Gå til innhold

Hunden går bak meg på tur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en valp på 5måneder som er opplært å gå ved foten min på tur, men av og begynner den å gå rett bak meg. Er dette et tegn på noe??

Kanskje tegn på at 5 mnd gammel er for tidlig med opplæring.

 

Edit: Når begynte du med opplæring. (Bortsett fra tisse og bæsje trening).

Endret av ChiaroScuro
Lenke til kommentar

Er aldri for tidlig med opplæring. De har jo valpekurs. 

Edit: Moren driver allerede med disiplinering av sine valper fra de blir født. Jeg tror en valp takler enkle instruksjoner.. og hva er egentlig problemet med at hunden går bak henne istedenfor? Sånn jeg ser det er det bare snakk om en veldressert valp. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er aldri for tidlig med opplæring. De har jo valpekurs. 

 

Edit: Moren driver allerede med disiplinering av sine valper fra de blir født. Jeg tror en valp takler enkle instruksjoner.. og hva er egentlig problemet med at hunden går bak henne istedenfor? Sånn jeg ser det er det bare snakk om en veldressert valp. 

Som anbefales etter 6 mnd.

Lenke til kommentar

Kan også være et tegn på at hunden ikke er i form.

Gjelder dette med en gang turen starter eller etter noen tids spasering?

 

Alltid lurt og nevne rase.

 

Lurer du på noe som kan være helse relatert ringer du Dyrlegen først som sist

Det er en rottweiler. Det er dom regel helt i starten, så begynner han å gå fint Endret av Kristianfh123
Lenke til kommentar

Om hunden ikke er ordentlig våken kan det være den trenger litt tid på og komme i gang( så var det eventuelt dette med vekking av valper)……… Stiv og støl etter gårsdagens/tidligere dagers aktiviteter? Lette aktivitets trykket litt, la den hvile i noen dager, for og se om det endrer seg.

 

Vet ikke hva anbefalt fysisk aktivitets nivå for Rottweiler på 5mnd er, trolig har du sjekket dette, hvis ikke bør du gjøre dette hos Dyrlege/Raseklubb. Noen Raser skal man være mye mer forsiktig med enn andre.

Best i "klassen" gjelder ikke når det kommer til valpers fysiske aktivitets nivå.

 

Koster ikke noe og ringe dyrlegen, mener terskelen for dette skal være lav når det gjelder valper.

Så får du sjekket ut at det ikke er rasetypiske skavank som forårsaker dette, eller andre tilfeldige helse relaterte årsaker.

 

Husk alltid: Valpen har ikke valgt og komme til deg.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Du anbefales å dressere valpen og lære den ting med en gang du får den. 

 

Ikke rart folk ender opp med bortskjemte hunder som aldri hører på dem når du ikke tør stille krav til dem fra begynnelsen av. Valper er ikke som menneskebabyer, hunder trives best når de har en jobb å gjøre (i dette tilfellet vil det være å lystre).

Av hvem?

Lenke til kommentar

Av hvem?

Av alle. Spør hvem som helst som driver med oppdrett. Det er som med katter, du må begynne tidlig ellers kan du ende opp med en katt som pisser ned hele huset ditt eller som går på kjøkkenbenker og gir faen i deg når du ber den om å gå ned. Det er uansvarlig av deg å påstå at man skal la vær med all disiplin bare fordi du sammenligner dem med menneskebabyer i huet ditt. Ingen er tjent med at du menneskeliggjør dyr, aller minst dyrene selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med å løpe litt korte strekk med den for å se hvordan den oppfører seg da?

 

Løpingen kan tilta når valpen får vokst på seg noen måneder. Om du løper på et jorde, plen, skog, strand så er det bedre enn på hard asfalt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Når mine bikkjer begynner å gå bak meg er det tegn på enten A) Kan vi gå hjemover eller B) Du er lederen og du kan gå først, dette er litt skummelt.

 

Du kan fint trene på "Gå bak" i form av din lederrolle for hunden. Veldig kjekt på smale og bratte stier hvor du må ha kontroll på tempo og situasjonen.

Lenke til kommentar

Av alle. Spør hvem som helst som driver med oppdrett.

 

Da får man svar fra noen med skikkelig autoritet bak svaret liksom?

 

 

Hovedproblemet med å vente er at de kan bli kjønnsmodne før den tid, og da har du ett enormt problem hvis du ikke har ett grunnlag med disiplin og regler allerede. Blir som å prøve å skulle begynne å oppdra en unge når de først begynner å bli tenåringer; venter du så lenge then you're gonna have a bad time.

Nå blir de fleste hunder ikke kjønnsmodne før de er rundt året, det er ikke så mange som venter såpass lenge.

Men å trene en kjønnsmoden hund er ikke så ille det heller, selv hunder i puberteten kan dresseres selv om det krever litt ekstra.

Lenke til kommentar

Generelt blir de kjønnsmodne ved 8-9 måneder alderen (ikke ett år som du påstår), dette varierer selvsagt fra hund til hund, akkurat som det varier hos katt, og er hvorfor man anbefales å kastrere katter tidlig for å unngå arferdsproblemer. Det er uansett lurt, og de som fraråder deg fra det er idioter, å sette grenser fra de er valp (samme med katter btw når vi er innpå det, mine katter elsker magekos, pelsstell og kloklipping er kosetid for oss alle og har en som fotfølger meg som en hund, mjauer høylydt hvis jeg ikke er hjemme og kommer på innkalling). Bare se på en vanlig menneskeunge, prøver du å oppdra dem når de er tenåringer så vil du som sagt ha a very bad time, og det vil være din latskap og ignoranse sin skyld. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...