Gå til innhold

Så mange av produktene i elgigantenes tilbudsaviser er faktisk på tilbud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Posten har flotte klistremerker du kan klistre på postkassa di som sier at du ikke vil ha uadressert reklame.

 

Unngår det meste med dei, samt lapp for "Gratisaviser ikke ønsket", men det er likevel enkelte butikkar som legg reklamen på dørmatta, deriblant Power. Det går rett i kontainer for papp og papir, men det er dårleg at dei ikkje respekterer dei som ikkje vil ha reklame.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Posten har flotte klistremerker du kan klistre på postkassa di som sier at du ikke vil ha uadressert reklame.

 

Unngår det meste med dei, samt lapp for "Gratisaviser ikke ønsket", men det er likevel enkelte butikkar som legg reklamen på dørmatta, deriblant Power. Det går rett i kontainer for papp og papir, men det er dårleg at dei ikkje respekterer dei som ikkje vil ha reklame.

Om du har markert at du ikke ønsker reklame, er det vel ikke Power, Elkjøp eller hvilken som helst annen bedrift sin feil om den dukker opp dit. Det er vel Posten som leverer?

 

Jeg personlig synes det er hyggelig med kundeaviser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Posten har flotte klistremerker du kan klistre på postkassa di som sier at du ikke vil ha uadressert reklame.

 

Unngår det meste med dei, samt lapp for "Gratisaviser ikke ønsket", men det er likevel enkelte butikkar som legg reklamen på dørmatta, deriblant Power. Det går rett i kontainer for papp og papir, men det er dårleg at dei ikkje respekterer dei som ikkje vil ha reklame.

Det er vel ikke Power som distribuerer reklamen selv. Det er vel Posten, NorPost eller en annen distributør. En mulig løsning kan være å klistre et slikt "Nei takk! til reklame"-klistremerke på døra også. Kan jo være verdt et forsøk.

 

Da jeg jobbet som avisbud i mine yngre dager respekterte vi dette med tanke på gratisaviser i det minste. Om de som distribuerer respekterer dette i dag, vet jeg ikke. Men verdt er forsøk, er det ikke?

Lenke til kommentar

Om du har markert at du ikke ønsker reklame, er det vel ikke Power, Elkjøp eller hvilken som helst annen bedrift sin feil om den dukker opp dit. Det er vel Posten som leverer?

 

Jeg personlig synes det er hyggelig med kundeaviser.

 

Når ting hamnar på døra i etasjane i ei blokk så er det ikkje vanleg post det blir levert med. Dei puttar alt i postkassen. Enten leverer dei det ut sjølv eller så ber dei eit firma legge det på dørmatta. Uansett så får dei som ikkje vil ha reklame det likevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er egentlig ikke mangel på respekt fra Postens side når det gjelder uønsket uadressert reklame, det respekteres. Vi som er så gammeldagse at vi abonnerer på et par papiraviser får levert hundrevis av kilo av komplett uinteressant reklame i avisen hvert år. Svært ofte er ileggene like tunge som det man ønsker å lese. Dette er en tikkende klimabombe som avisene må skjønne at ikke kan fortsette. Avisene og spesielt Aftenposten tar ikke klima-ansvar. Det er kun det at annonsørene økonomisk teller. Så er det XXL, Elkjøp, Power, CC.Vest, alle andre: hvor er de hen? Det å lage slike reklameinnlegg koster ressursforbruk som er helt unødig. De burde skamme seg i en global sammenheng og også i forhold til kommunal og privat søppelhåndtering. Det er faktisk ikke slik Norge skal gå rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele denne saken er basert på ett ord, TILBUDSAVIS. Dette er feil, og dermed faller hele korthuset sammen. Det er KAMPANJEAVISER eller KUNDEAVISER. DM (Direct Marketing), som butikkene selv kaller det. Og det handler ikke bare om pris og tilbud. Det handler om inspirasjon og utvalg. Det handler om å fortelle kunden at disse produktene finnes i butikken, samtidig som Power kanskje vil reklamere for 3 års delbetaling og Elkjøp med 50 dagers åpent kjøp og prismatch. Hvis man da har sett et produkt i avisen som man vil ha (tilbud eller ikke), så er det jo naturlig at dette står merket som «annonsert» i butikken, da det er nettopp det ordet betyr. I butikkens annonse. Uten denne merkingen kan et spesifikt produkt bli vanskelig å lokalisere for kunden.

 

Det er akkurat det samme som i en boligannonse. Er boligene i avisen på tilbud? Nei. Det er bare en oversikt over hva som er på markedet. Og når du kommer til boligfeltet på visning står det et skilt utenfor som viser vei, slik at du skal kunne gå til rett bolig med en gang.

Endret av SpillRune
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Problemet er egentlig ikke mangel på respekt fra Postens side når det gjelder uønsket uadressert reklame, det respekteres. Vi som er så gammeldagse at vi abonnerer på et par papiraviser får levert hundrevis av kilo av komplett uinteressant reklame i avisen hvert år. Svært ofte er ileggene like tunge som det man ønsker å lese. Dette er en tikkende klimabombe som avisene må skjønne at ikke kan fortsette. Avisene og spesielt Aftenposten tar ikke klima-ansvar. Det er kun det at annonsørene økonomisk teller. Så er det XXL, Elkjøp, Power, CC.Vest, alle andre: hvor er de hen? Det å lage slike reklameinnlegg koster ressursforbruk som er helt unødig. De burde skamme seg i en global sammenheng og også i forhold til kommunal og privat søppelhåndtering. Det er faktisk ikke slik Norge skal gå rundt.

 

 

Hvis du virkelig er bekymret for klimaet og problemet papir der skaper, så burde du vel ikke abonnert på papiraviser i utgangspunktet? En smule dobbeltmoral..

Lenke til kommentar

 

 

Posten har flotte klistremerker du kan klistre på postkassa di som sier at du ikke vil ha uadressert reklame.

 

Unngår det meste med dei, samt lapp for "Gratisaviser ikke ønsket", men det er likevel enkelte butikkar som legg reklamen på dørmatta, deriblant Power. Det går rett i kontainer for papp og papir, men det er dårleg at dei ikkje respekterer dei som ikkje vil ha reklame.

Det er vel ikke Power som distribuerer reklamen selv. Det er vel Posten, NorPost eller en annen distributør. En mulig løsning kan være å klistre et slikt "Nei takk! til reklame"-klistremerke på døra også. Kan jo være verdt et forsøk.

 

Da jeg jobbet som avisbud i mine yngre dager respekterte vi dette med tanke på gratisaviser i det minste. Om de som distribuerer respekterer dette i dag, vet jeg ikke. Men verdt er forsøk, er det ikke?

De fleste reklamebladene som hos avisabonnenter blir levert som innstikk, hovedsakelig Elkjøp og Power, blir i det minste her levert av avisbudet også hos de som ikke abonnerer på aviser. Om "Nei takk til reklame"-merking blir ignorert er det bare å klage på dette, da markedsføringslovens §17 er veldig tydelig på at dette gjelder for alle, ikke bare for Posten. Innstikk i aviser omfattes ikke av loven.

 

"I næringsvirksomhet er det forbudt å levere ut eller å gi en formidler i oppdrag å levere ut uadressert reklame eller gratis aviser til forbrukere som klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette. En formidler er likevel ikke ansvarlig for leveringen hvis formidleren har fått opplyst, og har grunn til å anta, at det som leveres ut, ikke er reklame eller gratis avis."

 

Unntakene som nevnes i siste setning gjelder blant annet ting som tømmekalender for søppel, menighetsblad og annen samfunnsnyttig informasjon som for eksempel et skriv om en tilbakekalt, brannfarlig baderomsvifte. Det skrivet finner du sannsynligvis i postkassen din tidlig neste uke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har tydelig markert postkassen med Postens eget "Nei takk til uadressert reklame"-klistremerke, og abonnerer ikke på noen papiraviser. Postkassene befinner seg i en annen etasje enn leiligheten. Likevel får jeg ukentlig disse tilbudsblekkene fra Power, så jeg vil anta at de benytter seg av en distributør som driter i ev. merking og får betalt pr. leverte eksemplar.

 

Når det er sagt er nesten XXL verre, er registrert som mottaker av "nyhets"brevet deres på epost, bare for å få med meg når de kjører 25%-kampanjer. Da mottar jeg ikke mindre enn 4 eposter i uken. De går selvfølgelig rett i en egen spamfolder, som likevel må sjekkes med jevne mellomrom for å få med seg 25%-kampanjene.

Lenke til kommentar

 

Jeg er lei av å hive hundretalls reklameblekker per uke fra oppgangen i blokka. Jeg vil ha slutt på all reklamen, og ikke minst all søppelet det forårsaker!

 

Vi snakker miljø, men mener det ikke!

 

Posten har flotte klistremerker du kan klistre på postkassa di som sier at du ikke vil ha uadressert reklame.

Jeg har det har ikke fått en eneste reklame i årevis så det hjelper :) Men vet ikke hvordan dette er i blokker med masse postkasser sikkert 80% som ikke har reservert seg og da flommer det over med slike reklame greier i både postkasser og på gulvet , har sett dette i noen blokker som jeg har besøkt!

Lenke til kommentar

Noe som etter min mening er enda verre enn denne noe villedende merkingen av hva som er på tilbud og ikke, er etter min mening at de store kjedene ofte benytter seg av egne, unike varenummer. For eksempel får Elkjøp, som eneste butikk i Norge, levert en TV med en annen type fot enn den som sitter på akkurat samme TV som selges hos Power. Det samme gjelder dører og farge på detaljer på hvite- og brunevarer. Det som i utgangspunktet er identiske produkter blir gitt uvesentlige forskjeller i det jeg tror er et bevisst forsøk for å begrense muligheten til å sammenligne priser på tvers av kjedene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noe som etter min mening er enda verre enn denne noe villedende merkingen av hva som er på tilbud og ikke, er etter min mening at de store kjedene ofte benytter seg av egne, unike varenummer. For eksempel får Elkjøp, som eneste butikk i Norge, levert en TV med en annen type fot enn den som sitter på akkurat samme TV som selges hos Power. Det samme gjelder dører og farge på detaljer på hvite- og brunevarer. Det som i utgangspunktet er identiske produkter blir gitt uvesentlige forskjeller i det jeg tror er et bevisst forsøk for å begrense muligheten til å sammenligne priser på tvers av kjedene.

 

 

Det er jo tydeligvis ikke helt uvesentlig hvis du føler du vil handle Elkjøp sin modell da :p

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...