Gå til innhold

TEST: Sony WH-1000XM3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Bose er en direkte konkurrent i samme segment, som jeg inntil videre hadde valgt over Sony sine alternativer. 

 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor du velger Bose over Sony. Bose har dårligere lydkvalitet, de er også dårligere på støydemping. 

 

Prismessig så er det ikke stor nok differanse til å favorisere den eller den andre. Hva er det som gjør at du foretrekker Bose fremfor Sony? Er det noen skjulte perler på Bose som ikke kommer frem på tester? 

 

Tenker at det aller viktigste når en handler støyreduserende headset er hvor gode de er på å faktisk redusere støy. Her vet jeg etter å ha prøvd begge at Sony er temmelig langt foran Bose. Det neste kriteriet for min del er lydkvalitet. Også her er Sony et steg foran Bose. Nå når LDAC er implementert i Android er jo lyden blitt enn bedre på Sonyene.   

Bose er mest merket man betaler for.

Slik som de "hjemmekinosystemene" deres..: Dårlige bygg matrialer og så mye digital manipulering av lyden for å få dritt til å spille greit at det er bare flaut.

Lenke til kommentar

Jeg driter i støydemping. Hvem er best på LYD!?

Støydempingen er det første jeg deaktiverer om der er.

Ødelegger bare lyden og ett headsett i denne størrelsen bør heller isolere nok til at støydemping er overflødig uansett

 

Du har jo ikke nubbesjans til å oppnå samme støykansellering med utelukkende bruk av passiv støydemping, selv ikke med hodetelefoner som er langt større enn disse. Aktiv støykansellering finnes jo nettopp av en grunn, folk benytter hodetelefoner i støyende omgivelser hvor det er verdt å ofre på lydkvaliteten for å oppnå bedre støydemping.

 

Du har jo massevis av HiFi hodetelefoner du kan se på om aktiv støykansellering er uinteressant for deg. Dette blir litt som å se på håndballer når du egentlig er ute etter en fotball.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner bare ikke hvorfor du velger Bose over Sony. Bose har dårligere lydkvalitet, de er også dårligere på støydemping. 

 

Prismessig så er det ikke stor nok differanse til å favorisere den eller den andre. Hva er det som gjør at du foretrekker Bose fremfor Sony? Er det noen skjulte perler på Bose som ikke kommer frem på tester? 

 

Tenker at det aller viktigste når en handler støyreduserende headset er hvor gode de er på å faktisk redusere støy. Her vet jeg etter å ha prøvd begge at Sony er temmelig langt foran Bose. Det neste kriteriet for min del er lydkvalitet. Også her er Sony et steg foran Bose. Nå når LDAC er implementert i Android er jo lyden blitt enn bedre på Sonyene.   

 

 

Har selv vært igjennom en temmelig drøy liste med hodetelefoner de siste årene;

 

- Beats Studio2 Wireless

- Beats Studio3 Wireless

- B&O BeoPlay H7

- B&O BeoPlay H8

- B&O BeoPlay H9

- B&O BeoPlay H9i

- B&W P7 Wireless (bare testet, ikke eid selv)

- B&W PX (bare testet, ikke eid selv)

- Bose QC35 rev1

- Sennheiser Momentum 2 Wireless (bare testet, ikke eid selv)

- Sony WH-1000MX2

 

Har da også Apple AirPods, Westone UM3X, Westone 4R og Shure SE846 ørepropper. Samt Sony MDR-Z7 og Sennheiser HD 800.

 

 

Så jeg har vært igjennom temmelig mye forskjellig og er det en ting som går igjen så er det at mikrofonen jevnt over er kriminelt dårlig på nesten samtlige. Hvorfor de alle kommer med mikrofon må jo gudene vite når de er helt ubrukelige. Eneste unntaket er Beats Studio3 Wireless, B&O BeoPlay H9i og Apple AirPods. Alle de andre kan du jo bare glemme å bruke mikrofonen til samtaler. De fleste har helt forferdelig lydnivå og lydkvalitet, og de få som har halvveis duganes lydnivå og lydkvalitet tar inn så latterlig mye bakgrunnsstøy at de blir udugelige uansett.

 

BeoPlay H9i er helt grei, Beats Studio3 Wireless er helt grei+ mens Apple AirPods fungerer faktisk veldig bra. Alle de andre er det bare å glemme å bruke til samtaler om du har noe som helst respekt for de du forsøker å prate med.

 

Dette er jo dessverre noe som svært, svært sjeldent kommer frem av anmeldelser som er temmelig skuffende da dette er et høyst reell problemstilling for mange. Og det burde jo hvertfall nevnes når mikrofonene er per definisjon ubrukelige.

 

Sony WH-1000MX2 er jo geniale i åpne kontorlandskap helt til du finner ut av at du kanskje vil benytte mikrofonen, da ble de plutselig helt ubrukelige. Det samme gjelder Bose QC35 rev1. Veldig populære i flere åpne kontorlandskap på grunn av god aktiv støydemping, men alle lar seg jo frustrere noe enormt så fort mikrofonen blir involvert og mange ender opp relativt misfornøyde når dette først kommer frem.

 

 

Nå har jeg ikke testet WH-1000MX3, men påstander om at WH-1000MX2 er _MYE_ bedre enn Bose QC35 på aktiv støydemping kjøper jeg ikke. Har hatt Bose QC35, og jeg har WH-1000MX2 og den aktive støydempingen er 95% identisk. Er enig at Sony er hårfint bedre, men forskjellene er minimale og Bose QC35 har fordelen av å være lettere og mer komfortable på hodet.

 

På lydkvalitet så foretrekker jeg WH-1000MX2 først og fremst for jeg synes Bose har en EQ på lyden som fullstendig ødelegger stemmer/vokaler. De høres ikke riktig ut og det er veldig viktig for meg da jeg hører like mye på podcast og lydbøker som jeg hører på musikk.

 

 

Av listen over trådløse hodetelefoner så har jeg kvittet meg med de fleste. Sitter nå kun igjen med Beats Studio3 Wireless og B&O BeoPlay H9i. Det er Beats Studio3 Wireless jeg bruker mest da den har god aktiv støydemping, ikke helt på nivå med Bose Q35 og Sony WH-1000MX2 men de er 90% der og det er "godt nok". Men de er veldig komfortable, og de har fordelen av bedre batteri og for meg som bruker Appleneheter så er det en fordel med AAC over blåtann og muligheten for å enkelt hoppe mellom enheter som Apple W1-brikken gir og de har merkbart bedre rekkevidde som er reelt hjemme med forferdelige betongvegger, gulv og tak. De har også fordelen av en faktisk brukanes mikrofon. Lydkvaliteten er ikke dårlig, men de har et veldig trangt lydbildet som ikke er så alt for tilfredstillende til musikk men er perfekt til podcaster og lydbøker. De har en fin balanse med å være god på alt, ikke briljant men god og har ingenting hvor de rett og slett leverer ræva som blant annet mikrofonen på QC35 og WH-1000MX2.

 

Beholder også B&O BeoPlay H9i da de har den beste lydkvaliteten av de trådløse jeg testet. Så de benyttes da primært til de gangene jeg prioriterer musikk og lydkvalitet fremfor batterilevetid, rekkevidde og mikrofon. Men de brukes endel mindre enn Beats Studio3 Wireless.

 

 

Per nå så finnes det jo ingen perfekte trådløse hodetelefoner, så for min del så handler det om å finne det paret som klarer å tilby den beste balansen av alle de elementene jeg er ute etter i trådløse hodetelefoner.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Jeg driter i støydemping. Hvem er best på LYD!?

Støydempingen er det første jeg deaktiverer om der er.

Ødelegger bare lyden og ett headsett i denne størrelsen bør heller isolere nok til at støydemping er overflødig uansett

 

Det er jo selvfølgelig subjektivt. Men et sett i samme stil som demper godt passivt er Nura sine. De kjører dog eq etter øra dine, som du ikke kan gjøre så mye med selv, hvis du ikke vil at lyden skal modifiseres.

Lenke til kommentar

Har selv vært igjennom en temmelig drøy liste med hodetelefoner de siste årene;

 

 

 

Nå har jeg ikke testet WH-1000MX3, men påstander om at WH-1000MX2 er _MYE_ bedre enn Bose QC35 på aktiv støydemping kjøper jeg ikke. Har hatt Bose QC35, og jeg har WH-1000MX2 og den aktive støydempingen er 95% identisk. Er enig at Sony er hårfint bedre, men forskjellene er minimale og Bose QC35 har fordelen av å være lettere og mer komfortable på hodet.

 

På lydkvalitet så foretrekker jeg WH-1000MX2 først og fremst for jeg synes Bose har en EQ på lyden som fullstendig ødelegger stemmer/vokaler. De høres ikke riktig ut og det er veldig viktig for meg da jeg hører like mye på podcast og lydbøker som jeg hører på musikk.

 

 

Av listen over trådløse hodetelefoner så har jeg kvittet meg med de fleste. Sitter nå kun igjen med Beats Studio3 Wireless og B&O BeoPlay H9i. Det er Beats Studio3 Wireless jeg bruker mest da den har god aktiv støydemping, ikke helt på nivå med Bose Q35 og Sony WH-1000MX2 men de er 90% der og det er "godt nok". 

Beholder også B&O BeoPlay H9i da de har den beste lydkvaliteten av de trådløse jeg testet. Så de benyttes da primært til de gangene jeg prioriterer musikk og lydkvalitet fremfor batterilevetid, rekkevidde og mikrofon. Men de brukes endel mindre enn Beats Studio3 Wireless.

 

 

Per nå så finnes det jo ingen perfekte trådløse hodetelefoner, så for min del så handler det om å finne det paret som klarer å tilby den beste balansen av alle de elementene jeg er ute etter i trådløse hodetelefoner.

 

 

Selv bruker jeg stort sett aldri mikrofonen så det har jeg aldri testet. Bose qc35 var en stor hype for min del. Dårlig lyd og dårlig støydemping, markant dårligere enn Sony. Sony er jo også konge på batteritid. B&O H9i har jeg ikke testet skikkelig. Kun prøvelyttet og på musikk jeg normalt ikke lytter til. Definitivt en kandidat jeg skal vurdere. Sony faller litt på lydkvalitet, selv om jeg lytter kablet fra mobil og selv kablet fra headphone amp med ext DAC. Av trådløse så er nok Sony likevel blant de bedre, men for min bruk så må jeg finne ett sett som både er rå på støydemping og som har bra lydkvalitet. Hvordan vil du si B&O er på støydemping både i åpent kontorlandskap, offentlig transport og med støy fra anlegg typ alt fra høyfrekvent saging, vinkelslipere, drilling og pæling, altså dype frekvenser? 

 

Beats har jeg aldri prøvd, har vel egentlig sett litt på dem som C.Vega of headphones. 

Lenke til kommentar

BeoPlay H9i er litt som Beats Studio3 Wireless, har kompetitiv aktiv støydemping men når ikke helt opp til WH-1000MX2. Har ikke testet rundt ting som vinkelslipere osv så er kan jeg ikke si så mye. Tester stortsett i kontorlandskap og på kollektivtrafikken og ved kjøkkenvifta og på sistnevnte så er overraskende nok Beats Studio3 Wireless bedre enn alle de andre av en eller annen grunn.

 

Vil vel driste meg til å si at om du går fra WH-1000MX2 over til BeoPlay H9i så går du type 10-15% ned på støydemping, men type 20-25% opp på lydkvaliteten så er jo spørsmålet om det er verdt det for deg. Kanskje det mest negative med BeoPlay H9i er de nye tynnere putene, har du litt store eller utstikkende ører så kan du potensielt få problemer med at de klemmer mot høyttalerelementene og det kan fort skape endel ubehag.

 

Kjenner meg ikke helt igjen i din beskrivelse av støykansellering på Bose QC35. Syntes den knapt sto tilbake for WH-1000MX2, følte det var helt minimale forskjeller men jeg klarer heller ikke å forstå hvorfor såpass mange snakker så varmt om lydkvaliteten for jeg misliker lyden på Bose QC35 ganske så mye. Nå er jo lyd ekstremt subjektivt, noen vil argumentere for at nøytral = riktig/korrekt og det beste men de færreste vil synes at musikken låter best om den er helt flat og nøytral. Og hvorvidt man foretrekker ekstra dyp og varm, eller lettere og luftig, ekstra bred eller et litt trangere og fokusert lydbilde vil jo variere fra person til person og ingenting er jo mer "riktig" kontra det andre. Alt er jo smak og behag. Men EQ på Bose QC35 som du ikke kan justere på låter bare rart for meg, spesielt på stemmer/vokaler.

 

BeoPlay H9i har et veldig bredt og temmelig lyst lydbildet, og det finnes jo mange som sikkert synes det blir for bredt og for lyst. Jeg for min del har en tendens til å alltid trekke mot ekstra bredt og luftig lydbilde. Men samtidig hører jeg mye på podcast og lydbøker og der er jo et trangt og mindre luftig lydbilde å foretrekke da det er lettere å få med seg samtale og stemmer når lyden er mer fokusert og et lettere og luftig lydbilde kan ofte bli litt slitsomt i lengden om du hører på tale, spesielt med kvinnelige stemmer osv.. Det blir aldri perfekt  :tease:

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den har ikke blåtann 5.0? Det er vel en liten skuffelse som jeg ikke ser nevnt i artikkelen.

 

Tror det må være med viten å vilje fra Sony? Det er vel for å skape mer blest om LDAC kanskje? I forhold til lydkvalitet er jo det forsåvidt greit, men BT 5.0 bringer andre kjekke ting i tillegg til høyere båndbredde. Blant annet at to kan lytte til samme musikk fra samme enhet over BT 5.0. Så ja enig i at det burde vært nevnt. Er jo ingen god grunn til å ikke å inkludere BT 5.0. 

Lenke til kommentar

BeoPlay H9i er litt som Beats Studio3 Wireless, har kompetitiv aktiv støydemping men når ikke helt opp til WH-1000MX2. Har ikke testet rundt ting som vinkelslipere osv så er kan jeg ikke si så mye. Tester stortsett i kontorlandskap og på kollektivtrafikken og ved kjøkkenvifta og på sistnevnte så er overraskende nok Beats Studio3 Wireless bedre enn alle de andre av en eller annen grunn.

 

Vil vel driste meg til å si at om du går fra WH-1000MX2 over til BeoPlay H9i så går du type 10-15% ned på støydemping, men type 20-25% opp på lydkvaliteten så er jo spørsmålet om det er verdt det for deg. Kanskje det mest negative med BeoPlay H9i er de nye tynnere putene, har du litt store eller utstikkende ører så kan du potensielt få problemer med at de klemmer mot høyttalerelementene og det kan fort skape endel ubehag.

 

Kjenner meg ikke helt igjen i din beskrivelse av støykansellering på Bose QC35. Syntes den knapt sto tilbake for WH-1000MX2, følte det var helt minimale forskjeller men jeg klarer heller ikke å forstå hvorfor såpass mange snakker så varmt om lydkvaliteten for jeg misliker lyden på Bose QC35 ganske så mye. Nå er jo lyd ekstremt subjektivt, noen vil argumentere for at nøytral = riktig/korrekt og det beste men de færreste vil synes at musikken låter best om den er helt flat og nøytral. Og hvorvidt man foretrekker ekstra dyp og varm, eller lettere og luftig, ekstra bred eller et litt trangere og fokusert lydbilde vil jo variere fra person til person og ingenting er jo mer "riktig" kontra det andre. Alt er jo smak og behag. Men EQ på Bose QC35 som du ikke kan justere på låter bare rart for meg, spesielt på stemmer/vokaler.

 

BeoPlay H9i har et veldig bredt og temmelig lyst lydbildet, og det finnes jo mange som sikkert synes det blir for bredt og for lyst. Jeg for min del har en tendens til å alltid trekke mot ekstra bredt og luftig lydbilde. Men samtidig hører jeg mye på podcast og lydbøker og der er jo et trangt og mindre luftig lydbilde å foretrekke da det er lettere å få med seg samtale og stemmer når lyden er mer fokusert og et lettere og luftig lydbilde kan ofte bli litt slitsomt i lengden om du hører på tale, spesielt med kvinnelige stemmer osv.. Det blir aldri perfekt  :tease:

 

Ja det er nok som du sier, at lyd er subjektivt når vi har så forskjellige opplevelser av Bose qc35. Synd det med de tynne putene på B&O. La ikke merke til trøbbel når jeg prøvelyttet men det var jo kun en låt jeg hørte. Det som en deal breaker med headset er alle de som ikke passer skikkelig. At en får vondt i ørene, et de klemmer for hardt, at klokkene er for små, etc. Sonyene er greie men ikke mer. Putene er vel av kunstskinn evt. skinn med man blir svett som rakker'n på varme dager, som nå i sommer. 

 

Hadde et par fra Beyerdynamics for noen år tilbake, de var de mest komfortable headset jeg har hatt. Store myke puter som dekket fullstendig uten å presse på ørene. Kunne lytte i timesvis uten få vondt eller føle ubehag. Ble dessverre gjenglemt på reise. Det stoffet de brukte på putene hadde jeg på en sofa en gang. Vet ikke hva det kalles men det blir ikke svett og ubehagelig. En kan jo ha ett sett for hjemmebruk også kan jo sonyen være gå-bort alternativet. Ennå så betaler man jo relativt friskt for noise cancelling. Om man legger samme summen på kablede hodetelefoner så får man mye godsaker å velge mellom. 

Lenke til kommentar

Betaler så definitivt mye for støykansellering og det faktum at de er trådløse og portable. Du kan få temmelig mye bra til 3690 kr. Sennheiser HD 600 og HD 650, fikk mine Sony MDR-Z7 til 3500 kr og alle de overgår WH-1000XM3 med grei marging hva gjelder lydkvalitet og komfort vil jeg tro, men de er jo alle tre helt ubrukelige om du skal bevege deg og hvertfall hvis du skal ut av huset.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt nye XM3 noen dager og synes de komfort-messig er bedre enn XM2.

 

Men først, litt historikk. Jeg kjøpte først Bose QC35 II og synes de var meget behagelige å ha på seg.

Komfort mener jeg er et vesentlig poeng for hvordan en bruker headset i tillegg til lydkvalitet. QC35 II var som nevnt gode å ha på seg men jeg erfarte at til mitt kombibruk, også bruk til TV-lyd så var QC35 II ubrukelige grunnet manglende støtte for APTX. Dette medførte stor forsinkelse mellom bilde og lyd og merkes mest når en ser på munnen til de som snakker. Veldig irriterende.

 

Av den grunn byttet jeg til Sony XM2 som støtter APTX. Lydforsinkelsen mellom Avantree Oasis Bluetooth sender og XM2 ble minimal. Men komforten til XM2 var for meg dårligere enn QC35 II. Det på grunn av at XM2 var mer 'on ear' enn 'around ear' for mine ører. Rett og slett for liten åpning i putene.

 

XM3 har betydelig bedre komfort, større åpning, mykere puter og noe lettere, 28 gram lettere hvis jeg ikke husker helt feil. Her målene på åpningen på de to versjonene, målt med skyvelære. Som en ser så er breddeåpningen en god del større.

Med XM2 og min ørestørrelse ble ørene klemt og i tillegg kom de i kontakt med ett eller annet bak dette stoffet innvendig som etter bruk over tid gir en irritasjon på øret. Vanskelig å forklare, men litt som en svakere effekt av som å stikke tungespissen på polene til et 9v batteri.

 

XM2
Høyde= 62,8 mm
Bredde=30 mm
 
XM3
Høyde=64,5 mm
Bredde=39 mm
 
Og til slutt. En melding til Sony og EET-Nordic som selger reservedeler til Sony, som øreputer etc.  Øreputene til XM2 koster langt over 1000 kr. og en reservedel koster mer enn å kjøpe et nytt headset. 
Sykt! Som å kjøpe ny bil etter en punktering.
Lenke til kommentar

 

Og til slutt. En melding til Sony og EET-Nordic som selger reservedeler til Sony, som øreputer etc. Øreputene til XM2 koster langt over 1000 kr. og en reservedel koster mer enn å kjøpe et nytt headset.

Sykt! Som å kjøpe ny bil etter en punktering.

Utrolig enig.

 

 

Da må EET-Nordic boikottes også må dere handle deler fra Ebay. Nye øreputer fra ebay, 60 kr inkl fri frakt. Du finner det meste du måtte trenge av reservedeler på Ebay. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Da må EET-Nordic boikottes også må dere handle deler fra Ebay. Nye øreputer fra ebay, 60 kr inkl fri frakt. Du finner det meste du måtte trenge av reservedeler på Ebay. 

 

Enig, men det gjelder jo Sony, ikke bare EET-Nordic. Det er kjipt å måtte tråle Ebay etter deler man ikke akkurat har komponentnavn på, legge på shipping og moms når reservedelene du skal ha er vanlig å skifte og nærmest kan 3d-printes for en femmer (jeg fant modeller for en plastdel jeg måtte skifte tidligere, der Sony kun tilbød ny komplett bøyle til 900 smekk).

Lenke til kommentar

Jeg driter i støydemping. Hvem er best på LYD!?

Støydempingen er det første jeg deaktiverer om der er.

Ødelegger bare lyden og ett headsett i denne størrelsen bør heller isolere nok til at støydemping er overflødig uansett

 

Selv er jeg "hooked" på støydemping. Støydemping ruler ute blant folk, på buss, bane, tog og fly. Null stress å sitte på flyplasser eller andre plasser med masse bråk, som åpent kontorlandskap eller om du har bråkete naboer. 

 

Ja det er et kompromiss med støydemping. For samme prisen får du langt bedre lyd om du velger headset uten støydemping. Men det er så velkomment å kunne nyte gode musikk, en lydbok, podcast eller rett og slett bare sette på støydemping å stenge verden ute om du er en plass med masse bråk. Noen ganger er det deilig å bare nyte stillheten som den gir selv om man ikke lytter til noe. Selv bruker jeg ofte støydemping mens jeg leser rapporter, bøker eller bare trenger et kvarter pusterom. Og det at man kan benytte støydempingen alene uten noen andre lyder er helt perfekt når en ønsker maks konsentrasjon på en oppgave når det er litt bråk rundt deg. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...