Gå til innhold

Slik blir de nye nettleieprisene


Anbefalte innlegg

 

[Det er helt ok for selskapene at folk sløser, men de må betale for det. Det er ikke fair at de som faktisk tenker seg om må betale like mye som de latesabbene som ligger på sofaen mens alt surrer å går for de ikke orker å gjøre tiltak.

 

Det er faktisk min og alle andre sin levestandard du kaster dritt på her. Om du er så tilpasningsdyktig som du ynder fremstille deg, så kan du nok fint klare deg uten vann i springen på de mest belastede tider på døgnet? Vannforsyningen er presist like overbelastet som kraftnettet. Du kan få levert vann kl 02:44 hver natt. OK? Ingen tapping på flaske, for likt skal være likt. Finner du det rimelig? Du kan alltids få en bøtte til å balansere på hodet bort til nærmeste brønn noen kilometer unna.

 

Eller toglinjene. De er også kraftig overbelastet, i det minste på Østlandet. Der er faktisk noen fabeldyr som i fullt alvor mener man skal innføre myldretidsagvift også på togene. Bevares, det vil nok fungere etter hensikten – folk vil ikke lenger ta toget i myldretiden. Ulempen er at de faktisk ikke vil ta toget i det hele tatt. Og brutto nasjonalprodukt vil stupe. 

 

Dette kalles å svikte sitt sammfunnsansvar, den ene oppgaven disse instansene er satt til, og dertil innvilget monopol for å løse. Feiler de samme instanser i sin oppgave, så oppløser vi instansen. Skjønt, jeg venter fortsatt på at jernbanen skal bli oppløst. 

 

 

Nei det er det ikke, det er ikke "alle sin levestandard". Det er <20% sin levestandard. Og du blander igjen, det handler ikke om tid på døgnet i denne modellen. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har måtte repetere dette i denne tråden men jeg begynner mildt sagt å bli lei av folk som ikke gidder å sette seg inn i det de diskuterer engang. Jeg kan helt fint leve med å ha lavt trykk i vannrøret ja, så lenge jeg vet at jeg har vann tilgjengelig. 

 

Så, ta deg litt tid til å sette deg inn i saken før du aser deg opp. Dette handler ikke om tid på verken døgn eller noe annet. Det handler om å fordele forbruket sitt, for å spare penger. Om en ikke ønsker å fordele forbruket sitt, eller spare penger så kan en også det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du "oppdrar" kunden til å fyre med ved. Er det greit for deg?

 

Dette vil vel egentlig fungere motsatt. Dette gjør at strømmen blir billigere i rolige tider i døgnet, og dyrere på de tidspunktene det er mest forbruk.

 

Vedfyring er ikke en egnet varmekilde for korte øyeblikk. En bedre måte er å skru av all oppvarming den korte tiden hvor man risikerer overforbruk.

Tror du folk gidder å tenke så mye over disse tariffene som svinger i hytt og vær?

 

Jeg tror at folk tenker at strøm er blitt så dyrt, så de tenner opp i stedet når de kommer hjem. Kun et fåtall 'entusiastkunder' vil gå å sjekke priser og målere for å skru av og på elektriske apparater.

Lenke til kommentar

 

 

Du "oppdrar" kunden til å fyre med ved. Er det greit for deg?

Dette vil vel egentlig fungere motsatt. Dette gjør at strømmen blir billigere i rolige tider i døgnet, og dyrere på de tidspunktene det er mest forbruk.

 

Vedfyring er ikke en egnet varmekilde for korte øyeblikk. En bedre måte er å skru av all oppvarming den korte tiden hvor man risikerer overforbruk.

Tror du folk gidder å tenke så mye over disse tariffene som svinger i hytt og vær?

 

Jeg tror at folk tenker at strøm er blitt så dyrt, så de tenner opp i stedet når de kommer hjem. Kun et fåtall 'entusiastkunder' vil gå å sjekke priser og målere for å skru av og på elektriske apparater.

 

 

De skal ikke svinge i hytt og vær, en betaler fastpris og holder seg innenfor dette mesteparten av tiden. Faktisk ingenting å tenke på, så lenge en holder seg innenfor. Prisen vill bli lik. 

 

Strømprisen svinger i dag også, tror lite folk varmer på måten du beskriver her av den grunn. 

Lenke til kommentar

 

Ser man på statistikken fra Nordpool er det kun noen veldig få dager hvor det potensielt har vært problemer.

Korleis kan du sjå lasta i det lokale distribusjonsnettet der du bur på Nordpool, eller kor mykje meir transformatoren huset ditt er tilkopla toler før han må oppgraderast?

Nei, det kan man ikke. Men ingen av de foreslåtte løsningene tar hensyn til et lokale nettet.

 

Derfor synes jeg alt sammen blir bare tull, og ser ikke noen logisk grunn for å endre dagens avregning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

... holder seg innenfor dette mesteparten av tiden. Faktisk ingenting å tenke på, så lenge en holder seg innenfor. Prisen vill bli lik. 

 

Strømprisen svinger i dag også, tror lite folk varmer på måten du beskriver her av den grunn. 

 

 

I den ene setningen sier du at man holder seg innenfor mesteparten av tiden (hva er dette 70% 80% ?) mens du rett etterpå sier at det ikke er noe å tenke på så lenge en holder seg innenfor.

 

Greit. Men hva skjer de gangene/den tiden man ikke holder seg innenfor...?

Lenke til kommentar

 

 

Ser man på statistikken fra Nordpool er det kun noen veldig få dager hvor det potensielt har vært problemer.

Korleis kan du sjå lasta i det lokale distribusjonsnettet der du bur på Nordpool, eller kor mykje meir transformatoren huset ditt er tilkopla toler før han må oppgraderast?

Nei, det kan man ikke. Men ingen av de foreslåtte løsningene tar hensyn til et lokale nettet.

 

Derfor synes jeg alt sammen blir bare tull, og ser ikke noen logisk grunn for å endre dagens avregning.

 

 

At folk endrer vaner når det blir kostbart er ingen nyhet, i tillegg er det en godt utprøvd metode her til lands. Den tar høyde for både det lokale og nasjonale nettet. I tillegg legger den kosten der den hører hjemme, hos storforbrukerne. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

... holder seg innenfor dette mesteparten av tiden. Faktisk ingenting å tenke på, så lenge en holder seg innenfor. Prisen vill bli lik. 

 

Strømprisen svinger i dag også, tror lite folk varmer på måten du beskriver her av den grunn. 

 

 

I den ene setningen sier du at man holder seg innenfor mesteparten av tiden (hva er dette 70% 80% ?) mens du rett etterpå sier at det ikke er noe å tenke på så lenge en holder seg innenfor.

 

Greit. Men hva skjer de gangene/den tiden man ikke holder seg innenfor...?

 

 

Dette er jo så klart helt valgfritt, men slik NVE legger opp til i sin forklaring bør en velge ett abonnement hvor en klarer å holde seg innenfor mer eller mindre hele tiden. For overforbruket vill koste mye, for å få folk til å ikke ha overforbruk. Så havner er mye over, vill en spare penger på å endre abonnement. 

 

Igjen, alt dette er tatt opp med tall og alt under energidagene. 

Lenke til kommentar

 

Oppvarming er en liten del av det store bildet i dag 

 

Unnskyld?

Du mener at oppvarming er en LITEN del av forbruket/strømbruket? 

Dette er HELT absurd.  Kan du ikke vise meg til kilder som har dette sort på hvit?

Altså som sier at oppvarming en liten (la oss si under 15%) del av det totale strømforbruket i en husholdning.

Gjerne i tidsrommet oktober til mars (halvparten av året).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

... holder seg innenfor dette mesteparten av tiden. Faktisk ingenting å tenke på, så lenge en holder seg innenfor. Prisen vill bli lik. 

 

Strømprisen svinger i dag også, tror lite folk varmer på måten du beskriver her av den grunn. 

 

 

I den ene setningen sier du at man holder seg innenfor mesteparten av tiden (hva er dette 70% 80% ?) mens du rett etterpå sier at det ikke er noe å tenke på så lenge en holder seg innenfor.

 

Greit. Men hva skjer de gangene/den tiden man ikke holder seg innenfor...?

 

 

Dette er jo så klart helt valgfritt, men slik NVE legger opp til i sin forklaring bør en velge ett abonnement hvor en klarer å holde seg innenfor mer eller mindre hele tiden. For overforbruket vill koste mye, for å få folk til å ikke ha overforbruk. Så havner er mye over, vill en spare penger på å endre abonnement. 

 

Igjen, alt dette er tatt opp med tall og alt under energidagene. 

 

 

Men du sier jo hele tiden "mesteparten av tiden" ? Så du ville valgt et abn som du "mesteparten av tiden" er innenfor (som du nevner). Hvor mye ekstra må du betale for "ikke-mesteparten av tiden" ? Og hvor mange % av tiden er dette?

 

Eller mener du at folk MÅ velge et abn som er overdimensjonert for dem i 90% av tilfellene for å slippe astronomiske påslag ved overforbruk i forhold til det abn de har valgt? Det virker jo som en hinsides bra løsning....

Endret av wampster
Lenke til kommentar

 

 

Unnskyld?

Du mener at oppvarming er en LITEN del av forbruket/strømbruket? 

Dette er HELT absurd.  Kan du ikke vise meg til kilder som har dette sort på hvit?

Altså som sier at oppvarming en liten (la oss si under 15%) del av det totale strømforbruket i en husholdning.

Gjerne i tidsrommet oktober til mars (halvparten av året).

 

 

En liten del av det store bildet, ja. Da mener jeg effekt, og ikke energi. Varme står gjerne på "lav" effekt dagen lang, mens andre ting har høy effekt over kortere perioder. Så igjen blandes det energi og effekt. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Ser man på statistikken fra Nordpool er det kun noen veldig få dager hvor det potensielt har vært problemer.

 

Korleis kan du sjå lasta i det lokale distribusjonsnettet der du bur på Nordpool, eller kor mykje meir transformatoren huset ditt er tilkopla toler før han må oppgraderast?

Nei, det kan man ikke. Men ingen av de foreslåtte løsningene tar hensyn til et lokale nettet.

Derfor synes jeg alt sammen blir bare tull, og ser ikke noen logisk grunn for å endre dagens avregning.

 

At folk endrer vaner når det blir kostbart er ingen nyhet, i tillegg er det en godt utprøvd metode her til lands. Den tar høyde for både det lokale og nasjonale nettet. I tillegg legger den kosten der den hører hjemme, hos storforbrukerne.

Dette blir vel feil? Regningen vil havne hos de aller fleste på vinteren når det er kaldt. Grafene ovenfor viser jo at om man har et problem, skyldes det nye boliger.Da synes jeg alle de nye boligene bør ta denne regningen. Og hvis det virkelig koster 400.000,- å legge inn et 63A-anlegg, betaler de nok allerede ganske mye av kostnaden for dette.

 

Dette blir fort veldig komplisert for den enkelte, og vil også øke det totale forbruket. Nattsenking vil nok f.eks. ikke lønne seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Men du sier jo hele tiden "mesteparten av tiden" ? Så du ville valgt et abn som du "mesteparten av tiden" er innenfor (som du nevner). Hvor mye ekstra må du betale for "ikke-mesteparten av tiden" ? Og hvor mange % av tiden er dette?

 

Eller mener du at folk MÅ velge et abn som er overdimensjonert for dem i 90% av tilfellene for å slippe astronomiske påslag ved overforbruk i forhold til det abn de har valgt? Det virker jo som en hinsides bra løsning....

 

 

Du vet det at det ikke er jeg som bestemmer prisene? Jeg har gitt deg informasjon om hvor du kan finne dette, så det er gjerne en ide at du gjør det. NVE sier at det vill koste mye, jeg har ikke eksakte tall, sannsynligvis ikke de heller. Poenget er at en ikke skal havne her, da gjør en noe "feil". 

 

De bør velge ett abonnement hvor de meste parten av tiden er innenfor, som sagt. Og igjen, NVE tar dette for seg i innslaget fra energidagene... Jeg er ikke NVE.   

Lenke til kommentar

 

 

En liten del av det store bildet, ja. Da mener jeg effekt, og ikke energi. Varme står gjerne på "lav" effekt dagen lang, mens andre ting har høy effekt over kortere perioder. Så igjen blandes det energi og effekt. 

 

 

Kilde ?

 

 

Det er jo bare til å sjekke forbruket til en panelovn, eller en varmepumpe osv. Dette er småtterier ift en del av produktene en bruker i korte perioder. Som oppvask, induksjonstopp, elbillader(ja ikke alle lader på maks, men noen) osv. Jeg skjønner ikke at du ønsker kilder på noe så trivielt som dette. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Dette blir vel feil? Regningen vil havne hos de aller fleste på vinteren når det er kaldt. Grafene ovenfor viser jo at om man har et problem, skyldes det nye boliger.Da synes jeg alle de nye boligene bør ta denne regningen. Og hvis det virkelig koster 400.000,- å legge inn et 63A-anlegg, betaler de nok allerede ganske mye av kostnaden for dette.

 

Dette blir fort veldig komplisert for den enkelte, og vil også øke det totale forbruket. Nattsenking vil nok f.eks. ikke lønne seg.

 

 

Nei det vill den ikke, den vill havne hos de som bruker mye effekt på en gang. 

 

Det er ikke komplisert, en gjør ikke alt på en gang. 

Lenke til kommentar

 

 

 

En liten del av det store bildet, ja. Da mener jeg effekt, og ikke energi. Varme står gjerne på "lav" effekt dagen lang, mens andre ting har høy effekt over kortere perioder. Så igjen blandes det energi og effekt. 

 

 

Kilde ?

 

 

Det er jo bare til å sjekke forbruket til en panelovn, eller en varmepumpe osv. Dette er småtterier ift en del av produktene en bruker i korte perioder. Som oppvask, induksjonstopp, elbillader(ja ikke alle lader på maks, men noen) osv. Jeg skjønner ikke at du ønsker kilder på noe så trivielt som dette. 

 

 

Du kom med en påstand.

​jeg vil gjerne se kilden du har brukt for å komme frem til den påstanden.

kan du komme med den kilden?

Hvis ikke ser jeg på påstanden din som et synspunkt hentet fra tynne luften for å prøve å fremme argumentasjonen din.

 

edit: ser du nevner induksjonstopp (veldig få % som har dette) og elbil (veldig få % som på landsbasis har dette) veldig ofte i dine argumentasjoner. Hvorfor ting som veldig få har?

Endret av wampster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Du kom med en påstand.

​jeg vil gjerne se kilden du har brukt for å komme frem til den påstanden.

kan du komme med den kilden?

Hvis ikke ser jeg på påstanden din som et synspunkt hentet fra tynne luften for å prøve å fremme argumentasjonen din.

 

 

Jeg har argumentert for min påstand, du har ikke for din mot påstand. Det er bare til å søke opp artikler som prøver å gi ett bilde over effektproblemene vi ser i dag. Det er ikke panelovnene som får skylden. jeg har allerede linket til en.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...