Gå til innhold

Microsofts splitter opp Windows-gruppen. Nok et tegn på at pc-æraen snart er over


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er nok et dårlig tegn for framtiden til lokal-Windows (ikke-cloud biten).

 

Jeg kommer aldri til å være komfortabel med at mitt innhold skal være lagret i clouden, enten det er sensitiv dokumentasjon til NAV og Helfo, eller harmløse ting som originale tegninger. Men samtidig så ser jeg hvor vi er på vei, og fordelene med nettopp dette.

 

Og bakdelene. Konkurransesituasjonen for tjenesteleverandører virker være vesentlig forskjellig fra applikasjonsleverandører.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alle ser vel at det kommer stadig flere og bedre alternativ til å kjøre Windows på desktop, men blir litt komisk med slike overskrifter som "PC-æraen er snart over" så lenge Windows har en enorm markedsandel på kontor og hjemme.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg kommer aldri til å være komfortabel med at mitt innhold skal være lagret i clouden, enten det er sensitiv dokumentasjon til NAV og Helfo, eller harmløse ting som originale tegninger. Men samtidig så ser jeg hvor vi er på vei, og fordelene med nettopp dette.

For meg personlig ser jeg ingen fordeler med skyløsninger, kun potensielle og faktiske ulemper.

 

For den gemene hop er det derimot flere fordeler ved at folk som kan noe gjør jobben på deres vegne. Selv om det over tid vil koste dem mer.

Lenke til kommentar

Denne trenden har man vel allerede sett tegn på ved at neste versjon av Windows Server (igjen) forsøkes slippes uten et grafisk brukergrensesnitt og at et sett med verktøy for sentral management kun er tilgjengelig i tidlig og primitiv tilstand.

Og fortsatt er det bare et begrenset utvalg av MS sine egne produkter som kjører problemfritt på Core. Konfronterer man MS med dette er svaret deres "da kan du kjøre det på Azure, der fungerer det flott!".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne trenden har man vel allerede sett tegn på ved at neste versjon av Windows Server (igjen) forsøkes slippes uten et grafisk brukergrensesnitt og at et sett med verktøy for sentral management kun er tilgjengelig i tidlig og primitiv tilstand.

Og fortsatt er det bare et begrenset utvalg av MS sine egne produkter som kjører problemfritt på Core. Konfronterer man MS med dette er svaret deres "da kan du kjøre det på Azure, der fungerer det flott!".

 

Med tiden får man vel bare en webgrensesnitt for å administrere Windows Server - ala Azure - som en PWA app? men seriøst, er nok det som kommer til å skje.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Denne trenden har man vel allerede sett tegn på ved at neste versjon av Windows Server (igjen) forsøkes slippes uten et grafisk brukergrensesnitt og at et sett med verktøy for sentral management kun er tilgjengelig i tidlig og primitiv tilstand.

Og fortsatt er det bare et begrenset utvalg av MS sine egne produkter som kjører problemfritt på Core. Konfronterer man MS med dette er svaret deres "da kan du kjøre det på Azure, der fungerer det flott!".

Flinke systemadmins bruker powershell og/eller remote management component. Man trenger ikke noe GUI, men kan man ikke, så må man ha GUI. Koster ikke noe mer eller mindre, da man velger om man vil ha med GUI eller ikke under installasjonen. Man kan også legge inn webstyring av serveren, om man MÅ bruke OSx eller annet.

Lenke til kommentar

(...)  men blir litt komisk med slike overskrifter som "PC-æraen er snart over" så lenge Windows har en enorm markedsandel på kontor og hjemme.   

 

Jeg synes ikke det. Når Windows har en definerende stor markedsandel på PC-markedet, men velger en ny struktur der operativsystemet Windows ikke er prioritert lengre, viser dette at PC-markedet ikke lengre er like viktig nettopp for dem som har denne enorme markedsandelen. Det er et dårlig tegn for segmentet, men åpner også opp rom for aktører som ønsker å bli større innenfor segmentet. 

 

 

 

For meg personlig ser jeg ingen fordeler med skyløsninger, kun potensielle og faktiske ulemper.

 

For den gemene hop er det derimot flere fordeler ved at folk som kan noe gjør jobben på deres vegne. Selv om det over tid vil koste dem mer.

 

 

Det er jo ikke sikkert at du personlig har en bruk der noen av fordelene betyr noe. Men dersom du sitter hos dine inlaws og kommer på at du skulle ha lagt noe til i kalenderen din, i det dokumentet du har stående åpent på laptopen din, at du glemte å ta med bildene fra skituren i påska eller at du glemte å låse verandadøra før du dro, så kan man jo se noen åpenbare fordeler som ikke trenger nærmere forklaring. 

 

At det samtidig følger med bakdeler som utveier disse reduserer jo ikke fordelene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men dersom du sitter hos dine inlaws og kommer på at du skulle ha lagt noe til i kalenderen din, i det dokumentet du har stående åpent på laptopen din ...

Tilgjengelighet ordnes seff, en har da servere, sin egen "sky".

 

T.eks. "fotoalbum" publiseres til venner og bekjente gjennom egne tjenester. Alle mine dokumenter kan hentes fra hvor-som-helst. Nå sitter jeg på jobben og spiller musikk fra mitt private bibliotek hjemme.

Du trenger heller ikke ha noe skybasert produkt for selv å kunne nå en privat homeseer server. Via app, ssh eller whatever. Så om vaske firmaet har glemt nøklene sine kan jeg låse opp for dem.

 

At det samtidig følger med bakdeler som utveier disse reduserer jo ikke fordelene.

Skybaserte tjenester gir ingen fordeler (for meg), kun ulemper (de fratar meg kontroll).
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

PC-æraen er nok ikke over, men man trenger ikke kjøpe ny maskin hver sjette måned lenger.

Har jeg aldri hatt behov for tidligere heller.

 

Ikke siden 2006 nei, da hypertreading kom. Før den tid, så var det ny maskin hvert år. Før tusenårskiftet var man nede i ny maskin hver sjette måned, så man fikk litt penger for den man solgte.

Lenke til kommentar

Stasjonære og bærbare PCer selges fortsatt i et enormt antall, blant annet fordi Android/iOS ikke egner seg til de samme oppgavene. Det er omsetningen og profitten som synker mest, mye på grunn av pris og profitt per maskin. De tjener altså stadig mindre penger og satser også mindre penger på utvikling, noe som er hovedårsaken til at de går over til abbonemments-betaling.

 

Ironisk nok kan den synkende inntjeningen bety slutten for Windows OS (Home-varianten) som kommersiell satsing. Det kan bety at Windows blir gratis for å møte konkurransen fra de som leder priskappløpet hittil, Linux-baserte OS. Microsoft vil fortsatt tilby tjenester gjennom OSet, som reklame, reklametilpasning og gebyrer på app-salg osv. men selve OSet kan bli gratis. Muligens også lisensendringer som gjør det mer kompatibelt med åpen kildekode-baser som GNU. Linux-baserte OS vil likevel være i særklasse på etiske og prinsippielle retningslinjer som lisenser og datautnyttelse. Dette kan bli vendepunktet Linux-tilhengerne har ventet på.

Lenke til kommentar
Tilgjengelighet ordnes seff, en har da servere, sin egen "sky".

 

T.eks. "fotoalbum" publiseres til venner og bekjente gjennom egne tjenester. Alle mine dokumenter kan hentes fra hvor-som-helst. Nå sitter jeg på jobben og spiller musikk fra mitt private bibliotek hjemme.

Du trenger heller ikke ha noe skybasert produkt for selv å kunne nå en privat homeseer server. Via app, ssh eller whatever. Så om vaske firmaet har glemt nøklene sine kan jeg låse opp for dem.

 

 

Skybaserte tjenester gir ingen fordeler (for meg), kun ulemper (de fratar meg kontroll).

 

 

Jeg skjønner du snakker om tjenester som tar ditt innhold og flytter ut av ditt eget økosystem. De er enklere å sette opp enn de eksemplene du nevner, men ja, de fratar deg kontroll. Og når du allerede har laget tilgang til tilsvarende tjenester under egen kontroll, så trenger du ikke fordelene fra skytjenestene. Og da er jeg som deg, at jeg synes det er en vesentlig ulempe at du gir fra deg kontrollen. Du vil nok likevel ha en reell reduksjon i oppsett og vedlikehold ved å bruke skytjenester, men oppsettet har du allerede gjort, så...

 

Forøvrig er det jo et hypeord-definsjonsspørsmål om hva en skybasert tjeneste er. Det du beskriver kunne vært definert til å være en private cloud, hvis man aksepterer at en cloud ikke trenger være virtualisert eller kjøre på spesifikke OS-varianter. Og da kan man si du har insourca og driver dine egne cloud-tjenester, for deg selv.

 

Netflix, Tunein og Spotify er også cloud-tjenester, og abonnementsbaserte tjenester er der de virkelig store pengene er. Det ser ut til at appsentrisk tankegang som i Windows og Android er helt ute, nå gjelder det å selge abonnementer. AI, kaller de det, men skal du få Cortana til å spille musikk for deg, må du nesten bruke Groove Music eller noe annet Microsoft har valgt for deg. Ikke noen stor fordel for deg, det heller. 

 

Greia er at sammenlignet med de MP3-filene som jeg har rippa fra CDer jeg kjøpte for å kunne spilles av fra dertil egnede enheter, stadig blir mindre og mindre praktiske sammenlignet med disse irriterende men veldig praktiske skytjenestene. Spesielt fordi jeg "forbruker" innholdet på stadig flere forskjellige enheter. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Forøvrig er det jo et hypeord-definsjonsspørsmål om hva en skybasert tjeneste er.

Ja, forsåvidt. Jeg forstår det imidlerid som noe som kun kjøres på leverandørens økosystem. En har altså ingen mulighet til selv å drifte programvaren. En blir dermed helt "i hendene" på denne leverandøren og hva ledelsen der måtte finne på å gjøre, en mister all egen kontroll.

Jeg liker bedre å eie/drifte programvare X. Jeg sikker på at denne ikke brått forsvinner og kan dermed bygge et økosystem rundt den. Dersom selskapet bak programvare X forsvinner vil programvaren fortsette å kjøre hos meg, selv om ingen nye oppdateringer kommer. Da får jeg tid til å se etter evt. erstattninger.

Greia er at sammenlignet med de MP3-filene som jeg har rippa fra CDer jeg kjøpte for å kunne spilles av fra dertil egnede enheter, stadig blir mindre og mindre praktiske sammenlignet med disse irriterende men veldig praktiske skytjenestene. Spesielt fordi jeg "forbruker" innholdet på stadig flere forskjellige enheter.

Mindre praktisk kanskje, men allikevel vil fordelene primært være;
  • Aldri noen rettighetsmessige problemer vedr innhold. En risikerer ikke at favorittartisten fjernes fra "sky biblioteket" en abbonerer på. Ei heller at hele tjenesten legges ned.
  • Kvalitetsgaranti. Jeg har "rippet" alt mitt i FLAC format. (hvilket inkl. en del  gammelt som jeg antar aldri vil komme på spotify etc)
  • Du kan alltids selv skape den tilgjengelighet du ønsker, på alle enheter/plattformer. Ved en skybasert tjeneste vil (nesten alltid) andre måtte gjøre slikt for deg- og du blir da avhengig av at de gidder.
...men så er jeg sær da. Jeg ripper fortsatt ting jeg finner f.eks. på YouTube, av frykt for at det skal forsvinne derfra... Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Mindre praktisk kanskje, men allikevel vil fordelene primært være;
  • Aldri noen rettighetsmessige problemer vedr innhold. En risikerer ikke at favorittartisten fjernes fra "sky biblioteket" en abbonerer på. Ei heller at hele tjenesten legges ned.
  • Kvalitetsgaranti. Jeg har "rippet" alt mitt i FLAC format. (hvilket inkl. en del  gammelt som jeg antar aldri vil komme på spotify etc)
  • Du kan alltids selv skape den tilgjengelighet du ønsker, på alle enheter/plattformer. Ved en skybasert tjeneste vil (nesten alltid) andre måtte gjøre slikt for deg- og du blir da avhengig av at de gidder.

 

 

Jeg har også punktet "musikk som jeg vet ikke finnes på internett og jeg definitivt ikke skal bidra til at havner der uten artistens samtykke", så løsninger som lar meg laste opp noen GB gratis for å bruke sammen med deres innhold frister heller ikke. Men på siden av dette, kunne jeg godt betalt for å bruke deres innhold i tillegg til mitt lokale. Dette er noe hverken Amazon, Google eller Microsoft egentlig ønsker å la meg. Mellom Google Assistant, Cortana og Alexa tror jeg ikke noen av disse vil spille av lokalt innhold, du må typisk laste opp innhold eller sette opp en webtilgjengelig tjeneste selv. 

 

For folk flest så er det mye enklere å bare kjøpe tjenester enn å sette opp et oppsett som det du beskriver eller det jeg ønsker. Samtidig er det mer lønnsomt for Google, Microsoft og Amazon. Så da vet vi hvilken vei de vil spisse sine leveranser i framtiden. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

For folk flest så er det mye enklere å bare kjøpe tjenester enn å sette opp et oppsett som det du beskriver eller det jeg ønsker. Samtidig er det mer lønnsomt for Google, Microsoft og Amazon. Så da vet vi hvilken vei de vil spisse sine leveranser i framtiden.

Yep. Det er mye å tjene på å kunne kontrollere folkets vaner. Folk flest gir gjerne fra seg halve sjela og hele lommeboka bare det blir lettvindt nok å få til hva de ønsker.

 

Prata litt med en familie på 4 i påsken, de hadde det sedvanlige apple/samsung stuff og abbo's på div tjenester. Tilsammen har de betalt mer siste fem år enn kostnaden på hele serverparken min. I tillegg blir nok bevegelsene deres utnytta med målretta reklame samt havner i diverse salgbare statistikker.

 

Det er klart penger i å ha kontroll over krøttera.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

For folk flest så er det mye enklere å bare kjøpe tjenester enn å sette opp et oppsett som det du beskriver eller det jeg ønsker. Samtidig er det mer lønnsomt for Google, Microsoft og Amazon. Så da vet vi hvilken vei de vil spisse sine leveranser i framtiden.

Yep. Det er mye å tjene på å kunne kontrollere folkets vaner. Folk flest gir gjerne fra seg halve sjela og hele lommeboka bare det blir lettvindt nok å få til hva de ønsker.

 

Prata litt med en familie på 4 i påsken, de hadde det sedvanlige apple/samsung stuff og abbo's på div tjenester. Tilsammen har de betalt mer siste fem år enn kostnaden på hele serverparken min. I tillegg blir nok bevegelsene deres utnytta med målretta reklame samt havner i diverse salgbare statistikker.

 

Det er klart penger i å ha kontroll over krøttera.

 

Familie på 4 sa du?

http://findmy.no/priser-og-bestilling/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...