Gå til innhold

Usikker på valg av elbil? Det kan være bedre for CO2-regnskapet å kjøpe brukt fossilbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva man tenker/svarer om ny el vs brukt besin/diesel, kommer mye an på hvor man bor (litt forenklet sagt)

 

f.eks. har Akershus fylke alene, flere el-biler enn Vestfold, Østfold, Telemark, Møre og Romsdal, Nordland, Aust-Agder,  Hedmark , Oppland, Nord-Trøndelag , Troms, Sogn og Fjordane, Finnmark, tilsammen.

Lenke til kommentar

Og/eller ta godt vare på den bilen man har.  (  forbrenningsbil eller ikke)

Kanskje burde det, lik krav til utslipp, bli krav om at slitedeler, også interiør-deler, lett (ere) kan skiftes ut, før bilen får avgiftsfritak. ( Med avgiftsfrihet på deler lik avgiftsfrihet på el-biler?)

- Og at vi ler av de som skifter til en nyere modell bare fordi modellen  har et mer "moderne utseende/farge".

Lenke til kommentar

Antar Mr Moberg har en dieselbil han ikke får solgt siden han lager slike artikler som dette?

 

Hvorfor ellers lage en artikkel som dette med masse forskjellige kalkyler og vurderinger, men ikke ett ord om bruktbilprisene på dieselbiler?

Og at det er trangt i døra idag på dieselbiler, er nok en brøkdel av hvor trangt det vil være når bilprodusentene får opp volumet på elbiler om 2-3 års tid

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kjører man mye korte avstander, eller sjeldent og lite, så ville jeg vurdert batteri-bil. Ellers ikke.

 

Jeg har gammel bensinbil stående parkert i garasjen, og ser ingen grunn til å kjøpe en ny elbil så lenge jeg ikke har behov for å kjøre bil hver dag. De fleste dager bruker vi sykkel eller buss til og fra jobb. 

For ferieturene trenger vi lengre rekkevidde enn de billige elbilene.

 

Hvis jeg får behov for å pendle 70 kilometer med bil hver dag etter Ryfast åpner om et år så vil jeg kjøpe elbil, da er det sløseri å bruke 1500 liter bensin i året på pendling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

en brøkdel av hvor trangt det vil være når bilprodusentene får opp volumet på elbiler om 2-3 års tid

 

under forutsetning at politikerne ikke kludrer det til.

 

I 2021 skal alle elbil-fordelene vurderes på nytt. Fra samme år planlegger NVE å introdusere nye effekt-tariffer med bakgrunn i AMS målerne

 

Forsvinner fordelene, er det ikke like (økonomisk) gjevt lengre.

 

For egen del har jeg våget meg på å spå en utflating av elbil-salget i 2023.

Lenke til kommentar

Antar Mr Moberg har en dieselbil han ikke får solgt siden han lager slike artikler som dette?

 

Hvorfor ellers lage en artikkel som dette med masse forskjellige kalkyler og vurderinger, men ikke ett ord om bruktbilprisene på dieselbiler?

Og at det er trangt i døra idag på dieselbiler, er nok en brøkdel av hvor trangt det vil være når bilprodusentene får opp volumet på elbiler om 2-3 års tid

 

Ha ha. Nei, jeg har leaset. Og står på et par lister. Men får mange spørsmål fra andre. Og ja, jeg tror også at det kommer til å "løsne" mht tilbud om et par år. Men det er ikke flust med tilbud nå for tiden. Og mange har - etter hva jeg har erfart - utfordringer med å bestemme seg for hva de gjør nå.

 

vh

Jan M M

Lenke til kommentar

Dette blir en svært skjev fremstilling.

 

Det er selvfølgelig det beste for miljøet at en bil "brukes opp" før den kastes og man produserer en ny.

Det er dog en stor fordel om alle nye biler er ren el, slik at de fossile fases ut gradvis.

 

Et problem med fossile biler som "aldri" kommer frem i slike regnskap er hvor mye dårligere enn gammel motor er mål opp mot da den var ny. Jeg kjøpte en fabrikk ny liten bensinbil i 2004. Den hadde lavt forbruk og lavt utslipp. Nå, 14 år og 350'000 km senere er den langt fra like effektiv, bruker en liter olje i måneden og ryker ganske bra til tider.

 

Dersom man tar utgangspunkt i at fossile biler har like rent brennende motor i hele sin levetid, så bommer man grovt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Dieselbilen er ikke død

 

Det ble solgt flere diesel personbiler i 2017 enn i 2016

 

Husk at det pr. dags dato er 2,4 2,7 millioner personbiler her i landet (3,1 millioner med varebiler) hvorav el-biler nå utgjør ca. 150.000

 

Ved inngangen til 2025 vil vi forsatt omgi oss med kanskje rundt 1,7 millioner besin og diesel biler.

 

Det blir ikke forbudt med fossil i 2025, det er kun en intensjon at nybilsalget fra da av, skal bestå av elbiler.

Endret av Mr.M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dieselbilen er ikke død

 

Det ble solgt flere diesel personbiler i 2017 enn i 2016

 

Husk at det pr. dags dato er 2,4 2,7 millioner personbiler her i landet (3,1 millioner med varebiler) hvorav el-biler nå utgjør ca. 150.000

 

Ved inngangen til 2025 vil vi forsatt omgi oss med kanskje rundt 1,7 millioner besin og diesel biler.

 

Det blir ikke forbudt med fossil i 2025, det er kun en intensjon at nybilsalget fra da av, skal bestå av elbiler.

Jeg vil heller påstå at de holdes kunstig i live.

 

Det finnes ikke en eneste( dersom man ser på de modellene som rettes mot folk flest) ny elbil som ikke er solgt. Alle som er på vei til landet er solgt. De som skal produseres, og er tiltenkt Norge, det neste halve året er solgt.

 

Dersom man kunne levere en uendelig mengde biler på dagen av alle eksisterende modeller, ville ren elbil knust alle andre typer i salgsstatistikken.

 

Om fem-ti år, så kommer bensinstasjonene å merke sviktende omsetting. Det vil føre til;

 

A) høyere pris pr solgte liter, for å dekke utgiftene.

B) færre bensinstasjoner.

 

Dette vil gjøre det dyrere og vanskeligere å fylle tanken, noe som får flere til å velge el. Dette igjen fører til enda lavere omsetning for bensinstasjonene.

Endret av WiiBoy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dieselbilen er ikke død

 

Det ble solgt flere diesel personbiler i 2017 enn i 2016

 

Husk at det pr. dags dato er 2,4 2,7 millioner personbiler her i landet (3,1 millioner med varebiler) hvorav el-biler nå utgjør ca. 150.000

 

Ved inngangen til 2025 vil vi forsatt omgi oss med kanskje rundt 1,7 millioner besin og diesel biler.

 

Det blir ikke forbudt med fossil i 2025, det er kun en intensjon at nybilsalget fra da av, skal bestå av elbiler.

Vi vill nok ha langt flere ICE biler, det er jo unulig å selge de.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper elbil når den koster under 250 000 kr, kan lades på under 5 minutter, og har en rekkevidde på over 1000 km. Slik som min dieselbil med 80 liters tank kan.

Esso kommer ikke til å holde åpent kun for deg.

 

Innen tyve år, så tror jeg fossile biler vil merke rekkeviddeangsten godt når ingen selskaper vil investere i bygging/drifting av bensinstasjoner for privatbilmarkedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Esso kommer ikke til å holde åpent kun for deg.

 

Innen tyve år, så tror jeg fossile biler vil merke rekkeviddeangsten godt når ingen selskaper vil investere i bygging/drifting av bensinstasjoner for privatbilmarkedet.

Bensinstasjoner tjener nesten ikke penger på drivstoff, det er pølser og burgere + vask de lever av. Men at flere dropper pumper etterhvert tror jeg vi ser om ikke alt for lenge. Alt for lite penger i det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...