Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver kansellerer trolig ferien


Sangesland

Anbefalte innlegg

Så, planen var at jeg skulle ut i ferie nå fredag ettermiddag. 3 uker på reisefot i utlandet.

 

Fikk akkurat beskjed at vedkommende som skulle dekke for meg ikke lenger har mulighet til det av diverse grunner, så arbeidsgiver må trolig trekke ferien min.

Det finnes ingen andre som kan dekke for meg grunnet kompetansekrav.

 

Hvilke rettigheter har jeg? Kompensasjon?

Reisefølget mitt vil også få vesentlig høyere reiseutgifter da vi skulle brukt min bil i 3 uker osv, og de må nå leie.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

 

(3) (Endring av fastsatt feriefritid, erstatning mv)

Tiden for ferieperiode som arbeidstaker har mottatt underretning om, kan endres av arbeidsgiver hvis det er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger. Slik endring kan bare foretas når avvikling av den fastsatte ferien på grunn av uforutsette hendinger vil skape vesentlige driftsproblemer, og det ikke kan skaffes stedfortreder.

Arbeidsgiver skal på forhånd drøfte spørsmål om endring med arbeidstaker. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt under drøftingen. Under drøftingen plikter arbeidstaker å gi opplysninger om merutgifter som vil bli krevet erstattet.

Arbeidstaker kan kreve erstatning for dokumenterte merutgifter som følger av en omlegging av ferien. Merutgifter som arbeidstaker ikke har gitt opplysninger om under drøfting, kan bare kreves erstattet i den utstrekning de fremstår som nærliggende følger av omleggingen.

Bestemmelsene ovenfor gjelder ikke i tilfeller hvor tiden for ferien endres etter §§ 8 og 9.

 

(4) (Fravikelighet)

Reglene i denne paragraf kan fravikes ved tariffavtale eller annen avtale.

Endret av Lugmeister
  • Liker 5
Lenke til kommentar

https://e24.no/lov-og-rett/ledelse/paa-ferie-sjefen-kan-kalle-deg-tilbake/23733785

 

Alle merutgifter som kan dokumenteres skal arbeidsgiver kompensere. Dette vil jeg også mene gjelder merkostnad for leiebil for resten av gruppen, men dette kan bli litt vanskelig å dokumentere (trekke fra slitasjen på din bil f.eks.). Som regel så kommer man til enighet med arbeidsgiver i slike tilfeller der du kan be om å også å få leiebilen dekket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Retten til å bare dra på ferie, tror jeg. Hvorfor tror du at de bare kan "trekke" ferien din, hvis det var avtalt at du skulle på ferie?

 

Den andre "hadde ikke mulighet"? Du har heller ikke mulighet, du skal jo reise bort.

Moren min har blitt beordret til å gå på jobb, det er fordi hun jobber med multihandikappede voksne, hvis alle streiker eller går på ferie eller sier opp hvem skal ta seg av de som trenger oss mest? TS sier at det ikke er noen andre med deres kompetanse som kan stille opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spiller ingen rolle om hun har planlagt en ferie eller ei, og for å være ærlig så er jobben hun gjør mye viktigere enn å sørge for at man kommer seg på ferien (det hadde hun sagt selv, denne kvinnen hadde gitt deg hva som helst hvis du var i nød og hun kunne hjelpe deg). Var streik noen år siden, hun fikk ikke noe valg om å jobbe eller ei og doble skift ble rett og slett  livsnødvendig. 

Mistenker at dette er mer en avtale mellom de ansatte, da faller det dessverre på TS. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Retten til å bare dra på ferie, tror jeg. Hvorfor tror du at de bare kan "trekke" ferien din, hvis det var avtalt at du skulle på ferie?

 

Den andre "hadde ikke mulighet"? Du har heller ikke mulighet, du skal jo reise bort.

 

Her er det jo også avhengig av hvilken type jobb det er snakk om. Det er ikke alle yrker der du kan stå på kravet om ferie om de ikke har klart å finne en erstatter. Det er vel en av bakdelene med å jobbe innen helse blant annet. 

 

Uansett er dette neppe en situasjon som er ønsket av arbeidsgiver heller. De aller fleste ønsker ikke å ødelegge ferien til sine ansatte og de bryr seg ihvertfall om de ekstra kostnadene de får i en slik situasjon. TS sier ingenting om hvorfor erstatteren ikke kunne ta jobben, men det virker som det er tungtveiende grunner til det.

 

Jeg ville også brukt dette for alt det er verdt i lønnsforhandlinger da du viser at du spiller på lag i en vanskelig situasjon både for deg selv og arbeidsgiver.

Endret av Reg2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal ikkje store turen til før det uansett er billegare for arbeidsgiver å finne ei anna løysning, så vanlegvis blir det ikkje aktuelt å finrekne på alle utgiftene.

 

Det som trådstarter må gjere er å be om eit drøftingsmøte med ein gong. Du kan med fordel også fortell om ferieplanane dine direkte, men det skal uansett avholdast eit drøftingsmøte så lenge arbeidsgiver fortsatt vurderer å trekke ferien din.

På dette måtet må du oppgi litt meir detaljar om ferieplanane dine.

Dine meirutgifter vil i all enkelheit være alle utgifter som du ville fått dersom du reiste, dette inkluderara blant anna din del av bilutgiftene (som du i dette tilfellet må berekne verdien av). Husk også at dersom ferieturen blir dyrare å gjennomføre om nokre veker, så er også dette meirutgifter som du skal ha dekka.

 

Under drøftingsmøtet skal det også kome fram opplysningar om kva som gjer at det har oppstått ei uforutsett hending, kvifor hendinga vil føre til vesentlege driftsproblem dersom du ikkje kan jobbe, og kva arbeidsgiver har gjort for å prøve å finne nokon andre som kan gjere jobben.

 

Det er ikkje gitt at din stedfortreder sitt fråfall kvalifiserer til at arbeidsgiver kan avbryte ferien din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min stedfortreder har en legitim grunn til å ikke kunne tre inn for meg. Kommer ikke til å utdype dette videre.

 

Jeg har en lederstilling, så det er ikke lett å finne en stedfortreder på kort varsel. Bedriften vil få vesentlige driftsproblemer ved mitt fravær, samt at jeg vil få en absurd arbeidsmengde når jeg kommer tilbake.

 

Skal i møte med ledelsen i morra og diskutere situasjonen.

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver har mulighet til å gjøre dette i gitte situasjoner, som nevnt over her - men arbeidstaker har også visse rettigheter når dette skjer. Dette tullet som brukeren Emancipate lirer av seg er nettopp det - bare tull.

Et møte med arbeidsgiver er en god start. Les deg opp på hva arbeidsmiljøloven og evt tariffavtale sier om dette før møtet, og «stå på krava». Lykke til ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

 

(3) (Endring av fastsatt feriefritid, erstatning mv)

Tiden for ferieperiode som arbeidstaker har mottatt underretning om, kan endres av arbeidsgiver hvis det er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger. Slik endring kan bare foretas når avvikling av den fastsatte ferien på grunn av uforutsette hendinger vil skape vesentlige driftsproblemer, og det ikke kan skaffes stedfortreder.

Arbeidsgiver skal på forhånd drøfte spørsmål om endring med arbeidstaker. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt under drøftingen. Under drøftingen plikter arbeidstaker å gi opplysninger om merutgifter som vil bli krevet erstattet.

Arbeidstaker kan kreve erstatning for dokumenterte merutgifter som følger av en omlegging av ferien. Merutgifter som arbeidstaker ikke har gitt opplysninger om under drøfting, kan bare kreves erstattet i den utstrekning de fremstår som nærliggende følger av omleggingen.

Bestemmelsene ovenfor gjelder ikke i tilfeller hvor tiden for ferien endres etter §§ 8 og 9.

 

(4) (Fravikelighet)

Reglene i denne paragraf kan fravikes ved tariffavtale eller annen avtale.

 

Jeg ville krevd litt mer enn å bare få dekket merutgifter. Her snakker en om et svært viktig "glidemiddel" mellom en arbeidstaker som nok føler at dette var veldig kjipt og denne rollsete arbeidsgiver som ikke har styr på skuta si. Hadde dette nå vært avklart i januar, så ville det jo sett litt annerledes ut. Men å få vite det like før ferien tiltar kan umulig være spesiellt hyggelig.

 

En ytterste konsekvens for arbeidsgiver er at lederne selv må dekke for deg når de styrer skuta sånn.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mistenker at dette er mer en avtale mellom de ansatte, da faller det dessverre på TS. 

 

Og du mener at arbeidsgiver ikke har hovedansvaret for ferietilrettelegging altså? Arbeidsgiver må jo ta notater når ferie avklares tidligere på året vel? Og det folk sier ja til da må jo være forpliktende ellers så var det jo ikke noe vits å drøfte hvem som skal ha ferie når.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg ville også brukt dette for alt det er verdt i lønnsforhandlinger da du viser at du spiller på lag i en vanskelig situasjon både for deg selv og arbeidsgiver.

 

Når man ikke vet om det er fagorganisert avlønning eller individuelle forhandlingskort mulig, så blir poenget ditt foreløpig uten verdi. Dersom det ikke er mulig å forhandle så må en kompensasjon være det fornuftigste å forhandle.

Lenke til kommentar

Jeg ville krevd litt mer enn å bare få dekket merutgifter. 

 

Problemet med dette er at arbeidsgiver kan med ferielova i hånd pålegge arbeidstakaren å flytte ferien, og etter same lov kan arbeidsgiver nøye seg med å kun betale erstatning for dei dokumenterte meirutgifter som arbeidstakaren huska å liste opp på drøftingsmøtet.

 

 

Arbeidsgiver treng ikkje å sukre pillen for å gjere det meir tolererbart å få flytta ferien sin, arbeidsgiver har lovhjemmel til å bruke tvang og treng ikkje å betale meir enn det som kan dokumenterast som meirutgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

 

(3) (Endring av fastsatt feriefritid, erstatning mv)

Tiden for ferieperiode som arbeidstaker har mottatt underretning om, kan endres av arbeidsgiver hvis det er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger. Slik endring kan bare foretas når avvikling av den fastsatte ferien på grunn av uforutsette hendinger vil skape vesentlige driftsproblemer, og det ikke kan skaffes stedfortreder.

Arbeidsgiver skal på forhånd drøfte spørsmål om endring med arbeidstaker. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt under drøftingen. Under drøftingen plikter arbeidstaker å gi opplysninger om merutgifter som vil bli krevet erstattet.

Arbeidstaker kan kreve erstatning for dokumenterte merutgifter som følger av en omlegging av ferien. Merutgifter som arbeidstaker ikke har gitt opplysninger om under drøfting, kan bare kreves erstattet i den utstrekning de fremstår som nærliggende følger av omleggingen.

Bestemmelsene ovenfor gjelder ikke i tilfeller hvor tiden for ferien endres etter §§ 8 og 9.

(4) (Fravikelighet)

Reglene i denne paragraf kan fravikes ved tariffavtale eller annen avtale.

Dere som vil kreve det ene og det andre som kompensjasjon, reglene for hva dere kan kreve er allerede postet her av Lugmeister. Kompensasjon ut over dette er ikke arbeidsgiver forpliktet å gi, samme hva dere krever.

 

Dersom dere synes arbeidsgiver er urimelig kjip, så kan dere si at dere slutter i jobben om dere ikke får vilja deres, men da har dere strengt tatt ikke sterkere pressmiddel om arbeidsgiver ikke gir seg.

 

Arbeidsgiver har ganske sterke virkemidler og stor myndighet over ferieavvikling, det han må passe seg for er misfornøyde ansatte som slutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom dere synes arbeidsgiver er urimelig kjip, så kan dere si at dere slutter i jobben om dere ikke får vilja deres, men da har dere strengt tatt ikke sterkere pressmiddel om arbeidsgiver ikke gir seg.

 

I tillegg så har dei fleste tre månedars oppsigelsestid, så sjølv om ein leverer oppsigelse så vil ferien likevell bli flytta denne sommaren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...