Gå til innhold

Dashbordkameraer dokumenterer alt som skjer i trafikken. I Storbritannia gir det 30 prosent rabatt på forsikring


Odd R. Valmot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg tror årsaken til at noen stiller seg bak "personvern" her er at de frykter deres hyppige uvaner med små overtredelser som å ligge 5 km/t over fartsgrensa, glemme blinklys og sånt skal koste dem dyrt og at de tror de har en slags rett til å oppføre seg sånn i trafikken, for eksempel med argumentet "alle andre gjør jo det samme". Uvaner bør selvsagt ut av trafikken, men nå får det vel være grenser for hva folk skal gidde å varsle og hva politiet skal bruke ressurser på.

Tja, vet ikke om du mente jeg har svin på skogen eller ikke men skal man bli litt politisk så liker jeg ikke retningen samfunnet har tatt når det gjelder personovervåking og toleranse generelt. Nå jeg begynte og kjøre lastebil i begynnelsen av 80tallet og ble stoppet så fikk man tilgivelse på det meste, i dag så mister man førerkortet bare man nyser litt hardt, men har en viss forståelse for det siden kjøremønster, farten og intoleransen i trafikken har eskalert meget siden den gangen så det må hardere lut til.

 

Og forresten så har jeg kjørt godt over 1 mill. kilometer siden 1981 og de første 2 årene fikk jeg 3 fartsbøter "ung overmot" og siden da ingen problemer på verken bøter eller ulykker.

 

Farten og intoleransen har eskalert meget siden åttitallet! Nå må jeg le, det er heller det motsatte som har skjedd. Aldri kjører så mange så jevnt, ansvarsfullt og ifølge fartsgrensen som i dag. Resultatet er da også at ulykker (trafikkdrepte) ligger på et nivå en aldri trodde var mulig for et titalls år siden på tross av sterkt stigende trafikk!

 

 

Nautica, på tide å realitetsorientere deg!

Lenke til kommentar

Nautica, på tide å realitetsorientere deg!

Da har vi ulik oppfatning av utviklingen i trafikkbildet.

 

Nedgangen i antall drepte i trafikken skyller hovedsakelig midtdelere og sikrere biler, og farten ligger over fartsgrensen på de fleste strekninger fortsatt. den største forskjellen er at flere truer seg frem i trafikken en før, mindre bruk av blinklys, for å nevne noe, men kan kanskje være vanskelig og forstå det hvis man selv har en aggressiv kjørestil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at "alvorlig" kan bety så mangt. Jeg sier ikke at dette er en slippery slope mot DDR, men om vi har lært noe av den perioden der, så er det at nabosladring og masseovervåkning kan brukes mot politiske mål og undertrykkelse av borgere. En ting er at politiet har lov til å bruke dashcam-videoer mot å ta alvorlige forbrytelser, men om definisjonen er heldekkende nok så kan den også brukes mot politikere som glemmer blinklys, satt litt på spissen. Jeg vil ikke bygge et rammeverk som kan misbrukes av ustabile regjeringer.

 Man kunne for eksempel  ha full overvåking overalt.

Men der det kun var drap i et område, ikke kunne blitt et drap osv. , som gjorde at opptaket ikke ble automatisk slettet.   Og et misbruk av myndigheter, på dette området, ble så tydelig straffet at det ikke ville være praktisk mulig å gjenta misbruket.

Men en diskusjon om temaet, og overvåking generelt, burde være interessant for samfunnet vårt.

DDR er et godt eksempel, men dessverre langtfra det eneste, selv om dette  ofte har vært mer sofistikert  & skjult, enn i DDR.

 

Overvåking av andre kjørende som bryter loven (eller fornuften) og som kanskje vil føre til en alvorlig ulykke, er etter mitt syn langt over streken.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

 

  Problemet er det som missi påpeker at det kan faktisk, på sikt, komme krav om opplastningsplikt. Men jeg tror ikke det er myndighetene som først og fremst vil kreve det men produsentene for å kunne peke på sjåføren som problem når det oppstår reklamasjons tvister. Der ser vi allerede tendenser til allerede.

 

Det er allerede på en måte innen båtmotorer, produsenter/verksted kan hente ut kjøremønster og utifra det nekte reklamasjonsrett. Har selv vært borti en rettssak hvor den ene parter forlangte hevelse av kjøp og motparten påstår at G-kreftene, turtall, uvær/høy fart "dato/sted" var årsaken til havariet.

Så det negative ved og ha for mye elektronikk i kjøretøyer vil gi andre større innsyn i ditt kjøremønster og dermed tvinger deg som forbruker og etterstrebe spesifikke normer.

 

Det må aldri bli opplastningsplik(!), ellers vil firmaer automatisk få en grunn til å win10’e... ...-automatisk trekke data ut. Man som privatperson, skal ha mulighet til å dokumentere den galningen som sto på panseret med slegge og fikk bilen til å se ut som om den var truffet av en elg i 200km.

Lenke til kommentar

Man skal være bra navlebeskuende for å legge slike videoer på nettet, å ikke tro at man gjør seg selv en bjørnetjeneste.

 

At slike videoer i enkelte tilfeller kan være hjelpsomme ved visse situasjoner i trafikken, slik som ved ulykker, er hevet over en hver tvil.
Det virker dog som om svært mange tror at det nå er deres oppgave i livet å overvåke trafikken, for så å levere inn videoer til politiet, eller kanskje poste de på nett, sende de til avisen osv, slik at medtrafikanter som oppfører seg på et sett og vis man ikke er enig i, kan "angis".

Det å poste videoer av identifiserbare personer på nett, er i alle tilfeller ulovlig, noe også "dashcams" burde være.

I land som Østerrike, Tyskland, Sverige, Sveits osv. er det innført lover som i de fleste tilfeller vil gjøre det ulovlig å filme sine medtrafikanter på denne måten, de har helt klart forstått noe mer enn oss, forhåpentligvis kommer Norge etter, eller må innfinne seg etter et eller annet EU-direktiv mot "dashcams".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du en grense på hva som bør og ikke bør "angis"? I så fall hvor går den?

Nei, ville i utgangspunktet overlate alt dette til politiet, men man har plikt til og rapportere kriminell virksomhet som man er vitne til og man kan bli straffet hvis man ikke rapporterer sånne hendelser.

 

Et mulig scenario om noen år når alle er overvåket og alle kjøretøyer, veier, bygninger, etc. har stedspesifikke opptak lagret så kan myndighetene utifra aktuelle hendelse lokalisere alle opptak i området og selv finne nødvendige bevis og en privatperson har da ikke mulighet til å se opptakene som blir gjort fra eget kjøretøy.

Lenke til kommentar

Jeg anskaffet kamera etter at en idiot slang opp døra i min bil. Trodde saken skulle være grei hos Gjensidige, noe saksbehandler også mente, men etter juleferien hadde han ombestemt seg. Bedre kjent som diskutert saken med selskap til motparten. Best for dem var selvfølgelig å si at det var umulig å bevise det ene eller det andre, begge tar sine tap på egen kappe. Det var en dårlig deal for meg; jeg kjørte en forholdsvis ny bil, han i en gammel skragg uten en skramme. Masse utgifter til oppretting og advokat hos meg, ingen utgifter hos han.

 

Jeg liker ikke retningen dette tar, men det kan fort bli dyrt å la være...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da burde jeg nekte å vise politiet opptak av et bankran jeg filmet?  Siden det ikke er min jobb..

 

Eller, jeg ser noen drukner og velger da å ikke redde personen, for det er ikke min jobb..

Ser du en som prøver og rane en bank med dagens pengeløse banker behøver du ikke og bry deg siden så dumme folk blir tatt relativt fort.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da burde jeg nekte å vise politiet opptak av et bankran jeg filmet?  Siden det ikke er min jobb..

 

Eller, jeg ser noen drukner og velger da å ikke redde personen, for det er ikke min jobb..

 

Dersom du ikke har vurderingsevne til å se forskjellen på det å filme og angi dine medtrafikanter når de ikke bruker blinklys eller kjører litt for fort, og det å la være å redde noen som drukner, så bør du nok levere inn førerkortet umiddelbart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan regelverket er i England, men tror det skal litt til for å bli tatt hvis noen sender inn en video av deg til politiet fra et dash-camera. Altså, "villmannskjøring" eller annet som ikke er en ulykke du er rammet av.

Du må jo i så fall få med deg skiltnummeret, ansiktet til bilisten samt eventuelle avstander og hastigheter. Videoen må bevise, utover all tvil, at det er han/hun/den det gjelder.

 

Hvis politiet åpner for at private skal sende inn videoklipp, tror jeg politiet vil få mye å gjøre.

Man kan gjøre en forbikjøring 3 av 4 biler, av noen som ligger i 70 i 80 sona og sperrer. Så vil den fremste bremse opp fordi den tror du har tenkt deg forbi neste også, noe som sperrer deg ute av ditt eget kjørefelt. Det skjer overraskende ofte.

Folk har skrevet avissaker om at DEM SELV har sperret noen ute, og beskyldt den andre parten for villmannskjøring. "Dem satte hele familien min sitt liv i fare." Kanskje? Men forklaringen av demmes egne handlinger minnet om et drapsforsøk.

Eventuelt alle forbikjøringer noen gang gjort av en motorsyklist. For billisten ser forbikjøringer i oversiktlige svinger farlig ut, mens akselerasjonen og oversikten på motorsykkelen gjør det ufarlig. Eller at man legger seg inn så, det for bilisten, ser ut som man kjører i framfangeren.

 

I skyldforklaring i en forsikringssak er nok ikke kamera noen dum ide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...