Gå til innhold

De første «Mid Range»-modellene er produsert


Anbefalte innlegg

Det hele dreier seg vel om at SUV-begrepet har blitt så populært og journalister ønsker å bruke det siden det gir flere klikk/lesere. 95% (gjetning) av det som kalles SUV i dag ville vært stasjonsvogn eller småbil for 10-15 år siden. Ser til og med biler under Golf-størrelse kalles SUV av enkelte hvis de er noen mm høyere enn snittet og selv uten firehjulsdrift,  Crossover er kanksje bedre begrep hvis stasjonsvogn osv ikke holder lenger.

Markedet for SUV-er og crossovere har eksplodert de siste ti årene, spesielt i USA. Det spiller ikke så stor rolle om bilene kalles SUV eller crossovere, da SUV-betegnelsen forlengst er utvannet. Forhøyede stasjonsvogner har vært på markedet i en årrekke (eks. allroad og V70 XC), men de blir sjeldent omtalt som noe annet enn stasjonsvogner med bedre fremkommelighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er at det er ingen som har vippet Tesla av tronen - ikke er det noen som kommer til å gjøre det i forseende framtid. Ingen som bestrider at de andre produserer elbiler - problemet er at det ikke er noen som lager bedre biler / bedre spesifikasjoner. Bilene i seg selv er bra og treffer nok noen - men ingen har laget noe som knuser konkurrentene (bortsett fra Tesla).

 

Hvordan kan det ha seg at bilprodusenter som har holdt på i flere tiår ikke er i stand til å produsere noe som er banebrytende og som plasserer Tesla en gang for alle. Folk roser Audi, Jaguar, BMW og Daimler opp i skyene - men de som eier Tesla, vet om spesifikasjonene på Tesla eller som har satt seg inn i framtiden gidder så vidt å røre på øyelokka over disse bilene.

Det er ikke noe nytt - det er ikke noe insane - det er ikke noe banebrytende. Det er kjedelig- fra en kjedelig bilindustri. Takk Gud for Tesla, de har forstått at det trengs noe nytt og at ingen andre enn de er villig til å lage det.

Hvordan vet du det? Spåmann? Elbilproduksjonen til de etablerte har vært minimal til nå. Det er først fra neste år eks. VW satser.

 

Tesla-eiere er kun interessert i Tesla. Det vet vi allerede.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan vet du det? Spåmann? Elbilproduksjonen til de etablerte har vært minimal til nå. Det er først fra neste år eks. VW satser.

 

Tesla-eiere er kun interessert i Tesla. Det vet vi allerede.

Med hva? Hva satser VW med? Hvilke modeller skal utkonkurrere Tesla og når kommer de?

Per dags dato finnes det ingen Tesla killers. Hvorfor ikke? Hvor blir de av?

Lenke til kommentar

Med hva? Hva satser VW med? Hvilke modeller skal utkonkurrere Tesla og når kommer de?

Per dags dato finnes det ingen Tesla killers. Hvorfor ikke? Hvor blir de av?

VW lanserer ikke nødvendigvis noen direkte 'Tesla-killere', rett og slett fordi de ikke opererer i premiumssegmentet, men de kommer bl.a. med I.D. til neste år. Det en modell på størrelse med Golf, og vil komme i flere ulike utgaver etter hvert. Det øvre premiumssegmentet (70k USD+) muliggjør ikke masseproduksjon på nivå med eks. Golf eller rimeligere modeller.

 

Taycan er en interessant modell fra Porsche (eid av VW). Selvfølgelig ikke noe for Tesla-fans, men for oss vanlig bilinteresserte byr den på mye spennende.

Endret av tlwrtpmc
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva i alle dager er det du har problemer med? Hva med å komme med noe i nærheten av et saklig tilsvar som har noe med hva jeg skrev å gjøre. Hvis ikke kan du jo bare la være å poste.

Går ikke ann å svare saklig på oppdiktede fantasier. Blir for dumt når en ikke kan vise til en antydning om at sine egne teorier stemmer.

 

Forøvrig så kan jeg poste akkurat hva jeg ønsker innenfor forumet sine retningslinjer og du har ingenråderett over det.

Lenke til kommentar

VW lanserer ikke nødvendigvis noen direkte 'Tesla-killere', rett og slett fordi de ikke opererer i premiumssegmentet, men de kommer bl.a. med I.D. til neste år. Det en modell på størrelse med Golf, og vil komme i flere ulike utgaver etter hvert. Det øvre premiumssegmentet muliggjør ikke masseproduksjon på nivå med eks. Golf eller rimeligere modeller.

 

Taycan er en interessant modell. Selvfølgelig ikke noe for Tesla-fans, men for oss vanlig bilinteresserte byr den på mye spennende.

Takk - og der kommer vi til kjernen av diskusjonene. Media elsker å sammenligne nye modeller med Tesla og putte de i samme klasse. Faktumet er at det ikke finnes noe alternativ til Tesla. De som ser på Model X har helt andre behov enn de som ser på f eks I-pace. Allikevel settes de i samme klasse.. selv om I-pace ikke er større enn en Golf. Eller model x mot E-tron. Helt forskjellig type biler. Men det skaper klikk, og de som ikke har satt seg inn i de forskjellige bilens spesifikasjon tror på det media skriver.

 

Fine biler, for all del, og har sine positive egenskaper. Ikke som Tesla - men tilnærmet.

Lenke til kommentar

VW lanserer ikke nødvendigvis noen direkte 'Tesla-killere', rett og slett fordi de ikke opererer i premiumssegmentet, men de kommer bl.a. med I.D. til neste år. Det en modell på størrelse med Golf, og vil komme i flere ulike utgaver etter hvert. Det øvre premiumssegmentet muliggjør ikke masseproduksjon på nivå med eks. Golf eller rimeligere modeller.

 

Taycan er en interessant modell. Selvfølgelig ikke noe for Tesla-fans, men for oss vanlig bilinteresserte byr den på mye spennende.

Takk - og der kommer vi til kjernen av diskusjonene. Media elsker å sammenligne nye modeller med Tesla og putte de i samme klasse. Faktumet er at det ikke finnes noe alternativ til Tesla. De som ser på Model X har helt andre behov enn de som ser på f eks I-pace. Allikevel settes de i samme klasse.. selv om I-pace ikke er større enn en Golf. Eller model x mot E-tron. Helt forskjellig type biler. Men det skaper klikk, og de som ikke har satt seg inn i de forskjellige bilens spesifikasjon tror på det media skriver.

 

Fine biler, for all del, og har sine positive egenskaper. Ikke som Tesla - men tilnærmet.

Lenke til kommentar

Der har du noen gode poeng, også dette med merkelojalitet. Samtidig er det nettopp det de ulike merkeforhandleren merker. Lojaliteten er ikke så sterk som tidligere, og kundene skifter kjapt merke straks de ikke har det de søker - f.eks el-bil. 

Møller (igjen..) opplever at gamle Golf kunder velger Leaf eller Soul fremfor å vente på en e-Golf.

Det er mindre merkelojalitet, og kanskje større lojalitet mot funksjonalitet. For eksempel autopilot, en stor skjerm fremfor haugevis av knapper, en app som gjør det mulig å styre ulike ting ved bilen fra hvor som helst, osv.

Lenke til kommentar

Takk - og der kommer vi til kjernen av diskusjonene. Media elsker å sammenligne nye modeller med Tesla og putte de i samme klasse. Faktumet er at det ikke finnes noe alternativ til Tesla. De som ser på Model X har helt andre behov enn de som ser på f eks I-pace. Allikevel settes de i samme klasse.. selv om I-pace ikke er større enn en Golf. Eller model x mot E-tron. Helt forskjellig type biler. Men det skaper klikk, og de som ikke har satt seg inn i de forskjellige bilens spesifikasjon tror på det media skriver.

 

Fine biler, for all del, og har sine positive egenskaper. Ikke som Tesla - men tilnærmet.

Her har vi kjernen til all slik diskusjon, Tesla-fans vil alltid si at alle andre biler er totalt skrap.

Alt det de andre utvikler er verdiløst, og det er ikke måte på hvor forferdelig alt det de andre lager er. Dette har vært gjennomgangsmelodien i en årrekke nå. Samtidig spår man VAGs og Toyotas datoer for konkurs og "Nokia" og "Kodak" moment. Dette er argumenter som brukes hver dag av slike fans, men hva er sjansen for at alle disse slår til? Hvis alt det Tesla-fans sier hadde vært sant, ville det kun vært solgt biler av merket Tesla, men dette er altså ikke tilfelle.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Her har vi kjernen til all slik diskusjon, Tesla-fans vil alltid si at alle andre biler er totalt skrap.

Alt det de andre utvikler er verdiløst, og det er ikke måte på hvor forferdelig alt det de andre lager er. Dette har vært gjennomgangsmelodien i en årrekke nå. Samtidig spår man VAGs og Toyotas datoer for konkurs og "Nokia" og "Kodak" moment. Dette er argumenter som brukes hver dag av slike fans, men hva er sjansen for at alle disse slår til? Hvis alt det Tesla-fans sier hadde vært sant, ville det kun vært solgt biler av merket Tesla, men dette er altså ikke tilfelle.

Det har jeg nok aldri lest - og jeg leser mye tull. Det som er en gjenganger er at man sier HVIS de ikke kommer på banen med ordentlige biler ganske raskt så blir det Kodak/ Nokia moments. De er store, tunge og ufattelige trege produsenter. Man begynner å se endringer, men det er endringer som ikke er mer enn akkurat. De er livredde for å spise inn i eget fosilbil marked og lager ikke mer enn de må. Utrolig skuffende nyheter som kommer fra Tyskland gang på gang. Vekk meg når de har en bil som går i strupen på Tesla.

Lenke til kommentar

Går ikke ann å svare saklig på oppdiktede fantasier. Blir for dumt når en ikke kan vise til en antydning om at sine egne teorier stemmer.

Du må lese det jeg faktisk skriver, ikke det du forestiller deg at jeg skriver. Jeg har påpekt i innlegget du svarte på at det jeg skriver er en anbefaling om hvordan man bør tolke informasjon fra bedrifter, og ikke noen beskrivelse av underliggende forhold. Din anklage ovenfor gir absolutt ingen mening. Jeg har ikke engang fremsatt noen teori.

 

Om du mener man kun skal høre på hva fans og PR folk sier og ikke prøve å dykke noe dypere ned i materien så står du naturligvis fritt til det, akkurat som at jeg står fritt til å påpeke at det er lurt å å vurdere motivasjon og foretningsmessige forhold i hvordan man bør tolke utsagn.

 

Forøvrig så kan jeg poste akkurat hva jeg ønsker innenfor forumet sine retningslinjer og du har ingenråderett over det.

Jeg kunne naturligvis bare rapportert ditt forrige innlegg, men denne gangen valgte jeg å svare, fordi jeg oppriktig ville vite om du hadde noe å si til det jeg faktisk skrev. (Det viser det seg da at du IKKE har det) Hvordan mener du det du skrev står seg i henhold til retningslinjenes første punkt. På hvilken måte var innelgget ditt saklig? Endret av sverreb
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Fortsatt lurer jeg på; Hva er det Tesla "har" som de andre ikke har/får?

Linux-OS i bilen, billige deler som følge av stort antall biler på og av veiene. Godt utseende.

En modell som ikke belager seg på kunstig foreldelse. God klangbunn i folks bevissthet. Beviselig fungerende biler, med få feil. En salgsmodell som ikke er utdatert. Størst hackermiljø.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla bør ikke "ta det med knusende ro", snarere tvert om. Audi slipper straks sin e-Tron. Etter å ha sett bilen tenker jeg; Hvem i all verden kjøper en modell X når man kan få en e-Tron til samme pris? Hva har en modell X som e-Tron ikke har (vær så snill, ikke si "dørene"). Mercedes og BMW er like rundt neste sving med fullblods el-biler i samme segment. Alt fra etablerte bilprodusenter som kan, og har, alt som Tesla ikke har og ikke kan!

 

Volkswagen AG slipper tidlig i 2020 sin modell ID NEO, bygget på en helt ny plattform. Sener samme år kommer ID Crozz (som den foreløpig heter). Så kommer Skoda, og så kommer selvfølgelig Audi med flere el-modeller. Det samme gjør helt sikkert de fleste andre bilprodusenter også. Igjen undres jeg; Hvorfor kjøpe Tesla? Tesla kunne levere noe som ingen andre kunne levere - derfor har de solgt mye bil (i Norge..). Straks er de ikke alene lenger. Når Tesla lanserte seg selv, gjorde de seg eksklusive. Skulle ikke, og ville ikke, samarbeide med noen. Ville ikke ta innbytte, ikke restverdi, egne opprettere, solgte ikke deler til noen osv. Straks svinger den døra den andre veien - i første omgang er det Tesla eieren som får den fjeset. Prøv å bytte inne en S eller X i f.eks som en e.Tron….. Antatt vil de andre etablere bilprodusentene heller ikke ta en Tesla i innbytte. Hvorfor skal de det? Samtlige leverandører har PT større etterspørsel en de klarer og levere. Risikoen med en brukt Tesla er større en verdien av å selge en ny bil, nettopp fordi Tesla ikke ville, og ikke vill, samarbeide på tvers i bilbransjen.

 

Teslas Supercharger nettverk er unektelig et pre for Tesla. Blant medlemmene i "Tesla menigheten" snakkes det lite om Ionity. Ladenettverket som "et par" Tyske bilprodusenter har gått sammen om. 400 lynladere plassert i Europa (ink. Norge) i løpet av 2020. Ikke et eget sært ladenettverk for ett merke. En ladestandard som passer mange, og som f.eks gir 10 - 12 min ladetid på en ID Neo med 400km rekkevidde. Med dette på plass kan ordet "Rekkeviddeangst" slettes fra ordboken. 

 

Tyske bilprodusenter har forstått at pris er avgjørende for at folk skal velge seg el-bil. Den dyreste Golfen ut på gaten i Tyskland i dag er Golf R. Den nest dyreste er e-Golf. Derfor selges det fint lite e-Golfer i Tyskland pr. i dag. Volkswagen AG skal selge e-biler til samme innstegspris som dagens fossilmodeller. Volkswagen (med flere) har økonomisk ryggrad til å kryssubsidiere e-modellene sine fra salget av fossilmodeller for å tilpasse seg et prisnivå som gjør at kunden velger el-bil. Det er nøyaktig det som er gjort i Norge, bare at her har staten tatt regningen. Hvem skal ta regningen for at Tesla må tilpasse seg et europeisk marked? Vi må ikke glemme at det vi nordmenn betaler for en el-bil i dag er det bilen koster (ingen avgifter), og frem til produksjonskostnaden for el-biler faller til et nivå hvor produksjonen bærer seg selv, må "noen" betale. 

 

Vi må heller ikke glemme at det i Norge selges ca. like mange biler pr. år som i stor-Hamburg. I det store bildet er Norge et ubetydelig bil marked. For de som har kunnet levere el-biler derimot, har vi vært en betydelig aktør. Men, salgsvolumet av el-biler i Norge blir aldri så stort at produksjonen blir lønnsom. Volumene må opp, og når andre markeder begynner å ta ut volum - som vil være betydelig større en det Norske - er det ikke gitt at Norske kunder blir prioritert. Vi er allerede etablererte el-bilister, og vi er både vant og villige til å vente ;-)

 

Modell 3 blir sikkert en fin bil, men den kommer for sent. Den får mange konkurrenter, og Premium-segmentet i den klassen er knøtte lite. Og, det er ikke gitt at kombinasjonen av mellomstor dyr el-bil er det som selger. Mellomstor bil med lang rekkevidde fra en etablert aktør - det selger!

 

Tesla kan fort går fra bilen "alle" vil ha, til bilen "ingen" vil ha. Billigste S på Finn.no er priset til 359 000,-. 2013 modell med 114Tkm på telleren. Garantien har vel gått ut, eller nærmer seg slutt. Bilen er pr.def godt brukt (høy km), servicetilbudet er ustabilt, deletilgangen likeså - og det er dyrt! Billigste brukte X (60) er priset til 680`. Altså det samme som nevnte e-Tron, som er ny.

 

Hvem kjøper disse bilene...?

 

Er ikke umulig at du har et poeng. Men pr i dag er det faktisk ikke imponerende hva tyskerne gjør. De har jobbet steinhardt i kulissene for å hindre og slakke ned farten på den ønskede overgangen. Hvor er bilene du snakker om. De omtales mye i media, men de er jo ikke her. De er ikke her snart engang. De fleste kommer nærmere 2025.

Og ladenettverket. Avtaler er fint. Men hvor er det fysiske nettverket. Igjen, det er ikke her. Vi vet ikke når det vil være her. 

Her om dagen var en av sjefene for bmw ute og snakket varmt om diesel og han snakket ned om el. Var vel forskningssjef eller noe. 

Ikke umulig du har et poeng. Men det er også alt.

Selv håper jeg det kommer mange konkurrenter på markedet slik at konkurransen blir stor. Men jeg har ingen tro på tyskerne. Null. Koreanerne og kineserne derimot.

Lenke til kommentar

Det smarte vil jo vært omvendt - at det finnes et adapter slik at andre kan lade hos Tesla. Hvis Tesla ikke får/kan lade på Ionity-nettet så er vel det politikk, og ikke teknologi. Litt som Tesla, som ikke vil dele.... ;-) (frem til nå i alle fall)

 

Du melder deg ut med sånne kommentarer. Faktum er at Tesla har forsøkt samarbeid. De har også åpnet opp for at andre kan bruke samtlige av deres patenter.

Lenke til kommentar

Det er de nok. Men vi ser jo nå begynnelsen på slutten for Teslas dominans på markedet for elbiler med lang rekkevidde. Som igjen gir Ionity brukere til sitt nett. Ionity gjør i praksis samme "øvelsen" som Tesla gjorde. De bygger en infrastruktur som kundene til bilene deres trenger for å kunne velge el-bil. De har bare flere "ben"(brukere) og stå på vs Tesla. 

 

Grunnløs påstand. Tyskerne har lansert biler frem mot 2025. Det de har oppgitt av rekkevidde skremmer ingen. For egen del ble jeg bare skuffet. Jeg vil ha konkurranse. Men når man begynner å snakke i 2017 om biler som kommer i 2020 eller senere og som har rekkevidde som i 2016 så blir det bare feil.

Lenke til kommentar

Prisen på tilgang til superladernettverket for konkurrenter. De som holder tyst er de som faktisk har tilgang på hva som har vært diskutert. Man diskuterer ikke slikt fordi:

a) Ingen tjener på å dra frem mislykkede eller pågående forhandlinger i media.

b) Prisdiskusjoner er alltid konfidensielle og underlagt NDA

 

 

Det vil jeg bestride. En påstand er når man kommer med et utsagn og vil at det skal tas som en faktaopplysning. Jeg mener det fremgår svært klart sitatet ovenfor ikke er en påstand om interne forhold i tesla. Jeg er ingen insider i tesla eller andre bilprodusenter, og jeg har heller ikke påstått å være det.

 

Det jeg skriver her, og det tror jeg du klarer å se om du vil, er at det er ingen nødvendig sammenheng mellom at et selskap som f.eks tesla i sin kommunikasjon utad sier de veil leie ut tilgang til superladerne, og at de faktisk har vilkår på dette som gjør det attraktivt. Og jeg anbefaler at man stiller med en sunn skepsis ovenfor selskapers utsagn til media.

 

M.a.o man bør ikke ta PR utsagn fra selskaper som noe bevis på hva slags policy selskapet faktisk etterlever, spesiellt hvis man tar det som noe bevis på en intensjon som er fritt tolket av utsagnene.

 

De fleste vil neppe direkte lyve, men det er en stor gråsone mellom det å etterleve 100% det inntrykket et utsagn skaper, og å gjøre kun det du faktisk sier du vil gjøre. Tesla vil. f.eks på ingen måte ha løyet selv om de ber om en svært stiv pris for adgang til superladerne sine, side de aldri har gått ut med noen prisinformasjon.

 

Du kommer med en løs påstand du ikke kan dokumentere, fordi den er laget i hodet ditt. Du har ingen bevis for at det er tesla som har hindret et samarbeid.

Det som kan dokumenteres er at tesla har lagt ut sine patenter til fri bruk. Så ta en vårvask i topplokket, puss brillene og se om bildet ikke blir litt klarere.

Det skulle forøvrig bare mangle at tesla vil ha betalt for å dele nettverket sitt. Man må være komplett idiot for å mene noe annet.

Lenke til kommentar

Hvordan vet du det? Spåmann? Elbilproduksjonen til de etablerte har vært minimal til nå. Det er først fra neste år eks. VW satser.

 

Tesla-eiere er kun interessert i Tesla. Det vet vi allerede.

 

Der tar du grundig feil. Fra neste år starter en treg satsing. Den finnes ikke helhjertet og spesifikasjonene som har kommet imponerer ikke. 

Som tesla-eier har jeg et stort ønske om at det skal komme noen som kan gi tesla konkurranse. Det er alle bilkjøpere tjent med. Det kommer. Men jeg tror det vil ta en del år. Når tyskerne endelig får ræva igang tror jeg de er rimelig sent ute.

Jeg har hatt el-bil i noen år. Har min andre tesla. Har stort sett hatt med tesla drammen å gjøre i forbindelse med service. Jeg klager overhodet ikke. Jeg ser ingen umiddelbare konkurrenter. Trist at Jaguar har så høyt forbruk. Jeg håpet virkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...