OscarMike1 Skrevet 3. juni Rapporter Del Skrevet 3. juni neglesprett skrev (58 minutter siden): Straff skal stå i forhold til ugjerningen og det meste funker greit i norge. Noe av unntaket er det som gjelder som fører av motorisert kjøretøy. Straffenivået på slikt er helt galskap i norge og hører egentlig ikke hjemme. Jeg er sterkt uenig i straffenivåer og særlig bruker av inndragning av førerrett - det er nesten som man får flashback til det norske politi under andre verdenskrig. Uansett. Politiet er aldri vennene dine og samtykk aldri. Nekt forklaring og be om avhør senere og dra med deg advokat - alltid. Du snakker som at førerrett er en rettighet. Det er det ikke, det er et gode man må gjøre seg fortjent til å få. Og beholde. Det dør en person hver tredje dag i trafikken. I 1/3 av dødsulykker er høy hastighet en faktor (rus og uppmerksomhet de 2/3 andre) og døde / skadde koster samfunnet uante milliarder i året. Mange av de er også folk som ikke har oppsøkt situasjonen selv, det er vanlige folk på vei til vanlige ting som plutselig får livet sitt snudd opp ned eller i verste fall, avsluttet. I tillegg har alle disse pårørende som blir preget for livet. Alt dette lærer man under kjøreopplæringen. Politiet gjør en enormt viktig jobb selv om bøtesatsene er litt for høye for enkelte. 1 1 Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 3. juni Rapporter Del Skrevet 3. juni DukeRichelieu skrev (5 minutter siden): Bra innspill. Er kalibreringssertifikat noe jeg kan be Politiet om og normalt får? Har du erfaring med dette? Jeg sa at jeg stilte meg undrende til at farten kunne vært så høy, men de insisterte på at laseren var kalibrert samme morgen. Hehe. Regner med det er en "unnskyldning" de ofte hører. Men var faktisk genuint fra min side. De skal ha det med og viser det frem om man spør. Om du spør så får du se det i etterkant og. Det er justervesenet som kalibrere en gang i året og alle apparatene blir sjekket minst to ganger om dagen. Vet ikke hva du tenker av å høre navnet "justervesenet" men det er ganske nøye folk som jobber med et ekstremt smalt fagfelt der 😆 Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 3. juni Rapporter Del Skrevet 3. juni (endret) DukeRichelieu skrev (6 minutter siden): Tror nok du har helt rett. Det virker ikke verdt å styre med det. Og ja, jeg samarbeidet nok ganske så glatt. Hehe. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-12-19-1660 Se paragraf 2 og finn hastigheten din. Om det er en trøst, er det kort tapstid. Om du ikke har noen prikker, tipper jeg 3 mnd. Endret 3. juni av OscarMike1 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 3. juni Rapporter Del Skrevet 3. juni Tycker bøtesatsene er absurt høga i Norge men de har antagligen en avskräckande effekt. Synd bara de som är oheldiga* att åka ditt. Att de står på sted der de kan få fler böter är väl uppenbart. I Trondheim står de i bland lite sör om Soknedal på E6 där det er slutet på en motbakke med två felt som många kör om i följt av en rak sträcka. Tvivlar på att det har varit så många olykker der. En bit efter der de står är det lavare hastighet och svingete vei. Lär vara bra mycket farligare att köra där. * Är ju väldigt många som kör för fort utan att bli tatt och när det är så pass få kontroller som det är så är ändå risken att åka dit lav. 1 Lenke til kommentar
Kjell Iver Skrevet 3. juni Rapporter Del Skrevet 3. juni DukeRichelieu skrev (På 2.6.2024 den 3:30 PM): Kan Politiet gi en midlertidlig kjøretillatelse? I følge betjenten var dette mulig før, men ikke nå. Jeg fikk dette for noen år siden - altså midlertidig kjøretillatelse tidsbestemt. Jeg vet ikke om reglene på dette er endret, men den gangen var det uproblematisk, og jeg kjørte mye fortere enn det du har gjort. Nå er vel dette ikke prekært for deg lengre men.. Jeg tok for øvrig en sjanse og nekte for at jeg hadde kjørt så fort og tok saken for retten, uten at det hjalp så mye. Fikk noen tusenlapper i saksomkostninger i stedet. Det er to ting man kan prøve seg på; nemlig avstanden de sto på når målingen ble foretatt, samt tidspunktet for kalibrering. Jeg fikk tak i bruksanvisningen for laseren den gangen og leste meg opp på reglene for bruk. Kalibrering før bruk mot kjent avstand og maks avstand for bruk var den gangen 400 meter, mens jeg ble tatt på 356 meter - altså nesten på grensen. Det er noen år siden så det er kanskje endret nå. Husker ikke lasertypen - LT og 020 eller noe slikt.. Sett i ettertid har jeg kun positivt å si om opplevelsen. Kjørte som en gris før den tid, og kjører helt i henhold til reglene i dag, og jeg vil si det var oppdragende for min oppførsel i trafikken. Lykke til. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. juni Rapporter Del Skrevet 3. juni Star Fox skrev (10 timer siden): Det er vel temmelig usannsynlig så lenge målingen er korrekt utført. Det har skjedd i Trondheim på grunn av manglende resursjer i politiet til å føre saken frem for retten. Sjåfør hentet tilbake lappen 3 ukert etter å ha trukket samtykket og hørte aldri mer fra politiet, og dette var ingen tvilstilfelle heller men manglende resursjer gjorde at de lit den gå. Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 3. juni Rapporter Del Skrevet 3. juni (endret) neglesprett skrev (5 timer siden): Straff skal stå i forhold til ugjerningen og det meste funker greit i norge. Noe av unntaket er det som gjelder som fører av motorisert kjøretøy. Straffenivået på slikt er helt galskap i norge og hører egentlig ikke hjemme. Jeg er sterkt uenig i straffenivåer og særlig bruker av inndragning av førerrett - det er nesten som man får flashback til det norske politi under andre verdenskrig. Uansett. Politiet er aldri vennene dine og samtykk aldri. Nekt forklaring og be om avhør senere og dra med deg advokat - alltid. Hvis måten du kjører på er livsfarlig for andre borgere, så selvfølgelig skal du miste førerretten! Endret 3. juni av Elgen-Hansi Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 3. juni Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. juni OscarMike1 skrev (4 timer siden): De skal ha det med og viser det frem om man spør. Om du spør så får du se det i etterkant og. Det er justervesenet som kalibrere en gang i året og alle apparatene blir sjekket minst to ganger om dagen. Vet ikke hva du tenker av å høre navnet "justervesenet" men det er ganske nøye folk som jobber med et ekstremt smalt fagfelt der 😆 Synes denne var litt interessant. Ikke feil på selve utstyret, men altså brukerfeil: Føler du at fartsmålingen er feil? Da kan det være lurt å stille spørsmål | Sørlandsadvokatene (sorlandsadvokatene.no) Noen som fikk igjen lappen etter feil på laser: Mistet førerkortet i laserkontroll - fikk det tilbake etter utstyrsfeil - adressa.no En ting som slo meg i ettertid var at en jeg pratet med var helt fortvilet fordi han hadde kjørt i 120 km/t, mens ifølge avisen var høyeste målte fart 101 km/t. Jeg ble selv oppriktig sjokkert når jeg fikk høre at jeg hadde hatt så høy fart. Så for meg 85 km/t i verste fall. Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 3. juni Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. juni OscarMike1 skrev (4 timer siden): https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-12-19-1660 Se paragraf 2 og finn hastigheten din. Om det er en trøst, er det kort tapstid. Om du ikke har noen prikker, tipper jeg 3 mnd. Takk, men boten og tapstiden har jeg alt fått. Lå i postkassen i Altinn i dag tidlig. 5 måneder og kr 13 500 i bot. Ser ut til å stemme med det som står i lenken. Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 3. juni Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. juni Kjell Iver skrev (4 timer siden): Jeg fikk dette for noen år siden - altså midlertidig kjøretillatelse tidsbestemt. Jeg vet ikke om reglene på dette er endret, men den gangen var det uproblematisk, og jeg kjørte mye fortere enn det du har gjort. Nå er vel dette ikke prekært for deg lengre men.. Jeg tok for øvrig en sjanse og nekte for at jeg hadde kjørt så fort og tok saken for retten, uten at det hjalp så mye. Fikk noen tusenlapper i saksomkostninger i stedet. Det er to ting man kan prøve seg på; nemlig avstanden de sto på når målingen ble foretatt, samt tidspunktet for kalibrering. Jeg fikk tak i bruksanvisningen for laseren den gangen og leste meg opp på reglene for bruk. Kalibrering før bruk mot kjent avstand og maks avstand for bruk var den gangen 400 meter, mens jeg ble tatt på 356 meter - altså nesten på grensen. Det er noen år siden så det er kanskje endret nå. Husker ikke lasertypen - LT og 020 eller noe slikt.. Sett i ettertid har jeg kun positivt å si om opplevelsen. Kjørte som en gris før den tid, og kjører helt i henhold til reglene i dag, og jeg vil si det var oppdragende for min oppførsel i trafikken. Lykke til. Ja, i følge betjenten var dette noe som kunne gis før, men ikke nå lenger. Takk for at du deler din erfaring. Googlet og fikk opp noen saker rundt dette, men ser ut som de fleste ikke fikk noen konsekvenser i favør bilføreren. Skal vel noe til at retten tror bilføreren fremfor Politiet. Får vel ta det som en positiv lærepenge, ja. Kommer nok til å ha en viss effekt. Vil ikke si jeg kjører som en gris, men ikke fremmed for å gi litt gass når omgivelsene er trygge. Men det blir nok å holde grensene nå fremover. Lenke til kommentar
wil Skrevet 3. juni Rapporter Del Skrevet 3. juni Hei. Om jeg ikke husker helt feil, så mener jeg og huske at jeg lærte at når fartsgrensen går nedover (f. eks fra 80 km/t til 60 km/t), så skal man ha avpasset farten FØR man kommer til skiltet. Forøvrrig så kan det lønne seg og bruke GPS enten på Telefon eller rett og slett en vanlig GPS som man setter i vinduet eller på dashboardet. Da ser man nøyaktig hastigheten man kjører i (bortsett fra i tuneller naturligvis), og i tillegg, så ser man hvor mye feil måleren i bilen har i forhold til GPS`en. I mine år som bilsjåfør så har jeg brukt veldig mye GPS og jeg har aldri fått bot. 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 4. juni Rapporter Del Skrevet 4. juni Kajac skrev (15 timer siden): Tidligere har jeg i hvert fall hørt at de har "bøtekvoter" å fylle, og det stemmer sikkert fremdeles. Inntekter fra trafikkbøter ble innført som en egen post på statsbudsjettet av Stoltenberg-regjeringen. Og postene på statsbudsjettet SKAL og MÅ fylles. Og da er uten tvil fartskontroller det enkleste og mest innbringende. Og derfor blåses bøtesatsene i været år for år. På pendlerstrekningen min ble fartsgrensen satt ned fra 80 til 60 en plass over natten. Neste morgen sto UP der og hadde fartskontroll. Det er ingen overdrivelse å si at de høstet sertifikater og pengene strømmet inn på statsbudsjettet. Jeg begynte heldigvis sent den dagen. Er ikke UP overført til Statens Innkrevingssentral nå? 😉 1 Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 4. juni Rapporter Del Skrevet 4. juni DukeRichelieu skrev (7 timer siden): Synes denne var litt interessant. Ikke feil på selve utstyret, men altså brukerfeil: Føler du at fartsmålingen er feil? Da kan det være lurt å stille spørsmål | Sørlandsadvokatene (sorlandsadvokatene.no) Noen som fikk igjen lappen etter feil på laser: Mistet førerkortet i laserkontroll - fikk det tilbake etter utstyrsfeil - adressa.no En ting som slo meg i ettertid var at en jeg pratet med var helt fortvilet fordi han hadde kjørt i 120 km/t, mens ifølge avisen var høyeste målte fart 101 km/t. Jeg ble selv oppriktig sjokkert når jeg fikk høre at jeg hadde hatt så høy fart. Så for meg 85 km/t i verste fall. Det er såklart en teoretisk mulighet, men det er veldig nøyaktig utstyr og det er blant sjeldenhetene (vi snakker prosent av promille) at noe går feil. Ville ihvertfall ikke stolt på avisa, de skriver saken på 5 min etter å ha snakket med sentralen som ikke alltid har oversikt heller. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 4. juni Rapporter Del Skrevet 4. juni Hanhijnn skrev (12 minutter siden): Inntekter fra trafikkbøter ble innført som en egen post på statsbudsjettet av Stoltenberg-regjeringen. Og postene på statsbudsjettet SKAL og MÅ fylles. Og da er uten tvil fartskontroller det enkleste og mest innbringende. Og derfor blåses bøtesatsene i været år for år. På pendlerstrekningen min ble fartsgrensen satt ned fra 80 til 60 en plass over natten. Neste morgen sto UP der og hadde fartskontroll. Det er ingen overdrivelse å si at de høstet sertifikater og pengene strømmet inn på statsbudsjettet. Jeg begynte heldigvis sent den dagen. Er ikke UP overført til Statens Innkrevingssentral nå? 😉 UP har ikke kvoter i form av kroner som skal hentes inn, som mange ser ut til å tro. Men det er politisk styrt hvor mange bøter som skal skrives av UP. Og det antallet blir delt opp på antall patruljer basert på hva de jobber med (primært fart eller rus). Så kan man være uenig i at det er regnet utifra et budsjett, men det er den beste måten regjeringen har til å beregne aktiviteten på. Men uansett er det ikke politiet som er ansvarlig for selve pengene. Om du leser svarene mine oppover skjønner du kanskje at jeg har litt ekstra kunnskap om det her, det er fordi jeg har en nær relasjon til noen som faktisk jobber i UP. Og vedkommende skriver ofte på den laveste målingen de får av en person. Dvs om de har målinger på en lav bot og en måling på en høy bot, velger de alltid den laveste. Og har inntrykk av at dette er veldig vanlig. Men de kan ikke alltid bestemme hvor de skal stå. Om en vegstrekning er satt ned fra 80 til 60 som du refererte til, kan det være et ønske fra vegvesenet at UP står der. Men de aner ikke hvor mye de skriver bøter for hver dag 😊 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 4. juni Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. juni OscarMike1 skrev (27 minutter siden): Det er såklart en teoretisk mulighet, men det er veldig nøyaktig utstyr og det er blant sjeldenhetene (vi snakker prosent av promille) at noe går feil. Ville ihvertfall ikke stolt på avisa, de skriver saken på 5 min etter å ha snakket med sentralen som ikke alltid har oversikt heller. Hvorfor ville du ikke stolt på avisen? Politiet bekrefter jo alt som står i artikkelen. Men ja, dog mulig dette var et sjeldent unntak og at det stort sett stemmer. Skulle det ha skjedd en feil i mitt tilfelle er det vel uansett vanskelig å få gjort noe med. Men det var flere av oss som opplevde at farten vi ble målt til virket noe høy. Men jeg skal ikke være påståelig. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 4. juni Rapporter Del Skrevet 4. juni 47 minutes ago, Hanhijnn said: Inntekter fra trafikkbøter ble innført som en egen post på statsbudsjettet av Stoltenberg-regjeringen. Og postene på statsbudsjettet SKAL og MÅ fylles. Og da er uten tvil fartskontroller det enkleste og mest innbringende. Og derfor blåses bøtesatsene i været år for år. Budsjett er nettopp budsjett. Postane er estimat, og må ikkje fyllast. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 4. juni Rapporter Del Skrevet 4. juni (endret) DukeRichelieu skrev (30 minutter siden): Hvorfor ville du ikke stolt på avisen? Politiet bekrefter jo alt som står i artikkelen. Men ja, dog mulig dette var et sjeldent unntak og at det stort sett stemmer. Skulle det ha skjedd en feil i mitt tilfelle er det vel uansett vanskelig å få gjort noe med. Men det var flere av oss som opplevde at farten vi ble målt til virket noe høy. Men jeg skal ikke være påståelig. Ikke noe tall på det, men ref. innlegget mitt over spør jeg ofte vedkommende om de sto "der og der" i dag og om det var mange som ble stanset i dag. Skjer ganske ofte at det jeg leste i avisa ikke stemmer 100% med det vedkommende faktisk sier. Det er endel ledd informasjonen skal gjennom før den havner i avisa så enkelte tall blir hørt feil eller misforstås av og til. Ikke at det er så farlige i små notiser som en enkel trafikkontroll. Endret 4. juni av OscarMike1 1 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 4. juni Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. juni Tviler på jeg kommer noen vei med det, men tenker kanskje be om litt mer dokumentasjon rundt saken min før jeg legger den død. Hva bør jeg spørre om? Bilde av selve målingen? Hvor den ble tatt? Dokumentasjon av utstyr (kalibrering og godkjenningsdato)? På forhånd takk. PS: Alt ligger an til at jeg bare aksepterer og blir ferdig med det, men skader ikke med litt mer informasjon først. Retten ligger også et annet sted i landet, så det skal mye til for at jeg gidder møte i retten uansett. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 4. juni Rapporter Del Skrevet 4. juni DukeRichelieu skrev (16 minutter siden): Tviler på jeg kommer noen vei med det, men tenker kanskje be om litt mer dokumentasjon rundt saken min før jeg legger den død. Hva bør jeg spørre om? Bilde av selve målingen? Hvor den ble tatt? Dokumentasjon av utstyr (kalibrering og godkjenningsdato)? På forhånd takk. PS: Alt ligger an til at jeg bare aksepterer og blir ferdig med det, men skader ikke med litt mer informasjon først. Retten ligger også et annet sted i landet, så det skal mye til for at jeg gidder møte i retten uansett. Du kan be om data for målingen (distanse og hastighet), det er det eneste som lagres i ettertid. Muligens et bilde om det var den nye måleren som nettopp kom. Og dato for kalibrering. Men dette er fulgt opp og sjekket sentralt så ville ikke satset penger på det akkurat 😆 Saken som ble linket til er 10 år gammel så.. 😊 1 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 4. juni Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. juni OscarMike1 skrev (1 time siden): Du kan be om data for målingen (distanse og hastighet), det er det eneste som lagres i ettertid. Muligens et bilde om det var den nye måleren som nettopp kom. Og dato for kalibrering. Men dette er fulgt opp og sjekket sentralt så ville ikke satset penger på det akkurat 😆 Saken som ble linket til er 10 år gammel så.. 😊 Da har jeg etterspurt dette ++. Takk. Har ingen grunn til å tro at jeg kommer noen vei med dette, men tenker det er dumt å ikke spørre i hvert fall. Jeg fikk jo litt informasjon når jeg ble stoppet, men alt var muntlig og man blir jo litt fortumlet der og da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå