "ut fra dette vil jeg tjene mer penger et annet sted, vil dere beholde meg og kompetansen min må dere bla opp mer gryn").

Lenke til kommentar

 (derimot kan du vise til lønnsstatistikken deres og si "ut fra dette vil jeg tjene mer penger et annet sted, vil dere beholde meg og kompetansen min må dere bla opp mer gryn").

 

Det er ikke helt sant, for ingen er Average Joe. Vel & bra å bruke lønnsstatistikker, men hvis personen ville tjene mer penger et annet sted, hvorfor jobber han ikke allerede dette andre stedet? Dersom personen er under middels, er det ikke gitt at han vil tjene mer et annet sted selv om lønna han nå har er under medianen/snittet.

 

Ellers helt riktig det du sier.

Lenke til kommentar

En mulighet er å søke ny jobb for å hente inn tilbud fra en annen arbeidsgiver. Da kan man si opp den jobben man har, men si til nåværende arbeidsgiver at man blir værende dersom han tilbyr lønna du fikk tilbudt fra den andre arbeidsgiveren + 5%. Men før du sier opp bør du ha en signert kontrakt fra den andre arbeidsgiveren - be om å få èn ukes frist. Da kan du, hvis du er heldig, få en budrunde mellom to arbeidsgivere.

 

Men så klart: det er enkelte typer jobber der dette ikke er mulig fordi staten er eneste arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Litt av poenget her er nok at han ikke er medlem, og ønsker å spekulere i om han kommer bedre ut av et medlemskap eller ikke. Det finnes kun to måter å finne det ut på: Spør arbeidsgiver eller spør fagforeningen.

 

That being said, både NITO og Tekna følger prinsippene om individuelt forhandlet lønn. Det er ikke slik at du kan slå opp i en tabell ut fra utdanning og ansiennitet og si "jeg har krav på den lønnen" (derimot kan du vise til lønnsstatistikken deres og si "ut fra dette vil jeg tjene mer penger et annet sted, vil dere beholde meg og kompetansen min må dere bla opp mer gryn").

 

Med andre ord er det ikke lønnsomt å være fagorganisert når man tenker på lønn, da det ikke finnes noen forhandlet avtale - det er prinsippet om individuelt forhandlet lønn som gjelder.

 

Anonymous poster hash: 28749...4d5

Lenke til kommentar

 

Med andre ord er det ikke lønnsomt å være fagorganisert når man tenker på lønn, da det ikke finnes noen forhandlet avtale - det er prinsippet om individuelt forhandlet lønn som gjelder.

 

Anonymous poster hash: 28749...4d5

 

Det er rett hvis du kun tenker at andre skal forhandle lønn for deg, da er ikke en fagforening noe for deg. Hvis du vil ha en advokat i ryggen hvis du får trøbbel på arbeidsplassen da er det en billig forsikring. 

Lenke til kommentar

 

Med andre ord er det ikke lønnsomt å være fagorganisert når man tenker på lønn, da det ikke finnes noen forhandlet avtale - det er prinsippet om individuelt forhandlet lønn som gjelder.

 

Anonymous poster hash: 28749...4d5

Litt på siden av emnet, men medlemskap i Tekna eller NITO gir også fri advokathjelp ved tvister, du kan sende inn en arbeidskontrakt og få en vurdering av den, og de har noen ganske drøye avtaler på bank og forsikring i Gjensidige. Jeg har ikke kommet over noe som slår dem.

Lenke til kommentar

 

Med andre ord er det ikke lønnsomt å være fagorganisert når man tenker på lønn, da det ikke finnes noen forhandlet avtale - det er prinsippet om individuelt forhandlet lønn som gjelder.

 

Anonymous poster hash: 28749...4d5

Nokon har organisert seg for å få gjennomslag for at lønn skal forhandlast individuelt.

Så ja, akkurat no klarer du deg uten fagforeningane, men dersom mange nok velger å stå utanfor i framtida så vil også arbeidsrettigheitene bli svakare i framtida.

 

 

Uansett så endrer ikkje det at for å vite om ei bedrift har tariffavtale og bedriftsgruppe, så må du spørre ein av dei som er part i avtalen, altså arbeidsgiver, tillitsvalgte, fagforeninga eller arbeidsgiverorganisasjonen.

Lenke til kommentar

Trengs som regel ikke fagorganisering for å få til løpende forhandling av lønn. Bedrifter med null fagorganisering har også reforhandling av lønn. Hvis lønn aldri reforhandles, vil jo bedriften bli overbydd av konkurrenter. Derfor er det både i arbeidsgivers og arbeidstakers interesse at lønna reforhandles. (Men selvsagt kan det finnes en og annen inkompetent arbeidsgiver der ute som ikke skjønner dette, og da er det vel greit å sette kollektivt press f.eks. gjennom fagforening).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, men det er gjerne en fordel for å få det satt i system. Arbeidsgiver sitter med visse kunnskapsskjevheter som et tillitsvalgtapparat kan veie opp for.

 

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/11/Danske-Bank-inngaar-avtale-med-Tekna 

 

Denne sier: "Det skal dessuten lønne seg økonomiske å være organisert i Tekna, sier Line Henriette Holten, konstituert generalsekretær i Tekna"

 

Hvorvidt stemmer dette?

 

Anonymous poster hash: 28749...4d5

Lenke til kommentar

 

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/11/Danske-Bank-inngaar-avtale-med-Tekna

 

Denne sier: "Det skal dessuten lønne seg økonomiske å være organisert i Tekna, sier Line Henriette Holten, konstituert generalsekretær i Tekna"

 

Hvorvidt stemmer dette?

 

Anonymous poster hash: 28749...4d5

For min del stemmer dette godt. Avtalene Tekna har på forsikring og lån gir meg besparelser på over 10.000 i året i forhold til hva jeg måtte betalt andre steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...