Gå til innhold

Den store iPhone Xs / Xr tråden (2018)


Lami

  

107 stemmer

  1. 1. Hvilken iPhone skal du kjøpe?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samboeren min har kjøpt en iPhone XS Max 512 GB til meg til jul fikk jeg nettopp nyss i, hun liker ikke Android og irriterer seg over Note 9'en min. Lang historie om hvorfor, men tror toppen ble nådd da jeg måtte sette den opp på helt på nytt her om dagen etter sikkerhetspatch for desember gjorde at den gikk i bootloop og "Android system sluttet å svare"-feil som gjorde at den ikke kunne brukes. Og dette gjorde meg noe frustrert og humøret smittet over på henne som igjen var den berømte dråpen når det gjaldt mobiltrøbbel :)

 

Uansett, over til spørsmålet mitt:

Har bestilt eSim fra Telia nå og lurer på om den vil fugere uten modifikasjon mot iPhone eller om jeg må "omgjøre" den på noe vis for at koden skal godtas av iPhonen? Leste at noen måtte omgjøre QR-koden for å få den til å fungere med OneCall blant annet.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

Samboeren min har kjøpt en iPhone XS Max 512 GB til meg til jul fikk jeg nettopp nyss i, hun liker ikke Android og irriterer seg over Note 9'en min. Lang historie om hvorfor, men tror toppen ble nådd da jeg måtte sette den opp på helt på nytt her om dagen etter sikkerhetspatch for desember gjorde at den gikk i bootloop og "Android system sluttet å svare"-feil som gjorde at den ikke kunne brukes. Og dette gjorde meg noe frustrert og humøret smittet over på henne som igjen var den berømte dråpen når det gjaldt mobiltrøbbel :)

 

Uansett, over til spørsmålet mitt:

Har bestilt eSim fra Telia nå og lurer på om den vil fugere uten modifikasjon mot iPhone eller om jeg må "omgjøre" den på noe vis for at koden skal godtas av iPhonen? Leste at noen måtte omgjøre QR-koden for å få den til å fungere med OneCall blant annet.

Tror ikke Telia støtter eSIM på iPhone ennå. Er bare Apple watch foreløpig. Vet Telenor kjører et pilotprosjekt nå med eSIM til iPhone , vet ikke om Telia gjør det. Endret av kUaMooMoo
Lenke til kommentar

Tror ikke Telia støtter eSIM på iPhone ennå. Er bare Apple watch foreløpig. Vet Telenor kjører et pilotprosjekt nå med eSIM til iPhone , vet ikke om Telia gjør det.

 

Det vet jeg men du kan bruke eSim QR-koden som er ment for Samsung sin klokke, jeg har lest om folk som har gjort dette med både Telenor (ikke pilotkunder) og OneCall ved å modifisere QR-koden litt. Så jeg lurte på om man må gjøre noe for å få QR-koden fra Telia ment for Samsung Galaxy Watch til å fungere med iPhone eller om det holder med å skanne den.

 

Jeg skal kun bruke eSim'en til mobildata så det er ikke så farlig om det blir som en tvillingsim, hovedsim'en vil være vanlig nanosim med Telenor-dekning.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått iPhone XS Max 512 GB som førjulsgave fra samboeren min da vi ikke kommer til å være sammen i julen. Fungerer bra så langt.

 

Jeg fikk eSim fra Telia ment for Galaxy Watch og den har fungert topp så langt. Så har ett nanosim fra Talkmore til samtaler og sms og ett eSim fra Telia til data aktivt.

 

 

post-13363-0-35164300-1545485223_thumb.pngpost-13363-0-07899000-1545485235_thumb.jpegpost-13363-0-65149600-1545485244_thumb.jpeg

Endret av Hedonism
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liten oppdatering om iPhone og eSim. Det fungerer ikke optimalt men det er kanskje ikke så rart siden det ikke er offisielt støttet enda hos noen av operatørene. Følgende utfordringer har jeg støtt på så langt:

- Bankid fungerer ikke om eSim er aktivt, må slå av nummeret med eSim for at det skal fungere med det fysiske simkortet som er installert i mobilen. Ikke stort problem men lett å glemme at eSim må slås av de gangene du trenger Bankid 

- MMS lar seg ikke alltid sende, virker som om mobilen ikke klarer å skifte datatilkoblingen til det andre simkortet for å sende MMS´en og så svitsje tilbake til det som er satt som datasim. Dette skjer ikke hver gang men innimellom

- Handover mellom 4G og Wifi Tale bryter ofte samtalene så jeg har slått av Wifi Tale inntil videre da dette skjer konsekvent i leiligheten vår når jeg beveger meg mellom to Wifi-soner

- Mister dekningen på en eller begge simkort på helt tilfeldige tidspunkt men ser ut til at det kommer tilbake ganske kjapt. Så på mobilen for noen minutter siden og da var "Ingen dekning" på nanosim-kortet før den plutselig koblet seg til mobilnettet igjen. Var ingen problemer med dekningen til Telenor med Note 9 jeg har liggende ved siden av

 

Jeg håper og tror dette skyldtes av eSim ikke er offisielt støttet av Telia enda og mobilen dermed ikke helt klarer å styre mobiltrafikken mellom de to simkortene på en god måte og at dette bedrer seg når offisiell støtte kommer på plass. Kameraten min som er pilotkunde hos Telenor med eSim har ikke alle problemene jeg opplever men han sliter også med handover mellom Wifi Tale og 4G Tale og at MMS ikke alltid lar seg sende når du sender fra simkortet som ikke er standardsim for mobildata. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan synst du den er i praktisk bruk da Hedonism? Bruker du insta/snap/facebook til vanlig?

 

Jeg skiftet tilbake til iphone xs 256gb i dag etter å ha brukt Mate 20 pro i julen. Huawei har laget en fantastisk telefon hardware messig, men på software så skorter det så til de grader. Det er faktisk feigt å sammenlignet et beta produkt som det der med iOS så jeg skal la være det. Tror nok ikke jeg kommer meg bort i fra iOS enda da totalpakken rett og slett er så bra. Bare det at apps fungerer så bra på iOS er verdt det for min del. Helt skremmende at vanlige apps som insta (skalerer ikke riktig i forhold til skjermen), snap (fryser ved video) og facebook (crappy galleri) ikke er like bra på android som på iOS.

Endret av minim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan synst du den er i praktisk bruk da Hedonism? Bruker du insta/snap/facebook til vanlig?

Jeg skiftet tilbake til iphone xs 256gb i dag etter å ha brukt Mate 20 pro i julen. Huawei har laget en fantastisk telefon hardware messig, men på software så skorter det så til de grader. Det er faktisk feigt å sammenlignet et beta produkt som det der med iOS så jeg skal la være det. Tror nok ikke jeg kommer meg bort i fra iOS enda da totalpakken rett og slett er så bra. Bare det at apps fungerer så bra på iOS er verdt det for min del. Helt skremmende at vanlige apps som insta (skalerer ikke riktig i forhold til skjermen), snap (fryser ved video) og facebook (crappy galleri) ikke er like bra på android som på iOS.

Jeg har jo en iPhone X i tillegg til Note 9 så jeg vet ganske godt hva jeg kommer til når det gjelder iOS. :)

 

Mine positive erfaringer med iPhone XS Max´en så langt er:

 

- God batteritid, jeg har ladet den ca annenhver dag men med litt mindre bruk enn normalt i julen siden det har vært fri fra jobb så har den fått ligge litt mer i ro enn vanlig utenom litt med video og bilder i julebesøk o.l. Har opplevd rundt 6 timer skjermtid før jeg har ladet den og da har den ikke vært under 20% batteri. Merker den er mye bedre på batteri i standby enn Note 9´en mens ved bruk så er ikke forskjellen så stor.

 

- Kameraet er bra, men opplever det ikke som veldig wow sammenlignet med Note 9´en sitt. Kan hende det har med at jeg ikke har merket Smart HDR-effekten skikkelig enda i forhold til motivene mine så langt som har 90% vært familiebilder fra julefeiring.

 

- Når det gjelde apper så er jeg enig med deg i at iOS stort sett har høyere kvalitet. Snapchat er ganske ubrukelig på Android sammenlignet med iOS, Facebook bruker jeg ikke så mye til daglig men Facebook Messenger fungerer egentlig ganske bra på begge operativsystemene syntes jeg. Instagram bruker jeg ikke. Har hatt litt dødtid i romjulen til å spille litt på mobilen og har sammenlignet enkelte spill side om side med Note 9´en og det er ganske klart at iPhone klarer høyere framrate over tid

 

- Pushvarslinger fra apper er dønn stabil på iPhone XS Max, den er også bra på Note 9 men jeg har de liggende ved siden hverandre i julen og ser f.eks. at varsel om ny e-post fra Gmail kommer noen minutter etter på Note 9´en sammenlignet med iPhone´en hvor de kommer på sekundet. Og jeg liker virkelig ikke notifikasjonsløsningen til Android ved at i det man sveiper bort et varsel så forsvinner notifikasjonstallet på appen også. Dette kan løses delvis med Nova Launcher Prime og Tesla Unread men det er ikke perfekt. Jeg har glemt å svare på ting tidligere på Note 9´en fordi jeg har vært uheldig og sveipet bort notifikasjonen mens på iOS så er det et flott rødt ikon med antall uleste notifikasjoner uavhengig av hva jeg har gjort med notifikasjonen

 

- Her er jeg sikkert i mindretall men jeg liker iOS sin widget-løsning veldig godt i at jeg lett kan nå den fra låseskjermen. Jeg har en veldig grei widget-app som viser kalenderen min og det tar et kjapp tapp på skjermen for å vekke mobilen og sveip til venstre for å se hvor og når neste møte finner sted uten å låse opp telefonen og ikke minst andre ting som hvordan været er via Yr.no. På Note 9 må jeg låse opp mobilen med fingeravtrykkleseren (jobben sin MDM-løsning tillater ikke iris/ansiktsopplåsning på Samsung-mobiler) og gå inn i kalender-appen eller sveipe til jeg finner widgeten. Det går raskere på iPhonen, selv om det er snakk om sekunder, så blir det en del ganger i løpet av uken da jeg i snitt har minst 3 møter per dag på jobb.

 

Av negative opplevelser med iPhone XS Max´en kan jeg nevne:

 

- I går tidlig ble den veldig varm når jeg surfet på nettet med Safari og jeg kunne se at batteriet falt raskere enn normalt. Dette skjedde helt ute av det blå, det fortsatte da jeg brukte den en halvtime senere og ga seg først etter en omstart. Var på Wifi i stuen hjemme med grei mobildekning.

 

- Jeg merker skjermen blir ganske utydelig når jeg skroller, særlig ved lav skjermlysstyrke på skjermen. Dette er ikke bare meg som opplever ser det ut til: https://discussions.apple.com/thread/8547121

Når jeg sammenligner med Note 9 side om side så er skjermen mye tydeligere når man skroller men merker det mindre nå som jeg har brukt iPhone´en en stund. Men det er tydelig en slags «ghosting»-lignende effekt på iPhonen sin OLED som jeg ikke ser på Samsungen.

 

- eSim sammen med nanosim er som jeg har nevnt i tidligere post ikke klar for primetime men jeg har faktisk ikke opplevd noe trøbbel med det siste dagene. MMS´er har gått ut fint. BankID fungerer fortsatt kun når eSim er deaktivert. Wifi Tale har vært avslått siden det ikke fungerte fint med eSim men jeg har ikke hatt behov for det der jeg har oppholdt meg siste dagene i romjulen.

 

Konklusjonen blir nok at jeg går over til iPhone XS Max som hovedmobil fremover om ikke det dukker opp noen større negative opplevelser. Så får jeg se hva jeg gjør med Note 9´en.

 

Min svoger er fortsatt kjempefornøyd med Huawei Mate 20 Pro, han kom fra Samsung Note 8 så overgangen var sikkert ikke så stor. Det eneste han har nevnt er at Snapchat er buggy på den men så er ikke Snapchat topp på Android uansett.

 

Ble en lang post midt på natten men sitter med feber og en kraftig lungebetennelse så får ikke sove enten jeg vil eller ei :)

Endret av Hedonism
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig off-topic i denne tråden men ang Snapchat på Android:

 

Zoom ut på kartet å søk på "Bermuda"

Da får du valget om å bytte til Snapchat Alpha.

Det er en version dem har skrevet om fra bunnen til Android.

 

Merker at den er mye mere stabil og bedre på min Android iallefall.

 

(Man kan enkelt gå tilbake om det ikke skulle funke eller noe)

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det push? Det *kan* være en operatørfeil også ville jeg tro. Jeg merker stooooor forskjell mellom Norge og der jeg jobber i Afrika. Der har jeg LTE (ganske raskt faktisk) men jeg må manuelt åpne Mail/Messenger/WhatsApp osv for å få meldinger, hvis ikke så kan det hende det tar flere timer før de faktisk dukker opp

 

EDIT: kan legge til at jeg har Telia i Norge :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Er det push? Det *kan* være en operatørfeil også ville jeg tro. Jeg merker stooooor forskjell mellom Norge og der jeg jobber i Afrika. Der har jeg LTE (ganske raskt faktisk) men jeg må manuelt åpne Mail/Messenger/WhatsApp osv for å få meldinger, hvis ikke så kan det hende det tar flere timer før de faktisk dukker opp

 

EDIT: kan legge til at jeg har Telia i Norge :)

Takk for tilbakemelding :).

Push ja. Alle varsler er aktivert, både i selve appen og på telefonen. Satser på at det er en bug som rettes opp i. Har forøvrig Onecall.

Lenke til kommentar

Hedonism:

Takk for dine gode og utførlige erfaringer og refleksjoner, som er til god hjelp for andre!

Ønsker deg framfor alt riktig god bedring, og ellers alt godt i 2019,

 

 

Takker så mye for veldig hyggelige ord, formen er heldigvis stigende nå. Og godt nyttår til deg noen dager på overtid :)

 

Takk for en god oppsummering og god bedring :)

Takk for det :)

 

 

Så over til et spørsmål jeg har, har noen her sett slike «maskiner» til å legge på skjermbeskyttere for iPhone i Norge:

https://youtu.be/9Z5FDoQnnuA

 

Jeg så slike sist jeg var i England og USA i blant annet Apple sine butikker, og som den klossmajoren jeg er når det gjelder å fikle med den slags så tenker jeg en maskin som utfører jobben må være bedre enn det jeg selv får til. Har for eksempelet Eplehuset noe slik?

 

Jeg har prøvd skjermbeskyttere et par ganger for ulike mobiler og eneste gangen det ble lagt på skikkelig nok til at det ikke ble tatt av igjen etter kort tid var på iPhone X´en hos en flink jente som jobbet i en Elkjøp-butikk i Oslo. Først etter tre forsøk, altså tre skjermbeskyttere, så ble hun fornøyd med hvordan den lå på mobilen og jeg betalte kun for den siste som ble bra. Hun pusset bort luftbobler i ca 20 minutter og jeg har ikke sett maken til nøysomhet. Andre ganger jeg har kjøpt skjermbeskytter og fått den lagt på i butikk har det stort sett blitt ganske skjevt som skaper «regnbue»-effekt i kantene rundt skjermen fordi den ikke ligger rett inntil skjermkanten.

Lenke til kommentar

 

Takker så mye for veldig hyggelige ord, formen er heldigvis stigende nå. Og godt nyttår til deg noen dager på overtid :)

 

 

Takk for det :)

 

 

Så over til et spørsmål jeg har, har noen her sett slike «maskiner» til å legge på skjermbeskyttere for iPhone i Norge:

https://youtu.be/9Z5FDoQnnuA

 

Jeg så slike sist jeg var i England og USA i blant annet Apple sine butikker, og som den klossmajoren jeg er når det gjelder å fikle med den slags så tenker jeg en maskin som utfører jobben må være bedre enn det jeg selv får til. Har for eksempelet Eplehuset noe slik?

 

Jeg har prøvd skjermbeskyttere et par ganger for ulike mobiler og eneste gangen det ble lagt på skikkelig nok til at det ikke ble tatt av igjen etter kort tid var på iPhone X´en hos en flink jente som jobbet i en Elkjøp-butikk i Oslo. Først etter tre forsøk, altså tre skjermbeskyttere, så ble hun fornøyd med hvordan den lå på mobilen og jeg betalte kun for den siste som ble bra. Hun pusset bort luftbobler i ca 20 minutter og jeg har ikke sett maken til nøysomhet. Andre ganger jeg har kjøpt skjermbeskytter og fått den lagt på i butikk har det stort sett blitt ganske skjevt som skaper «regnbue»-effekt i kantene rundt skjermen fordi den ikke ligger rett inntil skjermkanten.

Du kan gjøre det selv. Kjøp Whitestone Dome til din telefon. Beste skjermbeskytteren jeg har testet og den kommer med en holder til telefonen der du får lagt skjermbeskytteren helt perfekt. Bruker flytende lim som du herder med medfølgende UV-lampe. Sitter som et skudd. Endret av Randeboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...