Gå til innhold

Banken krever legitimasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
minim skrev (44 minutter siden):

Er det ikke kun DnB som holder på med dette? Jeg har fire andre bankforbindelser som jeg ikke har hørt noe fra..

Dnb har rotet det skikkelig til. Jeg vet ikke hvorfor. De andre har du nok legitimert deg hos på ett eller annet tidspunkt, digitalt eller fysisk, og så har de spart på dokumentasjonen på tilfredsstillende måte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, minim said:

Er det ikke kun DnB som holder på med dette? Jeg har fire andre bankforbindelser som jeg ikke har hørt noe fra..

Gjorde verifisering i to EIKA bank i.... 2018? 2017? Måtte til en postfilian med passet, da det var enkleste alternativ.
Har ikke hørt noe siden.
Det var noe pirk da hvitevaskingsloven kom, men tror det kun rammet de av oss som hadde et kundeforhold fra før de ble myndig, derav ingen garanti at personinhentingen ble gjort tilstrekkelig. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (1 time siden):

Dnb har rotet det skikkelig til. Jeg vet ikke hvorfor. De andre har du nok legitimert deg hos på ett eller annet tidspunkt, digitalt eller fysisk, og så har de spart på dokumentasjonen på tilfredsstillende måte. 

De før husker jeg ikke, men hos den siste jeg ble kunde hos kun for å få apple pay har jeg ikke gjort annet enn å bestilt på nett og ikke legitimert meg med pass som jeg måtte hos DnB. Det kan ikke være bare at dnb leser det nye regelverket på en annen måte enn andre banker og overreagerer da?

Lenke til kommentar
9 hours ago, shockorshot said:

Kan nevne meg selv, har verifisert meg 3+ ganger via nettet, men likevel driver DNB og sender meg meldinger om at jeg ikke har verifisert meg.

Hvordan har du gjort dette? Jeg er i den øvre aldersgruppen her, da jeg er pensjonist. Jeg brukte Bank-ID-appen, hele prosessen tok meg ca 30 sekunder, og var bekreftet i nettbanken få sekunder etterpå. Her tror jeg det er mange som gjør dette unødvendig vanskelig for seg selv.

Lenke til kommentar

I praksis tolker nok mange regelverket slik at bankid er likestilt med fysisk legitimasjon. Det betyr at du bare trenger legitimere deg der du har bankid. DNB har utstedt bankiden til svært, svært mange. Og så er det mulig de krever det også om du er legitimert med bankid fra noen andre, men jeg tror ikke det for jeg har ikke fått noe slikt krav. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (42 minutter siden):

Hvordan har du gjort dette? Jeg er i den øvre aldersgruppen her, da jeg er pensjonist. Jeg brukte Bank-ID-appen, hele prosessen tok meg ca 30 sekunder, og var bekreftet i nettbanken få sekunder etterpå. Her tror jeg det er mange som gjør dette unødvendig vanskelig for seg selv.

han kan sikkert svare på det sjøl, men en mulighet er at han benyttet opplasting av kopi av ID som vedlegg, i nettbanken/postkasse. Måtte gjøre det sjøl, fordi har Windows OS på smarttelefon og da funker ikke app.

I den forbindelse la jeg merke til at selv om opplastingen ble bekreftet mottatt av en kundebehandler umiddelbart, så var det ikke vedkommende sin oppgave å godkjenne det. Den bekreftelsen kom først lenge (uker) etterpå.

Så mulig det er en logistikk-svikt mellom første og andre instans/nivå i banken? (bare en mulig teori da)

 

Lenke til kommentar
On 6/1/2022 at 9:52 PM, Mr.M said:

han kan sikkert svare på det sjøl, men en mulighet er at han benyttet opplasting av kopi av ID som vedlegg, i nettbanken/postkasse. Måtte gjøre det sjøl, fordi har Windows OS på smarttelefon og da funker ikke app.

I den forbindelse la jeg merke til at selv om opplastingen ble bekreftet mottatt av en kundebehandler umiddelbart, så var det ikke vedkommende sin oppgave å godkjenne det. Den bekreftelsen kom først lenge (uker) etterpå.

Fortsatt tror jeg mange gjør dette unødvendig vanskelig for seg selv. Jeg gjør alt jeg kan for å slippe unna et besøk i banken. BankID-appen funker supert til dette, og hele prosessen bør være unnagjort på under 1 minutt. De (svært få) som ikke har iOS eller Android, og en mobil med NFC, kan låne fra noen andre for å gjennomføre dette. De som har Windows Phone bør bytte telefon uansett, da OSet er ute av support for lenge siden.

Dagens situasjon.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Er det bare meg som lurer på hvorfor disse kravene kommer med flere år mellomrom?


Hvorfor fikk kundene stengt kontoen i sr-bank i 2018 og i dnb i 2022?

Hvorfor var det krise i 2018 i en bank og nå 4 år senere i en annen?


Eller er dette avhengig av hvem man er og ikke kundeforholdet?

Hvis dette er så viktig at man kan ta fra folk evenen til å overleve, hvorfor er det 4 år i mellom?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Shifu77 said:

Hvis dette er så viktig at man kan ta fra folk evenen til å overleve...

Litt overdrevent? Man får jo mange meldinger fra banken om dette i god tid før dette skjer. Typisk at de fleste utsetter til siste liten, og syter etterpå. Som nevnt flere ganger, tar dette ca 1 minutt å gjøre med BankID-appen.

Samme som med dagens situasjonen vedrørende pass: Politiet har, under hele pandemien, oppfordret alle til å fornye passet før/når det utløper, for å unngå køer når pandemien er over. Dette har de fleste ikke gjort, noe som har gitt et rush på passbestilling og -produksjon i år, da "alle" nå skal fornye sine pass som har utløpt de siste par årene.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
On 6/4/2022 at 2:50 PM, zanta said:

Samme som med dagens situasjonen vedrørende pass: Politiet har, under hele pandemien, oppfordret alle til å fornye passet før/når det utløper, for å unngå køer når pandemien er over. Dette har de fleste ikke gjort, noe som har gitt et rush på passbestilling og -produksjon i år, da "alle" nå skal fornye sine pass som har utløpt de siste par årene.

Politiet har også gjennom hele pandemien avlyst timer uten forvarsel og det har vært en PITA å skaffe seg pass. Selv for oss som gjorde det da det knapt var lov å reise. Det har vært en situasjon der tilgang ikke er regulert etter etterspørsel, og jeg tror knapt noen har tatt til seg hvor tidskrevende det har blitt å fornye passet sitt. Aller minst de som ikke aktivt bruker det.

Lenke til kommentar
Shifu77 skrev (På 4.6.2022 den 13.19):

Er det bare meg som lurer på hvorfor disse kravene kommer med flere år mellomrom?


Hvorfor fikk kundene stengt kontoen i sr-bank i 2018 og i dnb i 2022?

Hvorfor var det krise i 2018 i en bank og nå 4 år senere i en annen?


Eller er dette avhengig av hvem man er og ikke kundeforholdet?

Hvis dette er så viktig at man kan ta fra folk evenen til å overleve, hvorfor er det 4 år i mellom?

Kontaktet dnb om dette for et par tre år siden da det var mange medieoppslag om krav til (re)legitimering i andre banker, og fikk til svar at nei, dette var ikke nødvendig i dnb. Før det plutselig nå hastet, veldig.

Endret av Poor Old Gil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Shifu77 skrev (3 timer siden):

Ja, det høres mystisk ut altså.

Men vi normenn er jo kjent for å være noen hardbarka typer, tar ikke drit liksom.


Ser for meg minst et par stykker som dukker opp foran stortinget med noen avsagde plakater for å få frem budskapet.

Hva er budskapet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Rutgerus skrev (På 10.6.2022 den 16.54):

Hva er budskapet? 

Trygghet for å ikke komme i problemer...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5GmoBO/soennen-fortviler-etter-at-banken-stengte-kontoen-til-turid-79

Sønnen hjelper litt til når mora har Parkinson og bor på sykehjem. Han ble forsikret at mora som kom til å fylle 80 snart, ikke måtte legitimere seg hos DnB. Kontoen ble likevel stengt, siden hun matte ha vært 80 allerede da samtalen skjedde. Pengene ble derfor overført til en såkalt hjelpekonto, der familien ikke kan få tak i dem. 

Burde ikke den hos DnB som ga infoen, være ansvarlig på noe vis.. Dette er overgrep fra EU, da disse finansreglene egentlig kommer fra EU. 

 

Lenke til kommentar

 

Artikkelen i forrige innlegg: 

Quote

– Men har du ikke forståelse for at banken må følge loven?

– De må se på lovens hensikt. Målgruppen for hvitvaskingsloven er ikke en snart 80 år gammel, pensjonert sykepleier som bare får trygd inn på kontoen.

Det er nok mest DNB som har kommet i en skvis her. Men DNB befinner seg altså mellom en omdømme-stein og en finanstilsyn-hard plass: 

Finanstilsynet vil gi DNB dagbøter på 50.000 kroner – E24

Quote

Bakgrunnen for dagbøtene var Finanstilsynets vedtak av 19. april 2022, hvor DNB ble pålagt å innhente og lagre legitimasjon fra rundt en million kunder. DNB mente da at tallet var flere hundre tusen for høyt.

Finanstilsynet mener de ikke har gjort NOK for å forhindre at sånne som Turid blir hvitvask-sjekket. Mulig ettersyn fra tilsynet er det som avgjør om hver bank har gjort nok, og dermed skjedde det for noen i 2018 og noen nå. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
tommyb skrev (På 2.9.2022 den 12.27):

Finanstilsynet mener de ikke har gjort NOK for å forhindre at sånne som Turid blir hvitvask-sjekket.

Hvem er det som sitter i Finanstilsynet? Er de redde for å få en advarsel fra EU hvis de ikke er harde nok mot innbyggerne? 

Som det har skjedd i strømspørsmålet... der vi har fått en advarsel fra Ursula i EU. 

Rart hvis Finanstilsynet ikke har fått med seg passkrise og Nasjonalt ID-kort-krise. 

Lenke til kommentar
On 9/4/2022 at 12:42 AM, Nepa said:

Hvem er det som sitter i Finanstilsynet? Er de redde for å få en advarsel fra EU hvis de ikke er harde nok mot innbyggerne? 

Som det har skjedd i strømspørsmålet... der vi har fått en advarsel fra Ursula i EU. 

Rart hvis Finanstilsynet ikke har fått med seg passkrise og Nasjonalt ID-kort-krise. 

Nå er det engang slik at dette regelverket ble implementert for ganske mange år siden, og DNB rapporterte til Finanstilsynet allerede i 2017 at de var i rute. "DNB har en årrekke uttalt at banken var i mål med legitimasjonsarbeidet i 2017. Så oppdaget banken at legitimasjon manglet for potensielt mer enn 1,5 millioner kundeforhold, og Finanstilsynet besluttet at DNB måtte tette alle hull innen 1. august." DNB får rekordhøye dagbøter | DN

Kravet er at alle banker skal vite hvem kundene sine er, og DNB har ikke kontroll. Om en kunde ikke gidder er banken lovpålagt å stenge konto frem til kunde er identifisert. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...