Jump to content

MrFoss

Medlemmer
  • Content Count

    97
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

86 :)
  1. Så en sammenligning av Polestar og TM3 som jeg fant intressant siden han ikke hadde så bra mic. Du kan da høre støyen i TM3 og polestar2. Han nevner spesifikt at det er støy i begge, men i polestar 2 er demperne veldig bråkete. Så det dundrer litt i bilen hver gang demperene må jobbe. DEt kan man også høre i opptakene fra hver bil. https://www.youtube.com/watch?v=aKKo7r8OSwU
  2. Med en økende elbil andel kan det godt bli sjeldent med bensinstasjoner. Kommer litt an på hvordan de omstiller seg.
  3. Jeg hadde en liten eureka her i helgen. Kjørte hjem og så etter den billigste diselen. Fy faen så dig det skal bli når jeg ikke lenger trenger å forholde meg til bensinprisene. Har planer om å få elbil, men tenkte jeg skulle vente til det kom noen bedre utvalg og pris på bra familiebiler. Har også en kid som driver å vandaliserer baksete for tiden så kan være greit å utsette nybil. Det blir så digg når jeg starter hver tur med "full tank". Jeg er også av typen som kan få litt rekkevide angst når tanken blinker tom og jeg ikke ønsker å endre kurs for å finne disel, så blir nok en bil med mye rekkevidde. Med 400+ Km rekkevide blir det ekstremt få ganger jeg vil trenge å forholde meg til lader.
  4. Hadde jo gitt et fortrinn over det å eie selv, men tipper det blir stort sett brukt på strekninger som man når uten å mellomlande. Tror rekkevidde angst blir interessant. Vet at med quad droner så er det natt og dag om det er vind når det kommer til flyvetid. Motvind kan sikkert korte ned rekkevidde betraktelig. Får håpe at 96Km er med en 10-20% igjen i batteriet.
  5. Takk, blinksa litt der. 96Km kunne nok blitt noe bedre dog det er langt i luftlinje som du viser til i posten over.
  6. Tror rekkevidden på 240km er bra nok, kanskje høyere kapasitet er bra for å slippe å lade så lenge. Dette er jo som andre nevner attraktivt for folk med vanskelige pendler ruter. Eller feks fra by til flyplass. Støy og energi forbruk er mine største bekymringer. Har en kar som flyr fra hytta til huset sitt regelmessig (2-4 ganger i uka tipper jeg) her jeg bor. Det er nok en 100 000-200 000 mennesker som må glede seg over støyen hver tur. Nå blir det sikkert bedre med el motorer dog det har potensialet til å bli my mer enn en veldig rik fyr som flyr over hodene våre. Selv om det ikke støyer like mye så høres nok støyen bra da det er direkte linje til så ekstremt mange på bakken når man flyr. Ikke noe terreng til å stoppe eller dempe lyden.
  7. Er litt synd, start prisen er god, men man har jo blitt litt bortkjemt på utstyr fra de andre el bilene. Er jo feks ikke ryggekamera før neste utstyrsnivå. Så glass tak må man opp i 455 000kr. Når man har kjørt en bil med bra glasstak er det kjedelig å gå tilbake. Så da er det lett å ende opp på beste utstyrsnivå, da blir det plutselig veldig dyrt for en bil som bare har 58MW. Så om man er nøktern på utstyrsfronten er dette en bra bil, men er du ikke synes jeg den er veldig dyr.
  8. Jeg liker ikke løsninger som hadde vært best om vi hadde et felles system. Feks Mobil og fiber nettet. Det er et sluk av penger som går med på 3 mobilnett i Norge i tillegg til at det blir opp til 2-3 aktører hvor mye konkurranse de ønsker eller om de skal begynne med kartellvirksomhet. Er rimelig lett for de få å starte kartellvirksomhet. Sette det på spissen, jeg tror får her tror vi er tjent med samme opplegg i strømnettet. Hvor hver enkelt aktør må lage sitt eget høyspeningsnett og lavspenningsnett. Hvor konkurranse er redusert til hvem selskaper som har mulighet til å fysisk kobble seg til huset ditt. Tesla sitt ladenett er litt i gråsonen, men det hadde vært supert om staten kunne insentiver et system hvor det er fritt for alle. Gjerne med Elbil foreningen involvert så det blir tatt hensyn til ting som superladere for biler som kan utnytte den etc.
  9. Ikke hvis det kommer en fix til mobilen din, men ser problemet det er et stort område med grått på hvor alvårlig problemet er.
  10. har lurt litt på hvordan dette er i praksis. Om en mobil produsent slutter å sikkerhets oppdatere en mobil etter ca. 3år, kan man da forsøke å få den reklamert. Videre om ikke stop i oppdateringer er nok for reklamasjon, kan man da f.eks. i dette tilfelle med et stort sikkerhets hull reklamere telefonen. Hadde vært fint om man kunne presse mobil produsentene til å holde mobiler oppdatert lenger.
  11. Jeg leste noen lurte på når thorium kommer. Spurte en kjernefysiker om det på en fest. Han sa at det finnes thorium reaktorer, men at grunne til at det ikke er brukt i stor skala er prisen for å bygge reaktorkammeret. Den krever mye større volum for å produsere samme mengde strøm som en vanlig uraniums reaktor. Reaktor rommet er innkapslet i veldig tykke vegger for å stoppe stråling og motstå trykk og eksplosjoner(tror jeg). Når volumet øker blir disse veggene veldig dyre og derfor ikke serlig konkurranse dyktige på pris.
  12. Er det ikke bare en fordel at fisken får noen fredede områder. Vil jo gi bedre fiske i områdene man kan fiske etter noen år.
  13. Helt enig i at det hadde vært fint med artikler som gikk i dybden på sånne nyheter. Er Legitime spørsmål og veldig interessante svar fra L11i9SZV, om de stemmer å viser det noe som har vært typisk for Musk tidligere. I de sektorene han ønsker å forbedre så ser han etter ineffektive etablerte metoder og finner et konsept som har potensialet til å revolusjonere. Husker også at han så på muligheten å selge billig byggematerialet rett fra borresjakten, for å spare penger på transport av masse. Det er ingen garanti for at det blir så billig som han håper, og dette er en fryktelig USA løsning på trafikk problemer, men vi kommer rikere ut av det uansett. En løsning som man kan bygge videre på. Her får man et forsøk på å forbedre individuell transport. Når det er ferdig kan vi se hvor bra det er sett i forhold til offentlig transport. Om det fungerer bra kunne det for eksempel i oslo vært aktuelt med små busser som gikk hele tiden. 240kmt med avganger hvert 1-5min hadde jo vært ganske digg. Alt sammen i en sånn heis mentalitet hvor poden bare stoppet på de stasjonene som det var noen som skulle av på.
  14. Hvorfor skulle ikke Tesla hente inn kostnaden av vedlikehold fra brukeren? Desto høyere vedlikehold = flere ladestasjoner = flere brukere. Et regnestykke som er i balanse så fremt man ikke bygger for mange stasjoner. Trenger vi micro transaksjoner for å drifte bensinstasjoner? Hvordan greier de å vedlikeholde seg uten micro transaksjoner?
  15. Takker for feedback, tenkte du da på en ekstern eller er det nå en del AV revcivere som kan sende trådløst?
×
×
  • Create New...