Gå til innhold

KOMMENTAR: Mobiler kostet mye mindre i gamle dager, men var alt bedre før?


Anbefalte innlegg

Til sammenligning så betalte jeg 3200kr for Sony Ericsson K810i på tilbud etter at telefonen hadde vært ute på markedet en stund(dette var i 2006/2007). Trur k810i var min siste telefon med fysiske taster.

Det var en konge telefon! Et godt kamera og ekte blitz! Installerte Opera på den og klarte å bruke Google Maps på den en gang jeg måtte lete meg frem på en ukjent adresse. Det var litt vanskelig på den lille skjermen, men det gikk! Det var også min siste telefon med fysiske taster før jeg gikk over til HTC Hero.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

"Fem års reklamasjon, vanntett mobil" *gjelder ikke fuktskade*

 

hmm hvis den er vanntett må fukten kommet inn under produksjon da??
Ja, litt spesielt...
Ikke noe spesielt. Telefonene får ganske nøyaktige sertifiseringer. Om de utsettes for vann utover det de er designet for så selvfølgelig får de vannskader. Det er ingen av de vanlige telefonene som er laget for å være mange meter under vann i lengre tid feks. De fleste har IP68 eller IP67.

Rart da at jeg bare har vært litt våt på hånden når jeg har svart på anrop fordi jeg sto i dusjen.

Du brukte mobil i dusjen ja, genialt :p

Nei, nå vrir du på det jeg sier. Jeg gikk ut av dusjen og tok telefonen.

Lenke til kommentar

og nylig bestilte jeg Xiaomi Mi A1 fra Banggood, 1489kr + evt. mva og gebyr.

Litt off topic, men tenkte bare å nevne at man burde sjekke prisen på nettsider som refunderer MVA og gebyr som f.eks lightinthebox. Banggood refunderer vel ikke dette som jeg vet om iallefall.

 

Nå blir det vel bare en 450kr ekstra på en så billig mobil men skal man ha f.eks en Oneplus 5T til 3800kr blir det straks litt mere gebyr man slipper.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

 

 

 

"Fem års reklamasjon, vanntett mobil" *gjelder ikke fuktskade*

hmm hvis den er vanntett må fukten kommet inn under produksjon da??
Ja, litt spesielt...

Ikke noe spesielt. Telefonene får ganske nøyaktige sertifiseringer. Om de utsettes for vann utover det de er designet for så selvfølgelig får de vannskader. Det er ingen av de vanlige telefonene som er laget for å være mange meter under vann i lengre tid feks. De fleste har IP68 eller IP67.

 

 

 

IPX7

Kortvarig neddykking i vann

Ingen skadelig virkning ved kortvarig neddykking i vann (15 til 100 cm i inntil 30 minutter)

 

IPX8

Varig neddykking

Ingen skadelig virkning ved varig neddykking i vann under betingelser spesifisert gjennom avtale mellom kunde og produsent av utstyret

 

https://no.wikipedia.org/wiki/IP-systemet

Endret av Hfos
Lenke til kommentar

 

Der ja, flott med linker. Da hadde jeg nok blandet litt mellom de forskjellige sertifiseringene. Har du IP68 så skal jo selvfølgelig vann- og fuktskader dekkes så lenge ingen andre ting (manglende deksel eller lignende) kan være årsaken. Beste jeg har hatt er IP67 så har alltid tatt forbehold med hvor tette de er.

 

Hjelper ikke at selv om de kommer med IP67 og IP68 så går de aalltid ut med en "vi anbefaler ikke å ha de under vann" osv. Føles ikke ut som de stoler så mye på det.

Lenke til kommentar

 

 

2,5% inflasjon og 2,4% lønnsvekst, så du beviste egentlig poenget mitt.

 

 

 

Reallønnsvekst

Prisstigningen ble på 1,8 prosent i fjor. Dersom du har en årslønn og lønnsøkning fra 2016 til 2017 som er på gjennomsnittet i Norge, har du fått en reallønnsøkning før skatt på 0,5 prosent.

 

Siden du skrev at taperen er forbrukerne.

Nå er inflasjons tallene missvisende i at mye as kostnader som avgifter og boligpriser ikke er inkludert.

 

På den andre siden er masse teknlogiske forbedringer ikke inkludert på pluss siden.

 

Rene luksus produkter skal selvsagt ikke telle, de er dyre for å vise andre at du er rik.

10.000 kr mobiler er temmelig mye i dette for de fleste.

Lenke til kommentar

Samsung tilbyr noe andre ikke tilbyr: ekstremt bra sikkerhet i Knox - som Android har nå delvis fått bygget inn i kjernen, men som Samsung får dratt full nytte av. Det er dette som Samsung og Apple må dra nytte av i fremtiden. De må gjøre sikkerhet standard og enkelt for forbrukerne.

 

Det finnes ingen logikk i at teknologi skal bli dyrere hvert år - det skal være motsatt.

 

Hjelper lite det når de bruker år og dag på å få ut oppdateringer. Samsung er ikke alene om dette men KNOX er bare en liten ekstra sikkerhet for Samsung til å frasi seg ansvaret dersom det skulle gå galt med en og annen enhet med root tilgang.

Lenke til kommentar

 

 

 

2,5% inflasjon og 2,4% lønnsvekst, så du beviste egentlig poenget mitt.

 

 

 

Reallønnsvekst

Prisstigningen ble på 1,8 prosent i fjor. Dersom du har en årslønn og lønnsøkning fra 2016 til 2017 som er på gjennomsnittet i Norge, har du fått en reallønnsøkning før skatt på 0,5 prosent.

 

Siden du skrev at taperen er forbrukerne.

Nå er inflasjons tallene missvisende i at mye as kostnader som avgifter og boligpriser ikke er inkludert.

 

På den andre siden er masse teknlogiske forbedringer ikke inkludert på pluss siden.

 

Rene luksus produkter skal selvsagt ikke telle, de er dyre for å vise andre at du er rik.

10.000 kr mobiler er temmelig mye i dette for de fleste.

 

Akkurat det ja, blir vanskelig å sammenligne uansett. Teknologi bringer oss fremover. Selv en toppmodell fra 2010 ville ikke vært i nærheten av like kapabel som en billigmodell i 2018. 

Lenke til kommentar

 

og nylig bestilte jeg Xiaomi Mi A1 fra Banggood, 1489kr + evt. mva og gebyr.

Litt off topic, men tenkte bare å nevne at man burde sjekke prisen på nettsider som refunderer MVA og gebyr som f.eks lightinthebox. Banggood refunderer vel ikke dette som jeg vet om iallefall.

 

Nå blir det vel bare en 450kr ekstra på en så billig mobil men skal man ha f.eks en Oneplus 5T til 3800kr blir det straks litt mere gebyr man slipper.

Trur de har noe slikt mot ekstra betaling. Satser på lav verdi på pakka... Bare en vane at jeg handler på Banggood ikke ikke sjekker priser andre plasser. Samme telefonen koster 2250kr hos Multicom, en firma jeg prøver å holde meg unna.

Lenke til kommentar

Billigere før? Ha! På tidlig 90 tallet da GSM telefonene gjorde sitt inntog, kostet de populære motorola micro tac telefonene flesk, litt av arma og genseren din i innkjøp, i forhold til datidens lønninger. Den kunne ringe og MOTTA SMS, ikke engang sende SMS. Prisen? Den gjetter jeg var rundt 5-6000,-. Justert konsumprisindeks 1994/2018, hadde prisen i dag vært 9600,- mot 6000,- i 1994.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

"Fem års reklamasjon, vanntett mobil" *gjelder ikke fuktskade*

hmm hvis den er vanntett må fukten kommet inn under produksjon da??
Ja, litt spesielt...
Ikke noe spesielt. Telefonene får ganske nøyaktige sertifiseringer. Om de utsettes for vann utover det de er designet for så selvfølgelig får de vannskader. Det er ingen av de vanlige telefonene som er laget for å være mange meter under vann i lengre tid feks. De fleste har IP68 eller IP67.
Rart da at jeg bare har vært litt våt på hånden når jeg har svart på anrop fordi jeg sto i dusjen.

Da har en av tre ting skjedd.

 

1. Den har blitt utsatt for større mengder intens fukt/vann, enn det som kommer frem av svaret ditt ;)

 

2. Du har tidligere mistet telefonen og fått slagskader på den. (Da garanterer ikke produsent lenger at IP sertifiseringen er inntakt.

 

3. Telefonen din har ikke IP sertifisering eller bare en veldig lav en.

 

I gamle dager tålte ikke telefonene småregn engang. Da røyk garantien. Nå kan du altså miste telefonen I dass og den vil fungere knirkefritt. Det er det de blir produsert for nå. Men om man bruker telefonen under vann og tror det vil fungerer som en dykkerklokke, så får man ikke det dekket på garanti. Litt logisk egentlig :)

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke folk som klager på at telefonene er blitt dyre. Ta en titt på specsa og teknologien som ligger I dem. Vi snakker prosessorer og chipper som er kraftigere enn enkelte Pc`r. Legg til fingeravtrykk sensorer, Retinascanner etc.

 

Sammenligner man med de "billige" telefonene I starten, vil man fort se hvor utrolig mye bedre dagens telefoner er. Skjermteknologien er jo OLED på flere av de Nye modellene. Teknologien koster skjorta å utvikle. Selvsagt skal produsentene tjene inn dette.

 

Hvor ofte kjøper dere ny bil, nytt hus, ny gressklipper, ny båt, ny PC, som er billigere enn den du kjøpte for 10 år siden? Det koster å utvikle nye og bedre produkter. Sånn er livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

2,5% inflasjon og 2,4% lønnsvekst, så du beviste egentlig poenget mitt.

 

Reallønnsvekst

Prisstigningen ble på 1,8 prosent i fjor. Dersom du har en årslønn og lønnsøkning fra 2016 til 2017 som er på gjennomsnittet i Norge, har du fått en reallønnsøkning før skatt på 0,5 prosent.

Siden du skrev at taperen er forbrukerne.

Nå er inflasjons tallene missvisende i at mye as kostnader som avgifter og boligpriser ikke er inkludert.

 

På den andre siden er masse teknlogiske forbedringer ikke inkludert på pluss siden.

 

Rene luksus produkter skal selvsagt ikke telle, de er dyre for å vise andre at du er rik.

10.000 kr mobiler er temmelig mye i dette for de fleste.

Akkurat det ja, blir vanskelig å sammenligne uansett. Teknologi bringer oss fremover. Selv en toppmodell fra 2010 ville ikke vært i nærheten av like kapabel som en billigmodell i 2018.

Dette er et veldig godt poeng som jeg har tenkt mange ganger selv. Jeg fulgte lenken til testen av HTC Desire i denne artikelen og leste gjennom testen. Selv om det kan være vanskelig å sammenlikne testresultatene fordi det ikke er gjort ytelsestester (og disse endrer seg slik at det er vanskelig å sammenlikne uansett) og mye blir sett på i sammenlikning med andre produkter fra tiden så vil bildetesten fortsatt gi oss ett vurderingsgrunnlag. Bildekvaliteten på HTC Desire ble vurdert som litt svak, jeg ville ha sagt den var elendig når jeg sammenlikner med det du får på Motorola G4 Play til 2000 kroner i dag.

 

Jeg tror likevel at vi har misforstått litt hva folk klager på. HTC Desire kostet 4000 kroner i 2010 og ble sett på som en toppmodell, altså kan det være kostbar, men bra. Det blir da litt rart at 8 år senere blir Nokia 7 til 4000 kroner sett på som en budsjettmodell. Prisnivået har ikke endret seg nok til at dette henger helt sammen. 4000 kroner burde vel heller være sett på som en mellomklasse?

Det er mange smartelefoner til under 2000 kroner selv fra norske nettbutikker, men disse blir ikke vurdert i kategorien budsjettelefoner fordi kravene for å bli vurdert som en bra telefon tydeligvis har blitt for høye. Det er tydelig at vi får langt bedre telefoner for 4000 kroner nå enn før, men enkelte synes det blir feil å kalle dem billige.

Personlig synes jeg at det er billig fordi vi får veldig mye ut av telefonen nå i motsetning til for 7 år siden.

 

Billigere før? Ha! På tidlig 90 tallet da GSM telefonene gjorde sitt inntog, kostet de populære motorola micro tac telefonene flesk, litt av arma og genseren din i innkjøp, i forhold til datidens lønninger. Den kunne ringe og MOTTA SMS, ikke engang sende SMS. Prisen? Den gjetter jeg var rundt 5-6000,-. Justert konsumprisindeks 1994/2018, hadde prisen i dag vært 9600,- mot 6000,- i 1994.

 

Nå er det vel en idé å lese hele artikkelen eller i det minste den første setningen. Det er snakk om prishistorikken for smartelefoner i løpet av de siste 7 årene. Det er helt riktig det du sier at det har vært dyrere før, men det er ikke det som diskuteres i artikelen du ikke har lest.

Lenke til kommentar

 

Dette er et veldig godt poeng som jeg har tenkt mange ganger selv. Jeg fulgte lenken til testen av HTC Desire i denne artikelen og leste gjennom testen. Selv om det kan være vanskelig å sammenlikne testresultatene fordi det ikke er gjort ytelsestester (og disse endrer seg slik at det er vanskelig å sammenlikne uansett) og mye blir sett på i sammenlikning med andre produkter fra tiden så vil bildetesten fortsatt gi oss ett vurderingsgrunnlag. Bildekvaliteten på HTC Desire ble vurdert som litt svak, jeg ville ha sagt den var elendig når jeg sammenlikner med det du får på Motorola G4 Play til 2000 kroner i dag.

 

Jeg tror likevel at vi har misforstått litt hva folk klager på. HTC Desire kostet 4000 kroner i 2010 og ble sett på som en toppmodell, altså kan det være kostbar, men bra. Det blir da litt rart at 8 år senere blir Nokia 7 til 4000 kroner sett på som en budsjettmodell. Prisnivået har ikke endret seg nok til at dette henger helt sammen. 4000 kroner burde vel heller være sett på som en mellomklasse?

Det er mange smartelefoner til under 2000 kroner selv fra norske nettbutikker, men disse blir ikke vurdert i kategorien budsjettelefoner fordi kravene for å bli vurdert som en bra telefon tydeligvis har blitt for høye. Det er tydelig at vi får langt bedre telefoner for 4000 kroner nå enn før, men enkelte synes det blir feil å kalle dem billige.

Personlig synes jeg at det er billig fordi vi får veldig mye ut av telefonen nå i motsetning til for 7 år siden.

 

 

 

Ja, toppmodell prisene har definitivt steget mer enn det innflasjon og kjøpskraft har. Mobiler oppe i 10 000 klassen var ganske uhørt for ikke mange år siden, men nå er det billigste toppmodell til apple. Er Apple som har stor grad av skylda til dette imo, men også Samsung har bidratt. For mange "må" de bare ha toppmodellen og da kan de ta skyhøye priser. 

 

Jeg kjenner ingen med IphoneX, men blant visse segmenter av befolkningen er nok dette et statusobjekt "alle" har.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

"Fem års reklamasjon, vanntett mobil" *gjelder ikke fuktskade*

hmm hvis den er vanntett må fukten kommet inn under produksjon da??
Ja, litt spesielt...
Ikke noe spesielt. Telefonene får ganske nøyaktige sertifiseringer. Om de utsettes for vann utover det de er designet for så selvfølgelig får de vannskader. Det er ingen av de vanlige telefonene som er laget for å være mange meter under vann i lengre tid feks. De fleste har IP68 eller IP67.
Rart da at jeg bare har vært litt våt på hånden når jeg har svart på anrop fordi jeg sto i dusjen.

Da har en av tre ting skjedd.

1. Den har blitt utsatt for større mengder intens fukt/vann, enn det som kommer frem av svaret ditt ;)

2. Du har tidligere mistet telefonen og fått slagskader på den. (Da garanterer ikke produsent lenger at IP sertifiseringen er inntakt.

3. Telefonen din har ikke IP sertifisering eller bare en veldig lav en.

I gamle dager tålte ikke telefonene småregn engang. Da røyk garantien. Nå kan du altså miste telefonen I dass og den vil fungere knirkefritt. Det er det de blir produsert for nå. Men om man bruker telefonen under vann og tror det vil fungerer som en dykkerklokke, så får man ikke det dekket på garanti. Litt logisk egentlig :)

«1. Du lyver, 2. Du er dum, 3. Du er gjerrig» the thread.

Lenke til kommentar

 

Samsung tilbyr noe andre ikke tilbyr: ekstremt bra sikkerhet i Knox - som Android har nå delvis fått bygget inn i kjernen, men som Samsung får dratt full nytte av. Det er dette som Samsung og Apple må dra nytte av i fremtiden. De må gjøre sikkerhet standard og enkelt for forbrukerne.

Det finnes ingen logikk i at teknologi skal bli dyrere hvert år - det skal være motsatt.

Fordi sentralbankene har bestemt at det skal være inflasjon hele tiden så folk ikke kan bygge opp verdier, så tvinges alle bedrifter til å øke sine inntekter i forhold til inflasjonen. Alle prøver å vinne denne stol-leken. Taperne er forbrukerne.

Tror ikke du har lyst på å være låntager i et land med deflasjon heller. Historisk er slike perioder assosiert med nedgangstider nåde i næringsliv og privatøkonomi.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...