Gå til innhold

De første «Mid Range»-modellene er produsert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syntes det var interessant, bare. Jeg synes "klassene" har flytt over i hverandre i den grad at de ikke lengre er meningsfulle. 

 

Og for de av oss som faktisk trenger en stasjonsvogn, eller i alle fall et stort bagasjerom, er e-Tron blant de nærmere modellene såvidt jeg kan se. Av elbiler nært produksjon, altså. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Vent litt...

 

Hvorfor kan man ikke karakterisere e-Tron som en stasjonsvogn? Ser ut som en stasjonsvogn for meg.

 

audi-e-tron-skjevt-forfra.jpg?width=980&

 

Samme som jeg vil karakterisere en XC60 som en stasjonsvogn. XC60 er jo som kjent en V60 med plastbeskyttelsen fortsatt på.

 

80e35110909b4e42c231f0145d6185dbx.jpg?im

 

 

Kanskje jeg bare trenger å bli opplyst om en tommelfingerregel på hva skillet mellom en stasjonsvogn og en liten/mellomstor SUV er?

Ja hvis vi ikke kan kalle E-tron stasjonsvogn, kan vi pensjonere hele uttrykket. Audien er ikke en SUV i uttrykkets sånne betydning. Ikke I-pacen heller. De er så små at de er nærmere crossover.

Lenke til kommentar

Det der gir ikke noe mening. Tesla har gang på gang sagt at de er åpne for forhandlinger.

 

...

 

De vil også at industrien skal samarbeide og ikke konkurrere.

Tesla har helt klart lagd et narrativ om å være den lille snille underdogen, men prøv å skille mellom hva man sier og hva man gjør. Det er ikke alltid slik at hva personer eller bedrifter sier utad 100% stemmer overens med hvordan de opptrer bak lukkede dører. Også tesla driver med PR, den er den eneste grunnen til å sende ut en slik invitasjon offentlig. Hvis man bare vil ha en avtale snakker du med de potensielle kundene direkte, ikke via media.

 

Bare fordi de sier de er åpne for å dele adgang betyr ikke at om noen kommer for å snakker med de om å leie tilgang at de ikke får en uspiselig pris. Og ingen kommer til å snakke om det etterpå, ingen tjener på å fremså som sytete.

 

Og ja, dette er ikke anneledes enn hva andre selskaper gjør, og nei det gjør ikke tesla eller andre til 'onde'. Det er bare slik verden er. Man har en fasade og man har en underliggende realitet, begge deler opprettes for å passe virksomheten.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Tesla har helt klart lagd et narrativ om å være den lille snille underdogen, men prøv å skille mellom hva man sier og hva man gjør. Det er ikke alltid slik at hva personer eller bedrifter sier utad 100% stemmer overens med hvordan de opptrer bak lukkede dører. Også tesla driver med PR, den er den eneste grunnen til å sende ut en slik invitasjon offentlig. Hvis man bare vil ha en avtale snakker du med de potensielle kundene direkte, ikke via media.

 

Bare fordi de sier de er åpne for å dele adgang betyr ikke at om noen kommer for å snakker med de om å leie tilgang at de ikke får en uspiselig pris. Og ingen kommer til å snakke om det etterpå, ingen tjener på å fremså som sytete.

 

Og ja, dette er ikke anneledes enn hva andre selskaper gjør, og nei det gjør ikke tesla eller andre til 'onde'. Det er bare slik verden er. Man har en fasade og man har en underliggende realitet, begge deler opprettes for å passe virksomheten.

Problemet er bare at dette kun er en påstand uten noen rot i virkeligheten. Vis til noe som kan fremme påstanden, så blir det enklere å diskutere. Drømmer og andre urealistiske ting er trøttende å diskutere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla har helt klart lagd et narrativ om å være den lille snille underdogen, men prøv å skille mellom hva man sier og hva man gjør. Det er ikke alltid slik at hva personer eller bedrifter sier utad 100% stemmer overens med hvordan de opptrer bak lukkede dører. Også tesla driver med PR, den er den eneste grunnen til å sende ut en slik invitasjon offentlig. Hvis man bare vil ha en avtale snakker du med de potensielle kundene direkte, ikke via media.

 

Bare fordi de sier de er åpne for å dele adgang betyr ikke at om noen kommer for å snakker med de om å leie tilgang at de ikke får en uspiselig pris. Og ingen kommer til å snakke om det etterpå, ingen tjener på å fremså som sytete.

 

Og ja, dette er ikke anneledes enn hva andre selskaper gjør, og nei det gjør ikke tesla eller andre til 'onde'. Det er bare slik verden er. Man har en fasade og man har en underliggende realitet, begge deler opprettes for å passe virksomheten.

Om det bare hadde vært så. Dessverre lever vi i en verden der "alle" liker å syte over ting tesla gjør. Så den kjøper jeg ikke. Hadde Tesla vært utilnærmelig i forhold til avtaler hadde det kommet ut. Hadde VAG hatt et ønske om å samkjøre med Tesla's teknologi hadde de laget like typer porter og ikke CSS.

 

Når det er sagt. Det sier seg selv at man må bidra betydelig for å få lov til å lade hos Tesla. Med 3-4(?) ganger så mange Nissan Leaf biler på veien enn Tesla hadde det vært totalt kaos på superchargerne hvis de hadde blitt brukt av Nissan eiere.

Endret av Ripcurl87
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er bare at dette kun er en påstand uten noen rot i virkeligheten

Hva eksakt var påstanden du mente manglet rot i virkeligheten?

 

Vis til noe som kan fremme påstanden, så blir det enklere å diskutere.

Mener du noen? Hvilken påstand mener du trenger å 'fremmes' og hva mener du egentlig med det?

 

Drømmer og andre urealistiske ting er trøttende å diskutere.

Ja, nettopp...

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det bare hadde vært så. Dessverre lever vi i en verden der "alle" liker å syte over ting tesla gjør.

Javel? Alle? Det jeg ser er at det er en del fanbois som reagerer høylydt hver gang noe skrives som kan tolkes som noe annet enn overstrømmende begeistret for det selskapet. Det gjør hele debatten veldig slitsom.

 

Så den kjøper jeg ikke. Hadde Tesla vært utilnærmelig i forhold til avtaler hadde det kommet ut.

Det tror jeg ikke noe på. Hva kan man tjene på det? Det er ikke slik at det er store mengder mennesker involvert i slike diskusjoner.

 

Hadde VAG hatt et ønske om å samkjøre med Tesla's teknologi hadde de laget like typer porter og ikke CSS.

Noe irrelevant når man uansett ikke har adgang. Europeiske selskaper og europa generellt har i stor grad tradisjon for å vedta og overholde standarder. Kanskje fordi EU har vært ganske ivrige på kreve etterlevelse av standarder, så jeg tviler på at det er noen begeistring for å bruke en proprietær plugg. Å gjøre dette istedet for CSS ville også plutselig gjort bilene avhengige av tesla, ikke bare i stand til å kjøpe ladetjenester. Det vil nok neppe noen produsenter akseptere, men man kan sannsynligvis lage en kombinasjonsplugg om det skulle bli aktuellt. Adaptere er neppe akseptabelt på hurtigladere.

 

Når det er sagt. Det sier seg selv at man må bidra betydelig for å få lov til å lade hos Tesla. Med 3-4(?) ganger så mange Nissan Leaf biler på veien enn Tesla hadde det vært totalt kaos på superchargerne hvis de hadde blitt brukt av Nissan eiere.

Leaf og lignende biler brukes mye mindre til langkjøring og har dermed mindre behov for hurtigladere. De mindre batteriene kan uansett ikke lade mye over 50kW, så disse har ikke noe vesentlig behov for raskere lading. Det er når batteriene kommer opp i 60-70kWh++ dette blir aktuelt. Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja hvis vi ikke kan kalle E-tron stasjonsvogn, kan vi pensjonere hele uttrykket. Audien er ikke en SUV i uttrykkets sånne betydning. Ikke I-pacen heller. De er så små at de er nærmere crossover.

Crossover har ikke noe med størrelse å gjøre. Model X er like mye crossover som e-tron. Det samme gjelder eks. Q7 og XC90. De fleste SUV-er i prinsippet crossovere.

 

https://www.autotrader.com/car-shopping/suv-vs-crossover-whats-difference-215843

Lenke til kommentar

Hva eksakt var påstanden du mente manglet rot i virkeligheten?

 

Mener du noen? Hvilken påstand mener du trenger å 'fremmes' og hva mener du egentlig med det?

 

 

Ja, nettopp...

 

Dette feks:

 

 

 

Bare fordi de sier de er åpne for å dele adgang betyr ikke at om noen kommer for å snakker med de om å leie tilgang at de ikke får en uspiselig pris. Og ingen kommer til å snakke om det etterpå, ingen tjener på å fremså som sytete.

 

Hvilken pris og hvem holder tyst om det? 

 

Du prøver å skape en illusjon om at tesla priser "leien" av superladere for høyt slik at det i realiteten ikke er ett tilbud. Men det eneste du kan vise til ang tema er din egen fantasi om emnet. 

Lenke til kommentar

Hvilken pris og hvem holder tyst om det?

Prisen på tilgang til superladernettverket for konkurrenter. De som holder tyst er de som faktisk har tilgang på hva som har vært diskutert. Man diskuterer ikke slikt fordi:

a) Ingen tjener på å dra frem mislykkede eller pågående forhandlinger i media.

b) Prisdiskusjoner er alltid konfidensielle og underlagt NDA

 

Du prøver å skape en illusjon om at tesla priser "leien" av superladere for høyt slik at det i realiteten ikke er ett tilbud. Men det eneste du kan vise til ang tema er din egen fantasi om emnet.

Det vil jeg bestride. En påstand er når man kommer med et utsagn og vil at det skal tas som en faktaopplysning. Jeg mener det fremgår svært klart sitatet ovenfor ikke er en påstand om interne forhold i tesla. Jeg er ingen insider i tesla eller andre bilprodusenter, og jeg har heller ikke påstått å være det.

 

Det jeg skriver her, og det tror jeg du klarer å se om du vil, er at det er ingen nødvendig sammenheng mellom at et selskap som f.eks tesla i sin kommunikasjon utad sier de veil leie ut tilgang til superladerne, og at de faktisk har vilkår på dette som gjør det attraktivt. Og jeg anbefaler at man stiller med en sunn skepsis ovenfor selskapers utsagn til media.

 

M.a.o man bør ikke ta PR utsagn fra selskaper som noe bevis på hva slags policy selskapet faktisk etterlever, spesiellt hvis man tar det som noe bevis på en intensjon som er fritt tolket av utsagnene.

 

De fleste vil neppe direkte lyve, men det er en stor gråsone mellom det å etterleve 100% det inntrykket et utsagn skaper, og å gjøre kun det du faktisk sier du vil gjøre. Tesla vil. f.eks på ingen måte ha løyet selv om de ber om en svært stiv pris for adgang til superladerne sine, side de aldri har gått ut med noen prisinformasjon.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eier du i det hele tatt elbil? Såklart hurtiglading blir benyttet selv om batteripakken er under 60kwh. "Ånei, jeg har bare 40kwh batteri og 5% SOC. Lader heller 9 timer på schuko enn 30min på fortums hurtiglader før jeg fortsetter turen........"

Svarte du meg? I så fall, les en gang til. Jeg snakket om hurtiglading i 100kW+ klassen, ikke hurtiglading i alminnelighet. 50kW hurtigladere er alt godt utbygd, når det er alt man trenger er ikke adgang til 100kW+ ladere noe spesiellt viktig.

Lenke til kommentar

Crossover har ikke noe med størrelse å gjøre. Model X er like mye crossover som e-tron. Det samme gjelder eks. Q7 og XC90. De fleste SUV-er i prinsippet crossovere.

 

https://www.autotrader.com/car-shopping/suv-vs-crossover-whats-difference-215843

 

Det hele dreier seg vel om at SUV-begrepet har blitt så populært og journalister ønsker å bruke det siden det gir flere klikk/lesere. 95% (gjetning) av det som kalles SUV i dag ville vært stasjonsvogn eller småbil for 10-15 år siden. Ser til og med biler under Golf-størrelse kalles SUV av enkelte hvis de er noen mm høyere enn snittet og selv uten firehjulsdrift,  Crossover er kanksje bedre begrep hvis stasjonsvogn osv ikke holder lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla bør ikke "ta det med knusende ro", snarere tvert om. Audi slipper straks sin e-Tron. Etter å ha sett bilen tenker jeg; Hvem i all verden kjøper en modell X når man kan få en e-Tron til samme pris? Hva har en modell X som e-Tron ikke har (vær så snill, ikke si "dørene"). Mercedes og BMW er like rundt neste sving med fullblods el-biler i samme segment. Alt fra etablerte bilprodusenter som kan, og har, alt som Tesla ikke har og ikke kan!

Jada, alle Tesla-killerne som skal komme og skulle komme. Kirkegården er full av dem.

 

Det er jo hyggelig hvis Audi klarer å overkomme problemene med batterier og programvare og leverer en god elbil, men det er ikke levert før det er levert.

 

Lovnader fra diverse produsenter har liten verdi. Vi husker jo hvordan også Opel skulle ta knekken på Tesla med Ampera-e.

 

Også er det litt rart at Teslaeier (noen..) har en opplevelse av at noen av verdens største bilprodusenter ikke er i stand til å benytte seg av det siste innen teknolog, og at de har blitt "paralysert" av en nykommer i bransjen? Et fenomen som ofte oppstår i et diskusjonsforum som har blitt et ekko-kammer.

Det er ikke bare å "benytte" noe uten videre. Det krever kompetanse.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Prisen på tilgang til superladernettverket for konkurrenter. De som holder tyst er de som faktisk har tilgang på hva som har vært diskutert. Man diskuterer ikke slikt fordi:

a) Ingen tjener på å dra frem mislykkede eller pågående forhandlinger i media.

b) Prisdiskusjoner er alltid konfidensielle og underlagt NDA

 

 

Det vil jeg bestride. En påstand er når man kommer med et utsagn og vil at det skal tas som en faktaopplysning. Jeg mener det fremgår svært klart sitatet ovenfor ikke er en påstand om interne forhold i tesla. Jeg er ingen insider i tesla eller andre bilprodusenter, og jeg har heller ikke påstått å være det.

 

Det jeg skriver her, og det tror jeg du klarer å se om du vil, er at det er ingen nødvendig sammenheng mellom at et selskap som f.eks tesla i sin kommunikasjon utad sier de veil leie ut tilgang til superladerne, og at de faktisk har vilkår på dette som gjør det attraktivt. Og jeg anbefaler at man stiller med en sunn skepsis ovenfor selskapers utsagn til media.

 

M.a.o man bør ikke ta PR utsagn fra selskaper som noe bevis på hva slags policy selskapet faktisk etterlever, spesiellt hvis man tar det som noe bevis på en intensjon som er fritt tolket av utsagnene.

 

De fleste vil neppe direkte lyve, men det er en stor gråsone mellom det å etterleve 100% det inntrykket et utsagn skaper, og å gjøre kun det du faktisk sier du vil gjøre. Tesla vil. f.eks på ingen måte ha løyet selv om de ber om en svært stiv pris for adgang til superladerne sine, side de aldri har gått ut med noen prisinformasjon.

Ny runde med drømmer..

Lenke til kommentar

Jada, alle Tesla-killerne som skal komme og skulle komme. Kirkegården er full av dem.

 

Det er jo hyggelig hvis Audi klarer å overkomme problemene med batterier og programvare og leverer en god elbil, men det er ikke levert før det er levert.

 

Lovnader fra diverse produsenter har liten verdi. Vi husker jo hvordan også Opel skulle ta knekken på Tesla med Ampera-e.

Hvilke "Tesla-killere", som for øvrig er et medieskapt og ekstremt click bait-vennlig ord, ligger på kirkegården? Hvilke kirkegårder er full av slike? Du må jo komme med konkrete eksempler.

 

Audis modell er klar for levering i starten av 2019. Mulig den blir forsinket med kanskje én mnd., men det er jo ingenting i elbilverdenen. Skal Audi skrote en modell de har brukt mye penger på å utvikle? Det blir i så så fall en gigantisk nedskrivning. Hva du skriver høres utelukkende ut som krisemaksimering, eller hva? Haha.

 

Opel har aldri utviklet en elbil selv. Eieren GM, derimot, har gjort det. Ampera-e blir (ble?) produsert i USA på samme fabrikk som Bolt. Opel ble solgt til Groupe PSA i 2017. Den nye eieren skal nå utvikle egne elbiler, og er sikkert ikke interessert i å betale høye lisenskostnader til en tredjepart. Derfor begrenser de/stopper salget.

 

Det er ikke bare å "benytte" noe uten videre. Det krever kompetanse.

Nissan, VW, Renault og BMW selger allerede elbiler. Selv e-golf økte salget i Europa med 160 % per H1 18. Kinseserne satser også for fullt. Det er latterlig naivt å tro at kun én aktør er i stand til å produsere elbiler i stor målestokk. VW, f.eks., kommer med sin I.D. til neste år. Den er ment å erstatte e-Golf.

 

De tyske produsentene har gått sammen om ladenettverket Ionity. Innen 2020 skal det være 400 stasjoner i Europa med totalt 2.400 ladepunkter. Akkurat nå bygger de 28 stasjoner, og det er altså før biler som e-tron, I.D. og Taycan er tilgjengelig for forbrukerne.

Endret av tlwrtpmc
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke "Tesla-killere", som for øvrig er et medieskapt og ekstremt click bait-vennlig ord, ligger på kirkegården? Hvilke kirkegårder er full av slike? Du må jo komme med konkrete eksempler.

 

Audis modell er klar for levering i starten av 2019. Mulig den blir forsinket med kanskje én mnd., men det er jo ingenting i elbilverdenen. Skal Audi skrote en modell de har brukt mye penger på å utvikle? Det blir i så så fall en gigantisk nedskrivning. Hva du skriver høres utelukkende ut som krisemaksimering, eller hva? Haha.

 

Opel har aldri utviklet en elbil selv. Eieren GM, derimot, har gjort det. Ampera-e blir (ble?) produsert i USA på samme fabrikk som Bolt. Opel ble solgt til Groupe PSA i 2017. Den nye eieren skal nå utvikle egne elbiler, og er sikkert ikke interessert i å betale høye lisenskostnader til en tredjepart. Derfor begrenser de/stopper salget.

 

Nissan, VW, Renault og BMW selger allerede elbiler. Selv e-golf økte salget i Europa med 160 % per H1 18. Kinseserne satser også for fullt. Det er latterlig naivt å tro at kun én aktør er i stand til å produsere elbiler i stor målestokk. VW, f.eks., kommer med sin I.D. til neste år. Den er ment å erstatte e-Golf.

 

De tyske produsentene har gått sammen om ladenettverket Ionity. Innen 2020 skal det være 400 stasjoner i Europa med totalt 2.400 ladepunkter. Akkurat nå bygger de 28 stasjoner, og det er altså før biler som e-tron, I.D. og Taycan er tilgjengelig for forbrukerne.

Poenget er at det er ingen som har vippet Tesla av tronen - ikke er det noen som kommer til å gjøre det i forseende framtid. Ingen som bestrider at de andre produserer elbiler - problemet er at det ikke er noen som lager bedre biler / bedre spesifikasjoner. Bilene i seg selv er bra og treffer nok noen - men ingen har laget noe som knuser konkurrentene (bortsett fra Tesla).

 

Hvordan kan det ha seg at bilprodusenter som har holdt på i flere tiår ikke er i stand til å produsere noe som er banebrytende og som plasserer Tesla en gang for alle. Folk roser Audi, Jaguar, BMW og Daimler opp i skyene - men de som eier Tesla, vet om spesifikasjonene på Tesla eller som har satt seg inn i framtiden gidder så vidt å røre på øyelokka over disse bilene.

Det er ikke noe nytt - det er ikke noe insane - det er ikke noe banebrytende. Det er kjedelig- fra en kjedelig bilindustri. Takk Gud for Tesla, de har forstått at det trengs noe nytt og at ingen andre enn de er villig til å lage det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...