Gå til innhold

Slik blir de nye nettleieprisene


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

...

Er det virkelig så vanskelig å skru av berederen mens en lager mat? Evt andre helt unødvendige ting i situasjonen. Det er ikke rart dette kommer, for å si det mildt...

Mener du dette seriøst? Når jeg lager mat så lager jeg mat. Jeg løper ikke opp til sikringsboksen for å lese av totaleffekten, for deretter finne og koble ut 'unødvendige' laster. Dessuten kan jeg tenke meg stemningen i heimen hvis jeg skulle glemme å slå *på* berederen igjen når maten er ferdig..
Hvorfor skal du lese av, det var jo ett kjent "problem". Det er bare til å slå av muligheten til at den slår inn til en er ferdig. Om ikke, betal for effekten.
Hva er det som er 'bare'? Berederen min er stokk dum, den styrer seg selv via en termostat. Jeg har ikke effektmåler på steketoppen min. Ikke på AMS-måleren heller og når jeg lager middag har jeg ikke tid til å stå der med stoppeklokke for å finne ut hva effektbruken til huset mitt er akkurat nå.

Det er bare til å trippe sikring, så trenger du ikke tenke på det... Det er ikke vanskelig, som mange skal ha det til.

 

Takk for at du viste meg hvor firkantet du er i denne diskusjonen.

Forventer du virkelig at min mor på 70, med hofteprotese, og grå stær skal gå ned trappen i en mørk kjeller med singel pære i taket, og faktisk skru av og på sikringer 365 ++++ ganger i året for å unngå høyere regning fordi nettselskapene ikkje har bygget ut nettet sitt slik at de takler peakene? Tar det som om at du spøkte, men bare at du nevnte det overasker meg ikkje.

 

Hadde bkk spandert på oss smarthusløsninger på de største lastene i huset så tror eg alle hadde vært happy :D

 

Tror de fleste er enig i at mye kan gjøres for å bruke mindre strøm i de oppgitte tidene, og dermed bidra med sitt, men er måten du bagatelliserer det som provoserer folk.

 

Du er både glad i smarthus, du er singel uten barn ( om eg husker rett? ) og bor i en leilighet.

Klart det er enklere for deg å tilpasse deg dette uten ekstrakostnad, men er dessverre ikkje så lett for alle.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Selskapene har i alle fall et forklaringsproblem og med to unntak herfra vet jeg ikke om noen som mener at nettleia ikke burde ha dekket oppgraderingene av nettet.

Det er jo nettopp endring av nettleien som diskuteres, hvem har sagt at den ikke skal dekke nettet?

Les: "burde ha". Preteritum futurum perfektum, tror jeg det er.

Hvis du ønsker det omformulert, kan jeg gjøre det?

Vi snakker dog om fremtidens nettleie her.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

...

Er det virkelig så vanskelig å skru av berederen mens en lager mat? Evt andre helt unødvendige ting i situasjonen. Det er ikke rart dette kommer, for å si det mildt...

Mener du dette seriøst? Når jeg lager mat så lager jeg mat. Jeg løper ikke opp til sikringsboksen for å lese av totaleffekten, for deretter finne og koble ut 'unødvendige' laster. Dessuten kan jeg tenke meg stemningen i heimen hvis jeg skulle glemme å slå *på* berederen igjen når maten er ferdig..
Hvorfor skal du lese av, det var jo ett kjent "problem". Det er bare til å slå av muligheten til at den slår inn til en er ferdig. Om ikke, betal for effekten.
Hva er det som er 'bare'? Berederen min er stokk dum, den styrer seg selv via en termostat. Jeg har ikke effektmåler på steketoppen min. Ikke på AMS-måleren heller og når jeg lager middag har jeg ikke tid til å stå der med stoppeklokke for å finne ut hva effektbruken til huset mitt er akkurat nå.
Det er bare til å trippe sikring, så trenger du ikke tenke på det... Det er ikke vanskelig, som mange skal ha det til.

Takk for at du viste meg hvor firkantet du er i denne diskusjonen.

Forventer du virkelig at min mor på 70, med hofteprotese, og grå stær skal gå ned trappen i en mørk kjeller med singel pære i taket, og faktisk skru av og på sikringer 365 ++++ ganger i året for å unngå høyere regning fordi nettselskapene ikkje har bygget ut nettet sitt slik at de takler peakene? Tar det som om at du spøkte, men bare at du nevnte det overasker meg ikkje.

 

Hadde bkk spandert på oss smarthusløsninger på de største lastene i huset så tror eg alle hadde vært happy :D

 

Tror de fleste er enig i at mye kan gjøres for å bruke mindre strøm i de oppgitte tidene, og dermed bidra med sitt, men er måten du bagatelliserer det som provoserer folk.

 

Du er både glad i smarthus, du er singel uten barn ( om eg husker rett? ) og bor i en leilighet.

Klart det er enklere for deg å tilpasse deg dette uten ekstrakostnad, men er dessverre ikkje så lett for alle.

 

Nei det gjør jeg ikke.

Lenke til kommentar

 

 

Les: "burde ha". Preteritum futurum perfektum, tror jeg det er.

Hvis du ønsker det omformulert, kan jeg gjøre det?

Vi snakker dog om fremtidens nettleie her.

 

 

Men vi snakker om dagens nett. Som allerede ikke har blitt skalert opp til det man betaler for; å levere strøm når man trenger det. På tross av at vi allerede har betalt for akkurat dette, hver måned. De pengene ble i alt for liten grad brukt til linjerydding og i alt for liten grad til linjebygging, de ble i stedet levert rett videre til eierne. Eller, det er slik jeg tror du vil finne at de aller fleste oppfatter det.

 

Nå er de aller fleste sånn passelig OK med det uansett, siden eierne som nevnt bruker overskuddet til drift av sykehjem mm., men det at det er effekttoppene som er det man må skalere nettet etter er sånn det alltid har vært. Når man nå forsøker utsette oppskaleringen av nettet enda mer ved å ta seg enda bedre betalt når man trenger strømmen mest, oppleves det som de har funnet en måte å bruke enda mindre på linjebygging enn tidligere. Altså at de tar enda mer betalt for å gjøre en enda dårligere forvaltning av felles ressurser. 

 

Kan du skjønne hvorfor folk ikke synes dette er rett? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Men vi snakker om dagens nett. Som allerede ikke har blitt skalert opp til det man betaler for; å levere strøm når man trenger det. På tross av at vi allerede har betalt for akkurat dette, hver måned. De pengene ble i alt for liten grad brukt til linjerydding og i alt for liten grad til linjebygging, de ble i stedet levert rett videre til eierne. Eller, det er slik jeg tror du vil finne at de aller fleste oppfatter det.

 

Nå er de aller fleste sånn passelig OK med det uansett, siden eierne som nevnt bruker overskuddet til drift av sykehjem mm., men det at det er effekttoppene som er det man må skalere nettet etter er sånn det alltid har vært. Når man nå forsøker utsette oppskaleringen av nettet enda mer ved å ta seg enda bedre betalt når man trenger strømmen mest, oppleves det som de har funnet en måte å bruke enda mindre på linjebygging enn tidligere. Altså at de tar enda mer betalt for å gjøre en enda dårligere forvaltning av felles ressurser. 

 

Kan du skjønne hvorfor folk ikke synes dette er rett? 

 

 

Jeg synes dette er en annen diskusjon, nå diskuterer vi hvordan vi skal håndtere nettleie i fremtiden. At pengene ikke er skikkelig brukt før er jo en uting, absolutt. Men, jeg føler det hører hjemme i en egen sak

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Dette har vært morsom lesing og mange av de som roper om at nettet er bygget på dugnad er de samme som mener at de skal kunne påføre belastning akkurat som det passer dem uten konsekvens. Ikke det jeg kaller dugnad. Trodde også at det i hovedsak var ingeniører på disse sidene, men sammensurring av effekt og energi, nettselskap og kraftprodusenter tyder på noe annet. Kanskje vi skulle gått tilbake til den gamle "vippa". Vi har ytterpunkt som at hele hyttefelt plutselig går opp i maksbelastning fredag kveld når elbil skal lades, varmekabler slåes på, middag skal lages og noen skal dusje. Dette skjer kanskje på 200 hytter koblet til samme trafo og effekten nærmer seg det inntaksikringen på hver hytte tåler, dette fører til at nettselskapet må sette opp ekstra trafo med ny høysspent for at ikke det skal bli mørkt. Nettleie inntektene på disse hyttene er latterlig lav fordi de ikke bruker så mye over tid så derfor blir denne kostnaden så spredd også på de som ikke lager denne toppbelastningen. Er det rettferdig ?

 

Kan du forklare hvorfor vi ikke har problemer med lokalnettet for hytter? Alt det du du nevner som strømlaster har vi hatt uten problemer i flere tiår. Siden 2012 har vi fått mange elbiler i tillegg. Har ikke så langt lest at det har gitt et konkret problem for et eneste lokalnett, enten det gjelder husholdninger eller hytter. En annen sak er at det har vært en del spekulasjoner om det (og noen av dem med et formål). Før elbilene kom var elbransjen opprørt med hensyn til varmepumper. Strømforbruket falt til en tredjedel, men COP-faktoren var bare en (1) de kaldeste dagene (knapt nok korrekt, gode pumper har COP = 2 ved -20 grader og de fleste bruker ved ved siden av på de kaldeste dagene). Mange elsker å snakke om og diskutere problemer før de har manifestert seg. Eksempel: hvem snakker om DAB i dag (virker svært godt i bilen over et område på 300 x 600 km for min del og i hytter lang fra folk. Det er min erfaring).

 

Dersom man har hytte som de fleste ikke bruker verken mye eller ofte og tvinges å ta utallige hensyn hver time på hytta for å unngå å bli flådd på grunn av en effektariff som gjelder alle årets timer uavhengig av null effekt på lokalnettet eller 101% effekt, så vil jeg anbefale å kutte kabelen og be om å få tilbake tilknytningsavgiften!

 

De få gangene i året et lokalt hyttenett skulle stå i fare for å bli overbelastet (har knapt hent så langt), så ville jeg anbefale den lokale netteieren å sende en sms med oppfordring om å slå av bereder og elbillader og ellers være forsiktig med strømbruk de neste to timer.

 

En enkel og effektiv løsning (som ikke passer inn i bransjens store planer basert på mulighetene som AMS åpner for).

 

Meldinger er ikke noe nytt. Fra tid til annen får jeg melding om at det arbeides på bredbåndforbindelsen fra Canal Digital. Hver måned fikk jeg beskjed på sms om å melde strømforbruk per sms (meget enkelt for meg og svært billig for Hafslund, mye billigere enn AMS er og kommer til å bli). Men AMS har vi og det er greit nok. Elbransjen bør utnytte AMS's muligheter uten å misbruke dem.

 

Dersom lokalt nett tåler slike belastninger er det fordi nettselskapet har dimensjonert for det. Dette koster selvsagt penger. Problemet er at denne kostnaden blir fordelt over alle kundene til nettselskapet og hyttefolket fra eksempelet betaler en liten andel av den kostnaden da det totale energiforbruket er relativt lavt i forhold til topplasten. (som kjent betales nettleie gjennom et fastledd og pr kwh som er likt for alle kundene til det selskapet).

Lenke til kommentar

Kan man kanskje se en bruk av triac styring av VVB etterhvert? Eller kanskje vi skal tilbake og bruke reguleringsbrytere igjen?

 

Strømprisen- og nettleie prisøkningen ligger nok bare i starten. Her er det masse å tjene:

 

 https://www.nettavisen.no/na24/strmprisen-til-himmels---vil-stoppe-nye-strmkabel-til-utlandet/3423423154.html

 

Og vi forbrukere skal stå for 100% av kostnaden av tilpasninger som egentlig er fullstendig unødvendige - hvis nettselskapene hadde brukt nettleien vi betaler - til det den er ment for.

 

I stedet bruker de disse pengene til å montere utstyr som gjør det mulig å kreve enda mer penger av oss - og bygge utenlandskabler som gjør strømmen enda dyrere.

 

Ja, nettselskapene har  tatt høy nettleie i mange år. Nå er den nesten like høy som strømprisen, og strømprisen har også steget.

Har nettleien blitt brukt til å oppgradere nettet? Nei, den er brukt til utbytte og ekstraskatt som har gått til andre ting i stat og kommune; altså skjult ekstraskatt.   Og når nettselskapene må ha en "rimelig avkastning på kapital " forteller de ikke at den kapitalen er betalt av strømkjøperne/nettbrukerne selv, at vi må betale fortjeneste til eierne  på tidligere innbetalte avgifter!

 

https://www.tb.no/strompriser/tonsberg/skagerak-energi/i-vestfold-ligger-alt-til-rette-for-lav-strompris-likevel-betaler-vi-mer-enn-folk-flest/s/5-76-788183

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Abonnement modellen er jo super!

Alt vi har lært om enøk og stømsparing skrotes...

Med ett 9kW abonnement og smarthus løsning jeg allerede har, blir det godt og varmt om vinteren, elbil lades med 22kW i 59 min, 2 min pause før lading fortsetter,

Når sommeren kommer har vi så mye strøm til overs at basseng og terassevarme kan stå på hele tiden og på de virkelig varme dagene kan man nyte sval innetemperatur ettersom varmepumpe kan stå i auto hele året.

Eneste som irriterer meg er at jeg glemte å legge varmekabler under flis på terasse, ved kjølige sommerkvelder hadde jo det gitt super komfort!

Lenke til kommentar

Artig å lese diskusjonen om NVE's propaganda om husholdningenes økende effektbelastning igjen. Vi har jo skaffet så mange nye effektkrevende apparater som vi ikke hadde før må vite....

 

Jeg mente dette var feil - andre i tråden her (fra side 4-5 og utover) mente at NVE hadde rett.

 

Nelfo har åpenbart hatt de samme tankene som meg:

 

MAjRXNH.jpg

 

6AYy8jz.jpg

https://nelfo.no/Doc...ktivisering.pdf

 

 

Synes det er på tide at alt fra NVE som føres frem av argumenter for å øke kostnadene for oss forbrukere - ikke lenger behandles som fakta. De har åpenbart en agenda som ikke er i favør for oss forbrukere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...