Gå til innhold

Bare uker etter at Chili tilbød fri data, har de begynt å ringe kundene om å roe ned forbruket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må bruke abonnementet "på mobilen" blir det sagt. Er det noen annen måte å tolke det enn at så lenge du har simkortet i mobilen så er det greit å bruke den som wifi-hotspot? Da bruker du abonnementet på mobilen og det er en helt standard funksjon som alle mobiler har.

Jesus Kristus. De sier jo at det ikke er greit, gjør de ikke? Hvis du bruker data via mobilen og på en annen enhet så bruker du jo ikke bare på selve mobilen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

jeg tror du bare ikke forstår teknologien her min venn...

 

Poenget er at trådløst internett er den aller nyeste og aller beste teknologien.

 

Det er lettere og billigere å bygge ut det trådløse nettverket.

 

Man får raskere internett, lavere latency, og færre begrensninger.

 

Når det koster mindre å lage, og tar mindre tid å lage, og har færre begrensinger, så skal det selvsagt ikke koste mer.

 

da går jo utviklingen baklengs..

Det er nok dessverre du som ikke forstår hvordan teknologien fungerer.

 

Du kan bygge ut det trådløse nettet så mye du vil, men du må fremdeles forholde deg både til frekvensbåndet de trådløse teknologiene støtter, hva mobilen til brukeren støtter og hvilken frekvensbånd ditt telenett har lisens av Nkom til å kringkaste på i det offentlige rom.

 

Du har begrenset med frekvenser du får lov og kan bruke, når de er okkupert så er de okkupert og ingen andre kan bruke de. Så om jeg og du befinner oss i samme husholdning på samme telenett og skal bruke det som en vanlig internatforbindelses halveres fordi vi må dele på det samme frekvensbåndet telenetteieren vår har lisens på. Det hjelper ikke å dra mer kapasitet til teletårnet, det er en fysisk begrensning. Og om vi har 100 andre naboer har vi 1/100, 1000 klienter 1/1000. Derfor begrenser de databruken. For om en bruker bruker så mye han kan hele tiden blir det mindre kapasitet for alle andre.

 

Det fungerer derimot ikke slik i de fleste faste bredbåndlinjene. Det er noen lignende begrensninger i DSL og PON fibernett, men de har et mye høyere tak, de operer ofte uten støy. Og de treffer sjeldent sine begrensninger da de har full kontroll på hvor mange kunder som vil bli koblet på et tilknytningspunkt (tilsvarende teletårn) de vet med god sikkerhet at de alltid skal servere 140 kunde ri et gitt område, det blir ikke plutselig konsert og de må plutselig servere 1600 istedenfor en kveld.

 

Av den grunn kan de også stykke opp ytelsen sin, om de har 10 Gbit kapasitet på et gitt nett kan de selge 100 Mbit abonnement til alle kundene sine, om da absolutt alle prøver å dra max ut av nettet med 140 brukere vil de fremdeles sitte igjen med 71 Mbit, som er ganske nærme hva er solgt, men som de også vet er det ett svært urealistisk scenario at 100% av kundene dine forsøker å bruke 100% av sin kapasitet på nøyaktig samme tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har vært kunde hos dem siden 31.mai og hittil i juni brukt 12 GB. Tipper jeg ender opp med 30-40 GB brukt i løpet av måneden. Ingen andre gir meg den datamengden til 399 kr mnd og for meg er det viktigste fordelen med abonnementet friheten til å bare bruke mobilen akkurat som jeg føler for i forhold til å streame video, høre på musikk o.l.

 

Har ikke delt internett med noen enheter og ikke hørt noe fra ChiliMobil, men kan hende jeg gjør det om jeg en måned passerer 100 GB. Får ta det som det kommer, koster ikke noe spesielt å portere over til ny leverandør om de skulle bli vanskelige.

Endret av Hedonism
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Ante meg at det var en "catch" her.

I mail med kundeservice hos Chilli Mobil fikk jeg bekreftet at "alarmen" først ville gå ved et forbruk opp mot "tresifret" antall GB pr døgn. Så får vi se da?

 

 

 

 

 

Jeg lurer i grunn på hvorfor alarmen skal gå hvis man bruker et tresiffret antall Gb per døgn, det betyr bare at bruker bruke opp kvota som man betaler for.

Det er kanskje tydelig at chili forventer at sine brukere ikke kommer til å bruke hundrevis av Gb per måned.

Dette finner jeg til å være rart, de burde tatt høyde for at de som hopper på tilbudet først er de som har størst behov.

 

 

 

Er nå inne i mitt 8 døgn som kunde hos Chilimobil, og kan ikke si annet enn at jeg er storfornøyd.

Denne friheten til å bruke telefonen akkurat når og hvor jeg vil uten å tenke på noen kvote er rett og slett fenomenal.

Trolig vil jeg aldri komme i nærheten av å bruke 1GB på en mnd, uten at det bekymrer meg det minste.

Jeg takker ydmykt for at noen endelig kom og "knuste" kvotene hos de griske selskapene, hvorfor noen skal gi kritikk fordi Chili har lagt inn en liten begrensning på deling kan jeg ikke skjønne.

Dette abonnementet gir altså så mye i forhold til andre, og vil på sikt medføre at de andre er nødt til å komme etter med lignende eler aller helst bedre tilbud.

Er du ikke fornøyd er du enten Telenor ansatt eller en som er fornøyd med 5GB og full delingsmulighet i samme selskap, og det til samme pris som hos Chili.

Går Chili dukken så skal de ha applaus for forsøket likevel, det står respekt av å "flekke ræv" til de store.

 

 

 

 

 

Det er flott at man har en bekymringsfri mulighet.

Det er også greit med de restriksjonene som foreligger, men det er ikke greit at man ikke kan benytte seg av de Gb, om det så er for å laste ned windows 10 isoer på repeat bare på fur f*** (via telefon), uten å få en telefon fra selskapet.

 

Er man villig til å lansere fri bruk som de sier på tv, som ikke er det, men er det for de fleste i pratisk bruk til en overkommelig pris må man være villig å ta konsekvensene av et slikt tilbud.

At tunge brukere flokker til et slikt tilbud sier seg selv, det er de som har mest å tjene på det.

Det er flott at du er fornøyd og jeg er helt enig at dette abonnementet er et stort steg fremover, men det er noen ting som gjør at jeg ikke er spesielt interessert i et kundeforhold med chili.

 

Jeg ser frem til de dager hvor teleopratørene selger fart.

 

 

 

- Er for såvidt enig med deg, men paradoksalt nok så blir det kvotebaserte fartsgrenser/pakkeløsninger.

 

Som det heter på fint...

"Pay no attention to the man behind the curtain."

 

---

 

Med mindre dem klarer å levere i både pose og sekk.

Altså ubegrenset hastighet og ubegrenset bruk så vil der alltid være noen som er misfornøyde, be it kunder eller tilbydere.

 

For med ubegrenset hastighet så vil kvotene ikke være tilstrekkelige, uten at det koster skjorta for tilbyderne som igjen går utover kundene.

 

Og med begrenset hastighet så vil kvotene være "tilstrekkelige", men folk vil være misfornøyd med hastigheten.

 

På lik linje som med normal kvotering av bruken så vil prisen bli justert der etter, som igjen vil føre til at folk vil begynne å klage på at for "normal" hastighet per dags dato så blir det vel dyrt.

 

Som jeg pleier å si...

"Uansett hvilken vei jeg snur meg så er rompa bak."

 

Fordi bruken justeres på grunnlag av hastigheten, og hastigheten justeres på grunnlag av bruken.

Lenke til kommentar

Du må bruke abonnementet "på mobilen" blir det sagt. Er det noen annen måte å tolke det enn at så lenge du har simkortet i mobilen så er det greit å bruke den som wifi-hotspot? Da bruker du abonnementet på mobilen og det er en helt standard funksjon som alle mobiler har.

 

Databruken gjelder på egen mobil

 

Om man bruker det som delt internet \ hotspot, så bruker man jo det egentlig ikke på mobilen, men på et annet hardware som PC\nettbrett.

 

Hadde man kunne brukt det som hotspot "lovlig" (i forhold til demmes regelverk), så hadde hvert fall jeg og sikkert veldig mange andre bare kjøpt en billig android tlf med hotspot, så brukt det som mobilt bredbånd. Blir jo i praksis samme greia.

 

Men ser jo for meg at nå som dette abonnementet er på plass, så kommer de andre operatørene etter. Til slutt så er det en eller annen operatør som tar vekk denne begrensningen på at det kun kan brukes på telefonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jesus Kristus. De sier jo at det ikke er greit, gjør de ikke? Hvis du bruker data via mobilen og på en annen enhet så bruker du jo ikke bare på selve mobilen.

 

Vel, det var altså spørsmålet. Finner ikke noe i svaret ditt som antyder at du har noe annet enn din egen tolkning å komme med. Det kan selvfølgelig hende den er riktig, men det som spesifikt er å lese er at man ikke kan putte sim-kortet i en bredbåndsruter. Dèt har man klart å uttrykke tydelig, men man har ikke klart å uttrykke tydelig hva som menes med "på egen mobil". Det hadde ikke vært særlig vanskelig å skrive dette så folk forstår det. Men det er åpenbart ikke noe mål for Chili.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Databruken gjelder på egen mobil

 

Om man bruker det som delt internet \ hotspot, så bruker man jo det egentlig ikke på mobilen, men på et annet hardware som PC\nettbrett.

 

Hadde man kunne brukt det som hotspot "lovlig" (i forhold til demmes regelverk), så hadde hvert fall jeg og sikkert veldig mange andre bare kjøpt en billig android tlf med hotspot, så brukt det som mobilt bredbånd. Blir jo i praksis samme greia.

 

Men ser jo for meg at nå som dette abonnementet er på plass, så kommer de andre operatørene etter. Til slutt så er det en eller annen operatør som tar vekk denne begrensningen på at det kun kan brukes på telefonen. 

 

Nå står det jo i et annet innlegg her at Chilli tillater at man til og med deler hotspot med andre i familien. Men bare litt. Så jeg vet ikke jeg? Enten er de totalt amatører eller så er det som noen antyder her, en siste krampe før man håper å bli kjøpt opp.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Perfekt abonnement for meg! Jeg har ikke bredband, har ikke nettverkskort i den gamle pc'en uansett. Laster ned haugevis av gb med Flud til minnekortet i mobilen og setter det i pc'en. Har ikke fått noen telefon fra chili enda ?

Endret av Znorkis
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...