Gå til innhold

Så mange av produktene i elgigantenes tilbudsaviser er faktisk på tilbud


Anbefalte innlegg

 

Om du har markert at du ikke ønsker reklame, er det vel ikke Power, Elkjøp eller hvilken som helst annen bedrift sin feil om den dukker opp dit. Det er vel Posten som leverer?

 

Jeg personlig synes det er hyggelig med kundeaviser.

 

Når ting hamnar på døra i etasjane i ei blokk så er det ikkje vanleg post det blir levert med. Dei puttar alt i postkassen. Enten leverer dei det ut sjølv eller så ber dei eit firma legge det på dørmatta. Uansett så får dei som ikkje vil ha reklame det likevel.

Post Nord har for vane å bare legge det i oppgangen.

 

Det er også greit å huske på at reklamen finansierer posten og andre leveringstjenester i stor grad. Vi kan velge mellom å akseptere at Posten leverer reklame eller vi kan betale det det faktisk koster å sende et brev.

 

Uansett hva som er konklusjonen er så taper vi på det uansett. Dyr post eller postkassen full av søppel og mye forurensing som følge av produksjon av mye papir.

 

Med tanke på saken så er det viktig å være oppmerksom når du ser på produkter i kampanjeavisene. "Sjekk prisen" og "Annonsert" betyr som regel at det er full pris, men at de har annonsert at den koster X. Om de gir førpris så kan du gå inn på prisguiden og se historikken. Av og til har de faktisk et godt tilbud, men andre ganger har prisen blitt økt i forkant og så senket til den koster litt mer enn den gjorde i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig greit å ha tenester som Prisjakt og Prisguide der ein kan sjå historiske prisar for å sjå kor god dagens pris faktisk er. Det blir litt meir jobb når leverandørane opererer med forskjellige produktnummer på same produkt, men det går ofte greit å finne fram til tilsvarande produkt hos Power og Elkjøp om ein studerer varenumrene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med tanke på saken så er det viktig å være oppmerksom når du ser på produkter i kampanjeavisene. "Sjekk prisen" og "Annonsert" betyr som regel at det er full pris, men at de har annonsert at den koster X. et.

XXL benytter i tillegg til begrepet "Sjekk prisen!" også "Rå pris!" for å indikere at det er ordinær pris :D
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er veldig greit å ha tenester som Prisjakt og Prisguide der ein kan sjå historiske prisar for å sjå kor god dagens pris faktisk er. Det blir litt meir jobb når leverandørane opererer med forskjellige produktnummer på same produkt, men det går ofte greit å finne fram til tilsvarande produkt hos Power og Elkjøp om ein studerer varenumrene.

 

Veldig viktig poeng. Jeg har også sett at billigste produkt ikke alltid er det samme produktet som det som tilbys av resten så til tross for slike tjenester må vi være kristiske.

Personlig mener jeg at den beste måten å navigere seg på er å sette seg opp kravene til hva vi ønsker å kjøpe i forkant av å se på produktene (pris, merke, kvalitet, basert på tester osv). Dersom produktet har de egenskapene du vil ha og prisen samsvarer med hva du på forhånd var villig til å betale eller mindre så vil du uansett gjøre en god deal.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke Power som distribuerer reklamen selv. Det er vel Posten, NorPost eller en annen distributør. En mulig løsning kan være å klistre et slikt "Nei takk! til reklame"-klistremerke på døra også. Kan jo være verdt et forsøk.

 

Da jeg jobbet som avisbud i mine yngre dager respekterte vi dette med tanke på gratisaviser i det minste. Om de som distribuerer respekterer dette i dag, vet jeg ikke. Men verdt er forsøk, er det ikke?

Nei, det er ikke Posten, Posten har mindre enn 10% av markedet for uadressert post (øyer og holmer langs kysten, og langt inne i skogen), resten er det firmaer og idrettslag(som forsøker å tjene penger) som tar seg av. Posten vil aldri legge noe på dørmatta di.

Posten bruker postkassen din, de har ikke satt av tid til å gå inn i eiendommer og oppganger.

 

I all tid har det vært sånn, og folk tror at det er Posten. Rekorden ble satt av mongoene i NRKs forbrukerprogram, de forslo å putte reklamen i Postens røde tømmepostkasser..... for det første var det ikke posten som hadde levert reklamen, og for det andre  risikerte du at Posten ble forsinket når de måtte skille ut reklamesøppelet, samt at folk ikke fikk postlagt brevene sine pga fulle tømmepostkasser.

 

Den gang i tiden ga Posten hadde monopol på brev og postkort, i perioden 1924-2015 (tyngre brev ble avmonpolisert 10 år tidligere), så hadde Posten kun monopol på lukkede brev og postkort.

 

Pakker, åpne brev, korsbånd (inkl uadressert reklame), vareprøver og alt annet, har alltid vært fritt. Likevel har Posten hatt en slik stilling at de uinformerte trodde Posten hadde monopol på alt, også reklamen. I tettsteder kunne folk som brukte skoleungdom stort sett levere billigere, så Posten fikk den dyre landsbygda.

 

I praksis siden postdirektivet ble delvis innført i 2005, så har ikke Posten hatt noe monopol i det hele tatt. Formelt forsvat siste rest i 2015.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Problemet er egentlig ikke mangel på respekt fra Postens side når det gjelder uønsket uadressert reklame, det respekteres. Vi som er så gammeldagse at vi abonnerer på et par papiraviser får levert hundrevis av kilo av komplett uinteressant reklame i avisen hvert år. Svært ofte er ileggene like tunge som det man ønsker å lese. Dette er en tikkende klimabombe som avisene må skjønne at ikke kan fortsette. Avisene og spesielt Aftenposten tar ikke klima-ansvar. Det er kun det at annonsørene økonomisk teller. Så er det XXL, Elkjøp, Power, CC.Vest, alle andre: hvor er de hen? Det å lage slike reklameinnlegg koster ressursforbruk som er helt unødig. De burde skamme seg i en global sammenheng og også i forhold til kommunal og privat søppelhåndtering. Det er faktisk ikke slik Norge skal gå rundt.

Hei person som opererer med fullt navn.

Du kunne fått varene rett i posten, uten å kjøre til butikk osv. Før du rekker å klage på fremskrittsmangel har allerede samfunnet kommet to hakk videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange kommentarer her hvor man klager på reklame, og det er vel de som har så mye penger at de ikke bryr seg om hvor mye varene koster. Det vil til Syvende og Sist resultere i høyere priser for Alle !

 

De som klager på reklamen kan være like prisbeviste som resten, kanskje mer. Om du leste artikkelen betyr ikke det at du får reklame i posten at du får produktene til noe lavere pris enn ellers.

Selv får jeg epost fra flere butikker hver uke med deres kampanjevarer. I tillegg har jeg satt opp prisvarsel på produkter jeg har planer om å kjøpe når de kommer på tilbud og andre når de kommer på lager. Vi får til å følge med på prisene uten at vi får en haug med papir i posten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forstår ikke helt artikkelen til tek. Er det påståtte tilbud som ikke er det? Eller har tek gjort en stor feil med å mene at annonsblad kun skal inneholde tilbud?

 

Det er Tek som mener at butikkene kun skal få lov til å annonsere tilbud, og ikke nyheter, testvinnere, bestselgere, anbefalte varer og lignende. Alle tilbud skal være minimum 50% rabatt. Tilbudsprisen skal aldri kunne settes opp igjen. Og neste annonserte tilbud på samme vare må være 50% rabatt på tidligere tilbudspris. I tillegg skal alle butikkene alltid ha markedes laveste pris på alle varer.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg jobbet 11 år i Expert, og ikke en gang ble avisen omtalt som en tilbudsavis blant de ansatte. Det er ikke det som er poenget, poenget er å vise hvilke varer man fører. Noen tilbud er det jo alltid, men det er ikke hovedfokus med DM.

 

Helt greit det, og personlig har jeg ingen problemer med å skille på "Annonsert" og "På tilbud" eller hva nå teksten sier. Kjøper heller sjelden noe elektronikk uten å sjekke priser via Prisjakt og andre butikker.

 

Men, det er jo bra meningsløst å ha med teksten "Annonsert" i en kundeavis. Det sier litt seg selv at varen er annonsert når den er med i bladet, gjør det ikke? Uavhengig av om det er et tilbud eller ikke.

 

"Dette produktet du nå ser i en kundeavis er med i en kundeavis." Joda, nyttig info det.

Edit: Det er veldig mandag i dag...

 

Jobbet mange år i butikk i min ungdom og vi omtalte heller aldri kundeavisen som noen tilbudsavis internt, selv om det som regel nesten utelukkende faktisk var tilbud den inneholdt. Vi omtaler heller ikke kundeavisen vår som noen tilbudsavis der jeg jobber nå.

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

Men, det er jo bra meningsløst å ha med teksten "Annonsert" i en kundeavis. Det sier litt seg selv at varen er annonsert når den er med i bladet, gjør det ikke? Uavhengig av om det er et tilbud eller ikke.

 

"Dette produktet du nå ser i en kundeavis er med i en kundeavis." Joda, nyttig info det.

 

 

Du misforstår. Produktene som står i kundeavisen (trykk og digitalt) er/var merket som "Annonsert" i nettbutikken. Ikke avisen, det ville som du sier vært meningsløst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...