Gå til innhold

Bare uker etter at Chili tilbød fri data, har de begynt å ringe kundene om å roe ned forbruket


Anbefalte innlegg

Nei, det er det ikke. Det står klart og tydelig at det ikke er lov.

"Chili Fri Data er et mobiltelefonabonnement til bruk på Kundens egen mobiltelefon.

a) Det er ikke tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling med andre enheter enn Kundens

mobiltelefon."

 

Der stod det faktisk noe helt konkret om akkurat det jeg lurte på. Takker for info, et helt ubrukelig abonnement for meg (og de fleste andre uten Doro-telefon vil jeg tro).

 

Vil også minne om neste vilkår i avtalen:

 

b) Det er ikke tillat for maskin til maskin kommunikasjon.

 

Minner om at mobilen selv er en maskin, og i et mobilnettverk må den nødvendigvis snakke med andre maskiner for å virke. Hvis man tolker dette mest mulig liberalt har man muligens lov til å snakke med andre mennesker. Men da strekker vi strikken langt ...

Endret av quantum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi 4 ganger. På grensen til sjikanering, selv om de ville deg vel. Er ikke sunt med så heftig datatrafikkvaner på det sosiale livet ditt vettu :wee:

Skulle lagt til, 4 ganger på en uke. Tror de har begynt med det nylig. Så begynner å bli en daglig ting. Og ja, det er veldig stressende og er terrorisering. Kommer alltid med "men prøv å begrense bruk" i tillegg. Det er svindel. Du får aldri brukt 1TB, for de truer med å bremse hastigheten, selvom jeg bare bruker mobilen.

Endret av TastyButt
Lenke til kommentar

Men er dere ikke enige i at VPN kan skjule hotspot-brukeren? Jeg tror det kan skjule det, uten at Chilimobil så lett kan gjøre noe annet enn å være kjipe å strupe/stenge abonnementet.

 

For eksempel multiple datastrømmer.. som i et VPN ser ut som en datastrøm.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Da bruker du vel ganske enkelt ikke abonnementet i egen mobil, og bryter dermed vilkårene. Bruk av mobilens hotspot fra laptop er litt mer uklart synes jeg...

Nei, det er det ikke. Det står klart og tydelig at det ikke er lov.

"Chili Fri Data er et mobiltelefonabonnement til bruk på Kundens egen mobiltelefon.

a) Det er ikke tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling med andre enheter enn Kundens

mobiltelefon."

"a) Det er ikke tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling med andre enheter enn Kundens

mobiltelefon."

 

Jeg velger personlig fortsatt å tolke dette som at jeg kan dele nett fra min egen mobil. Dette fordi jeg synes Chili ikke har formulert seg helt riktig.

Lenke til kommentar

Men er dere ikke enige i at VPN kan skjule hotspot-brukeren?

 

Nei.

 

edit: Operatøren/ISP kan uansett ikke se hvilke enheter datastrømmene går til og fra, kun at de går til enheten din. De kan ikke se hva (om noe) som blir sendt videre.

 

edit2: Det er jo derfor de ringer, for å spørre kunden om de bryter avtalen/reglene. 

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

Tråden har fått en opprydning. Må innrømme jeg skulle sett at dere mer erfarne forumbrukere kunne ha klart å stoppe tidligere, for dette gikk over alle støvleskaft. Forventer at man klarer å holde seg til en høflig tone fra nå av.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres videre i tråden, reaksjoner på moderering kan sendes til meg via Personlig Melding(PM).

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Om alle med dette abonnementet bruker 1000 GB bare på trass, så er det vel klart at abonnementet forsvinner. Man får bruke det man trenger og være lykkelig for at abonnementet eksisterer, istedet velger man å prate ned et av Norges beste abonnement. Synes enkelte har en merkelig holdning.

Lenke til kommentar

Om alle med dette abonnementet bruker 1000 GB bare på trass, så er det vel klart at abonnementet forsvinner. Man får bruke det man trenger og være lykkelig for at abonnementet eksisterer, istedet velger man å prate ned et av Norges beste abonnement. Synes enkelte har en merkelig holdning.

 

Er det en merkelig holdning at produktene som tilbys må ha realistiske bruksvilkår? Når leverandøren begynner å ringe rundt selv om man er milelangt innafor begrensningene som er satt er det noe galt et sted. Bruksbegrensningene er også formulert så corny at det ikke er mulig å forstå hva som menes. All bruk av mobil medfører f.eks. maskin-til-maskin-kommunikasjon, som uttrykkelig er forbudt i vilkårene.

 

Tenk om de bare hadde lansert et abo med 100gb eller 250gb datakvote og no questions asked ellers. Det hadde vært mulig å forholde seg til og nyttig for andre enn utelukkende de som elsker å se masse film på veldig, veldig liten skjerm.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er det en merkelig holdning at produktene som tilbys må ha realistiske bruksvilkår? Når leverandøren begynner å ringe rundt selv om man er milelangt innafor begrensningene som er satt er det noe galt et sted. Bruksbegrensningene er også formulert så corny at det ikke er mulig å forstå hva som menes. All bruk av mobil medfører f.eks. maskin-til-maskin-kommunikasjon, som uttrykkelig er forbudt i vilkårene.

 

Tenk om de bare hadde lansert et abo med 100gb eller 250gb datakvote og no questions asked ellers. Det hadde vært mulig å forholde seg til og nyttig for andre enn utelukkende de som elsker å se masse film på veldig, veldig liten skjerm.

Jeg er jo forsåvidt enig, og kjenner jeg kan bli kranglete om dette hadde skjedd meg.

Lenke til kommentar

Hvorfor betale så mye penger for 1 Terabyte, dersom du kun har behov for 1 - 2 Gigabyte da? Forstår ikke økonomien i det..

 

Haha, ja det var et godt spørsmål, var vel 1TB jeg mente. Tipper forbruket vil ligge på rundt 2-300 GB pr mnd med en mulighet for økning i ferier

Lenke til kommentar

Jeg lurer i grunn på hvorfor alarmen skal gå hvis man bruker et tresiffret antall Gb per døgn, det betyr bare at bruker bruke opp kvota som man betaler for. Det er kanskje tydelig at chili forventer at sine brukere ikke kommer til å bruke hundrevis av Gb per måned. Dette finner jeg til å være rart, de burde tatt høyde for at de som hopper på tilbudet først er de som har størst behov.

 

 

 

Det er flott at man har en bekymringsfri mulighet. Det er også greit med de restriksjonene som foreligger, men det er ikke greit at man ikke kan benytte seg av de Gb, om det så er for å laste ned windows 10 isoer på repeat bare på fur f*** (via telefon), uten å få en telefon fra selskapet.

 

Er man villig til å lansere fri bruk som de sier på tv, som ikke er det, men er det for de fleste i pratisk bruk til en overkommelig pris må man være villig å ta konsekvensene av et slikt tilbud. At tunge brukere flokker til et slikt tilbud sier seg selv, det er de som har mest å tjene på det. Det er flott at du er fornøyd og jeg er helt enig at dette abonnementet er et stort steg fremover, men det er noen ting som gjør at jeg ikke er spesielt interessert i et kundeforhold med chili.

 

Jeg ser frem til de dager hvor teleopratørene selger fart.

De har en begrensning i at dette skal brukes på telefon, da klarer du simpelt hen ikke bruke flere hundre GB i døgnet. Derfor skjønner de godt at du har gått ut over de begrensninger som er satt. At du da får en tlf er rett og rimelig.

Lenke til kommentar

Data er... data.

Leverandørende kan ikke ha noe å si på hva kundene benytter kvoten sin til, eller hvilke plattformer de kobler til.

Joda, det kan de. De kan ha vilkår i kontrakten for abonnementet. Hvis vilkårene ikke er akseptable for deg så får du velge et annet abonnement.

 

Hva slags avtale er det?? Hvordan avgjoeres hva som er mobil å ikke? Hvis jeg putter simkortet i laptopen hva gjelder da?

Da bryter du vilkårene for abonnementet.

 

Er det så jævla vanskelig å skjønne egentlig? Hva er det folk kverulerer over? Jeg skjønner det rett og slett ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tipper han tenker på lovteksten i loven om avtalerett. Den sier noe sånt som at dersom en avtale begunstiger den ene part i for stor grad så vil avtalen kjennes nulles, eller noe slikt. Husker ikke ordrett. 

 

Er det ok å sette begrensninger på hvor du kan bruke din datakvote? Det vet vi ikke ennå for dette er vel første gang vi har sett slike begrensninger på databruk her til lands. Er det vanlig i andre land, feks Danmark, Finland eller Sverige? Nei det er vel strengt tatt ikke det. Kan man si at mobildatakunder som nå i 20 år har vært vant til å bruke sin datakvote på enheter etter helt eget valg nå plutselig skal måtte akseptere å få en veldig snever begrensning som sier avtalen kun gjelder på mobil og ikke på laptop sammen med mobil? Eller at du plutselig ikke dele din datakvote med andre mobiler i familien? Det er jo det Chili nå pålegger sine kunder, all datakvote kun på mobil.  Er det en avtale som begunstiger den ene parten i for stor grad?

Vi er heller ikke vant til å få "fri" (1000 GB) data for fire hundre kroner. For fire hundre kroner hos andre får du maksimalt 12 GB! Går du opp til 450 så får du 25 GB.

 

Men betaler du fire hundre hos Chili så får du altså så mye data at du neppe vil klare å bruke det opp på en mobiltelefon.

 

Og dette med mobiltelefon er viktig her. Kanskje kunne de ikke ha tilbudt dette abonnementet uten denne begrensningen. Og hva skal de gjøre da når slike som deg kommer med kravene sine om at dere må få bruke dataene til alt dere ønsker? Jo, da er alternativet å fjerne abonnementet igjen og gå tilbake til 12 GB for 400 kroner eller hva det var tidligere.

 

Er det det folk her ønsker å oppnå? Å fjerne dette abonnementet fra markedet så de som faktisk ikke ønsker å bruke noe anne enn mobilen må ta til takke med dyrere og dårligere abonnementer?

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Like nyttig som en moped med 1000l bensintank dette abonnementet. Chromecast er jo forøvrig en interessant løsning her. Eller er dette abonnementet KUN rettet mot filmentusiaster som liker å se MYE film på BITTEBITTEBITTELITEN skjerm?

Like nyttig for hvem? Er det du som dikterer behovene til alle andre i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser for meg at Chilli hadde sluppet hele denne tiraden bare her på TEK, om de hadde markedsført det som det var, å ikke solgt luftslott.

Jeg er alt for, å plukke slikt i stykker.

Folk flest er ikke nerder som gjør alle mulige merkelige ting med mobilen sin. Hvis de ønsker å markedsføre mot vanlige folk og ikke nerder (eventuelt nerder som ikke er fryktelig opptatt av å kverulere og stå på sitt selv når det er helt unødvendig) så har de egentlig ikke gjort så mye galt.

Lenke til kommentar

Når man aktiverer "deling" på telefonen, bruker den Network Address Translation (NAT) der det er kun telefonens Mac-adresse som synes utad. Chilli har ingen mulighet til å se om det er telefonen selv, eller en wifi-tilkoblet enhet, som står for trafikken.

 

Ja, da bryter man tydeligvis vilkårene..., men hva er egentlig forskjellen sett fra Chiili sin side?

De tilbyr kundene 1000GB for 399,-!

 

Ellers sier jo de indirekte at de ikke tror noen vil klare å bruke så mye, kun på mobilen...

 

Uansett, uten lov til å bruke deling er det vel ikke like interessant for den gruppen dette abonnementet er ment for i utgangspunktet.

 

Men som sagt: De har ingen mulighet til å oppdage det! Annet enn å ringe deg og spørre da  ;)

Lenke til kommentar

Når man aktiverer "deling" på telefonen, bruker den Network Address Translation (NAT) der det er kun telefonens Mac-adresse som synes utad. Chilli har ingen mulighet til å se om det er telefonen selv, eller en wifi-tilkoblet enhet, som står for trafikken.

 

Men som sagt: De har ingen mulighet til å oppdage det! Annet enn å ringe deg og spørre da  ;)

Var det jeg stusset over også. Hvordan ialledager kan de se det? Hvorfor spurte ikke journalisten de om hvordan de kan vite det?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...