Gå til innhold

Audi E-tron-designer: – Mange spør seg hvorfor elbiler må se stygge ut


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Designet på fobitronbilen er langt fra revolusjonerende. Audi henvender seg nok til ganske konservative menn. Men gratulerer med fantastiske dørhåndtak. Her har Audi virkelig et rått salgsargument og bilindustrien kommer aldri til å være den samme igjen. Jeg er usikker på om audi bare har studert buddy, ræva og think med sine kommentarer om elbiler og design.

 

La oss håpe audi har laget en ok bil. Markedsføringsavdelingens salgsargumenter er imidlertid rimelig lamme.

 

En litt flau audieier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han mener at innfellbare håndtak gir dårligere sikkerhet. Da er han nødt til å vise til en kilde.

Han sikter selvsagt til Tesla sine håndtakproblemer fordi håndtakene er motoriserte og krever fungerende motorer og kommunikasjon for å kunne utløse de. Ikke-motoriserte håndtak er sånn sett sikrere fordi det er færre ting som kan svikte.

 

Men det sagt så angriper Audi dette feil. Det er ikke innfellbarheten som er problemet, men motoriseringen. For eksempel er håndtakene på frontdørene til Tesla model 3 innfelte men ikke motoriserte. Jeg ser ikke bort i fra at det finnes motoriserte ikke innfelte håndtak også, uten at jeg kjenner til konkrete eksempler.

 

Tesla har en tendens til å motorisere allskens ting som egentlig ikke trenger motor. F.eks styring av ratthøyde, seteinnstillinger, åpning av dører, inn og utfelling av håndtak, bagasjerommet etc. Jeg ser for meg at andre produsenter ville spart bort denne kompleksiteten for å redusere kostnader og feilkilder.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke rart at man fanatisk prøver å spare på energiforbruket på elbiler ved å endre designet og bruke kamera som speil, når selv treverk har mer energitetthet enn lithium batterier.

 

Det tar mange år med sol å lade opp 60 kWh treverk, og man må tilføre noen tonn med vann mens de lades.

Noen ganger kan de kanskje brukes fuktige, men som oftest må de tørkes godt før bruk.

 

 

Ideen om å utnytte energien i treverk er ikke ny, og for bilbruk har man brukt både dampkjeler og knottgeneratorer.

https://no.wikipedia.org/wiki/Knottgenerator

 

Da man gikk over fra treverk til flytende drivstoff ble dampdrift kjekkere å bruke i biler, og Doble Model E fra 1920-tallet klarte 0-120 km/t på 10 sekunder.

https://en.wikipedia.org/wiki/Doble_steam_car

 

Doble ble utkonkurrert på pris av T-Ford, men den hadde i motsetning til T-Ford ytelser til å bryte fartsgrensene på dagens norske motorveier.

Her er en 27 minutters gjennomgang og demonstrasjon av Doble Model E av Jay Leno:

 

Det blir spennende å se om vi får en tilsvarende svanesang av en Otto-motor fossilbil.

Endret av Frobe
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Designen på mange elbiler ser for meg ut som et famlende eksperiment og her han man mye og velge mellom. Felles for dem er at du hverken kan koble på en tilhenger, eller kunne legge noe på taket. Kjøpte en el. bil for et par år siden, men endte fort opp med å kjøpe en diesel stasjonsvogn i tillegg.

 

Har bestilt Audien og synes dette ser veldig bra ut. Her for man en bil med samme pris og funksjonalitet som en vanlig bruksbil. Tilhengerfeste, kan legge kajakker på taket, slipper å gå igjennom et skjerm og meny for å gjøre enkle justeringer, ser ut som en bil og de truer ikke med å fjerne rattet. At de fremdeles har "grill" tar jeg ikke så tungt. Audi bruker denne til adaptiv regulering av luftstrøm gjennom denne som på meg virker som en fornuftig måte å videreføre et kjent designelement, med endret funksjon.

Lenke til kommentar

Administerende direktør var ikke med på seansen fordi han sitter i fengsel. Svindel med utslipp på dieselbiler og samarbeid med de andre fossilprodusenter om å unngå konkurranse på renere motorer. Flott firma?

 

At VAG velger å lage en elbil er flott, men hadde de ønsket å fremskynde elbiler, så hadde den vært lansert for minst 5 år siden, samt at de hadde takket ja til samarbeid med Tesla Supercharger, og blitt med på spleiselaget og allerede hatt et ladenettverk ved lansering som kunne vært for flere år siden.

 

Kan forestille meg at prisen holdes høy, produksjonsvolumer lavt og at ventetidene så lange at hele hensikten på etron er å oppholde kundene for å ta salg/utsette kjøp fra seriøse elbilprodusenter. Midt oppe i de lange køene, kommer de til å lanserere en ny elbil som er en bedre deal for å utnytte osborne effekten maksimalt. Tiden vil vise.. hvertfall ingen «vursprung dur technik» på denne bilen.

 

Nei, jeg kjøper ikke en etron for å stå i ladekø bak 3 trillinger 2 leaf og en i3 og den andre laderen blokkert av en feilparkert fossilbil for å forklare min kone med barn i baksetet at «vi er nok ikke hjemme før kl 03:00 i natt, men sjekk det interiøret a’gitt, den søte lille skjermen og ambient light og greier...»

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke rart at man fanatisk prøver å spare på energiforbruket på elbiler ved å endre designet og bruke kamera som speil, når selv treverk har mer energitetthet enn lithium batterier.

 

Jeg er ikke helt enig i det. Må sammenligne likt her enten i energitetthet ift. vekt eller volum. Men uansett tror jeg du får minst like mye energi ut av å brenne et batteri som å brenne tilsvarende mengde ved.

 

Litium har en energitetthet på ca 45 MJ/kg mens ved har ca 15 MJ/kg. Nå består et litium batteri av en del annet enn litium, så verdien for dette er nok en del lavere.

 

Elektrisitet er en mer høyverdig form for energi og du må heller sammenligne en bil med litium batteri mot en bil som drives av ved (feks. damp/elektrisk). Justert for virkningsgraden tror jeg litium batteriet vinner. Tror også det har noen praktiske fordeler.

 

Det som er mer interessant er biodiesel i forhold til batteri. Hva er total virkningsgrad hvis strøm vs biodiesel produseres av trevirke og benyttes til biltransport?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke rart at man fanatisk prøver å spare på energiforbruket på elbiler ved å endre designet og bruke kamera som speil, når selv treverk har mer energitetthet enn lithium batterier.

Elsker at det var sånn ca ingen som skjønte hva du ville frem til, vet ikke hvor hardt jeg skal facepalme meg selv, eller om de bare prøver å være "morsomme på fest" typ folk.

 

Men liker at Audi er de eneste som i det hele tatt prøver å få en elbil til å se ut som noe mer enn bare en mor kunne elsket, men de kunne jo gjort noe med det typiske elbil felgene, de er bare horrible å se på.

Men elsker jo at elbil elskerne sier denne ser ut som en vanlig bil å dømmer den nord og ned, sier sitt egentlig, folk vil ha en vanlig bil, EL eller ikke EL, ikke noe som ser ut som det kommer ifra år 2200 og skal fly når som helst.

Endret av meg0709
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke rart at man fanatisk prøver å spare på energiforbruket på elbiler ved å endre designet og bruke kamera som speil, når selv treverk har mer energitetthet enn lithium batterier.

Du får kjøre på ved da vet du.

 

 

Mindt virker som en trivlig type. Han tåler kritiske spørsmål, i motsetning til visse andre.

Hvilke kritiske spørsmål?

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...