Gå til innhold

Slik blir de nye nettleieprisene


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

Du kom med en påstand.

​jeg vil gjerne se kilden du har brukt for å komme frem til den påstanden.

kan du komme med den kilden?

Hvis ikke ser jeg på påstanden din som et synspunkt hentet fra tynne luften for å prøve å fremme argumentasjonen din.

 

 

Jeg har argumentert for min påstand

 

Nei det har du ikke. Du har bedt meg sjekke det ut.

Det er ikke det samme.

 

edit: Å be folk søke opp artikler selv er ikke å argumentere en påstand man selv har kommet med

 

Håpløst svar.

Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

 

Du kom med en påstand.

​jeg vil gjerne se kilden du har brukt for å komme frem til den påstanden.

kan du komme med den kilden?

Hvis ikke ser jeg på påstanden din som et synspunkt hentet fra tynne luften for å prøve å fremme argumentasjonen din.

 

Jeg har argumentert for min påstand

Nei det har du ikke. Du har bedt meg sjekke det ut.

Det er ikke det samme.

 

edit: Å be folk søke opp artikler selv er ikke å argumentere en påstand man selv har kommet med

 

Håpløst svar.

Nå lyver du, jeg har argumentert og delt artikler hvor dette ikke er nevnt og hvor de tar opp problemstillingene.

Lenke til kommentar

Nei jeg lyver ikke.

Nei du har ikke argumentert.


​Hvis du mener at å fortelle folk å sjekke panelovner og varmepumper etc er å argumentere for din påstand, eller det at man skal lete seg frem til artikler selv, er du og jeg på to vidt forskjellige steder. Du har heller ikke vist til noen kilde® som jeg ba om som kan stille seg bak din påstand.

 

Påstand "oppvarming er en liten del av strømforbruket"

 

Kilde ???

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei jeg lyver ikke.

Nei du har ikke argumentert.

​Hvis du mener at å fortelle folk å sjekke panelovner og varmepumper etc er å argumentere for din påstand, eller det at man skal lete seg frem til artikler selv, er du og jeg på to vidt forskjellige steder. Du har heller ikke vist til noen kilde® som jeg ba om som kan stille seg bak din påstand.

 

Påstand "oppvarming er en liten del av strømforbruket"

 

Kilde ???

Herregud for en forsøpling av tråden, artikkelen er fra teknisk ukeblad og omhandler problemene. Du har allerede lest den. Det er ikke nevnt oppvarming som ett problem, for dette er en jevn belastning.

 

Problemet kommer når en legger de korte effekten oppå dette igjen. Som matlaging+vask+elbil+++

 

Om du mener dette ikke er argumentering nok, så er det helt fair. Du får leve godt med det. Jeg har dog ikke tenkt å kaste bort flere poster på denne frem og tilbake krigen hvor du konstant etterspør kilder og ikke viser til noe selv. Det er håpløs argumentasjon. Litt som i barnehagen. "Nei nei nei".

Lenke til kommentar

 

 

Tallene jeg har brukt (10 kr per kWh overforbruk) finnes i eksisterende effekttariff.

Hvor har du dette fra?
Jeg tror ikke du så spørsmålet mitt. Hvor finnes tallet 10 kr/kwh i eksisterende effekttariff?

Jeg har dessverre oversett ditt innlegg. Har forsøkt å finne kilden for dette tallet uten å ha klart det. Det jeg leste var to slike effekttariffer som jeg forstår er implementert og kunder faktureres etter dem. Tariffene har følgende oppbygging: 1) fastavgift per år 2) abonnert effekt kW/måned (for eksempel 4 kW, mer er overforbruk 3) energi øre/kWh 4) kr per kWh overforbruk (for eksempel 10 kr/kWh, du bruker 6kW i en time og må betale (6-4) x 10 = kr 20).

 

Den ene tariffen lå på 10 kr/kWh og den andre på 7 kr/kWh.

Lenke til kommentar

 

 

Nei jeg lyver ikke.

Nei du har ikke argumentert.

​Hvis du mener at å fortelle folk å sjekke panelovner og varmepumper etc er å argumentere for din påstand, eller det at man skal lete seg frem til artikler selv, er du og jeg på to vidt forskjellige steder. Du har heller ikke vist til noen kilde® som jeg ba om som kan stille seg bak din påstand.

 

Påstand "oppvarming er en liten del av strømforbruket"

 

Kilde ???

Herregud for en forsøpling av tråden, artikkelen er fra teknisk ukeblad og omhandler problemene. Du har allerede lest den. Det er ikke nevnt oppvarming som ett problem, for dette er en jevn belastning.

 

Problemet kommer når en legger de korte effekten oppå dette igjen. Som matlaging+vask+elbil+++

 

Om du mener dette ikke er argumentering nok, så er det helt fair. Du får leve godt med det. Jeg har dog ikke tenkt å kaste bort flere poster på denne frem og tilbake krigen hvor du konstant etterspør kilder og ikke viser til noe selv. Det er håpløs argumentasjon. Litt som i barnehagen. "Nei nei nei".

 

 

Hold deg for god til å komme med de latterlige "forsøpling av tråden" stikkene dine. Det er patetisk.

 

Du ser det på en måte. Hva om vi vrir 180 grader på det. Hva hvis vi ser at problemet kommer når vi legger den jevne belastningen oppå den korte effekten? Da er det den jevne belastningen som er "feilen" Hva som kommer når er ikke viktig. På tidspunkt X trenger jeg Y antall effekt. I hvilken rekkefølge produkt A B C D kommer i er irrelevant.

 

 

Igjen. Kan du være så snill å komme med kilde til påstanden din som viser til at oppvarming er en liten del (liten er vel åpent for tolkning, men la oss si under 15%) av strømforbruket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Tallene jeg har brukt (10 kr per kWh overforbruk) finnes i eksisterende effekttariff.

Hvor har du dette fra?
Jeg tror ikke du så spørsmålet mitt. Hvor finnes tallet 10 kr/kwh i eksisterende effekttariff?

Jeg har dessverre oversett ditt innlegg. Har forsøkt å finne kilden for dette tallet uten å ha klart det. Det jeg leste var to slike effekttariffer som jeg forstår er implementert og kunder faktureres etter dem. Tariffene har følgende oppbygging: 1) fastavgift per år 2) abonnert effekt kW/måned (for eksempel 4 kW, mer er overforbruk 3) energi øre/kWh 4) kr per kWh overforbruk (for eksempel 10 kr/kWh, du bruker 6kW i en time og må betale (6-4) x 10 = kr 20).

 

Den ene tariffen lå på 10 kr/kWh og den andre på 7 kr/kWh.

I dømet frå NVE brukt i artikkelen, betaler ein 5 øre/kWh for vanleg forbruk og 1 krone/kWh for overforbrbruk. Eg betaler 59 øre/kWh i nettleige i dag for alt forbruk, so for min del høyrest ikkje dette so gale ut i det heile. Dersom du ligg på overfofbruk i meir enn 13% av tida, løner det seg å betale 689 kroner for å abonnere på 1 kW ekstra.
Lenke til kommentar

Du ser det på en måte. Hva om vi vrir 180 grader på det. Hva hvis vi ser at problemet kommer når vi legger den jevne belastningen oppå den korte effekten? Da er det den jevne belastningen som er "feilen" Hva som kommer når er ikke viktig. På tidspunkt X trenger jeg Y antall effekt. I hvilken rekkefølge produkt A B C D kommer i er irrelevant.

 

Det vert vel ikkje kaldt på badet om du slår av varmekablane akkurat når du lagar middag, og slår dei på att etterpå?

 

Igjen. Kan du være så snill å komme med kilde til påstanden din som viser til at oppvarming er en liten del (liten er vel åpent for tolkning, men la oss si under 15%) av strømforbruket. 

Eg tykkjer det vert litt kunstig å snakke om kor mykje av straumforbruket i eit hus som går til oppvarming. Det er til sjuande og sist 100%. Uansett om du brukar straumen i ein panelomn, eit fjernsyn, til graving etter kryptovaluta eller til lys, går all energien til slutt over i varme. Brukar du straum til direkte oppvarming, vil du trenge mindre straum til det når du slår på andre apparat som brukar straum.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husholdninger behøver verken smartmålere, utsetting av middag, vasking av klær om natta, eller mer forurensning fra vedovner. Både effekt og energi er tilgjengelig i dag og slik bør det fortsette.

 

Det man kan vurdere er at hustander kan tilby å koble sin elbillader og vv.tank til fjernstyring, slik at netteier selv kan koble ut disse på de sjeldne dagene det er problem i nettet. Mot en redusert tariff. Tilbyr du ikke dette, må du kanskje finne deg i å betale litt mer enn i dag.

Slik kan man kontrollere hundrevis av MW fra en sentral, og ..

- dette er denne typen rask regulering nettselskap og samkjøring faktisk trenger -

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Husholdninger behøver verken smartmålere, utsetting av middag, vasking av klær om natta, eller mer forurensning fra vedovner. Både effekt og energi er tilgjengelig i dag og slik bør det fortsette.

Det man kan vurdere er at hustander kan tilby å koble sin elbillader og vv.tank til fjernstyring, slik at netteier selv kan koble ut disse på de sjeldne dagene det er problem i nettet. Mot en redusert tariff. Tilbyr du ikke dette, må du kanskje finne deg i å betale litt mer enn i dag.

Slik kan man kontrollere hundrevis av MW fra en sentral, og ..

- dette er denne typen rask regulering nettselskap og samkjøring faktisk trenger -

Endelig noke konstruktivt i denne tråden:-) Det kan ikkje vere mange dager i et år effekt er et problem, dersom det er meir enn tre dager i året må kanskje trafoen i nabolaget oppgraderast? Det er viktig å ikkje lage styr ut av ting som ikkje er et problem, som å ta ut høg effekt når det er rikelig å ta av

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Husholdninger behøver verken smartmålere, utsetting av middag, vasking av klær om natta, eller mer forurensning fra vedovner. Både effekt og energi er tilgjengelig i dag og slik bør det fortsette.

Det man kan vurdere er at hustander kan tilby å koble sin elbillader og vv.tank til fjernstyring, slik at netteier selv kan koble ut disse på de sjeldne dagene det er problem i nettet. Mot en redusert tariff. Tilbyr du ikke dette, må du kanskje finne deg i å betale litt mer enn i dag.

Slik kan man kontrollere hundrevis av MW fra en sentral, og ..

- dette er denne typen rask regulering nettselskap og samkjøring faktisk trenger -

Endelig noke konstruktivt i denne tråden:-) Det kan ikkje vere mange dager i et år effekt er et problem, dersom det er meir enn tre dager i året må kanskje trafoen i nabolaget oppgraderast? Det er viktig å ikkje lage styr ut av ting som ikkje er et problem, som å ta ut høg effekt når det er rikelig å ta av

 

 

Men hvorfor kan vi ikke bare slutte å gjøre alt på en gang og ta litt ansvar, så slipper vi å sitte igjen med denne kostnaden? For i dag så må alle betale for at du ikke gidder å jevne ut forbruket. 

 

Og å la andre styre når jeg skal ha varmtvann, eller strøm på bilen. Kom an, det er en helt håpløs tankegang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Husholdninger behøver verken smartmålere, utsetting av middag, vasking av klær om natta, eller mer forurensning fra vedovner. Både effekt og energi er tilgjengelig i dag og slik bør det fortsette.

Det man kan vurdere er at hustander kan tilby å koble sin elbillader og vv.tank til fjernstyring, slik at netteier selv kan koble ut disse på de sjeldne dagene det er problem i nettet. Mot en redusert tariff. Tilbyr du ikke dette, må du kanskje finne deg i å betale litt mer enn i dag.

Slik kan man kontrollere hundrevis av MW fra en sentral, og ..

- dette er denne typen rask regulering nettselskap og samkjøring faktisk trenger -

Endelig noke konstruktivt i denne tråden:-) Det kan ikkje vere mange dager i et år effekt er et problem, dersom det er meir enn tre dager i året må kanskje trafoen i nabolaget oppgraderast? Det er viktig å ikkje lage styr ut av ting som ikkje er et problem, som å ta ut høg effekt når det er rikelig å ta av

 

 

Men hvorfor kan vi ikke bare slutte å gjøre alt på en gang og ta litt ansvar, så slipper vi å sitte igjen med denne kostnaden? For i dag så må alle betale for at du ikke gidder å jevne ut forbruket. 

 

Og å la andre styre når jeg skal ha varmtvann, eller strøm på bilen. Kom an, det er en helt håpløs tankegang. 

Som sagt, dette er snakk om ca tre dager i året. Ellers kan alle gjere som dei vil. Topplasta er "alltid" mellom 7-9 en kvardag når det er kulde. Oss må ikkje finne oss i et system som gjer at en må ta hensyn til straumbruken dei 362 dagane i året effekt ikkje er noke problem

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Som sagt, dette er snakk om ca tre dager i året. Ellers kan alle gjere som dei vil. Topplasta er "alltid" mellom 7-9 en kvardag når det er kulde. Oss må ikkje finne oss i et system som gjer at en må ta hensyn til straumbruken dei 362 dagane i året effekt ikkje er noke problem

 

 

Nei det er ikke det, du ser på nettet totalt. Det er mange som har problemer nedover i nettet, hvor trafostasjoner tripper osv. Det innføres ikke for morroskyld, og alt tyder på at dette vokser fort og blir langt verre snarlig. Så du må nok heller oppdatere deg på situasjonen. 

Lenke til kommentar

 

 

Husholdninger behøver verken smartmålere, utsetting av middag, vasking av klær om natta, eller mer forurensning fra vedovner. Både effekt og energi er tilgjengelig i dag og slik bør det fortsette.

Det man kan vurdere er at hustander kan tilby å koble sin elbillader og vv.tank til fjernstyring, slik at netteier selv kan koble ut disse på de sjeldne dagene det er problem i nettet. Mot en redusert tariff. Tilbyr du ikke dette, må du kanskje finne deg i å betale litt mer enn i dag.

Slik kan man kontrollere hundrevis av MW fra en sentral, og ..

- dette er denne typen rask regulering nettselskap og samkjøring faktisk trenger -

Endelig noke konstruktivt i denne tråden:-) Det kan ikkje vere mange dager i et år effekt er et problem, dersom det er meir enn tre dager i året må kanskje trafoen i nabolaget oppgraderast? Det er viktig å ikkje lage styr ut av ting som ikkje er et problem, som å ta ut høg effekt når det er rikelig å ta av

 

 

Men hvorfor kan vi ikke bare slutte å gjøre alt på en gang og ta litt ansvar, så slipper vi å sitte igjen med denne kostnaden? For i dag så må alle betale for at du ikke gidder å jevne ut forbruket. 

 

Og å la andre styre når jeg skal ha varmtvann, eller strøm på bilen. Kom an, det er en helt håpløs tankegang. 

Nei vel, fint for deg, da får du betale for det.

Selv skur jeg bare opp termostaten i tanken, har litt buffer, og slipper litt billigere. Og elbilladeren lader så tregt uansett, at den kan godt leve sitt eget liv noen timer i døgnet.

 

Det er sikkert entusiaster her som synes dette prismekanisme opplegget er spennnende og fantastisk, men selv tror jeg det ville hatt nyhetens interesse og deretter ville jeg på ett eller annet vis automatisert prosessene og glemt hele greia.

Da er det likegreit at automatiseringen gjøres av de som har behov for den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei vel, fint for deg, da får du betale for det.

Selv skur jeg bare opp termostaten i tanken, har litt buffer, og slipper litt billigere. Og elbilladeren lader så tregt uansett, at den kan godt leve sitt eget liv noen timer i døgnet.

 

Det er sikkert entusiaster her som synes dette prismekanisme opplegget er spennnende og fantastisk, men selv tror jeg det ville hatt nyhetens interesse og deretter ville jeg på ett eller annet vis automatisert prosessene og glemt hele greia.

Da er det likegreit at automatiseringen gjøres av de som har behov for den.

 

 

Hva skal jeg betale for? Jeg bruker ikke unødig med effekt. Men med "plan" skal jeg plutselig overstyres, helt unødig. 

Lenke til kommentar

Hva skal jeg betale for? Jeg bruker ikke unødig med effekt. Men med "plan" skal jeg plutselig overstyres, helt unødig.

Uhm.. Du bruker ikke unødvendig med effekt, men vil ikke at noen skal overstyre din bruk av effekt når det er reelle kapasitetsproblrmer i nettet? Samtidig har du tydeligvis ingen motforestillinger mot at andres strømforbruk skal overstyre av andre (pga prising av makdeffekt) selv om det ikke nødvendigvis er noe problem med kapasiteten i nettet på tidspunktet de ønsker å bruke effekt. Det virker litt mer enn en smule hyklersk for meg.

En annen ting - hvor er logikken i at skal man betale abonnement på en effekttariff man kanskje bruker bare 40% av i seks måneder av året?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva skal jeg betale for? Jeg bruker ikke unødig med effekt. Men med "plan" skal jeg plutselig overstyres, helt unødig.

Uhm.. Du bruker ikke unødvendig med effekt, men vil ikke at noen skal overstyre din bruk av effekt når det er reelle kapasitetsproblrmer i nettet? Samtidig har du tydeligvis ingen motforestillinger mot at andres strømforbruk skal overstyre av andre (pga prising av makdeffekt) selv om det ikke nødvendigvis er noe problem med kapasiteten i nettet på tidspunktet de ønsker å bruke effekt. Det virker litt mer enn en smule hyklersk for meg.

En annen ting - hvor er logikken i at skal man betale abonnement på en effekttariff man kanskje bruker bare 40% av i seks måneder av året?

Jeg vill ikke ar noen skal styres, verken jeg eller andre. Jeg vill at de som skaper ett behov for oppgradring av nettet skal betale for dette. Det er helt normalt, ref bompenger, skatt osv.

 

Ehm, dette med 40% er din påstand ikke min.

Lenke til kommentar

En annen ting - hvor er logikken i at skal man betale abonnement på en effekttariff man kanskje bruker bare 40% av i seks måneder av året?

Logikken er å lage en prismodell som gjør at kundene blir bevisste sitt effektforbruk slik at kundene senker sine effekttopper. Grunnen til dette er at nettselskapene planlegger investeringer for 140 mrd kroner (de neste 10 årene?) for å oppgradere nettet grunnet stadig høyere effekttopper, noe som sannsynligvis vil medføre 30% høyere nettleie for alle med dagens prismodell. Dette anses ikke som samfunnsøkonomisk forsvarlig.

 

Ved å gjøre det dyrere å bruke høy effekt skapes insentiver til å være bevisst , installere varmestyring/varmepumpe evt. andre tiltak for å senke effektforbruket slik at nettselskapenes behov for investeringer senkes. Innføringen av prismodellen er beregnet til å senke økningen av nettleien fra 30% til 23%.

 

NVE sier også at det skal gjøres andre tiltak for å senke prisutviklingen ytterligere. NVE gjør her tiltak for å redusere inntektene til nettselskapene og kostnadene til kundene. Noe som bør være positivt for kundene.

 

Der prising av nettleie med effektledd allerede er testet har man sett mye gode resultater og noen uheldige resultater. Derfor kan det diskuteres hva som er den beste prismodellen.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

 

Jeg håper vi ikke kommer i en situasjon der man må betale overpris for å f.eks. lade en elbil om natten 2300-0600 med 8-11kW. Da er det ingen belastning på nettet og evt overpris/effekt pris kun er for at nett selskap skal tjene penger.

 

Det gjør vi, det er åpenbart ett problem om alle gjør dette om natten da 8-11kW er relativ høy belastning. Jeg ser ikke helt hvorfor en skal gjøre dette heller, det tilsvarer rundt 300-400km med kjøring eller 10x normalt kjøremønster for det norske folk.

 

Akkurat dette ser jeg som et helt rimelig bruksmønster.

 

Når jeg i en ikke altfor fjern fremtid skaffer meg elbil med 80kWh batteri eller der omkring(jeg kjører ofte nok på langtur til at jeg ikke vil gå så mye under det) så synes jeg faktisk det er helt naturlig å kunne fulllade bilen over natten. Ikke nødvendigvis 0-100%, 10-80% vil være bra nok. Altså 50-60kWh. Da må jeg ha et ladepunkt på 5-7kW. (11kW med lastbalanserte uttak kan være aktuelt med flere biler i husholdningen)

 

Hvis *alle* bruker 7kW samtidig kan det bli problemer men vi gjør jo ikke det. Etter en natt på 7kW vil de fleste ikke trenge å lade bilen før uka etter. For min egen del ser jeg ingen problemer med at bilen automatisk justerer ned ladeeffekten hvis det kniper men hvis det er *veldig* viktig for deg å våkne til fulladet bil så er det ikke verre enn at du selv har instruert bilen til godta høyere pris per kWh enn det jeg gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...