Gå til innhold

Usikker på valg av elbil? Det kan være bedre for CO2-regnskapet å kjøpe brukt fossilbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller ikke siden fartsvinden mangler som kjøler kupeen

 

Det er samme temperatur på vinden, den vill faktisk muligens være litt lavere ved kjøring pga friksjonen når bilen møter den. Men, dette blir alt for teoretisk og neglisjerbart. Det som dog er ett viktig poeng er motstanden, dette øker forbruket om vinteren. Det er den største utfordringen. 

Lenke til kommentar

:hmm:  :confused:

 

Varmen har du på når det er kaldt ute. Har du varmen på ved samme lave utetemperatur uten å kjøre så kjøles kupeen kun av litt stråling og konveksjon (forutsetter lading i garasjen eller liknende) og der koster det mindre strøm å opprettholde innetemperaturen, en god del mindre ville jeg tro i alle fall ved større temperaturforskjell mellom inne og ute.

 

Eller skriver vi forbi hverandre?

Lenke til kommentar

:hmm:  :confused:

 

Varmen har du på når det er kaldt ute. Har du varmen på ved samme lave utetemperatur uten å kjøre så kjøles kupeen kun av litt stråling og konveksjon (forutsetter lading i garasjen eller liknende) og der koster det mindre strøm å opprettholde innetemperaturen, en god del mindre ville jeg tro i alle fall ved større temperaturforskjell mellom inne og ute.

 

Eller skriver vi forbi hverandre?

 

Litt usikker på hva da mener egentlig, poenget mitt var å sette bilen ut for så å sette på varmen uten å kjøre bilen. Da ser en forbruket fra varmen og slipper å regne vekk ekstra forbruk for økt vindmotstand. Bilen blir som du sier "belastet" på samme måte, konveksjon og stråling. 

Lenke til kommentar

(Farts)vind kjøler kupeen ned (mye) mer enn om bilen står stille - tror det har mer relevans enn at du mangler tilleggsvarme fra motor og inverter. Det var hele poenget mitt.

 

Temperaturen er jo lik, men volum som "passerer" kabinen er jo høyere så det er absolutt ett poeng. En kan evt gjøre flere forsøk og prøve å regne på det, men det holder nok med tilnærmingen om en bil som står i "samme" miljø foruten farten. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...