Mannen med ljåen Skrevet 9. april Skrevet 9. april (endret) Jeg tjuvstartet på sabbaten, og laget cholent, som jeg har hatt lyst til lenge. Mange restauranter i Krakow har denne retten, men det ble ikke tid til å prøve det. Så jeg lager det selv, med hjelp fra ChatGPT. Spoiler 🍲 Rask cholent (200 g kjøtt) 🛒 Ingredienser 200 g biffstrimler 3–4 mellomstore poteter ½–1 løk 1–2 fedd hvitløk ½–1 boks hvite bønner (etter hvor sulten du er) 3 dl vann + ½ buljongterning 1 ts paprikapulver Salt + pepper Valgfritt (men bra): 1 ts soyasaus 1 ts tomatpuré 👨🍳 Fremgangsmåte (samme som før, bare mindre mengder) Kutt poteter smått (1–2 cm) Stek kjøttet raskt (2–3 min) → legg til side Stek løk + hvitløk Ha i poteter + krydder + vann/buljong Kok 10–15 min Ha i bønner + kjøtt La trekke 3–5 min 💡 Små justeringer som hjelper Litt mindre vann = mer smak (ikke suppe) Bruk hele boksen bønner hvis du vil ha det mer mettende Smak til på slutten – buljong varierer mye Ble ikke helt sånn, glemte å steke løken. Dette er skikkelig godt 😻 Byggryn er vanlig, men ChatGPT tok ikke det med fordi jeg bad om en rask oppskrift. Denne retten skal egentlig småkoke i timevis. Men dette var veldig raskt å lage. Jeg stekte kjøttet for å spare tid, og kokte alt i ca. en halv time. Endret 9. april av Mannen med ljåen 3 2
Mannen med ljåen Skrevet fredag kl 09:03 Skrevet fredag kl 09:03 https://en.wikipedia.org/wiki/Sabich Tok meg noen friheter med hvor autentisk den er, for eksempel bruker jeg most aubergine fra Romania. Tahini hadde jeg fra i fjor, kokt egg, polsk sylteagurk, libabrød og litt løk. Dette er overraskende godt! 😻 1
Gouldfan Skrevet fredag kl 10:23 Skrevet fredag kl 10:23 Idag er jeg alene på kjøkkenet, tror det blir Entrecote med fersk Tagliatelle pasta og en kantarell fløtesaus og litt fersk basilikum og fersk skåret tomat, og resten av halve Amarone som vi har spart på korket halvflaske. En grappa til kaffen, og en liten rom til sigaren om været holder seg... Jeg skal lage alt selv, men tror jeg skal prøve å komme innom konditori kafe og kjøpe en liten kake til dessert.... Første skattepengene har kommet fra Norge. 🇳🇴 1 4
Duriello Skrevet fredag kl 17:22 Skrevet fredag kl 17:22 Nygrillet kylling (varmdisk) m ris og knorr krydderbearnaise*. *Prøvde å lage selv, men gikk til helvette da JV ringte på døra... 1
Gouldfan Skrevet fredag kl 17:38 Skrevet fredag kl 17:38 Da storkoser jeg og sønnen min med Amarone, Fanta til han og Tagliatelle og entrecote.. 2
Maskinfører Skrevet fredag kl 18:30 Skrevet fredag kl 18:30 :utakt skrev (På 7.4.2026 den 18.52): Stoler på at de i ferskvaredisken ikke lurte meg. Det var nok steinbit. Den var absolutt ikke tørr, men konsistensen ble litt rar? Kanskje den skulle hatt noen minutter lenger i ovnen, jeg vet ikke. Få ta med Hellstrøm neste gang så blir det ordentlig fisk 1
Mannen med ljåen Skrevet lørdag kl 08:49 Skrevet lørdag kl 08:49 (endret) Det er lørdag, da passer det greit med tradisjonelt sabbatmåltid. Fikk tak i kosher-sertifiserte matzah på EKO-market. Eggekokeren løy til meg, dette er ikke hardkokt som jeg stilte inn. Men absolutt god middag. 😻 Endret lørdag kl 08:58 av Mannen med ljåen 1
Dragavon Skrevet lørdag kl 11:38 Skrevet lørdag kl 11:38 I dag blir det pølser frå datodisken på Spar, hjemmelaget potestappe og dampkokt brokkoli. Pølsene frå Vossakjøt er jæla gode 😋 1 1
:utakt Skrevet lørdag kl 15:29 Skrevet lørdag kl 15:29 @Dragavon Kjøpte du de pølsene for en stund siden, og har hatt dem i fryseren? Jeg ser det står "siste forbruksdag 17. mars", det er noe annet enn "best før". Hvis de ble kjøpt i går ville jeg vært særs skeptisk.
Gouldfan Skrevet lørdag kl 16:12 Skrevet lørdag kl 16:12 :utakt skrev (41 minutter siden): @Dragavon Kjøpte du de pølsene for en stund siden, og har hatt dem i fryseren? Jeg ser det står "siste forbruksdag 17. mars", det er noe annet enn "best før". Hvis de ble kjøpt i går ville jeg vært særs skeptisk. Fryst mat holder lenger, fisk er vel det som fortest foringes i smak fryst, av ukjent årsak. Men det har med smak å gjøre, og er ikke farlig.
vortex Skrevet lørdag kl 16:58 Skrevet lørdag kl 16:58 Tortellini's fylt med soltørka tomat og spinat, stekt kjøttdeig, tomatsaus, grønne oliven, salt og pepper 1
Mannen med ljåen Skrevet søndag kl 13:28 Skrevet søndag kl 13:28 Hjemmelagde kjøttkaker på en koselig kafe på landet 😻 1 1
xRun Skrevet søndag kl 18:13 Skrevet søndag kl 18:13 En liten kalkunfilet med min egen kryddersaus, pommes med et dryss salt og Heinz. 2
Dragavon Skrevet mandag kl 11:10 Skrevet mandag kl 11:10 Dagens middag blir denne godbiten frå datodisken på Spar. 2 1
Mannen med ljåen Skrevet mandag kl 13:33 Skrevet mandag kl 13:33 Det ble gjest og pizza i dag. 🍕😻 Samme pizza som flere ganger før, med kjøttdeig, løk, Prime pizzabunn som har ligget lenge og var datovare, Eldorado pizzasaus, Jarlsberg, salt, pepper og pizzakrydder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå