Gå til innhold

Regler for retur og bytte


Anbefalte innlegg

De fleste varehus, i dette tilfelle maxbo opererer med "Kun ubrutte forpakninger og ubrukte varer tas i retur". Jeg forstår at varen må være ubrukt, men at man ikke kan åpne pakningen syns jeg er noe merkelig.

 

Pakken må jo åpnes slik at du får sett produktet og da ta stilling til om varen du kjøpte svarer til dine forventninger til det man betalte for.

 

I dette tilfeller gjelder det da en vare som kom i en pappeske, det var ingen utstillings modell, alt jeg hadde å forholde meg til var en minimalistisk skisse av varen på pappesken.

 

Er det da slik at, om jeg åpner esken, men finner ut av jeg ønsker å returnere den, så er ikke det mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg husker at jeg leste på disse rettighetene for en del år tilbake.

 

De fleste butikker tar imot retur på samme måte som en nettbutikk, men det er de ikke pliktet til. Argumentet hvor jeg leste det skulle være fordi dersom du handler i en fysisk butikk med selgere tilgjengelig aå har man også muligheten til å få demonstrert og prøvd produktet. Regner med ar det også var en anledning til det selv om butikken antagelig ikke oppfordrer til det.

 

Uansett - man kan i de fleste tilfeller be om å returnere varen og ofte så gjør de det. Nå er din vare av en type som jeg selv aldri har hatt behov for å returnere så jeg har ingen erfaring.

 

Forhåpentligvis kommer der snart noen og enten bekrefter eller avkrefter min påstand. Antagelig kan du også lese deg opp på forbruker rettigheter og retur.

Lenke til kommentar

Jeg husker at jeg leste på disse rettighetene for en del år tilbake.

 

De fleste butikker tar imot retur på samme måte som en nettbutikk, men det er de ikke pliktet til. Argumentet hvor jeg leste det skulle være fordi dersom du handler i en fysisk butikk med selgere tilgjengelig aå har man også muligheten til å få demonstrert og prøvd produktet. Regner med ar det også var en anledning til det selv om butikken antagelig ikke oppfordrer til det.

 

Uansett - man kan i de fleste tilfeller be om å returnere varen og ofte så gjør de det. Nå er din vare av en type som jeg selv aldri har hatt behov for å returnere så jeg har ingen erfaring.

 

Forhåpentligvis kommer der snart noen og enten bekrefter eller avkrefter min påstand. Antagelig kan du også lese deg opp på forbruker rettigheter og retur.

 

Kjøper det argumentet der, men hadde jeg krevd at de skulle åpne pakken og demonstrert varen for meg, så ville pakken blitt brutt og per definisjon vært en ubrutt forpakning. Skulle jeg takke nei til varen så sitter de der fremdeles men en ubrutt forpakning. Derfor syns jeg det er merkelig at de ikke tar en ubrutt forpakning i retur.

Lenke til kommentar

Regner med du mener "brutt forpakning". Uansett får det stå for deres regning; ståa er at det er ingen lovbestemt returrett på varer kjøpt over disk, annet enn at forhandler må overholde slike kundegarantier de selv averterer med. De står fritt til å sette slike vilkår som nevnt her.

 

Jeg går ut ifra at dette er snakk om et privatkjøp, altså at du handler som privatperson hos en profesjonell næringsvirksomhet. Forbrukerkjøpslovens §15 regulerer hva du har grunn til å forvente av tingen, herunder blant annet at

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

 

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell

Merk spesielt punkt c. Dette medfører at om du presist formidler ditt behov/din "use case" til selger, lemper du risiko over på forhandler. På denne måten er det de, ikke du, som har ansvar for at tingen fungerer til ditt formål.

 

I fjor måtte jeg ha ny strømkabel til en elektrisk sveveklipper da jeg klarte å *kremt* kappe den gamle. Jeg hadde sett meg ut en billig variant de hadde på Biltema, men selger kunne fortelle at denne varianten leverer ikke nok strøm til å kunne brukes med min klipper og viste meg en annen kabel som kostet en hundrelapp mer, og som jeg da kjøpte. Dette medfører et knippe ting:

  • Hvorvidt Biltema har noen returordning blir irrelevant. Hvis kabelen ikke virker til min klipper etter selger har sagt den skal gjøre det, har jeg anledning til å reklamere. Selger kan da gi meg en annen kabel i bytte, uten at jeg skal måtte betale ekstra. Jeg kan kreve heving, men de kan motsette seg ved å kreve omlevering på denne måten. Uansett er jeg dekket.
  • Biltema vil ha erstatningsansvar. Om kabelen viser seg å ikke virke til klipperen, og de har ingen kabel i sortimentet sitt som gjør dette, vil jeg ha anledning til å foreta dekningskjøp på Biltemas regning - fordi vi har avtale om levering av en gjenstand med et spesifikt formål til en gitt pris. Om kabelen er så katastrofalt inkompatibel at den starter en brann, vil Biltema kunne holdes erstatningsansvarlig også for dette.
  • Omkostninger vedr. retur av produkt er Biltemas ansvar, ikke mitt. Om jeg bor 1000 km unna Biltema og må betale 260 i porto for å sende som pakke, kan jeg kreve dette refundert av Biltema.
Alt dette bunner i at det foreligger en salgsavtale, og når det da også foreligger en mangel medfører dette mislighold av salgsavtalen som da er Biltemas ansvar å rydde opp i. Hadde jeg derimot bare plukket med meg den billigste kabelen jeg fant ville ansvaret for alle disse punktene falt på meg selv. Jeg måtte tatt varen med tilbake til butikken og håpt at de har returordning, jeg ville måttet betalt mellomlegg eller full pris for en ny kabel, og hadde den billige kabelen i ytterste konsekvens startet en brann (eller for den saks skyld tatt livet av klipperen på noen måte) hadde det vært fryktelig trist for meg.

 

Angrerettloven, som gjelder ved fjernsalg etc., er uforbeholden. I det ligger det at du ikke trenger å oppgi noen grunn for at du ønsker å returnere varen, noe som ikke er tilfelle når det kommer til heving av kjøp. Nå har du ikke sagt noe om grunnen til at du ønsker å returnere hva nå det er du har kjøpt deg, men om det faller innunder et av punktene i sitatet mitt her vil det kunne foreligge hevingsgrunnlag som trumfer alt av vilkår butikken setter for sin egen returordning.

Lenke til kommentar

Regner med du mener "brutt forpakning". Uansett får det stå for deres regning; ståa er at det er ingen lovbestemt returrett på varer kjøpt over disk, annet enn at forhandler må overholde slike kundegarantier de selv averterer med. De står fritt til å sette slike vilkår som nevnt her.

 

Jeg går ut ifra at dette er snakk om et privatkjøp, altså at du handler som privatperson hos en profesjonell næringsvirksomhet. Forbrukerkjøpslovens §15 regulerer hva du har grunn til å forvente av tingen, herunder blant annet at

 

 

Merk spesielt punkt c. Dette medfører at om du presist formidler ditt behov/din "use case" til selger, lemper du risiko over på forhandler. På denne måten er det de, ikke du, som har ansvar for at tingen fungerer til ditt formål.

 

I fjor måtte jeg ha ny strømkabel til en elektrisk sveveklipper da jeg klarte å *kremt* kappe den gamle. Jeg hadde sett meg ut en billig variant de hadde på Biltema, men selger kunne fortelle at denne varianten leverer ikke nok strøm til å kunne brukes med min klipper og viste meg en annen kabel som kostet en hundrelapp mer, og som jeg da kjøpte. Dette medfører et knippe ting:

  • Hvorvidt Biltema har noen returordning blir irrelevant. Hvis kabelen ikke virker til min klipper etter selger har sagt den skal gjøre det, har jeg anledning til å reklamere. Selger kan da gi meg en annen kabel i bytte, uten at jeg skal måtte betale ekstra. Jeg kan kreve heving, men de kan motsette seg ved å kreve omlevering på denne måten. Uansett er jeg dekket.
  • Biltema vil ha erstatningsansvar. Om kabelen viser seg å ikke virke til klipperen, og de har ingen kabel i sortimentet sitt som gjør dette, vil jeg ha anledning til å foreta dekningskjøp på Biltemas regning - fordi vi har avtale om levering av en gjenstand med et spesifikt formål til en gitt pris. Om kabelen er så katastrofalt inkompatibel at den starter en brann, vil Biltema kunne holdes erstatningsansvarlig også for dette.
  • Omkostninger vedr. retur av produkt er Biltemas ansvar, ikke mitt. Om jeg bor 1000 km unna Biltema og må betale 260 i porto for å sende som pakke, kan jeg kreve dette refundert av Biltema.
Alt dette bunner i at det foreligger en salgsavtale, og når det da også foreligger en mangel medfører dette mislighold av salgsavtalen som da er Biltemas ansvar å rydde opp i. Hadde jeg derimot bare plukket med meg den billigste kabelen jeg fant ville ansvaret for alle disse punktene falt på meg selv. Jeg måtte tatt varen med tilbake til butikken og håpt at de har returordning, jeg ville måttet betalt mellomlegg eller full pris for en ny kabel, og hadde den billige kabelen i ytterste konsekvens startet en brann (eller for den saks skyld tatt livet av klipperen på noen måte) hadde det vært fryktelig trist for meg.

 

Angrerettloven, som gjelder ved fjernsalg etc., er uforbeholden. I det ligger det at du ikke trenger å oppgi noen grunn for at du ønsker å returnere varen, noe som ikke er tilfelle når det kommer til heving av kjøp. Nå har du ikke sagt noe om grunnen til at du ønsker å returnere hva nå det er du har kjøpt deg, men om det faller innunder et av punktene i sitatet mitt her vil det kunne foreligge hevingsgrunnlag som trumfer alt av vilkår butikken setter for sin egen returordning.

 

 

Synes nok det var å dra innholdet av forbrukerkjøpslovens §15 litt langt.

 

Kravet er jo:  "a. passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til"

 

Det er vel neppe noe krav om at den enkelte ekspeditør skal praktisere som rådgivende ingeniør i forhold til en eller annen spesialisert bruk. Produktet skal ha "de vanlige" bruksegenskapene som en kunde kan forvente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feil på alle punkter med Biltema som eksempel og de kan uansett skylde på brukerfeil

Neida, han har nok rett men drar den litt langt.

 

Eksempelet med skjøteledning var dårlig. Men la oss si at du skal ha en reservedel til bilen din? Da er det viktig at du lar selger finne ut hvilket delenummer du trenger, og ikke selv overstyrer ift. varianter. DA kan du spasere tilbake til selger dersom delen viser seg å ikke være korrekt. Har du selv spesifisert delenummer, sitter du med skjegget i postkassa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I prinsippet er jeg enig - dersom selger ikke har kompetanse til å uttale seg må de heller ikke love ting de ikke kan stå inne for.

 

Men, utfordringen er å bevise eller sannsynliggjøre at en slik samtale fant sted. Varehus som type Biltema, Clas Ohlson etc har mange selgere som betjener mange kunder pr dag hver for seg. Å tro at hver og en av de husker alle kundene sine og hva som ble avtalt er litt naivt, og da havner man i en situasjon hvor man fort er uenig i hva som faktisk ble avtalt. Og som kunde skal du slite godt med å sannsynliggjøre at en selger lovde noe om et produkt kontra at en som kunde ikke bare plukket den med seg fra hyllen og prøvde på egen hånd.

 

Går man på mer fagspesifike butikker så er det ofte enklere å for eks ta behovsvurderingen skriftlig, før en inngår avtale om kjøp. Eksempelvis er bilverksted som nevnt over, eller en e-post til en sportsbutikk angående sovepose til høyfjellet for en som er X antall cm høy.

 

Men uansett, kjeder som Biltema og Clas Ohlson har en veldig åpen policy hvor de sjeldent krangler med kunder på småproduktene. Det koster de mer å bruke tid på å krangle enn å bare la kunden bytte og være fornøyd. Jeg har selv gjort dette flere ganger og det gjør at jeg ofte kommer igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På den andre sida: retur er et betydelig problem for butikkene. Mange elektrobutikker har ei rotekasse med returnerte varer som de selger til halv pris – eneste feil er at kartongen/innpakninga er åpnet. Men folk vil heller ha ting som er uberørt av menneskehånd, selv om prisen er dobbel.

 

Halv pris?  Pleier å være ca. -10% hos Elkjøp.  

Lenke til kommentar

For min eigen del så er ikkje eg ein av dei som kaster seg over returvarene når eg skal handle. Rabatten er vanligvis svært beskjeden, og eg vil heller betale litt ekstra for å få eit heilt ubrukt produkt der eg er heilt sikker på at eg har garanti og slikt i orden.

På eit returprodukt så kan du risikere at den tidlegare eigaren har gjort eit eller anna som påvirker garantitida, som f.eks. dersom tidlegare eigar har brukt mobiltelefonen i ein dag i fuktig miljø, og når du eit halvt år seinare vil bruke garantien så får du avslag fordi "du" har påført den vannskade.

 

 

Ellers så er det greit å nok ein gong påpeike at det kun er ved fjernsalg at ein har angrerett.

I vanlege butikkar må ein i utgangspunktet gjere det som trengs av testing og utprøving i butikken fordi ein ikkje kan kreve å få angre kjøpet.

Medan ved fjernsalg så er systemet lagt opp til at du kjøper usett og foretar testinga av produktet heime før du bestemmer deg for om du vil behalde produktet eller ikkje.

Lenke til kommentar

Synes nok det var å dra innholdet av forbrukerkjøpslovens §15 litt langt.

 

Kravet er jo:  "a. passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til"

 

Det er vel neppe noe krav om at den enkelte ekspeditør skal praktisere som rådgivende ingeniør i forhold til en eller annen spesialisert bruk. Produktet skal ha "de vanlige" bruksegenskapene som en kunde kan forvente.

Du referer til feil bokstav. Se bokstav c) i samme paragraf: "passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering"

Lenke til kommentar

Du referer til feil bokstav. Se bokstav c) i samme paragraf: "passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering"

 

Den dekker bedre, men jeg synes stadig vekk at det blir å trekke det for langt å stille krav om at en standard skøyteledning er noe annet enn en standard skøyteledning.

Lenke til kommentar

På den andre sida: retur er et betydelig problem for butikkene. Mange elektrobutikker har ei rotekasse med returnerte varer som de selger til halv pris – eneste feil er at kartongen/innpakninga er åpnet. Men folk vil heller ha ting som er uberørt av menneskehånd, selv om prisen er dobbel.

De tjener det inn igjen siden de selger mer. Terskelen for å handle blir lavere.
Lenke til kommentar

TS: Dersom det er pappeske uten noen form for forsegling, så kan du jo bare åpne den forsiktig, så lukke den igjen dersom den ikke faller i smak? 

 

 

Halv pris?  Pleier å være ca. -10% hos Elkjøp.  

Kommer nok an på hvor "Synlig" det er.

Er det ikke synlig så regner jeg med de selger for normalpris. (Kommer vel an på hvilken type vare).

Lenke til kommentar

B-varene til Elkjøp varierer veldig i rabatt. Alt fra 50 kr i avslag på en iPad 9.7"(2018 modell) til halv pris på et headsett som opprinnelig kostet 499. Begge deler hadde fin og synlig embalasje.

 

Men ja, jeg og handler helst ny vare da jeg ikke vet hva den gamle har gått igjennom. Kunden før meg kan ha mistet varen i gulvet uten at det synes utvendig, og så pakket den fint inn igjen så neste kunde får problemet. Og det er det ikke verdt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...