Gå til innhold

Skal lansere en ny elbil hver måned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir interessant å se hvordan dette ender. Det norske markedet for elbiler når trolig en topp i år, for så å falle kraftig de neste årene. Er kun en liten brøkdel av nordmenn som ønsker å kjøpe elbil, men svært mange av dem planlegger å kjøpe elbil i år. Dette fordi det kommer mange nye modeller med bedre rekkevidde.

 

Nissan har ingen ventetid på nye Leaf, noe som er ganske uvanlig på en ny modell. Det tyder på at produksjonskapasiteten for elbiler allerede er mer enn høy nok. Tvilsomt om det finnes kjøpere til alle VW elbiler.

 

VW bruker elbilsatsingen for å bedre image etter dieselgate. Jeg tviler sterkt på at de virkelig tror på elbiler. I mange europeiske land er det dyrere å kjøre elbil enn dieselbil, og så lenge en stor del av kraften er kullkraft gir det heller ingen mening.

 

Håper norske politikere snart slutter å sløse bort titalls milliarder av kroner i året på elbilfordeler. Det er fullstendig meningsløs bruk av våre felles midler, som bør brukes på kollektivtrafikk, helse, utdanning, omsorg osv.

Lenke til kommentar

Blir interessant å se hvordan dette ender. Det norske markedet for elbiler når trolig en topp i år, for så å falle kraftig de neste årene. Er kun en liten brøkdel av nordmenn som ønsker å kjøpe elbil, men svært mange av dem planlegger å kjøpe elbil i år. Dette fordi det kommer mange nye modeller med bedre rekkevidde.

Det kommer ennå flere nye elbiler neste år, og neste år deretter osv. Elbil er som regel en enveis-transisjon. Har man kjøpt sin første går man neppe tilbake til en fossilbil. De som synes lademuligheter, rekkevidde og hengerfeste er et problem løser det ved å beholde sin gamle fossilbil etter elbilkjøpet. Altså ikke noe stort rush av fossilbiler på bruktmarkedet ennå.

 

Mange av de som kjøte første generasjon Leaf, e-golf, i3, Soul, Zoe osv er nok ute etter en oppgradering til større batteri og hengerfeste. 2010-2017 generasjonen elbiler kommer til å oversvømme bruktmarkedet og gjøre de tilgjengelige nedover i prisklassene. Om et par år begynner leveransene av elbiler med faststoffelektrolytt, og hengefeste. Da får vi et nytt utskiftningsrush samtidig som folk begynner å selge unna de gamle fossilbilene sine. Folk vet at bil generelt er en dårlig investering og at ny fossilbil er en ennå dårligere investering nå pga overgangen til el. De eneste som kommer godt ut av verditapregnskapet er de som kjøper sin første bil på bruktmarkedet og de som allerede har kjøpt elbil med stort batteri (60+ kWh). Sistnevnte er de eneste som vil holde seg brukbart i pris (under 10% verditap per år). De riktig uheldige/ustrategiske kan ende opp med over 20% verditap mange år på rad.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Fra neste år skal Volkswagen-gruppen presentere en ny elbil praktisk talt hver måned

 

Da tenker jeg at vi endelig, plutselig skal få stasjonsvogn-segmentet dekket.

 

 

Bra noen er optimister.

 

Men med referanse til hva e-Tron Quattro til slutt endte opp som, så kommer den gamle leksa for et annet av VW sine undermerker til sin rett:

 

«Hvorfor kjøre Skåda, når man kan gå da?»

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Blir interessant å se hvordan dette ender. Det norske markedet for elbiler når trolig en topp i år, for så å falle kraftig de neste årene. Er kun en liten brøkdel av nordmenn som ønsker å kjøpe elbil, men svært mange av dem planlegger å kjøpe elbil i år. Dette fordi det kommer mange nye modeller med bedre rekkevidde.

 

Nissan har ingen ventetid på nye Leaf, noe som er ganske uvanlig på en ny modell. Det tyder på at produksjonskapasiteten for elbiler allerede er mer enn høy nok. Tvilsomt om det finnes kjøpere til alle VW elbiler.

 

VW bruker elbilsatsingen for å bedre image etter dieselgate. Jeg tviler sterkt på at de virkelig tror på elbiler. I mange europeiske land er det dyrere å kjøre elbil enn dieselbil, og så lenge en stor del av kraften er kullkraft gir det heller ingen mening.

 

Håper norske politikere snart slutter å sløse bort titalls milliarder av kroner i året på elbilfordeler. Det er fullstendig meningsløs bruk av våre felles midler, som bør brukes på kollektivtrafikk, helse, utdanning, omsorg osv.

 

Åjasså du? 

Nordmenn, som ikke gjør annet enn å klage over priser vil fortsette å hive seg over elbiler i årene som kommer, da dette er særdeles økonomisk gunstig. Selv om man skulle fjernet absolutt alle fordeler koster "drivstoffet" omtrent en sjettedel av hva ordinært drivstoff koster, og i tillegg kommer det sikkert statlige regulering på fosilbiler som gjør de enda mindre lukrative. 

 

Og å kaste bort penger? Ta deg en bolle. Kjør en analyse for meg hvor du regner på hva som er mest samfunnsøkonomisk av følgende: Drite i å eliktrifisere transportsektoren, med påfølgende problemer for mennesker og dyr i byene samt helsekostnadene dette innebærer. ELLER, bruke mye penger på å elektrifisere transportsektoren, men da reduksjon av helseplager og helsekostnader. 

 

Det er ikke slik at å bruke penger på en ting fjerner bruken av penger på andre ting. 

 

Det vi dog kan enes om er at kolektivtransport er det beste. Så her er jeg enig i at vi bør fokusere på dette fremover, på bekostning av alle andre typer transport. 

Endret av The Very End
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Blir interessant å se hvordan dette ender. Det norske markedet for elbiler når trolig en topp i år, for så å falle kraftig de neste årene. Er kun en liten brøkdel av nordmenn som ønsker å kjøpe elbil, men svært mange av dem planlegger å kjøpe elbil i år. Dette fordi det kommer mange nye modeller med bedre rekkevidde.

 

Jeg kan ta på meg jobben som talsrør for et stort segment av norske småbarnsforeldre og si at de modellene som finnes til salgs i 2018 ikke dekker etterspørselen. Det finnes ikke én bil på markedet som er aktuelt for å bytte ut noen av våre to biler - og da har jeg elbil-preferanse. 

 

Til nå har det vært småbiler og luksusbiler, pluss firma-blikkbokser. Nå blir det småbiler, luksusbiler, firma-blikkbokser og SUVer som enten er luksusbiler eller småbiler på stylter. Det er på vei inn noen normalstørrelse biler men fortsatt smalt der, og ingenting av små eller store stasjonsvogner, som på grunn av landets utforming selger i bøtter og spann her. 

 

Inntil alle de store segmentene er dekket eller momsfordelen forsvinner, vil elbil-salget fortsatt øke i Norge. 

 

 

 

 

Da tenker jeg at vi endelig, plutselig skal få stasjonsvogn-segmentet dekket.

 

 

Bra noen er optimister.

 

Men med referanse til hva e-Tron Quattro til slutt endte opp som, så kommer den gamle leksa for et annet av VW sine undermerker til sin rett:

 

«Hvorfor kjøre Skåda, når man kan gå da?»

 

 

Morsomt eller ikke, ordspillet er fra før VW og Skåda før og etter VW er nok to helt forskjellige historier. Mange nordmenn har valgt Octavia, så det er et marked. 

 

Hadde Octavia STV med elektrisk framdrift kommet til det norske markedet, hadde det solgt godt. Audis e-Tron Quattro følger den tyske tankegangen med at ny funksjonalitet - sånn som elektrisk drift - skal melkes i de dyre produktene i noen år før det kan slippes nedover produktkjeden. Sånn sett ble jeg litt overrasket første gang jeg så Skoda relativt tidlig uttale at de også skulle komme med elektriske modeller. Men snakk er rimelig. Nå viser VW at de mener alvor med elektriske biler. Jeg synes det virker tydelig at Dieselgate er en direkte trigger for dette, som gjør at de har snudd en større krise til et forsprang på elbilmarkedet - over de andre tyskerne i alle fall. 

 

For the record - jeg kjører ikke elbil og ikke tysk bil. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis Norge aksepter EUs tredje energimarkedspakke Acer ser vi nok en dobling og kanskje en tredobling av strømpriser, så da blir drivstoffprisene utjevnet og fossilt drivstoff et konkurransedyktig alternativ.

 

Hvorfor i all verden skal strømprisen i europa tredobles om Norge slutter seg til EUs energimarkedspakke? Vi har omtrent samme pris på kraft i Norge som i de landene vi har utveksling mot i dag. Og det er overhodet ingen grunn til at kraftprisen i Danmark og Sverige skal fly i været avhengig av hva Norge bestemmer seg for å gjøre.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir interessant å se hvordan dette ender. Det norske markedet for elbiler når trolig en topp i år, for så å falle kraftig de neste årene. Er kun en liten brøkdel av nordmenn som ønsker å kjøpe elbil, men svært mange av dem planlegger å kjøpe elbil i år. Dette fordi det kommer mange nye modeller med bedre rekkevidde.

 

Nissan har ingen ventetid på nye Leaf, noe som er ganske uvanlig på en ny modell. Det tyder på at produksjonskapasiteten for elbiler allerede er mer enn høy nok. Tvilsomt om det finnes kjøpere til alle VW elbiler.

 

VW bruker elbilsatsingen for å bedre image etter dieselgate. Jeg tviler sterkt på at de virkelig tror på elbiler. I mange europeiske land er det dyrere å kjøre elbil enn dieselbil, og så lenge en stor del av kraften er kullkraft gir det heller ingen mening.

 

Håper norske politikere snart slutter å sløse bort titalls milliarder av kroner i året på elbilfordeler. Det er fullstendig meningsløs bruk av våre felles midler, som bør brukes på kollektivtrafikk, helse, utdanning, omsorg osv.

 

Nevn meg et land hvor strømmen er så dyr at det er billigere å fylle diesel? Selv i USA som har null avgifter på fossilt drivstoff og høye strømpriser er det billigere å lade en stor Tesla.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hvis Norge aksepter EUs tredje energimarkedspakke Acer ser vi nok en dobling og kanskje en tredobling av strømpriser, så da blir drivstoffprisene utjevnet og fossilt drivstoff et konkurransedyktig alternativ.

Hvorfor i all verden skal strømprisen i europa tredobles om Norge slutter seg til EUs energimarkedspakke? Vi har omtrent samme pris på kraft i Norge som i de landene vi har utveksling mot i dag. Og det er overhodet ingen grunn til at kraftprisen i Danmark og Sverige skal fly i været avhengig av hva Norge bestemmer seg for å gjøre.

 

Vet ikke om du missforstår hva jeg skrev eller om jeg skulle presisere bedre.

 

Det er de Norske strømprisens som vil bli dyrere for å utjamnes med europeiske prisene, EU mener at norske bedrifter har et konkurransefortrinn ved rimeligere strømutgifter og aksepterer vi Acer-pakken blir prisene her i Norge på europeisk nivå og vi har ingen bestemmelserett eller vetorett på hva Brussel vedtar angående nivåer på strømpriser her i NORGE.

 

og Danmark har dobbel så dyr strøm som i Norge og Sverige ca. 70% dyrere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis Norge aksepter EUs tredje energimarkedspakke Acer ser vi nok en dobling og kanskje en tredobling av strømpriser, så da blir drivstoffprisene utjevnet og fossilt drivstoff et konkurransedyktig alternativ.

Jeg vet ikke hvorfor jeg gidder å spørre, for jeg regner med det tallet ditt kommer rett fra der sola ikke skinne, men kan du vennligste backe opp denne påstanden din?

 

For øvrig må du nok mer opp på en 5-6-dobling av strømprisen før den nærmer seg bensinprisen per km.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da tenker jeg at vi endelig, plutselig skal få stasjonsvogn-segmentet dekket.

Med 12 biler i året?

 

 

 

La meg spesifisere at jeg ikke mener at 12 modeller (eller 12 avdekkede enkelteksemplarer, om du ønsker å tolke det sånn) fra én leverandør vil gi en fullgod dekning av alle segmenter. :-B

 

Men jeg tenker at VW ikke har tenkt å lage 12 nye småbil-modeller hvert år, og med den hastigheten så vil det før eller senere komme et produkt som faller inn i stasjonsvogn-segmentet i stedet for å være en småbil eller million-SUV. "Passat-segmentet" bør ikke være helt ukjent for VW. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fra neste år skal Volkswagen-gruppen presentere en ny elbil praktisk talt hver måned

 

Da tenker jeg at vi endelig, plutselig skal få stasjonsvogn-segmentet dekket.

Nei, blir sikkert enda flere småbiler, uten sånt. Bil for tilhenger, til en fornuftig pris, ser ut til å fortsatt være av fossil type en lang stund framover. I allefall om man skal dra noe mer enn en ATV-tilhenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Fra neste år skal Volkswagen-gruppen presentere en ny elbil praktisk talt hver måned

 

Da tenker jeg at vi endelig, plutselig skal få stasjonsvogn-segmentet dekket.

Nei, blir sikkert enda flere småbiler, uten sånt. Bil for tilhenger, til en fornuftig pris, ser ut til å fortsatt være av fossil type en lang stund framover. I allefall om man skal dra noe mer enn en ATV-tilhenger.

 

 

Det må da være grenser for hvor mange småbil-varianter de tenker lage, eller? 

Evt. kan vi jo tolke det som at de kommer til å presentere ett eksemplar hver dag, litt sånn som e-Ampera... :B

Lenke til kommentar

 

Hvis Norge aksepter EUs tredje energimarkedspakke Acer ser vi nok en dobling og kanskje en tredobling av strømpriser, så da blir drivstoffprisene utjevnet og fossilt drivstoff et konkurransedyktig alternativ.

Jeg vet ikke hvorfor jeg gidder å spørre, for jeg regner med det tallet ditt kommer rett fra der sola ikke skinne, men kan du vennligste backe opp denne påstanden din?

 

For øvrig må du nok mer opp på en 5-6-dobling av strømprisen før den nærmer seg bensinprisen per km.

 

Denne er fra 2016 og sola skinner der du vet ;)

 

Og når smartmålene blir brukt fullt ut til det de er beregnet for vil prisen nok tredobles i perioder med mye forbruk.

 

Forbruk pr.km. er avhengig av ja, forbruket spesifikk bilmodell. Jeg regner med at biler med fossilt drivstoff "diesel spesifikk" nærmer seg 0.15 pr.km. i løpe av en tiårsperiode. Og ettersom fossilt drivstoff blir mindre ettertraktet vil nok prisene synke, med forbeholdt og noen grønne politikere klarer og avgiftslegge helt vilt da.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir interessant å se hvordan dette ender. Det norske markedet for elbiler når trolig en topp i år, for så å falle kraftig de neste årene. Er kun en liten brøkdel av nordmenn som ønsker å kjøpe elbil, men svært mange av dem planlegger å kjøpe elbil i år. Dette fordi det kommer mange nye modeller med bedre rekkevidde.

 

Nissan har ingen ventetid på nye Leaf, noe som er ganske uvanlig på en ny modell. Det tyder på at produksjonskapasiteten for elbiler allerede er mer enn høy nok. Tvilsomt om det finnes kjøpere til alle VW elbiler.

 

VW bruker elbilsatsingen for å bedre image etter dieselgate. Jeg tviler sterkt på at de virkelig tror på elbiler. I mange europeiske land er det dyrere å kjøre elbil enn dieselbil, og så lenge en stor del av kraften er kullkraft gir det heller ingen mening.

 

Håper norske politikere snart slutter å sløse bort titalls milliarder av kroner i året på elbilfordeler. Det er fullstendig meningsløs bruk av våre felles midler, som bør brukes på kollektivtrafikk, helse, utdanning, omsorg osv.

 

Javel? Kun en liten brøkdel nordmenn som ønsker elbil? Dette har du fra hvor? Og hva med el-bil i resten av EU? Det er faktisk svært mange som bryr seg om lokale utslipp, tenker miljø og ønsker å bidra til bedre luft og en renere klode.

 

Og selv EU's værstinger mtp kullfyrt strøm blir bedre for hvert eneste år, men stor fokus på fornybar strøm. Både vind, sol og bølger er på stor fremgang i EU.

 

Argumentet om at det ikke hjelper miljøet å kjøre el-bil er idag faktisk utrangert og direkte feil. Allerede så er har EU så mye fornybar strøm at et skifte til e-bil vil få positive effekter. Og selv de som kjører på kullstrøm kommer bedre ut av miljøregnskapet enn de som kjører fossilbiler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...