Gå til innhold

Her er Mercedes' nye elektriske SUV


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker gjennomført og grundig. Men hvorfor er toppfarten begrenset til 180?

Trolig turtallet på motoren som begrenser. De burde kunne øke topphastigheten på bekostning av moment på hjulene i lavere hastigheter, ved å justere giringen.

 

Men den er jo ikke spesielt aerodynamisk og har ikke det største batteriet, noe som betyr at rekkevidden blir ganske dårlig i 200+ km/t, så da tenker de kanskje at å ofre akselerasjon for topphastighet ikke gir mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TU-journalisten skriver rekkevidde min. 450 km, men dette er etter den gamle NEDC-standarden som må regnes som Max. Mercedes oppgir WLTP til 398 km og etter forbruket på 22,2 kWh som de oppgir og et utnyttbart batteri på 80kwh som de oppgir er forventet realistisk rekkevidde som Mercedes oppgir ca 360 km (Dette er nok estimatet for EPA-range som er den amerikanske standarden). Til sammenligning har eksempelvis Jaguar iPace et batteri på 84 kWh netto med WLTP rekkevidde 470 km, altså 18 % lengre rekkevidde med 5% større batteri (Jaguaren veier 200 kg mindre og har nok lavere luftmotstand). Her enten Mercedes konservative fordi dette ikke er offisielle tall ennå, eller så er det dårlige tall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

TU-journalisten skriver rekkevidde min. 450 km, men dette er etter den gamle NEDC-standarden som må regnes som Max. Mercedes oppgir WLTP til 398 km og etter forbruket på 22,2 kWh som de oppgir og et utnyttbart batteri på 80kwh som de oppgir er forventet realistisk rekkevidde som Mercedes oppgir ca 360 km (Dette er nok estimatet for EPA-range som er den amerikanske standarden). Til sammenligning har eksempelvis Jaguar iPace et batteri på 84 kWh netto med WLTP rekkevidde 470 km, altså 18 % lengre rekkevidde med 5% større batteri (Jaguaren veier 200 kg mindre og har nok lavere luftmotstand). Her enten Mercedes konservative fordi dette ikke er offisielle tall ennå, eller så er det dårlige tall.

Jaguar har dog svinn på skogen med de Værste forbruksmålingene der ute. Forhåpentligvis klarer de å fikse det i Sw

Lenke til kommentar

Bilprodusentene får mye gratis reklame for tiden. - Om nye kanskje-kommende modeller,og store tekniske sprang, som 1 cm. større skjerm og 1 sekund raskere til 100.

Men det skjer noe i bilbransjen  for tiden og alle vil være med selvfølgelig.

Utslippsjukset er vel i sin siste fase, så nå går det i elektrisk. Enten det er batteri-elektrisk eller hydrogen-elektrisk. ( hybridfosil er vel også kun en overgang.)

Men hvorfor fortsatt dette fokuset på rekkevidde?  Alle kan jo lade hjemme, og kjøre så langt de vil, og lade mens de pisser?

Men det kommer nok uansett mange gode bilmodeller  & løsninger framover. - Og bilprodusentene skjønner at gratis reklame ( "nyheter") også er reklame.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger. Det er mye info som skal på plass, og dette med forbruk kan forklares bedre.

 

En representant for MB forteller at forbrukstallet gjelder forbruk fra stikkontakt. Det er et tall for hvor mye energi det reelt går med for forbrukeren.

 

Samme person anslår ned i 1,8 kWh pr mil i oppgitt forbruk i bil basert på egne erfaringer.

Endret av hitokiri
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fin den der. Hengerfeste! og fine ytelser, formfaktor osv.

 

 

110kW lading er litt skuffende når Audi og BMW sine biler får 150kW?

Denne forskjellen har uhyre liten praktisk betydning. Ellers så virker det som Mercedes snakker om reell ladehastighet på det batteriet denne bilen har, mens Audi og BMW snakker litt mer rundt grøten. Jeg tror de snakker om støtte for 150 kW-ladestasjoner, uten at bilene nødvendigvis klarer å utnytte hele effekten.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når batteriene ligger i dørken og motorene i hvert hjul kunne cabinen gått helt fram til støtfangeren....Her er snuten 1/3-del av bilens lengde. Tror de har brukt samme bildesigner som lager bensin og dieselbiler... Kanskje Mercedes skulle ansette en designer som ikke er bundet opp til tradisjon men tør å tenke helt nytt. Ligner litt på en avklipt støvel...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"De tester også dårlig bensin, som det blant annet kan være vann i. Elbilene testes med dårlig elektrisitet, sier Källenius. Ikke strøm med vann i naturligvis, men testing med tanke på ustabile elektrisitetsnett med plutselig høye spenningstopper. De har en egen testrigg bare for dette."

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Såkalt hurtiglading.....

Lenke til kommentar

"– Den ser anonym ut uten et ansikt. Det kjennes unaturlig. Enhver Mercedes skal ha grill, uansett om det er luftinntak der eller ei, sier Lesning."

Samtidig får andre produsenter biler til å se bra ut uten grill. Er det det at Mercedes ikke evner å designe eller er det at de har gamle gubber i ledelsen som er fastlåst i hvordan "en bil skal se ut". Litt på samme måte som en del har en oppfatting av at en hytte skal ha torvtak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"– Den ser anonym ut uten et ansikt. Det kjennes unaturlig. Enhver Mercedes skal ha grill, uansett om det er luftinntak der eller ei, sier Lesning."

Samtidig får andre produsenter biler til å se bra ut uten grill. Er det det at Mercedes ikke evner å designe eller er det at de har gamle gubber i ledelsen som er fastlåst i hvordan "en bil skal se ut". Litt på samme måte som en del har en oppfatting av at en hytte skal ha torvtak.

 

Uten tvil gamle gubber og deres meget konservative holdning til design og funksjonalitet.

 

Av det som er vist frem, synes jeg det er dårlig utnyttelse av den elektriske drivlinjen for resten av bilen oppbygging.

Ser ut som at det ikke blir noe "frunk" og at det blir en liten "bulk" på beinplassen til midtre passasjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...