Gå til innhold

Norges eldste elbil ga rekkeviddeangst allerede i 1902. Fremdeles skremmer den vettet av eieren


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På reklamen står det at bilen kostet $1400 (11 000NOK etter dagens kurs), noen som vet hva det ville ha tilsvarte i dag? Høres fryktelig mye ut.

  • Liker 3
Skrevet

Er det ikke ulovlig å bytte batterikjemi på elbiler? 

 

Vet at det er mange som har hatt lyst til å reparere gamle think/buddy/reva ved å erstatte ødelagte blybatteriene med litiumbatterier, men disse prosjektene er blitt hindret av loven/vegvesenet.

Skrevet

Er det ikke ulovlig å bytte batterikjemi på elbiler? 

 

Vet at det er mange som har hatt lyst til å reparere gamle think/buddy/reva ved å erstatte ødelagte blybatteriene med litiumbatterier, men disse prosjektene er blitt hindret av loven/vegvesenet.

 

Skal ikke uttale meg spesifikt om bytte av batterikjemi, men regler pleier å være noe strekkbare når det kommer til kjøretøy av historisk verdi. Uavhengig av alder. Er noen veldig spesielle sportsbiler bl.a. hvor det var noen ytterst få som fikk norske skilt på bakgrunn av historisk verdi (dette var nesten helt nye biler).

  • Liker 2
Skrevet

Tja... 

 

Med den argumentasjonen burde Think og buddy få lov. Disse er en del av norsk historie, og ikke en bil som har blitt importert fra statene. 

 

I tillegg er det miljøaspektet at man ikke kaster biler bare pga. blybatterier har kort levetid.

 

Litium er vel sikrere også med tanke på brann. I forhold til antall biler er det mange flere med blybatterier som brenner sammenlignet med litium (at litium-biler generelt er nyere kan også spille inn).

  • Liker 4
Skrevet

 

Fint å se at bilen har samme type bladfjærer som er vanlig på nye amerikanske pickuper m.m.

 

Nuvel…

 

Car Suspensions: "Spring Harmony" 1935 Chevrolet Auto Mechanics [YouTube]

De bladfjærerene var også vanlig på hestevogner på den tiden.

Elektriske biler var temmelig gode på denne tiden, bensinmotorer krevde start sveiv og var veldig kranglete så du måtte nesten være mekaniker eller ha ansatt en. Så å markedføre disse mot damer var smart. Dessuten var avstandene du kjørte og farten mye mindre.

Folk brukte hest og kjerre som referanse.

  • Liker 1
  • 11 måneder senere...
Skrevet

Modellflyene mine har høyere batterispenning enn denne bilen. :)

 

48V er egentlig fint å ha i huset. Man kan koble og skru som man vil på anlegg under 50 V. Jeg har lyst på solceller og turbin som driver diverse ting.

  • Liker 3
Skrevet

Tja... 

 

Med den argumentasjonen burde Think og buddy få lov. Disse er en del av norsk historie, og ikke en bil som har blitt importert fra statene. 

 

I tillegg er det miljøaspektet at man ikke kaster biler bare pga. blybatterier har kort levetid.

 

Litium er vel sikrere også med tanke på brann. I forhold til antall biler er det mange flere med blybatterier som brenner sammenlignet med litium (at litium-biler generelt er nyere kan også spille inn).

 

Forskjell på bil som er tiltenkt bruk på vei og noe som er "til pynt"

  • Liker 1
Skrevet

Tja... 

 

Med den argumentasjonen burde Think og buddy få lov. Disse er en del av norsk historie, og ikke en bil som har blitt importert fra statene. 

 

I tillegg er det miljøaspektet at man ikke kaster biler bare pga. blybatterier har kort levetid.

 

Litium er vel sikrere også med tanke på brann. I forhold til antall biler er det mange flere med blybatterier som brenner sammenlignet med litium (at litium-biler generelt er nyere kan også spille inn).

De er ikke 30år ennå, untaks reglene er trolig bunnet til veteranbiler. Uansett jeg er enig med deg, det burde gjøres endringer i loven som åpner for forbedring av batteri.

 

Fant forøvrig en artikkel som skriver om reglen som hindrer ombygging:

"Problemet er ordlyden i kjøretøyforskriftens paragraf 6-9, som sier at endringer som påvirker trafikksikerhet skal fremstilles for ny godkjenning.

En slik godkjenning får du kun dersom du kan fremlegge dokumentasjon på at ombygging er dokumentert av bilfabrikanten eller et kompetent uavhengig laboratorium. Dette for å sikre at sikkerheten er ivaretatt."

https://www.tu.no/artikler/det-er-nesten-umulig-a-fa-godkjent-en-ombygd-elbil-i-norge/467061

  • Liker 1
Skrevet

Er vel ikke gitt at bilen i artikkelen har typegodkjenning i orden - og ei heller at dette oppleves som særs viktig for eieren? Så vi noen skilter på den, da?

 

Veldig rart å sammenligne batteri-bytte på denne med å bytte batteri på en bil tiltenkt faktisk bruk. (Uten at jeg har noe tungt standpunkt hverken for eller mot lover og regler ang. justeringer av batterikjemi)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...