Gå til innhold

Skal lansere en ny elbil hver måned


Anbefalte innlegg

 

Blir interessant å se hvordan dette ender. Det norske markedet for elbiler når trolig en topp i år, for så å falle kraftig de neste årene. Er kun en liten brøkdel av nordmenn som ønsker å kjøpe elbil, men svært mange av dem planlegger å kjøpe elbil i år. Dette fordi det kommer mange nye modeller med bedre rekkevidde.

 

Jeg kan ta på meg jobben som talsrør for et stort segment av norske småbarnsforeldre og si at de modellene som finnes til salgs i 2018 ikke dekker etterspørselen. Det finnes ikke én bil på markedet som er aktuelt for å bytte ut noen av våre to biler - og da har jeg elbil-preferanse. 

 

Siden du snakker for norske småbarnsforeldre, kan jeg ta på meg jobben som talsrør for et stort segment av europeiske småbarnsforeldre da? 

 

Biler i C-segmentet (som Egolf) fungerer helt fint som familiebil. Det er plass til både dypvogn og bakovervendte barneseter inni bilen og bagasje på taket i en takboks. 

 

Ser det var en over her som drømte om stasjonsvogn i god norsk tro. Vel, vi europeiske småbarnsforeldre har aldri vært så begeistret for de stygge kassebilene, så vi skal nok klare oss i fremtiden også uten stasjonsvogn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du snakker for norske småbarnsforeldre, kan jeg ta på meg jobben som talsrør for et stort segment av europeiske småbarnsforeldre da? 

Biler i C-segmentet (som Egolf) fungerer helt fint som familiebil. Det er plass til både dypvogn og bakovervendte barneseter inni bilen og bagasje på taket i en takboks. 

 

 

 

Ser det var en over her som drømte om stasjonsvogn i god norsk tro. Vel, vi europeiske småbarnsforeldre har aldri vært så begeistret for de stygge kassebilene, så vi skal nok klare oss i fremtiden også uten stasjonsvogn.

 

 

Du kan naturligvis det, eller du kan sikkert snakke som talsrør for et annet stort segment av norske småbarnsforeldre om du vil. Er nok ikke en veldig eksklusiv og varig rolle. 

 

Hvis man ser etter bil i e-golf segmentet, er det allerede en god del produkter på markedet å velge fra. Mange i Norge kjøper imidlertid stasjonsvogn. Da vi tidligere bodde i rekkehus, tror jeg jammen at halvparten av bilene på parkeringen var vanlige stasjonsvogner. Det er vanskelig å se for seg at alle disse går over til å kjøre Zoë. 

 

For meg hadde en Golf stasjonsvogn - som jo finnes - kunne dekket det behovet som jeg tidligere kjøpte bil for. Etterhvert ble også den lille stasjonsvognen for liten for oss, og vi anskaffet en større i tillegg, men det er nok mer utypiske årsaker. På sikt skal vi dessverre over på enda mye større bil. Enda styggere, om du vil. 

Lenke til kommentar

 

Jeg leste det, men jeg ser ikke hvordan det du skriver fører til et "neida". Heller tvert imot. 

Det er naturligvis avhengig av hvordan eksport av strøm reguleres. 

 

Gitt at man har en produsent av et produkt, på et lite marked, der produsenten kan dekke 100+x% av markedet. 

Prisen på dette markedet er a kroner. Produsenten får så fri tilgang til å selge produktet på et annet, mye større marked for b kroner. 

 

Dersom b er dobbelt så stor som a; har man fire muligheter: 

1) Ikke gjøre noe. Ingen risiko utover at overkapasitet går til spille. Ingen merinntekt. 

2) Selge overkapasiteten til a kroner. En viss investeringskostnad, litt merinntekt på x% overproduksjon.

3) Selge overkapasiteten til rett under b kroner. Samme investeringskostnad, dobbel merinntekt på x% overproduksjon. 

4) Selge all kapasiteten til rett under b kroner.  Høyere investeringskostnad, dobler hele inntekten, både på de første 100% og x%.  

 

Du trenger ikke mer økonomisk utdannelse enn meg for å se hva som er det rette valget fra et økonomisk ståsted. 

Det er kun det lille markedet som blir vesentlig berørt, men der vil prisen tilnærme seg b

 

Fordi man ikke har ubegrensede kabler mellom markedene, fordi det er forskjell på regulering av produksjon, salg og kjøp av kraft, og av andre årsaker så er ikke prisen lik og vil heller ikke bli lik på markedene. Fordi norske produsenter er eid av norske kommuner, vil ikke all kapasiteten bli sendt til utlandet selv om det ville vært lønnsomt.

 

Men ordet "harmonisering" brukes bare om én ting. Det brukes når man trenger forskjønne at det man har er for bra i forhold til resten av verden, og at man skal justere dette. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hvis Norge aksepter EUs tredje energimarkedspakke Acer ser vi nok en dobling og kanskje en tredobling av strømpriser, så da blir drivstoffprisene utjevnet og fossilt drivstoff et konkurransedyktig alternativ.

Jeg vet ikke hvorfor jeg gidder å spørre, for jeg regner med det tallet ditt kommer rett fra der sola ikke skinne, men kan du vennligste backe opp denne påstanden din?

 

For øvrig må du nok mer opp på en 5-6-dobling av strømprisen før den nærmer seg bensinprisen per km.

 

Denne er fra 2016 og sola skinner der du vet ;)

 

Og når smartmålene blir brukt fullt ut til det de er beregnet for vil prisen nok tredobles i perioder med mye forbruk.

 

Forbruk pr.km. er avhengig av ja, forbruket spesifikk bilmodell. Jeg regner med at biler med fossilt drivstoff "diesel spesifikk" nærmer seg 0.15 pr.km. i løpe av en tiårsperiode. Og ettersom fossilt drivstoff blir mindre ettertraktet vil nok prisene synke, med forbeholdt og noen grønne politikere klarer og avgiftslegge helt vilt da.

Nå må slutte å sniffe eksos!!

Lenke til kommentar

Jeg regner med at biler med fossilt drivstoff "diesel spesifikk" nærmer seg 0.15 pr.km. i løpe av en tiårsperiode. 

 

 

Hvordan? 

- Selv på sin høyhetstid varte en dieselmotor-modell kanskje 7-11 år. Det vil si at de store forbedringene innenfor en tiårsperiode normalt sett kun var på brosjyrene. 

- VW-konsernet, Volvo, og sikkert flere andre også, har sluttet å videreutvikle dieselmotorer. Ingen forbedringer er å forvente derfra. 

- Forbrenningsmotorer er hundgammel teknologi. Den har vært jobbet på i lang tid for å få opp til dagens standard. Den naturlige veien videre er å bytte ut grunnprinsippet. Hybrider gjør dette, men det har vist seg at hybrider bruker langt mer enn reklamene sier. 

- Avviket mellom brosjyrematerialet og faktisk forbruk øker år for år, fordi brosjyren må være bedre enn fjoråret, selv om motoren er det samme.

 

Så hvordan skal man få forbruket ned til... Vent litt... 

 

Sa ikke du nettopp 0.15 per kilometer? Det er jo 1.5 liter på mila. My bad. Jo, da kan det være du har rett likevel. 

Eller snakket du om kroner per kilometer? Da tror jeg igjen ikke på en nedgang. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Jeg regner med at biler med fossilt drivstoff "diesel spesifikk" nærmer seg 0.15 pr.km. i løpe av en tiårsperiode. 

 

 

Hvordan? 

- Selv på sin høyhetstid varte en dieselmotor-modell kanskje 7-11 år. Det vil si at de store forbedringene innenfor en tiårsperiode normalt sett kun var på brosjyrene. 

- VW-konsernet, Volvo, og sikkert flere andre også, har sluttet å videreutvikle dieselmotorer. Ingen forbedringer er å forvente derfra. 

- Forbrenningsmotorer er hundgammel teknologi. Den har vært jobbet på i lang tid for å få opp til dagens standard. Den naturlige veien videre er å bytte ut grunnprinsippet. Hybrider gjør dette, men det har vist seg at hybrider bruker langt mer enn reklamene sier. 

- Avviket mellom brosjyrematerialet og faktisk forbruk øker år for år, fordi brosjyren må være bedre enn fjoråret, selv om motoren er det samme.

 

Så hvordan skal man få forbruket ned til... Vent litt... 

 

Sa ikke du nettopp 0.15 per kilometer? Det er jo 1.5 liter på mila. My bad. Jo, da kan det være du har rett likevel. 

Eller snakket du om kroner per kilometer? Da tror jeg igjen ikke på en nedgang. 

 

Mente pr.mil :)

 

Du kan lese denne artikkelen angående hvorfor diesel fortsatt burde være i omløp endel år til og når det gjelder forbruk så tror jeg at sålenge utviklingen får fortsette vil nok dieselmotoren bli gjerrigere på forbruk og klare kommende miljøkravene men spørsmålet er om produsentene er villige til å investere videre i utviklingen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Forbruk pr.km. er avhengig av ja, forbruket spesifikk bilmodell. Jeg regner med at biler med fossilt drivstoff "diesel spesifikk" nærmer seg 0.15 pr.km. i løpe av en tiårsperiode. Og ettersom fossilt drivstoff blir mindre ettertraktet vil nok prisene synke, med forbeholdt og noen grønne politikere klarer og avgiftslegge helt vilt da.

Jeg regner med at forbruket til elbiler vil gå ned enda mer relativt sett enn diesel-biler i løpet av en tiårsperiode.

 

Drivstoffprisene har for det første ekstrem lav korrelasjon med oljeprisen. For det andre ser jeg ikke logikken i din forenklede antagelse om tilbud-etterspørsel. Det er høye faste kostnader for bensinstasjonene i dag og jeg skjønner ikke hvordan de plutselig skulle kunne sette ned prisene ved lavere etterspørsel. Prisen de betaler for å få inn drivstoff er svært lite avhengig av hvor stor etterspørselen er. Det er for øvrig slik allerede at størsteparten av prisen du betaler for drivstoff er diverse avgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Blir interessant å se hvordan dette ender. Det norske markedet for elbiler når trolig en topp i år, for så å falle kraftig de neste årene. Er kun en liten brøkdel av nordmenn som ønsker å kjøpe elbil, men svært mange av dem planlegger å kjøpe elbil i år. Dette fordi det kommer mange nye modeller med bedre rekkevidde.

Det kommer ennå flere nye elbiler neste år, og neste år deretter osv. Elbil er som regel en enveis-transisjon. Har man kjøpt sin første går man neppe tilbake til en fossilbil. De som synes lademuligheter, rekkevidde og hengerfeste er et problem løser det ved å beholde sin gamle fossilbil etter elbilkjøpet. Altså ikke noe stort rush av fossilbiler på bruktmarkedet ennå.

 

Mange av de som kjøte første generasjon Leaf, e-golf, i3, Soul, Zoe osv er nok ute etter en oppgradering til større batteri og hengerfeste. 2010-2017 generasjonen elbiler kommer til å oversvømme bruktmarkedet og gjøre de tilgjengelige nedover i prisklassene. Om et par år begynner leveransene av elbiler med faststoffelektrolytt, og hengefeste. Da får vi et nytt utskiftningsrush samtidig som folk begynner å selge unna de gamle fossilbilene sine. Folk vet at bil generelt er en dårlig investering og at ny fossilbil er en ennå dårligere investering nå pga overgangen til el. De eneste som kommer godt ut av verditapregnskapet er de som kjøper sin første bil på bruktmarkedet og de som allerede har kjøpt elbil med stort batteri (60+ kWh). Sistnevnte er de eneste som vil holde seg brukbart i pris (under 10% verditap per år). De riktig uheldige/ustrategiske kan ende opp med over 20% verditap mange år på rad.

Kun 11% av nordmenn ønsker elbil:

 

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/02/11-prosent-vil-velge-elbil-neste-gang

 

Elbiler fungerer kun som matpakkebiler for folk som har høye bompenger, ingen andre som gidder å dille med det.

 

Du har nok rett i at mange beholder dieselbilen i tillegg til elbilen. Om få år vil det trolig bli mangel på brukte dieselbiler fordi det selges så få nye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Elbiler fungerer kun som matpakkebiler for folk som har høye bompenger, ingen andre som gidder å dille med det.

 

Du har nok rett i at mange beholder dieselbilen i tillegg til elbilen. Om få år vil det trolig bli mangel på brukte dieselbiler fordi det selges så få nye.

 

 

Hadde lave utgifter til bompenger, solgte dieselen og driver ikke med dilling. 

Lenke til kommentar

 

Hvis Norge aksepter EUs tredje energimarkedspakke Acer ser vi nok en dobling og kanskje en tredobling av strømpriser, så da blir drivstoffprisene utjevnet og fossilt drivstoff et konkurransedyktig alternativ.

 

Dagens latter

Så du tror ikke strømprisene les energiprisene for raffineriene øker også, og all annen bruk av strøm ifm produksjon og distribusjon av drivstoff??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Fra neste år skal Volkswagen-gruppen presentere en ny elbil praktisk talt hver måned

 

Da tenker jeg at vi endelig, plutselig skal få stasjonsvogn-segmentet dekket.

Med 12 biler i året?

Tolv modeller i året, bestående av x antall tusen, titusener ,hundretusener biler av hver modell..

Lenke til kommentar

 

 

Blir interessant å se hvordan dette ender. Det norske markedet for elbiler når trolig en topp i år, for så å falle kraftig de neste årene. Er kun en liten brøkdel av nordmenn som ønsker å kjøpe elbil, men svært mange av dem planlegger å kjøpe elbil i år. Dette fordi det kommer mange nye modeller med bedre rekkevidde.

Det kommer ennå flere nye elbiler neste år, og neste år deretter osv. Elbil er som regel en enveis-transisjon. Har man kjøpt sin første går man neppe tilbake til en fossilbil. De som synes lademuligheter, rekkevidde og hengerfeste er et problem løser det ved å beholde sin gamle fossilbil etter elbilkjøpet. Altså ikke noe stort rush av fossilbiler på bruktmarkedet ennå.

 

Mange av de som kjøte første generasjon Leaf, e-golf, i3, Soul, Zoe osv er nok ute etter en oppgradering til større batteri og hengerfeste. 2010-2017 generasjonen elbiler kommer til å oversvømme bruktmarkedet og gjøre de tilgjengelige nedover i prisklassene. Om et par år begynner leveransene av elbiler med faststoffelektrolytt, og hengefeste. Da får vi et nytt utskiftningsrush samtidig som folk begynner å selge unna de gamle fossilbilene sine. Folk vet at bil generelt er en dårlig investering og at ny fossilbil er en ennå dårligere investering nå pga overgangen til el. De eneste som kommer godt ut av verditapregnskapet er de som kjøper sin første bil på bruktmarkedet og de som allerede har kjøpt elbil med stort batteri (60+ kWh). Sistnevnte er de eneste som vil holde seg brukbart i pris (under 10% verditap per år). De riktig uheldige/ustrategiske kan ende opp med over 20% verditap mange år på rad.

Kun 11% av nordmenn ønsker elbil:

 

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/02/11-prosent-vil-velge-elbil-neste-gang

 

Elbiler fungerer kun som matpakkebiler for folk som har høye bompenger, ingen andre som gidder å dille med det.

 

Du har nok rett i at mange beholder dieselbilen i tillegg til elbilen. Om få år vil det trolig bli mangel på brukte dieselbiler fordi det selges så få nye.

Det vil bli lite diesel etterhvert også?
Lenke til kommentar

 

Elbiler fungerer kun som matpakkebiler for folk som har høye bompenger, ingen andre som gidder å dille med det.

Hadde lave utgifter til bompenger, solgte dieselen og driver ikke med dilling.

 

Fikk ikke lov av kona til å skyte dieselpurka ved morgengry. Skal uansett aldri, aldri, aldri tilbake. 

 

Hva jeg nå skal gjøre med alt spesialverktøyet mitt, se det vet jeg ikke. Der er et ikke helt insignifikant bruktbiltap bare i verdien av disse…

 

( Men skulle jeg av en eller annen merkelig grunn bli tvunget, så er eneste alternativ en gammel Nissan TD27 eller til nød en og annen Mercedes motor, som funnet i eldre London Taxi. Det blir ingen flere Common Fail motorer eller motorer med ulike miljøtiltak hengt på, som igjen tar livet av motoren. Sistnevnte blir det bare mer og mer av som følge av lovregulering. Altså blir det elbil for all overskuelig fremtid. )

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Blir interessant å se hvordan dette ender. Det norske markedet for elbiler når trolig en topp i år, for så å falle kraftig de neste årene. Er kun en liten brøkdel av nordmenn som ønsker å kjøpe elbil, men svært mange av dem planlegger å kjøpe elbil i år. Dette fordi det kommer mange nye modeller med bedre rekkevidde.

 

Nissan har ingen ventetid på nye Leaf, noe som er ganske uvanlig på en ny modell. Det tyder på at produksjonskapasiteten for elbiler allerede er mer enn høy nok. Tvilsomt om det finnes kjøpere til alle VW elbiler.

 

VW bruker elbilsatsingen for å bedre image etter dieselgate. Jeg tviler sterkt på at de virkelig tror på elbiler. I mange europeiske land er det dyrere å kjøre elbil enn dieselbil, og så lenge en stor del av kraften er kullkraft gir det heller ingen mening.

 

Håper norske politikere snart slutter å sløse bort titalls milliarder av kroner i året på elbilfordeler. Det er fullstendig meningsløs bruk av våre felles midler, som bør brukes på kollektivtrafikk, helse, utdanning, omsorg osv.

 

Det var da merkelig. Du snakker som om du har forsket på dette. Jeg kjøpte Nissan Leaf i 2014, og venter nå på 2018-utgaven. Jeg har hatt mange fossilbiler, men vil ALDRI tilbake. Elbil er MYE bedre biler enn fossilt:

 

- reduserer helseplager og dødsfall i storbyer pga redusert lokal forurensning.

- energien produserer seg så og si selv, fra vannkraft, via strømledning til bilen. I motsetning til fossilt, hvor mennesker er involvert i HELT meningsløs jobb i alle ledd. Jobben de gjør mistet all mening den dagen alt de gjør kan erstattes av noen kobberledninger.

- at noen få land kjører kullkraft ute i verden har da aldri vært et argument for at nordmenn ikke skal skaffe seg rene biler, busser og skip, og unngå astma og kols.

Lenke til kommentar

 

Blir interessant å se hvordan dette ender. Det norske markedet for elbiler når trolig en topp i år, for så å falle kraftig de neste årene. Er kun en liten brøkdel av nordmenn som ønsker å kjøpe elbil, men svært mange av dem planlegger å kjøpe elbil i år. Dette fordi det kommer mange nye modeller med bedre rekkevidde.

 

Nissan har ingen ventetid på nye Leaf, noe som er ganske uvanlig på en ny modell. Det tyder på at produksjonskapasiteten for elbiler allerede er mer enn høy nok. Tvilsomt om det finnes kjøpere til alle VW elbiler.

 

VW bruker elbilsatsingen for å bedre image etter dieselgate. Jeg tviler sterkt på at de virkelig tror på elbiler. I mange europeiske land er det dyrere å kjøre elbil enn dieselbil, og så lenge en stor del av kraften er kullkraft gir det heller ingen mening.

 

Håper norske politikere snart slutter å sløse bort titalls milliarder av kroner i året på elbilfordeler. Det er fullstendig meningsløs bruk av våre felles midler, som bør brukes på kollektivtrafikk, helse, utdanning, omsorg osv.

 

Det var da merkelig. Du snakker som om du har forsket på dette. Jeg kjøpte Nissan Leaf i 2014, og venter nå på 2018-utgaven. Jeg har hatt mange fossilbiler, men vil ALDRI tilbake. Elbil er MYE bedre biler enn fossilt:

 

- reduserer helseplager og dødsfall i storbyer pga redusert lokal forurensning.

- energien produserer seg så og si selv, fra vannkraft, via strømledning til bilen. I motsetning til fossilt, hvor mennesker er involvert i HELT meningsløs jobb i alle ledd. Jobben de gjør mistet all mening den dagen alt de gjør kan erstattes av noen kobberledninger.

- at noen få land kjører kullkraft ute i verden har da aldri vært et argument for at nordmenn ikke skal skaffe seg rene biler, busser og skip, og unngå astma og kols.

Jeg går ut i fra at du vil kjøre på asfalt i plastbilen din. Olje trenger vi.

Lenke til kommentar

Asfalt er et grovt medium og relativt dårlig egnet til den jobben den gjør, og olje gjør også asfalten farligere under noen forhold. Det er nok først og fremst pris som gjør at man fortsetter med asfalt. 

 

Men det er ikke dermed sagt at det er enkelt å si hva som skulle ha erstattet asfalt. Medium som har bedre bremseeffekt vil potensielt ha høyere rullemotstand og slitasje på dekk og dermed økt mikroplast-utslipp; etc. Men nå er det ikke gitt at plast i dekk er det optimale heller. 

 

Det brukes vel olje i plast også? Vi trenger uansett olje. Det er ikke sikkert vi trenger forbrenne så mye av den. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Men det er ikke dermed sagt at det er enkelt å si hva som skulle ha erstattet asfalt. Medium som har bedre bremseeffekt vil potensielt ha høyere rullemotstand og slitasje på dekk og dermed økt mikroplast-utslipp; etc. Men nå er det ikke gitt at plast i dekk er det optimale heller.

Friksjonsfrie magnetsvevebaner med elektromagnetisk oppbremsing ville eliminert hele mikroplastproblemet, rullemotstand og bremseeffekt.

 

Ups, så var det pris da. :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Friksjonsfrie magnetsvevebaner med elektromagnetisk oppbremsing ville eliminert hele mikroplastproblemet, rullemotstand og bremseeffekt.

 

Ups, så var det pris da. :(

Tja, løsningen finnes allerede. I alle fall i grove trekk. Men vi vet alle hvem som gjemmer seg i detaljene. Løsningen kalles SkyTran, og består i en pod hengende i en magnetlevitert, monorail slede.

 

Men sett på tre-fire hjul og en liten elektromotor på hver pod, nok til at jeg kunne kjøre hjemmefra til nærmeste påkoblingspunkt og dertil eie min egen  pod, så er jeg interessert. Den Über-løsningen SkyTran ser for seg er derimot ikke interessant. Da kan jeg like godt fortsette lide på toget. 

 

Investeringsbehovet i infrastruktur er uansett så hinsides at dette aldri kommer til å ta av. Og med erfaring fra nettopp toget, så kommer denne saken til å være ute av drift hver eneste myldretid. 

 

• 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

 

 

Jeg leste det, men jeg ser ikke hvordan det du skriver fører til et "neida". Heller tvert imot. 

Det er naturligvis avhengig av hvordan eksport av strøm reguleres. 

 

Gitt at man har en produsent av et produkt, på et lite marked, der produsenten kan dekke 100+x% av markedet. 

Prisen på dette markedet er a kroner. Produsenten får så fri tilgang til å selge produktet på et annet, mye større marked for b kroner. 

 

Dersom b er dobbelt så stor som a; har man fire muligheter: 

1) Ikke gjøre noe. Ingen risiko utover at overkapasitet går til spille. Ingen merinntekt. 

2) Selge overkapasiteten til a kroner. En viss investeringskostnad, litt merinntekt på x% overproduksjon.

3) Selge overkapasiteten til rett under b kroner. Samme investeringskostnad, dobbel merinntekt på x% overproduksjon. 

4) Selge all kapasiteten til rett under b kroner.  Høyere investeringskostnad, dobler hele inntekten, både på de første 100% og x%.  

 

Du trenger ikke mer økonomisk utdannelse enn meg for å se hva som er det rette valget fra et økonomisk ståsted. 

Det er kun det lille markedet som blir vesentlig berørt, men der vil prisen tilnærme seg b

 

Fordi man ikke har ubegrensede kabler mellom markedene, fordi det er forskjell på regulering av produksjon, salg og kjøp av kraft, og av andre årsaker så er ikke prisen lik og vil heller ikke bli lik på markedene. Fordi norske produsenter er eid av norske kommuner, vil ikke all kapasiteten bli sendt til utlandet selv om det ville vært lønnsomt.

Mulig vi snakker veldig forbi hverandre her... Jeg påstår ikke at prisen ikke vil øke noe, bare at det er en nokså marginal økning, nettopp av de grunner du nevner i det siste avsnittet jeg siterer over (og at prisen på kraft i EU vil falle), men i punktlista virker som antar uendelig overføringskapasitet. Det er nettopp det at overføringskapasiteten utgjør en bitteliten andel av markedet som er det essensielle her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...