Gå til innhold

– Chili vil måtte sette opp prisen eller droppe abonnementet fullstendig


Anbefalte innlegg

Jeg klandrer firkantethet som truer med å fjerne dette abonnementet fra markedet. Det går ut over kundene. Det er kundene som blir skadelidende.

 

Nei, her er det Chili som har kjørt av veien, ikke loven. Loven er enkel og forståelig - du som leverandør har ingenting med hvordan en kunde ønsker bruke tjenesten din, så lenge dem driv med ting som er innenfor norsk lov.

 

Da er det Chili sin feil at dem legger seg opp i hvor mye data du bruker, eller hvordan du velger bruke det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det ikke bevist at de har brutt loven. De har fortsatt ikke kommet med sitt svar til Nkom.

 

Det er uansett alle saboterende sytere sin feil at Chili må gjennom alt trøbbelet i stedet for at vi som faktisk er fornøyde med abonnementet bare kan fortsette å bruke det, og så kan alle syterne heller bruke noe annet. Hvorfor skal syterne absolutt ødelegge for de av oss som er fornøyde?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Pust rolig folkens. *Helt* fri data kommer fra alle operatører innen et år. Snøballen har så vidt begynt å trille

Om Chilimobil må stoppe sitt, hvorfor skal de andre følge etter?

Verken Telenor eller Telia ønsker nok fri data, de kan tross alt få inn mer penger når folk må kjøpe små kvoter..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Pust rolig folkens. *Helt* fri data kommer fra alle operatører innen et år. Snøballen har så vidt begynt å trille

 

Hvis de faktisk hadde ønsket å følge etter så ville det blitt gjort så og si på dagen. Se f.eks på når Ice lanserte data rollover.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
"– Hvis jeg var dem, ville jeg jublet for dette. Chilimobil vil i praksis ha to muligheter: Enten å sette opp prisen eller å droppe abonnementet fullstendig. Nettnøytralitetsreglene skulle i utgangspunktet beskytte kundene, men ender i stedet opp med å hemme konkurransen, sier Strand. "

 

HAHAH. Ja, som jeg forutså, akkurat som alle "velmenende" tiltak kokt opp av idiotiske politikere.   :lol:

Lenke til kommentar

Har Chili Fri og bruker det nesten sånn de håper alle skal bruke det.

Hjemme er jeg tilkoblet Wi-Fi, ute bruker jeg data akkurat som jeg har behov for, verken mer eller mindre. Kunne sikkert klart meg med 12GB, men liker tanken på at jeg kan se fotball kampen om jeg er ute uten å må lete etter ett Wi-Fi nettverk.

 

...og så setter jeg på hotspot til 4 åringen sin iPad på bilturer som tar lenger enn 30 min, men sshhhh..

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Merk at dette er John Strand, som blant annet er kjent for å at iPhone kom til å bli en flopp. Og han holdt fast ved det lenge etter at den hadde snudd mobilmarkedet på hodet.

 

Når det er sagt så er det ikke sikkert han tar feil denne gangen. Og da er det bare å gratulere sabotørene som gjorde sitt beste for å ødelegge.

 

Hva har de sabotert, og hvordan har de skutt seg selv i foten? Hvordan er dette en gavepakke til Telenor og Telia.

 

Skulle Chili bli felt av NKOM er det ingen andre enn Chili som kan lastes. Det er de som har laget vilkårene og disse må forholde seg til gjeldende lov. Skulle vilkårene være på kant med loven så er det noe forbruker skal lastes for? Hvilken planet bor du på?

 

De lover og regler som finnes er der for en grunn, på godt og vondt, men i konkurransesituasjon har de å følge lovverket.

 

Kanskje vi kunne spørt hvorfor Chili ikke tok kontakt med NKOM o.l. i forkant av lansering for å sjekke om vilkårene var innenfor?

 

 

Jeg klandrer firkantethet som truer med å fjerne dette abonnementet fra markedet. Det går ut over kundene. Det er kundene som blir skadelidende.

 

Kommentaren om gavepakke skjønner jeg ikke, men John Strand er ikke akkurat kjent for å komme med smarte uttalelser.

 

Hvordan du igjen og igjen prøver å legge situasjonen for forbrukers føtter er ufattelig. Det er ene og alene selskapet som skriver vilkårene og det er i alles interesse at de er innenfor hva som er lovmessig akseptabelt.

 

Nå er det ikke bevist at de har brutt loven. De har fortsatt ikke kommet med sitt svar til Nkom.

 

Det er uansett alle saboterende sytere sin feil at Chili må gjennom alt trøbbelet i stedet for at vi som faktisk er fornøyde med abonnementet bare kan fortsette å bruke det, og så kan alle syterne heller bruke noe annet. Hvorfor skal syterne absolutt ødelegge for de av oss som er fornøyde?

 

Sabotører ... Om noe har abonnementet kommet til NKOMs oppmerksomhet noe fortere enn det ellers ville gjort. Dog tror du ikke f.eks konkurrenter hadde gjort, gjør, det samme for å få en avklaring av konkurransesituasjonen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har Chili Fri og bruker det nesten sånn de håper alle skal bruke det.

Hjemme er jeg tilkoblet Wi-Fi, ute bruker jeg data akkurat som jeg har behov for, verken mer eller mindre. Kunne sikkert klart meg med 12GB, men liker tanken på at jeg kan se fotball kampen om jeg er ute uten å må lete etter ett Wi-Fi nettverk.

 

...og så setter jeg på hotspot til 4 åringen sin iPad på bilturer som tar lenger enn 30 min, men sshhhh..

 

Samme her, veldig greit å få med seg fotballkamp i ferjekø og slippe "bekymringer". Bruker også hotspot ein heil del. Uansett så er det samla bruket total sett langt langt under 50GB i månaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar



 



Lurer på hva reaksjonen ville vært hvis de ender opp med å begrense hastihgeten til f.eks 10Mbps...


 

 

- Selv så sitter jeg pr. dags dato med en eldrende Mobil-TLF og med et utgått abonnement som er begrenset til 6GB(12GB med rollover).
Videre så har dette abonnementet en hastighets-grense på 30Mbit/s.

Men jeg kunne lett ha brukt opp Data-kvoten min på svært kort tid.
Så jeg ser ikke noe særlig negativt med en hastighets-grense på 10Mbit/s med en Data-kvote på 1TB.

Om dem velger å Cap'e hastigheten til 1,3Mbit/s ("Bi-directional") eller 2,6Mbit/s ("Uni-directional").
Så blir det umulig å tømme denne 1TB Data-kvoten helt, om en da utelukkende kun bruker Mobil-TLF'en.


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Jeg har hatt chili fri data siden 5 juni. Forbruket har vært 30 GB totalt denne måneden. Jeg har brukt telefonen og som hotspot akkurat som da jeg var hos komplett mobil. Har ikke merket noe forskjell, bortsett fra at nettradio bryter mange flere steder når jeg er ute og kjører bil, fordi chilimobil-kunde benytter Telias såkalte "Norges beste 4G nett". Ellers er jeg godt fornøyd med produktet.

 

Selv 30 GB forbruk hos chili mobil lønner seg med abonnementet til 399,-. Fordi tilsvarende er grisedyrt hos konkurrentene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Nettnøytralitetsreglene skulle i utgangspunktet beskytte kundene, men ender i stedet opp med å hemme konkurransen, sier Strand."

 

Ikke noe problem. Om firma må drive med slike snikete vilkår og villedende reklamering for å konkurrere, så er ikkje det den typen konkurranse eg vil se uansett. Da ender vi bare opp med rot slik som USA.

 

Eg vil gjerne se fri data. Men ikkje en slik tullete og falsk versjon av det. Istedet for slikt markedstull er det bedre å bare tilby stadig større datapakker til lavere priser spør du meg.

 

Om Chili ønsker å tilby fri data burde det enten ha kostet nok til at det ikkje var et "For godt til å være sant" tilbud, eller så burde det vært fri bruk, med f.eks en begrensning på 1 Mbit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 Nettnøytralitetsreglene skulle i utgangspunktet beskytte kundene, men ender i stedet opp med å hemme konkurransen, sier Strand. 

 

Selv om det hemmer konkurransen skal nettnøytraliteten opprettholdes. Chilimobil sine vilkår til dette abbo er uakseptabelt.

Er det virkelig uakseptabelt?

Dette er ett veldig godt tilbud til forbrukerne... De eneste som har ett issue med dette abonnementet er dem som misbruker det og nå ser ut til å ødelegge for oss alle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...