Gå til innhold

Nettbutikken sier reklamasjonen ikke blir utvidet etter omlevering


Thor.

Anbefalte innlegg

Så man kan i teorien sitte med f.eks ett tv i 50 år så lenge det reklameres på i mindre enn 5 års intervaller? Er ikke det urimelig?

Nei, det er fullstendig rimelig. Tenk deg at du har en bil hvor girkassa ryker etter 4 år. Du får ny - 4 år etter ryker den igjen. Selvsagt skal du få ny girkasse igjen. Og enda en gang om det skjer 4 år etter. Dette er enkelt for produsenten å unngå ved å simpelthen lage en girkasse som varer vesentlig lenger enn 4 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt off-topic, men jeg hadde en to år gammel mobiltelefon som helt plutselig tok kvelden før sommeren. Sendte den inn til butikken som tok det på garanti. Ifølge servicemelding ble hovedkortet byttet. Jeg antar at i praksis er da store deler av telefonen ny.
Vil det si at reklamasjonsretten på telefonen er fornyet med 5 nye år, utenom skjerm, batteri og deksel?

Lenke til kommentar

"Uendelig" reklamasjonsfrist betyr ikke tilsvarende reklamasjonsrett. Krav på retting eller omlevering forutsetter at feilen er en mangel. I den vurderingen kan man ta hensyn til den totale levetid fra kjøp til siste feil oppstår. Dette følger av systemet og ikke minst er det eksplisitt fremhevet av Høyesterett i rt 2013 s 865 hvor retten kom til at det ikke gjelder noen absolutt reklamasjonsfrist for feil som er forsøkt utbedret (og nevnte i et obiter dictum at man ved omlevering får ny absolutt reklamasjonsfrist).

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men jeg hadde en to år gammel mobiltelefon som helt plutselig tok kvelden før sommeren. Sendte den inn til butikken som tok det på garanti. Ifølge servicemelding ble hovedkortet byttet. Jeg antar at i praksis er da store deler av telefonen ny.

Vil det si at reklamasjonsretten på telefonen er fornyet med 5 nye år, utenom skjerm, batteri og deksel?

Nei. Det betyr at det ikke gjelder noen absolutt reklamasjonsfrist på tilsvarende feil som det som ble rettet.
Lenke til kommentar

Da har jeg fått et svar. Har nettbutikken rett her?

 

 

fysj.png

Nettbutikken har feil, link til dette:

 

 

Og referer spesifikt til dette:

Gjelder det samme for den reparerte varen?

Det følger av forarbeidene til forbrukerkjøpsloven at det løper ny reklamasjonsfrist ved omlevering av varen. Det vil si at det løper en ny frist fra forbrukeren overtar den nye tingen. Grensen mellom omlevering og omfattende reparasjoner er ikke alltid like enkel å fastsette, og i de tilfeller hvor reparasjonen er så omfattende at det i realiteten kan likestilles med en omlevering er det antatt at ny reklamasjonsfrist også begynner å løpe i slike tilfeller, se for eksempel Forbrukertvistutvalgets sak 2007/212, hvor det ble gitt ny frist ved omfattende reparasjon av et solvarmeanlegg.

 

Endret av 3irik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Så da var "dommen" satt.

 

Hei

 

Opprinnelig kjøp ble gjennomført 11.09.2013 og klager fikk erstatning 03.12.2014. Han reklamerer så på erstatningsvaren 04.10.2018.

 

Det har da gått over 5 år siden opprinnelig kjøp og vi anser ikke skjermkort til å ha en forventet levetid på mer enn fem år.

 

På bakgrunn av dette må vi avvise klagers krav om erstatning/heving av kjøp.

Hei,

 

Da forstår jeg det slik at dere er enig i at det ble reklamert innenfor reklamasjonsfristen slik reglene er. Kravet avvises derimot fordi feilen ikke utgjør en mangel, grunnet at mangelsvurderingen tar utgangspunkt i kjøpstidspunktet, og feilen er innenfor hva kjøper kunne forvente av et skjermkort kjøpt i 2013.

 

Jeg formidler løsningsforslaget videre til kjøper.

 

 

Jeg har valgt å legge dette bak meg da grafikkortet allerede er erstattet med et bedre.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Så da var "dommen" satt.

 

 

 

 

 

Jeg har valgt å legge dette bak meg da grafikkortet allerede er erstattet med et bedre.

Dette høres ut som en grov bommert fra rådet i min bok - i alle saker jeg har vært borti av denne typen løper frist fra levering av det du har i hende. Jeg har f.eks reklamert på en tapestasjon 12 dager før fristen utløp. Den nye røk et år etter, da var det null tvil om at jeg skulle ha ny. Hvis denne også ryker innen fristen skal jeg ha en tredje erstatning.

 

Forsto jeg Hr Brun riktig er også høyesterett enig i dette.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette høres ut som en grov bommert fra rådet i min bok - i alle saker jeg har vært borti av denne typen løper frist fra levering av det du har i hende. Jeg har f.eks reklamert på en tapestasjon 12 dager før fristen utløp. Den nye røk et år etter, da var det null tvil om at jeg skulle ha ny. Hvis denne også ryker innen fristen skal jeg ha en tredje erstatning.

 

Forsto jeg Hr Brun riktig er også høyesterett enig i dette.

Nja, reklamasjonsfristen løper på nytt fra omlevering, men forventet levetid skal antageligvis regnes fra avtaletidspunktet. Det er ikke en mangel hvis forventet levetid er løpt ut, selv om reklamasjonsfristen ikke er løpt ut. 

 

Rettslig sett er dermed resonnementet fra butikken (slik forbrukerrådet tolker dem) akseptabelt. Men det er ikke gitt at et skjermkort skal ha bare fem års forventet levetid. Men det kan godt være riktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og så etter bare fire måneder da, gitt.

 

Jeg antar sitat #1 er selger og sitat #2 er forbrukerrådet?

Stemmer. Jeg trodde jeg la inn navnet i quote men jeg ser jeg skrev syntaxen feil. Jeg har korrigert dette nå.

 

For ordens skyld kan jeg legge til at saken ble avsluttet 29. januar. Jeg har bare vært lat med å oppdatere tråden.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Så, dersom det finnes et produkt med reklamasjonsrett på x år i markedet, og du kan komme unna med å lage et lignende produkt av så lav kvalitet at den i gjennomsnitt bare varer x/(y-p) år, men samtidig også er (y-q)/x ganger så dyr å produsere, så er det gunstig å levere ekstra lav kvalitet sålenge q>p.

Lenke til kommentar

Så, dersom det finnes et produkt med reklamasjonsrett på x år i markedet, og du kan komme unna med å lage et lignende produkt av så lav kvalitet at den i gjennomsnitt bare varer x/(y-p) år, men samtidig også er (y-q)/x ganger så dyr å produsere, så er det gunstig å levere ekstra lav kvalitet sålenge q>p.

Det er ikke nødvendigvis gjennomsnittet som er avgjørende, det er hvilke forventninger en forbruker med rimelighet kan ha til produktet.
Lenke til kommentar

Ja, det er derfor det kan lønne seg. Bedrift A vil betale dyre produksjonskostnader for at produktet holder god kvalitet og lever ut og gjerne lengre enn forventet levetid av den type produkt. Bedrift B vil forbigå dyre produksjonskostnader og heller satse på at produktet bare ikke feiler nok ganger innen forventet levetid av den type ting, til at bedriften går ut med tap før reklamasjonsretten går ut.

Lenke til kommentar

Så, dersom det finnes et produkt med reklamasjonsrett på x år i markedet, og du kan komme unna med å lage et lignende produkt av så lav kvalitet at den i gjennomsnitt bare varer x/(y-p) år, men samtidig også er (y-q)/x ganger så dyr å produsere, så er det gunstig å levere ekstra lav kvalitet sålenge q>p.

Apple har gjort dette i mange år allerede da det som regel bare er 1 års garanti i mange land

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...