Gå til innhold

Nettbutikken sier reklamasjonen ikke blir utvidet etter omlevering


Thor.

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg hadde et grafikkort som tok kvelden for noen år tilbake. Sendte det inn på reklamasjon da det fikk problemer med å fungere under spilling. Skjerm gikk i svart med "driver stopped responding" beskjed.

 

Det ble erklært dødt og ble omlevert (erstattet med lignende vare). Nå har det skjedd igjen med det nå 4 år gamle kortet, kjøpet ble originalt gjort sept 2013 og nettbutikken sier følgende om reklamasjon på dette kortet:

"Din reklamasjon blir ikke fornyet ved utsending av erstatningsprodukt, så dessverre men her kan vi ikke etterkomme forespørsel om retur på grunnlag av reklamasjon da den nå er utløpt, beklager."

 

Etter litt graving i forumarkivet fant jeg noen lignende saker. En av disse inneholdt et sitat fra en sak fra høyesterett som ganske tydelig sier at ved omlevering så begynner reklamasjonen på nytt også.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1627569

 

Det jeg lurer på er hvordan jeg bør ta dette videre. Hvis jeg ikke har misforstått noe så er det fremdeles reklamasjon på dette kortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formålet med reklamasjonsretten er å rette feil som kan gjøre at produkter har mindre levetid enn det som normalt skulle kunne forventes av produktet. Dersom det blir foretatt en omlevering til et nytt produkt, så har selvsagt dette nye produktet like lang forventet levetid som ved et ny-kjøp, og dermed skal også reklamasjonsretten løpe fra den tid omleveringen tar sted.

 

Slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar

Jeg tror det mest smidige er å sende en e-post til butikken der du påpeker at denne avgjørelsen er feil, gjerne med referanser. Det kan godt ha vært en ny tilkallingsvakt som rett og slett ikke visste bedre. Dersom butikken står på sitt synes jeg Herr Bruns forslag er verdt å følge.

Endret av Vegard#
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok også enkelte butikkar som har det som policy å prøve seg i håp om at mange gir seg fordi dei ikkje veit betre.

 

Eg støttar meg til forslaget om å sende eit svar der du opplyser om at dei tek feil, og fyrst deretter tek saka vidare.

Dersom du får butikken til å ombestemme seg så sparer både du og butikken mykje arbeid og tid.

Lenke til kommentar

Vet samme sier komplett og digitalimpuls, fordi forbrukerkjøpsloven gir rettigheter over det produsenten gir, ellers vil butikken sitte med tap av 2 produkter istedenfor et.

Fremdeles endres ikke kjøpsdatoen selv om man bytte produktet.

De kan si hva de vil, men jeg stoler mer på Høyesterett når det gjelder innholdet i norsk regelverk.

 

Gap mellom din eksponering overfor kunden og ditt krav mot din leverandør er helt i kjernen av den risiko man må håndtere (gjennom å ta riktig avanse) som sluttselger. Det er noe butikkene åpenbart må regne med, og håndtere. Hvis du går tilbake til rema og klager på dårlig mat så går ikke rema videre til grossisten, de tar tapet selv. Det er helt ordinært.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Takk for hjelpsomme svar. Jeg har nå sendt ny mail med noen referanser der jeg ber om at de vurderer min forespørsel om reklamasjon på nytt.

 

Hvis forespørselen fortsatt blir avslått så blir det forbrukerrådet neste.

Må oppdatere oss hvordan saken går, jeg er nyskjerrig i utfallet av det.. :)

Lenke til kommentar

Vet samme sier komplett og digitalimpuls, fordi forbrukerkjøpsloven gir rettigheter over det produsenten gir, ellers vil butikken sitte med tap av 2 produkter istedenfor et.

Fremdeles endres ikke kjøpsdatoen selv om man bytte produktet.

Ingen av de "store" butikkene\kjedene taper noe på reklamasjoner stort sett.

 

De har gode avtaler med produsentene på de forskjellige merkene slik at de får godkjent kreditt på varene det er feil på. :) 

Lenke til kommentar

Så man kan i teorien sitte med f.eks ett tv i 50 år så lenge det reklameres på i mindre enn 5 års intervaller? Er ikke det urimelig?

 

Spesifikt er det omlevering, ikke retting, som kan lede til slik utvidet reklamasjonsfrist. Og jeg håper virkelig TV-produsenten minst én gang i løpet av en femtiårsperiode klarer å levere en TV som ikke feiler så hinsides at hele produktet må skiftes innen reklamasjonsfristen.

 

edit: Og hvis de ikke gjør det er det altså selgers eller tidligere salgsledds ansvar å ordne opp.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Men, hvis produktet blir reparert i stedet for omlevert, starter da reklamasjonstiden på nytt?

 

 

Spesifikt er det omlevering, ikke retting, som kan lede til slik utvidet reklamasjonsfrist. Og jeg håper virkelig TV-produsenten minst én gang i løpet av en femtiårsperiode klarer å levere en TV som ikke feiler så hinsides at hele produktet må skiftes innen reklamasjonsfristen.

 

edit: Og hvis de ikke gjør det er det altså selgers eller tidligere salgsledds ansvar å ordne opp.

Lenke til kommentar

Så man kan i teorien sitte med f.eks ett tv i 50 år så lenge det reklameres på i mindre enn 5 års intervaller? Er ikke det urimelig?

Det er en risiko nettbutikkene må ta høyde for når de driver med salg. Og dette sørger for at butikker ikke kjøper inn søppel som bare varer en kort stund. De butikkene som selger dårlig vare vil da tape mer enn en butikk som selger varer av ok kvalitet.

 

 

Har forøvrig ikke fått svar på siste mail ennå. Jeg lar de få ut uken til å svare for seg før jeg gjør noe mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...