Gå til innhold

Usikker på valg av elbil? Det kan være bedre for CO2-regnskapet å kjøpe brukt fossilbil


Anbefalte innlegg

Nå sa jeg aldri skadelige, men vi kan få øktw utgifter til nett, utstyr osv.

10 biler som lader med 350kW vs 70 som lader på 50kW. Hvilke forskjeller har vi?

 

Strømtrekket fra nettet vil være likt. Antall likerettere like så. 50kW-ladere krever mer asfalt og flere ladestolper samt flere(men tynnere) kabler. Dessuten kaster sjåfører og passasjerer bort 7 ganger så mye tid på lading. Den eneste ulempen jeg kommer på med 350kW lading er at bilene trenger kraftigere kabling internt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Si ikke det, jeg har tro på at batterier og ladestasjoner har kommet mye lenger på kapasitet om ti år. Allerede nå finnes det stasjoner som gir 400 kW hurtiglading. Så da kan vi ha 200 kWt batterier i en stasjonsvogn / stor sedan og opp mot 1 MW lading.

 

Det kommer sikkert på markedet, men jeg tror det kommer til å være et luksusprodukt for svært få. Det er rett og slett et krav som ikke basert på et reelt behov, og jeg tror folk flest vil se dette.

Lenke til kommentar

10 biler som lader med 350kW vs 70 som lader på 50kW. Hvilke forskjeller har vi?

 

Strømtrekket fra nettet vil være likt. Antall likerettere like så. 50kW-ladere krever mer asfalt og flere ladestolper samt flere(men tynnere) kabler. Dessuten kaster sjåfører og passasjerer bort 7 ganger så mye tid på lading. Den eneste ulempen jeg kommer på med 350kW lading er at bilene trenger kraftigere kabling internt.

Du kommenterer med helt egne detaljer. Vennligst les hva som ble diskutert.

Lenke til kommentar

Det kommer sikkert på markedet, men jeg tror det kommer til å være et luksusprodukt for svært få. Det er rett og slett et krav som ikke basert på et reelt behov, og jeg tror folk flest vil se dette.

Det blir som med cd brennere. Forskjellen fra å brenne med 1x kontra 2x var dramatisk. Da hastigheten gikk fra 40x til 48x var det lenge siden andre enn markedsavdelingen hos produsentene som gadd å bry seg. Hvor grensen går for elbiler er vanskelig å si men jeg tror 'vanlige' biler vil klare seg greit med 250-350kW. Skulle noen ha behov for kraftigere saker kan det gjøres så enkelt som å ha flere ladekontakter på bilen, litt som Tesla Semi-prototypen lader på superladere i dag.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer sikkert på markedet, men jeg tror det kommer til å være et luksusprodukt for svært få. Det er rett og slett et krav som ikke basert på et reelt behov, og jeg tror folk flest vil se dette.

Min fars Land Cruiser trenger ikke 100 liters tank eller hva det nå er (stor tank er det ihvertfall) han kunne sikkert greid seg med en ti liters tank. Men så var det forskjellen på behov og behag da.

Lenke til kommentar

Dieselbilen er ikke død

 

Det ble solgt flere diesel personbiler i 2017 enn i 2016

 

Husk at det pr. dags dato er 2,4 2,7 millioner personbiler her i landet (3,1 millioner med varebiler) hvorav el-biler nå utgjør ca. 150.000

 

Ved inngangen til 2025 vil vi forsatt omgi oss med kanskje rundt 1,7 millioner besin og diesel biler.

 

Det blir ikke forbudt med fossil i 2025, det er kun en intensjon at nybilsalget fra da av, skal bestå av elbiler.

 

Dieselbilen er kanskje ikke død, men definitivt hjernedød...
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Miljømessig kommer elbil bedre ut jo mer man kjører, ettersom de er noe verre på utslipp ved produksjon, og betydelig bedre på utslipp ved bruk.

 

Det betyr at om man f.eks kjører veldig lite, type

 

Nå tviler jeg på at kjøpere av Teslaer har til hensikt å kjøre små 5000km pr år. Det er nok overveldende nr1 bil til langturer pendling og hytteturer. Altså enda raskere i CO2 balanse og klimavennlig.

 

Det er viktigst å tenke på med små elbiler er lokale utslipp. Arbeidsuførhet og velferdsbelastning pga luftforurensing er meget skadelig for ladet.

 

Altsåer det behov for både små og store elbiler, som også gjenspeiler seg i salgsstatistikkene.

 

En god kombo er å beholde fossilbilen, og kjøpe en mindre elbil til all lokalkjøringen. Altså invester i en elbil med moderat batteri og bruke opp fossilbilen på langturer. Det er allerede mange som har sett dett blant bilentusiaster, hvor det blir mulig å kjøpe drømmebilen f.eks stor BMW /Mercedes uten å få alle ulempene på slike biler i hverdagskjøring. Slike biler har ofte helt greit drivstofforbruk på langturer, men elbilen skåner slike biler for høy slitasje og forbruk med hverdagslige mengder med småturer, kaldstart og små p-plasser på kjøpesentere etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har en EL bil og en gammel diesel. EL bilen ble kjøpt ny på slutten av 2015 og frem til nå har jeg vært rimelig fornøyd.

 

Men nå har jeg begynt å få problemer med at bremsene subber. Dette til tross for jevnlig service og bevist bruk av bremsene minst én gang pr. dag ved å sette i Neutral og rulle ned en bakke (fra garasjen) med bruk av bremsene (da slår ikke regenerering inn).

 

Dette gir jo (i tillegg til at bremsene går varme og jeg således får kjøreforbud på bilen) til at rekkevidden går betydelig ned og strømforbruket betydelig opp.

 

SKIT!!!

Lenke til kommentar

 

Det kommer sikkert på markedet, men jeg tror det kommer til å være et luksusprodukt for svært få. Det er rett og slett et krav som ikke basert på et reelt behov, og jeg tror folk flest vil se dette.

Min fars Land Cruiser trenger ikke 100 liters tank eller hva det nå er (stor tank er det ihvertfall) han kunne sikkert greid seg med en ti liters tank. Men så var det forskjellen på behov og behag da.

Utvilsomt. Men hvis man først begynner å kjøre elektrisk er en det å besøke en bensinstasjon en ren plage... Forskjellen er at bilen alltid er fulladet om morgenen, noe ikke Land Cruiseren er. Den må du potensielt kjøre en omvei på 20-30 minutter for å fylle. Det er derfor du trenger 100 liters tank, sånn at du ikke må gjøre det så ofte. Starter du hjemmefra med 450 km rekkevidde, så er ikke en liten hvilestopp etter fire timer, som du kan gjøre uten omvei, noe stort tema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med alt svevestøv. Vi må ikke glemme dette og der er vekta på bilen vesentlig.

En el-bil veier mye mer enn en "fossil-brensebil". Dette betyr at den sliter mer på veier og dekk. Rester fra dette er det som inngår i svevestøvet.

En stor del av luftforurensningane består av svevestøv, så dette må også inn i regnestykket.

Ett nytt vannkraftverk slipper i begynnelsen ut veldig mye CO2 på grunn av all vegetasjon som rotner i vannmagasinet. Det tar nesten 15 år innen det går plus jemfort med et kullkraftverk som produserer samme mengde energi.

Miljø er ikke enkelt og er ikke lemplig for "politisk populisme".

Lenke til kommentar

Hva med alt svevestøv. Vi må ikke glemme dette og der er vekta på bilen vesentlig.

En el-bil veier mye mer enn en "fossil-brensebil". Dette betyr at den sliter mer på veier og dekk. Rester fra dette er det som inngår i svevestøvet.

En stor del av luftforurensningane består av svevestøv, så dette må også inn i regnestykket.

Kan lese litt her, spesielt nr 2. https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjører man mye korte avstander, eller sjeldent og lite, så ville jeg vurdert batteri-bil. Ellers ikke.

 

Tja er vel først når du kjører mye det virkelig lønner seg. Kjørt opptil 700+km pen en dag uten utfordringer. Kunne kjørt mye lengre om nødvendig. Du må skille på elbiler med kort og lang rekkevidde. Rekorden for en Tesla er 2426km på 24timer inkludert lading. Kjører du mer enn det må du nok kjøpe diesel for sikkerhetsskyld :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har en EL bil og en gammel diesel. EL bilen ble kjøpt ny på slutten av 2015 og frem til nå har jeg vært rimelig fornøyd.

 

Men nå har jeg begynt å få problemer med at bremsene subber. Dette til tross for jevnlig service og bevist bruk av bremsene minst én gang pr. dag ved å sette i Neutral og rulle ned en bakke (fra garasjen) med bruk av bremsene (da slår ikke regenerering inn).

 

Dette gir jo (i tillegg til at bremsene går varme og jeg således får kjøreforbud på bilen) til at rekkevidden går betydelig ned og strømforbruket betydelig opp.

 

SKIT!!!

Dette er jo en åpenbar garantisak, still de til ansvar:)

Lenke til kommentar

Dieselbilen er kanskje ikke død, men definitivt hjernedød...

ja den er noen griseri, derfor påpekte jeg paradokset at salget av disse faktisk økte (med 1,4%) i 2017 i forhold til året før.

 

Apropos diesel, når man etterhvert skal pushe el-bilen på folk i innlandsdistriktene der det gjennomgående er 10-20 kuldegrader gjennom vinteren, betyr det i praksis ti-tusenvis av dieselvarmeapparater som de utstyres med. !00% urenset eksos rett ut. Er det da "nullutslipp bil" lengre?  :roll:

Lenke til kommentar

ja den er noen griseri, derfor påpekte jeg paradokset at salget av disse faktisk økte (med 1,4%) i 2017 i forhold til året før.

 

Apropos diesel, når man etterhvert skal pushe el-bilen på folk i innlandsdistriktene der det gjennomgående er 10-20 kuldegrader gjennom vinteren, betyr det i praksis ti-tusenvis av dieselvarmeapparater som de utstyres med. !00% urenset eksos rett ut. Er det da "nullutslipp bil" lengre? :roll:

ehm, hva? Dieselvarmer i elbilen?
Lenke til kommentar

Brenning av diesel i en slik varmer er både effektivt og lite forurensende. 

 

Hvordan kan eksosen være lite forurensende? Den går ikke gjennom noen slags rensing etter hva jeg har forstått iallefall.

 

Man kan selvsagt argumentere at totalforbruket av dette blir lavt. Men det kommer jo an på bruken. 0,5 liter i timen og putrer & går kanskje 3-4 timer i døgnet hos noen for alt vi vet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...