Gå til innhold

Så mange av produktene i elgigantenes tilbudsaviser er faktisk på tilbud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man ikke har klistremerket på postkassen kan man ikke klage. De er ikke tankelesere ;)

Spørsmålet er kanskje hvor grensa skal trekkes mellom det å lese tanker og det å ha påvirkningskraft på andres tanker. Hvis jeg kunne få deg til å peke ut et spesifikt produkt fra et reklameblad, hvorpå du går rundt i god tro på at valget var ditt eget - ja da skulle jeg kunne slå meg på brystet og påberope meg evnen til å lese tanker.

 

Sånn bare for å sette det helt på spissen da ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor trenger du en papirblekke (som allerede er utdatert i det den leveres) fra én av 10+ butikker som selger samme vare, med villedende før-priser og 50% ikke-tilbud for å bry deg om hva varene koster?

 

Hørt om Prisjakt.no, samt butikkenes egne nettbutikker og nyhetsbrev?

 

Det er nok nettopp de som IKKE bruker prisguider og sjekker priser på nettet de er ute etter! Lettere å "overbevise" dem om at tilbudene er gode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Prisjakt.no er en kommersiell partner av Tek.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

 

hahaha, the irony...:-D

Hadde du i det minste skrevet rett tjeneste (prisguiden)

Han hadde rett, du tar feil... Det finnes ikke lenger lenker mellom Tek.no og prisguiden.no.

Endret av AYHJA-eier
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kommer nok til å presse seg fram løsninger for å ytterligere kutte i papirpost selv om reklameombæring er en viktig næring for posten nå som få sender brev, selv om det er en god del andre aktører som distriburerer reklame.

 

Folk har kontakt over sosiale media og mail og sender ikke så mye brev og kort lengre.

 

Løsningene kommer til å gå over mobil, mail og nettbrett, men det å få noe håndfast i postkassen gir fremdeles oppmerksomhet på en annen måte enn når en må inn i en app eller åpne en epost. 

 

For daglivare, som alle har et forhold til, finnes foreksempel en app som samler alle de store kjedene.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mattilbud

 

Hadde flere brukt denne hadde en kanskje slippet tonnevis med papir over det ganske land.

Dette er typisk noe som folk gidder å bruke over papir, og en burde kunne melde seg av det verste unødvendige papirsirkuset etterhvert.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Skal du stoppe postreklame, så må du gå på postkontoret, og fylle ut et eget skjema. 

Da får du et klistremerke som du klistrer på postkassen din.

 

Da vil posten produsere ett mindre "legg" (et legg er den reklamebunken som du får i postkassen din), og postbudet vil ikke legge reklamen i postkassen din.

 

Jeg vil tro at det er kun postens klistremerke som respekteres, ellers så må jo bare postbudet drasse på reklamen tilbake, og hvem vil gidde det? Da flytter man bare problemet. Antallet legg (reklamebunker) er tilpasset ruten til postbudet, og eneste måten å redusere dette på, er å fylle ut postens blankett at man ikke ønsker uadressert post.

Endret av Boeing
Lenke til kommentar

Tja - man kan jo kanskje spille på samvittigheten til postbudet. Hva med teksten "all reklame går i ovnen - tenk på luftkvaliteta før reklame legges hit" elns. :ph34r:

Joda, men det hjelper lite.

 

Postbudet har valget mellom å lempe reklamen i postkassa di, eller ta den med tilbake for å lempe det i en søppelkasse. Det ender jo samme plassen uansett (i forbrenningen). Det eneste som da hjelper, er faktisk å gå på posthuset, og fylle ut det $%"# skjemaet. Da blir det produsert ett eksemplar mindre av dette legget, du får klistremerket ditt på postkassa, og postbudet får litt mindre å drasse på.

 

Beklageligvis annonserer ikke posten denne tjenesten, de tjener så mye på reklame, at de ikke vil gjøre det for lettvint for deg og meg å reservere seg. Mitt tips er å bare gjøre denne jobben neste gang du er på posthuset. Har gjort det selv, og det kom aldri mer reklame i min postkasse.

Endret av Boeing
Lenke til kommentar

Skal du stoppe postreklame, så må du gå på postkontoret, og fylle ut et eget skjema. 

Da får du et klistremerke som du klistrer på postkassen din.

 

Da vil posten produsere ett mindre "legg" (et legg er den reklamebunken som du får i postkassen din), og postbudet vil ikke legge reklamen i postkassen din.

 

Jeg vil tro at det er kun postens klistremerke som respekteres, ellers så må jo bare postbudet drasse på reklamen tilbake, og hvem vil gidde det? Da flytter man bare problemet. Antallet legg (reklamebunker) er tilpasset ruten til postbudet, og eneste måten å redusere dette på, er å fylle ut postens blankett at man ikke ønsker uadressert post.

 

Dette stemmer ikke. Spør du et hvilket som helst postbud som er ute å leverer post (ikke nødvendigvis om de leverer pakker) vil du få et klistremerke uten verken flere spørsmål eller noe skjema. En rull med slike klistremerker skal normalt ligge i alle biler som brukes for postruter, men det hender jo at det går tomt, at leiebiler brukes eller at man ikke har det tilgjengelig akkurat den dagen, men da har i det minste jeg praktisert å spørre om jeg skal klistre ett på postkassen for kunden neste dag, eventuelt legge et klistremerke sammen med posten slik at man selv kan klistre det på. I det minste om jeg skal kjøre samme rute neste dag. Postkontor og Post i Butikk deler også ut klistremerker uten spørsmål, skjema eller blanketter. 

 

Når det gjelder antall reklamelegg per rute har du rett i at dette er satt i system, men det har aldri vært noe behov for skjema for å endre dette. I dag "styres" hele ruten av en app på en smarttelefon, der hver eneste stopp og rekkefølgen på disse, hvilke postkasser som er på hvilke stopp og rekkefølgen av postkassene på postkassestativet, samt personer og bedrifter som er knyttet til hver og en postkasse. Gjennom denne appen velger postbudet om en postkasse skal ha reklame eller ikke, samt om den vil ha gratisaviser (i områder der det er aktuelt). Omtrent 12 ganger i året henter man ut informasjon om antallet reklamelegg per rute, slik at det ikke produseres unødvendig mange og slik at hver enkelt rute får omtrent riktig antall (det blir alltids noen til overs, for eksempel på grunn av at enkelte er ganske dårlige til å hente posten og man gjerne prøve å unngå å fylle postkassen helt med reklame, eller at folk er på ferie og henger opp lapp der de forteller at de ikke ønsker reklame i en kortere periode). Det er også på bakgrunn av dette systemet at maskinlesbare brev blir sortert i rekkefølge, både når det gjelder hvilket stopp de kommer på og rekkefølgen på selve postkassene, slik at brevene normalt kommer fra venstre mot høyre, topp til bunn. Dette systemet er også koblet opp mot tjenester som for eksempel omadressering og oppbevaringer, slik at maskinlesbare brev automatisk blir omadressert om du har meldt midlertidig eller varig adresseendring til Posten. Dette systemet er jo også grunnen til at det er ganske viktig at folk melder adresseendringer og ellers er flinke med å bruke korrekte adresser og postnummer. Dette sikrer det som etter min mening er skyhøy presisjon på postlevering til deg, samtidig som det reduserer kostnadene knyttet til ekstraarbeid og feilsorteringer grunnet ufullstendige adresser eller manglende adresseendringer. 

 

Før den digitale ruteboken ble tatt i bruk telte man som regel over hvor mange reklamelegg som ble til overs omtrent 12 ganger i året, for så å trekke fra litt mindre enn dette antallet fra det totale antallet reklamelegg på ruten.

 

Du har heller ikke rett i at kun Postens klistremerke respekteres. Så lenge det går klart fram at du ikke ønsker reklame bryter både Posten og andre reklamedistributører loven om de legger kommersiell, uadressert reklame i postkassen din. I noen tilfeller kan det jo være vanskelig å bedømme om kunden har lyst til å motta reklame eller ikke, da det er mange helt utvaskede eller delvis avrevne klistremerker der ute. Klistremerkene kan være vanskelig å få av om de har sittet fast i flere år, og det kan dermed være tilnærmet umulig å avgjøre om en tredjedel av et klistremerke er resultat av tidens tann eller om kunden faktisk har prøvd å fjerne det. Så lenge postkassen din er klart merket vil du ikke motta noen uadressert reklame fra Posten, uavhengig om du benytter Postens klistremerke, andre klistremerker, en lapp du selv har skrevet eller på annen måte har tydelig merket postkassen. Markedsføringsloven §17: "I næringsvirksomhet er det forbudt å levere ut eller å gi en formidler i oppdrag å levere ut uadressert reklame eller gratis aviser til forbrukere som klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette."

 

Utsagnet ditt om at Posten skal holde ordningen med "Nei takk"-klistre hemmelig er det heller ikke mye realitet i. Det er jo sant at Posten tjener en del penger på reklamen, men det er tross alt såpass mange som benytter denne ordningen at den burde være ganske opplagt så lenge du har sett ett eneste postkassestativ. Et enkelt google-søk på "posten nei takk reklame" gir jo også lettfattelig og enkelt tilgjengelig informasjon: https://www.posten.no/motta/reservasjon-mot-uadressert-reklame . Posten har til og med inngått et samarbeid med appen "ShopGun" som har pågått i et par år, der du får digital tilgang til alle reklameaviser som leveres gjennom Posten, samt noen som leveres av andre distributører. Denne tjenesten har posten annonsert for, så Posten har jo i det minste indirekte annonsert for "nei takk"-ordningen. Dermed blir det bildet du maler av at Posten skal ha noen frykt for å miste den fysiske uadressert reklamen  litt misvisende. Faktisk er det en del folk som synes det å motta uadressert reklame er helt greit, både på grunn av at de synes det er greit å være med å finansiere et godt postvesen, at de finner gode tilbud og at de synes det er greit å ha noe å bla i. Det hender rett som det er at folk klager om de ikke mottar reklame. 

 

Som du sikkert skjønner jobber jeg i Posten (som regel med pakker, men har noen år som postbud på ulike ruter i ryggsekken), men uttaler meg som privatperson. Å bidra i diskusjonen med korrekt og oppdatert informasjon må vel være supert?

Endret av Sondre K
  • Liker 3
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...