Gå til innhold

Usikker på valg av elbil? Det kan være bedre for CO2-regnskapet å kjøpe brukt fossilbil


Anbefalte innlegg

Sannsynligvis langt bedre med brukt elbil...

 

ja, med alle de økonomiske fordelene så er det opplagt.

 

Men det som evt. ville holdt igjen meg (selv om det for øyeblikket ikke er aktuelt å bytte) er at med en brukt bensin-bil med 80.000 km på telleren så "vet" jeg at det er mye motor igjen, mens en elbil med 80.000 km. tilbakelagt på et batteri, ikke sier meg noen ting.

 

En bensin/diesel motor blir indirekte kontrollert på eu-sjekken, ved at avgass måles, sjekket for lekkasjer kontrollert, motorlampe, etc. Eksisterer det "tilsvarende" formalisert eu-sjekk av batterier på elbil? (som altså sier noe om tilstanden mht. lading, uttømming etc) Jeg antar at selv på elbiler med lik km.stand, kan måten batteriet har vært håndtert og klima bilen har stått i, påvirke tilstanden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil heller påstå at de holdes kunstig i live.

 

Det finnes ikke en eneste( dersom man ser på de modellene som rettes mot folk flest) ny elbil som ikke er solgt. Alle som er på vei til landet er solgt. De som skal produseres, og er tiltenkt Norge, det neste halve året er solgt.

 

Dersom man kunne levere en uendelig mengde biler på dagen av alle eksisterende modeller, ville ren elbil knust alle andre typer i salgsstatistikken.

 

Det selger fort unna nå fordi det fortsatt er den letteste målgruppen som er kjøpere. Dvs. de som bor i urbane strøk, litt over gj.snitt økonomi og vinter-milde deler av landet.

 

Det blir nødvendigvis ikke like enkelt når resten av kongeriket skal omfattes. De fleste er også avhengig av å få solgt sin gamle bil (til akseptabel pris) før de kan vurdere å kjøpe ny bil.

Lenke til kommentar

Bensinstasjoner tjener nesten ikke penger på drivstoff, det er pølser og burgere + vask de lever av. Men at flere dropper pumper etterhvert tror jeg vi ser om ikke alt for lenge. Alt for lite penger i det.

Nettopp og det ligger store investeringer i tanker/pumper, samt at de har store driftskostnader på det. Faller omsetningen, så må pris pr liter opp, eller så står ikke investeringen seg. På et punkt blir det langt mer lønnsomt å kun drive en kiosk uten drivstoff.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det selger fort unna nå fordi det fortsatt er den letteste målgruppen som er kjøpere. Dvs. de som bor i urbane strøk, litt over gj.snitt økonomi og vinter-milde deler av landet.

 

Det blir nødvendigvis ikke like enkelt når resten av kongeriket skal omfattes. De fleste er også avhengig av å få solgt sin gamle bil (til akseptabel pris) før de kan vurdere å kjøpe ny bil.

Nja.. nå bor ikke halve kongeriket i grisgrendte strøk akkurat. Dessuten selger de godt også i utkanten.

 

Det er selvfølgelig primært de med god økonomi som kjøper splitter nye biler, men det er ikke et elbil fenomen. De med dårligere økonomi kommer til å kjøpe brukte elbiler, når de med god økonomi vil bytte ut sin gamle elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De med dårligere økonomi kommer til å kjøpe brukte elbiler, når de med god økonomi vil bytte ut sin gamle elbil.

 

ikke vær så sikker på det  :grin2:

 

Hvis jeg husker riktig, viste en spørreundersøkelse at 78% "er skeptisk til el-bil"

 

da er de sannsynligvis enda mer skeptiske til brukt el-bil

Lenke til kommentar

ikke vær så sikker på det  :grin2:

 

Hvis jeg husker riktig, viste en spørreundersøkelse at 78% "er skeptisk til el-bil"

 

da er de sannsynligvis enda mer skeptiske til brukt el-bil

Mer enn hver femte nybil i 2017 var en elbil, og jeg antar at 2018 er langt bedre.

 

Dersom 78% er skeptiske, så vil det nesten si at samtlige som ikke var skeptiske til elbil, kjøpte elbil. Lange ventelister tilsier at langt fra alle de som vil ha ny elbil fikk det.

 

Jeg tviler derfor veldig til at 78% vegrer seg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøper elbil når den koster under 250 000 kr, kan lades på under 5 minutter, og har en rekkevidde på over 1000 km. Slik som min dieselbil med 80 liters tank kan.

 

 

Dvs aldri:)

 

Si ikke det, jeg har tro på at batterier og ladestasjoner har kommet mye lenger på kapasitet om ti år. Allerede nå finnes det stasjoner som gir 400 kW hurtiglading. Så da kan vi ha 200 kWt batterier i en stasjonsvogn / stor sedan og opp mot 1 MW lading.

 

Esso kommer ikke til å holde åpent kun for deg.

 

Innen tyve år, så tror jeg fossile biler vil merke rekkeviddeangsten godt når ingen selskaper vil investere i bygging/drifting av bensinstasjoner for privatbilmarkedet.

 

20 år er lenge til. Innen da tror jeg at de fleste av ny-bilene er el, ihvertfall i Norge. Innen den tid planlegger jeg å kjøre bensin og diesel til det ikke gir mye mening lenger (hverken økonomisk eller praktisk, selv om noen ivrige elbil fans vil påstå at dette er tilfelle allerede i dag).

Lenke til kommentar

ja, med alle de økonomiske fordelene så er det opplagt.

 

Men det som evt. ville holdt igjen meg (selv om det for øyeblikket ikke er aktuelt å bytte) er at med en brukt bensin-bil med 80.000 km på telleren så "vet" jeg at det er mye motor igjen, mens en elbil med 80.000 km. tilbakelagt på et batteri, ikke sier meg noen ting.

 

En bensin/diesel motor blir indirekte kontrollert på eu-sjekken, ved at avgass måles, sjekket for lekkasjer kontrollert, motorlampe, etc. Eksisterer det "tilsvarende" formalisert eu-sjekk av batterier på elbil? (som altså sier noe om tilstanden mht. lading, uttømming etc) Jeg antar at selv på elbiler med lik km.stand, kan måten batteriet har vært håndtert og klima bilen har stått i, påvirke tilstanden.

Tja, sett ganske mange dyre deler ryke på ice biler rundt 80 000, turbo, clutch osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Si ikke det, jeg har tro på at batterier og ladestasjoner har kommet mye lenger på kapasitet om ti år. Allerede nå finnes det stasjoner som gir 400 kW hurtiglading. Så da kan vi ha 200 kWt batterier i en stasjonsvogn / stor sedan og opp mot 1 MW lading.

 

 

Om det er mulig er en ting, om det er økonomisk/samfunnsmessig forsvaelig er en annen ting. Å lade med slike effekter krever ekstremt mye og er helt ubødvendig for de aller fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Miljømessig kommer elbil bedre ut jo mer man kjører, ettersom de er noe verre på utslipp ved produksjon, og betydelig bedre på utslipp ved bruk.

 

Det betyr at om man f.eks kjører veldig lite, type <5000 km/år, så vil det være vanskelig for en elbil å komme best ut miljømessig. Et annet moment er at elbiler konmer best ut sammenlignet med *tilsvarende* fossilbiler, altså om man vurderer å gå opp noen klasser ved bytte til elbil, så kan fossilbilen komme best ut. F.eks Honda Civic vs Tesla Model X - tror ikke Teslaen kommer veldig gunstig ut.

 

Altså sånn generelt, ikke kjøp mer bil enn man må, og gå for elbil om man kjører mye.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Esso kommer ikke til å holde åpent kun for deg.

 

Innen tyve år, så tror jeg fossile biler vil merke rekkeviddeangsten godt når ingen selskaper vil investere i bygging/drifting av bensinstasjoner for privatbilmarkedet.

Bensinstasjoner tjener nesten ikke penger på drivstoff, det er pølser og burgere + vask de lever av. Men at flere dropper pumper etterhvert tror jeg vi ser om ikke alt for lenge. Alt for lite penger i det.

Men erstatter de pumpene med adekvate ladestasjoner, kan pølsesalget plutselig holde seg gående.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis produsenten oppgir CO2-utslippet til 179 g/km, er det vel i praksis noe høyere. Dermed reduseres de teoretiske 45 000 km til kanskje 30 000 km.

På den annen side taler flere faktorer i elbilenes disfavør hvis vi bare vurderer CO2-utslippene:

· Også elbiler slipper ut noe CO2 fordi noe av strømmen kommer fra kullkraft og derfor ikke er fornybar.

· Akkurat som eksosbiler krever elbiler veier. De sliter på veiene, og de krever nye veier hvis det blir flere biler. Dette fører til store CO2-utslipp.

· Hvis overgangen fra eksosbil til elbil fører til mer bilkjøring, blir noe av den teoretiske gevinsten spist opp.

Elbiler har noen fordeler fremfor eksosbiler, men vi bør altså ikke tro på eventyret om «nullutslippsbiler».

Pål Jensen

Lenke til kommentar

Hvis produsenten oppgir CO2-utslippet til 179 g/km, er det vel i praksis noe høyere. Dermed reduseres de teoretiske 45 000 km til kanskje 30 000 km.

På den annen side taler flere faktorer i elbilenes disfavør hvis vi bare vurderer CO2-utslippene:

· Også elbiler slipper ut noe CO2 fordi noe av strømmen kommer fra kullkraft og derfor ikke er fornybar.

· Akkurat som eksosbiler krever elbiler veier. De sliter på veiene, og de krever nye veier hvis det blir flere biler. Dette fører til store CO2-utslipp.

· Hvis overgangen fra eksosbil til elbil fører til mer bilkjøring, blir noe av den teoretiske gevinsten spist opp.

Elbiler har noen fordeler fremfor eksosbiler, men vi bør altså ikke tro på eventyret om «nullutslippsbiler».

Pål Jensen

 

Hei Pål,

Les artikkelen jeg lenket til i kommentaren. Fra de Correspondent. Den sier også noe om et par av de tilleggsmomentene du nevner vdr. elbil/fossilbil.

vh

Jan M M

Lenke til kommentar

Også elbiler slipper ut noe CO2 fordi noe av strømmen kommer fra kullkraft og derfor ikke er fornybar.

 

Bare frakten av fossilbilenes drivstoffet fra oljekilden gjennom raffineriet og frem til bensinstasjonen samt produksjonen i raffineriet - inkludert den kullbaserte strømmen i disse prosessene avgir så mye CO2 at CO2 fra kullkraft i de fleste europeiske land i alle fall til bruk i elbiler kan fullstendig ignoreres.l

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om det er mulig er en ting, om det er økonomisk/samfunnsmessig forsvaelig er en annen ting. Å lade med slike effekter krever ekstremt mye og er helt ubødvendig for de aller fleste.

Hva slags skadelige samfunnsmessige konsekvenser kan vi få hvis folk kan hurtiglade elbilen sin på 10-15 minutter i stedet for 30-40? ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...